Opis działania silnika dwusuwowego

Artykuły i poradniki dodawane przez użytkowników
Odpowiedz
kłosik
Posty: 11
Rejestracja: 2013-03-04, 18:48
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 125 rok produkcji (1964)
Lokalizacja: Gardeja
Kontaktowanie:

Opis działania silnika dwusuwowego

Post autor: kłosik » 2013-03-06, 19:59

Silnik typu S 01 jest silnikiem dwusuwowym.

W chwili kiedy tłok podnosi się do góry, w dolnej części cylindra i kadłubie, który jest szczelnie zamknięty powstaje podciśnienie podobnie jak w cylindrze pompy ssącej. Podciśnienie nie to jest największe jak w chwili, gdy tłok zbliża się do najwyższego swego podłożenia w cylindrze, zwanego górnym martwym punktem –GMP. Na krótko przed dojściem tłoka do tego punktu dolna krawędzi tłoka zaczyna osłaniać okienko w cylindrze do przewodu ssącego łączącego cylinder z gaźnikiem (rys7a)
Przez ten przewód wpada z gaźnika mieszanka benzyny z powietrzem wypełniając wnętrze kadłuba i część cylindra pod tłokiem
Kiedy tłok przejdzie z GMP (górny martwy punkt) i zaczyna się opuszczać dolna jego krawędź zasłania wylot przewodu ssącego i odcina połączenia cylindra z gaźnikiem jest konieczne, gdyż przy dalszym opuszczaniu się w dół tłok wypycha mieszankę z cylindra kadłuba, co powoduje jej zagęszczenie czyli sprężenie. Gdyby wylot przewodu ssącego nie był zamknięty mieszanka sprężania pod tłokiem zaczęłaby uchodzić na zewnątrz przez gaźnik (rys 7b)
Przy dalszym ruchu tłoka ku dołowi mieszanka zostaje coraz bardziej sprężona aż do chwili, kiedy zacznie się zbliżać do DMP(dolnego martwego punktu)
Teraz górna krawędź
odsłania jednocześnie dwa okienka to jest dwa wyloty kanałów przepłukujących, łączących wnętrze
Obrazek
(rys6)
Silnik WFM S01 w przekroju 1.kanały przepłukujące, 2 cylinder, 3 głowica, 4 denko tłoka, 5 sworzeń tłokowy, 6 korbowód, 7 czop korbowy, 8 koło łańcuchowe silnika, 9 koło łańcuchowe sprzęgła, 10 dźwignia zmiany biegów, 11 tarcze sprzęgła, 12 wałek zmieniacza biegów, 12 wałek drążony rozrusznika, 14 koło łańcuchowe skrzyni biegów, 15 popychacz sprzęgła =, 16 nakrętka ślimaka sprzęgła, 17 śruba regulacyjna ślimaka, 18 ślimak sprzęgła 19 uszczelniacze wału korbowego, 20 cewka zapłonowa iskrownika

kadłuba z górną częścią cylindra (rys7c). Tymi kanałami mieszanka sprężona w kadłubie zostaje wdmuchnięta do cylindra ponad tłokiem wypychając znajdujące się tam powietrze lub spaliny które uchodzą ma zewnątrz przez okienko wydechowe i kanał połączonego z rurą wydechową i tłumikiem.
Obrazek
Rys(7)


Schemat działania silnika dwusowego.
A) wlot mieszanki z gaźnika do kadłuba
B)sprężenie mieszanki w kadłubie
C)przelot mieszanki z kadłuba do cylindra nad tłokiem
D)zapalanie mieszanki sprężonej w cylindrze nad tłokiem

Ponieważ tak okienka przepłukujące jest i okno wydechowe znajdują się w bliskości DMP zatem tylko niewielka ilość mieszanki mogłaby zająć miejsce usuniętych spalin górną część cylindra pozostałaby w dalszym ciągu nim wypełniona. Aby temu zapobiec , wyloty kanałów przepłukujących są tak skierowane że dwa przeciwbieżne strumienia mieszanki wpadające przez nie do cylindra uderzają o siebie i się i spiętrzają się kierujące się wzdłuż tylnej ścianki cylindra ku górze aż do głowicy (rys8) Tu strumień mieszanki odbija się od półkolistego dna głowicy, zawraca i opuszcza się ku dołowi wypychając większość napotkanych po drodze ku otworowi wydechowemu
Tak więc właściwie napełnienie cylindra mieszanką odbywa się wtedy, dy tłok zbliża się i oddala od DMP.
Wkrótce po rozpoczęciu powrotnego ruchu tłoka ku górze następuje zamknięcie, najpierw obu okienek przepłukujących , a zaraz potem okienka wydechowego i mieszanka napełniająca obecnie cylinder nad tłokiem zostaje sprężona przez posuwający się ku górze tłok. Jednocześnie w kadłubie pod tłokiem zaczyna powstawać podciśnienie.
Kiedy tłok zbliża się do GMP,jak to powyżej opisano mieszanka sprężona między tłokiem a głowicą zostaje zapalona przez iskrę elektryczną która przeskakuje między elektrodami świecy ( rys 7d)
Obrazek
(rys8)
Schemat przepłukiwania zwrotnego.Strzałki wzkazują drogę zetknięcia się dwóch strumieni mieszanki wypchniętej z kadłuba do cylindra

Następuje gwałtowne spalanie mieszanki ponad tłokiem trwając ułamki sekund. Wydzielają się przy tym znaczne ilości ciepła powodujące wzrost ciśnienia spalonych w cylindrze gazów wskutek czego tłok po przejściu GMP opuszczając się ku dołowi cylindra pod naciskiem rozprężających się spalin przekazuje ten nacisk za pośrednictwem korbowodu na wał korbowy
Ten ruch tłoka ku dołowi , w czasie którego wał silnika otrzymuje właściwy napęd, a jednocześnie mieszanka zostaje sprężona w kadłubie pod tłokiem nazywa się suwem pracy. Odbywa się on w czasie połowy obrotu wału korbowego .
Podczas drugiej połowy obrotu kiedy tłok porusza się do góry odbywa się suw sprężania w cylindrze, a jednocześnie do kadłuba jest zasysana świeża mieszanka z gaźnika
Tak więc wszystkie czynności pomocnicze niezbędne do uzyskania jednego suwu pracy,dającego napęd silnikowi,

(rys9)
Obrazek
Tłok, sworzeń,pierścienie tłokowe i bezpieczniki sworznia

odbywają się w ciągu jednego obrotu wału czyli dwóch suwów tłoka. Dlatego silniki taki się nazywa się dwusuwowym Rozrząd silnika opiera się na systemie przepłukiwania zwrotnego, które pozwala na zastosowanie tłoka o denku prawie płaskim , bez garbu (rys9)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości