Opis skrzyni biegów w WFM125/Wsk125

Artykuły i poradniki dodawane przez użytkowników
Odpowiedz
kłosik
Posty: 11
Rejestracja: 2013-03-04, 18:48
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 125 rok produkcji (1964)
Lokalizacja: Gardeja
Kontaktowanie:

Opis skrzyni biegów w WFM125/Wsk125

Post autor: kłosik » 2013-03-30, 10:17

Sprzęgło(rys14) jest wielotarczowe, pracujące w oleju.Trzy tarcze zazębione z bębnem wewnętrznym mają po 16 wkładek korkowych.Tarcze,,większe'' zazębione z bębnem zewnętrznym są gładko szlifowane. Sprzęgło jest obciążone,tzn że 6 sprężyn o sile 15 kG każda nie zawiera żadnego nacisku na łożysko wału skrzyni biegów, z wyjątkiem momentu wyłączenia. Wyłączenie sprzęgła odbywa się za pomocą ślimaka trzyzwojowego osadzonego w prawej pokrywie skrzynki biegów. Przesuw ślimaka przenosi się za pośrednictwem dzielonego popychacza na sprzęgło. Do zapewnienia właściwej regulacji służy śruba wkręcona w otwór ślimaka i unieruchomiona przeciwnakrętka . Między trzonem śruby a sworzniem popychającym znajduje się kulka stalowa działająca jako łożysko oporowe popychacza.



http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/256 ... 51f50.html
(rys14)Sprzęgło rozłożone 1-pierścień zabezpieczający koła zapadkowego, 2-miska sprężyny koła zapadkowego, 3-sprężyna koła zapadkowego, 4-koło zębate rozrusznika, 5-korpus sprzęgła, 6-tarcza cierna sprzęgła z wkładkami , 7-tarcza cierna bez wkładek, 8-zabierak sprzęgła, 9-tarcza zewnętrzna sprzęgła, 10-sprężyna sprzęgła,11-obsada sprężyny, 12 tarcza oporowa, 13- pierścień oporowy, 14-wkładka korkowa tarczy ciernej, 15- przedłużacz popychacza, 16-kulka oporowa popychacza,17-popychacz sprzęgła, 18-łańcuch




Skrzynka biegów jest trzybiegowa. Wszystkie trzy pary kół zębatych są w stałym zazębieniu , przez co unika się niszczenia czoła zębów przy nieumiejętnej zmianie biegów.
Wał główny obraca się na łożyskach kulkowych, wał pośredni-w tulejach brązowych. Mechanizm zmiany biegów jest zautomatyzowany, z dźwignią wracającą do pozycji zerowej poziomej.
Mechanizm skrzynki biegów (rys15) jest smarowany olejem silnikowym , który jednocześnie przez otwory przelotowe przedostaje się do komory sprzęgłowej, gdzie smaruje sprzęgło i łańcuch napędowy.


http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f43 ... 005a8.html
(rys15)
Mechanizm skrzynki biegów : 1-wał główny, 2-wał pośredni, 3,4 koła stale zazębione 5-koła przesuwkowe a) przesuwki w położeniu I biegu
b) w położeniu II biegu
c)w położeniu III biegu


Nalewanie oleju do skrzyni biegów odbywa się przez otwór górnej części kadłuba . Poziom oleju sprawdza się przy pomocy miarki, stanowiącej część składową korka wlewu. Na (rys15) uwidocznione są pozycje pracy stale zazębionych kół przesuwkowych na różnych biegach a)-bieg pierwszy- przesuwka zasunięta wkoło 3,b)-bieg drugi -przesuwka w pozycji środkowe, koła przesuwki obracającą wał główny c)-bieg trzeci bezpośredni, przesuwka dosunięta w prawo do końca, wały sprzęgnięte w całości. Pedał rozrusznika jest umieszczony po lewej stronie silnika.
Wałek rozrusznika jest drążony i stanowi tuleję. przez którą przechodzi wałek zmieniacza biegów.
Wycinek zębaty na wałku rozrusznika zazębia się kółkiem zapadkowym, chwytającym bezpośrednio za koło łańcuchowe sprzęgła stale związane łańcuchem z kołem wału silnika. Ten system umożliwia rozruch silnika nawet w przypadku wyrobienia korków sprzęgła i znaczonego ich poślizgu, jak 1 przy wyłączonej przekładni i wyciśniętym sprzęgle
Zarówno dźwignia zmieniacza biegów, jak i pedał rozrusznika są osadzone na wałki wielowypustowym, które zapewniają ścisłe połączenia i umożliwiają kasowania luzów, powstających w wyniku wyniku wyrobienia.
Dla ochrony obuwia obie dźwignie są zaopatrzone w gumowe nakładki Silnik jest przymocowany do ramy za pomocą 4 śrub, przechodzących przez dwa korytkowe uchwyty przypawane do poprzeczek ramy .Zapewnia to dostatecznie sztywne umocowania silnika a jednocześnie pozwala na łatwe i wymontowanie go z ramy.
[/b]

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości