Strona 1 z 3

Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + różnice

: 2013-04-03, 23:49
autor: iron_bird
Dzisiaj zabrałem się za zamianę zawieszenia w swojej trójce oraz Kobuzie(kobuz miał krzywe lagi nieruchome, które poszły do tokarza do prostowania a trójka miała te lagi idealne, w dodatku Kobuz będzie maszyną użytkową i stąd taka decyzja ;-)) i dlatego też postanowiłem napisać krótki poradnik jak prawidłowo rozebrać oraz złożyć zawieszenie kryte. A teraz do rzeczy.
Do wymiany będziemy potrzebowali czterech simmeringów o wymiarach 31x40x6. Są dostępne na allegro, aczkolwiek można się spotkać z problemem dotyczącym ich dostępności. Posłużę się tutaj wypowiedzią Johnnego :
Johnny pisze:Z rozmiarem 31x40x6 jest problem z zakupem. W wielu hurtowniach takiego rozmiaru nie ma. Kiedyś widziałem były na allegro. Większość sprzedawców będzie Ci chciała wcisnąć 30x40x7. Niby pasują i podobno się o ten 1mm rozciągną. Osobiście nie jestem zwolennikiem takich rozwiązań. Poszukaj. Mi udało się kupić ale szukania było sporo :)
Potrzebne będzie także 250ml jednego z tych olejów(można robić także mieszanki) :
- lux 10
- hipol
- amortyzol
- 15w40
Załęski podaje wartość 90ml na każdą z lag przedniego zawieszania(tylne amortyzatory także mają pojemność 90ml), aczkolwiek to zawieszenie jest zbyt miękkie przy 90ml oleju, dlatego każdy poleca zalanie ilości około 120-130ml na lagę. Mowa tu oczywiście o zawieszeniu przednim krytym goleniami. Do zawieszenia typu KOS/PERKOZ leje się po 200ml oleju na każdą lagę.

Rozbiórkę oczywiście trzeba zacząć od zdjęcia przedniego koła oraz błotnika. Następnym krokiem będzie odkręcenie śrub wpuszczonych w korki lag znajdujące się w górnej półce oraz samych korków(płaski śrubokręt oraz klucz nasadowy 32, aczkolwiek jeśli korki były mocno szlifowane do chromowania to klucz 32 będzie ścinać chrom tak jak u mnie, można też posłużyć się szmatką, aby nie skroić nowiutkiego chromu z korka ;)):
korek.jpg
Po wykręceniu korka odkręcamy śruby ściskające lagi nieruchome z dolną półką :
dolna polka.jpg
Gdy mamy już je odkręcone, próbujemy wyciągnąć lagę przy użyciu siły, ale z rozwagą, aby nie uszkodzić części. Jeśli laga nie chce wyjść, można lekko wkręcić korek lagi, położyć na niego grubą szmatkę i uderzyć parę razy gumowym młotkiem - rytuał ten powinien załatwić sprawę. Gdy mamy zdemontowane obie lagi, należy zdjąć gumowe odboje, polecam posmarować lagę olejem i włożyć ją w imadło, próbując ściągnąć odbój. Gdy odbój jest ściągnięty, odkręcamy od spodu lagi kluczem dziesiątką nakrętkę z podkładką i wyjmujemy sprężynę wraz z 'prętem' który jest elementem tłumiącym - w tym momencie wyleci cały olej z zawieszenia, trzeba się zaopatrzyć w jakiś pojemnik na stary olej :
spod.jpg
sprezyna.jpg
Teraz trzeba odkręcić nakrętkę kluczem pazurkowym(u mnie na zdjęciu już z zdemontowaną lagą nieruchomą) :
pazurkowy.jpg
Mogą wystąpić problemy z odkręceniem tej nakrętki, polecam popukać gumowym młotkiem po ściance gdzie jest gwint. Najlepszym sposobem będzie wkręcić lagę ruchomą do imadła poprzez grubą szmatę, tak aby nie zarysować chromu i uderzyć parę razy młotkiem w klucz, co powinno ruszyć nakrętkę. Gdy mamy już ściągniętą nakrętkę, ciągniemy za lagę nieruchomą, powinna ona wyjść i posiadać na sobie 2 simmeringi oraz tulejkę ślizgową. W środku lagi powinna być także uszczelka skórzana oraz podkładka które przychodzą na 'pręt' tłumiący za lagą nieruchomą. Niestety nie posiadam własnego zdjęcia, cały schemat będzie wrzucony na spodzie postu.

Mamy w tym momencie całe zawieszenie rozebrane na części pierwsze - pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić jest sprawdzenie lag nieruchomych pod względem skrzywienia. Jeśli takowe jest, lagę trzeba naprostować. Nie zaleca się składać zawieszenia z krzywymi lagami nieruchomymi, przy skręceniu osi zawieszenie się zakleszczy i nie będzie pracować! Co zrobić w takim przypadku? Jeśli mamy dużo grosza w kieszeni, można się zaopatrzyć w nowe dostępne od użytkownika trollfireblade na forum, albo kupić używane w dobrym stanie. Wersja 'biedactwo' - lagi należy umiejscowić w takich oto pryzmach :
v1.jpg
a następnie uderzać w miejsce skrzywienia poprzez metalową/ołowianą nakładkę. Można oddać także lagi do ogarniętego tokarza, który je naprostuje. Wiem, że parę osób na forum udało się naprostować lagi w taki sposób. Jest jeszcze inna opcja - oddać lagi do chromowania technicznego, ale nie wiem czy zajmują się też prostowaniem takich lag. Zakłady zajmujące się chromowaniem technicznym wyrównają nam także wszystkie wżery które są na nich, aczkolwiek cena to około 150zł za sztukę(tyle płacił Audiobas). Ja od siebie polecam przepolerować takie lagi, jeśli są w stanie bardzo dobrym, zawsze simmer będzie lepiej pracował na takiej wypolerowanej powierzchni.
Gdy już mamy sprawę lag nieruchomych załatwioną, czyścimy środek lagi ruchomej. Pod uwagę trzeba wziąć, że po chromowaniu w takiej ladze będą resztki miedzi, które oczywiście będą się scierać do nowego oleju. Trzeba zatem wyskrobać miedź we własnym zakresie. Na pręcie tłumiącym znajduje się gumowy odbój który trzeba wymienić jeśli tego wymaga. Na spodzie lagi nieruchomej jest tulejka poliamidowa - w początkowych latach produkcji jest ona w kształcie walca, w zawieszeniu od Kobuza z 76roku posiadam właśnie taką, a w M06B3 tulejka jest już w kształcie kubka z wywierconym otworem na 'pręt' tłumiący. Co zrobić jeśli jest pęknieta? Czeka nas wycieczka do tokarza albo próba ustrzelenia takiej na allegro.
Aby wydostać tą poliamidować tulejkę w zawieszeniu z 76r, należy wyciągnąć pierścień znajdujący się pod nią, jeżeli chodzi o tą w kształcie kubka, jedyną możliwością jest jej rozcięcie.
laga nieruchoma.jpg
Teraz zabieramy się za składanie. Jak widać na zdjęciu poniżej, pierwszą rzeczą jaką nakładamy na lagi nieruchome jest tulejka ślizgowa, następnie 2 simmeringi. Technika zakładania jest następująca - simmer należy od środka posmarować olejem i powoli naciągać stroną ze sprężynką do tulejki ślizgowej - ważne jest, aby się nie podwinęły w środku bo może nam sprężynka się posypać.
kolejnosc.jpg
Po założeniu simmeringów nakładamy nakrętkę lagi a następnie gumowy odbój(środek także trzeba wysmarować olejem aby łatwiej wszedł) w odległości około 18,5cm od stożkowego końca lagi.
odboj.jpg
Mając to zrobione, wkładamy w lagę nieruchomą pręt tłumiący z nakręconą na niego sprężyną. Stawiamy całość w pionie, gwintem na pręcie do góry, nakładamy na pręt najpierw podkładkę metalową a następnie skórzaną uszczelkę, może być też gumowa, chociaż w oryginale była skóra. Gdy mamy podkładki, nakładamy na nie lagę ruchomą od góry, dzięki temu, że laga nieruchoma jest w pionie, łatwo będzie przełożyć pręt tłumiący przez lagę ruchomą i skręcić pręt z lagą za pomocą podkładki sprężynowej oraz nakrętki kluczem dziesiątką. Zrobione? teraz czas, aby delikatnie dopchnąć ręką simmeringi do środka lagi ruchomej, a następnie ją skręcić. Ja wkręciłem klucz pazurkowy w imadło i w taki oto sposób łatwo dokręciłem tą nakrętkę :
pazurkowy w imadle.jpg
Robimy to samo z drugą lagą. Teraz montaż do półek - olejem zajmiemy się za chwilę. Lagi montujemy w takim ułożeniu, patrząc od przodu motocykla :
przod.jpg
Zacznijmy od lagi z lewej strony, wkładamy ją w półki, powinna dojść do samej góry lekkim wciskiem, odbój powinien być na styk z półką dolną. Jak Łukasz S. zauważył, gdy laga nie chce wskoczyć w półkę dolną, można wbić klin w nacięcia w półce dla zwiększenia otworu, albo wyskrobać farbę, jeśli półka jest po malowaniu. Teraz lekko łapiemy lagę w dolnej półce, tak aby nam nie wypadła, ale bez szaleństwa. Bierzemy około 120ml oleju i wlewamy poprzez lagę od góry. Lekko wsuwamy lagę nieruchomą, aby pokazała się sprężyna. Nakręcamy na nią plastikową(w przypadku zawieszenia z 83r, albo metalową w przypadku zawieszenia z 76r) nakrętkę widoczną z prawej strony sprężyny na tym zdjęciu :
sprezynki.jpg
Następnie zakręcamy korek z podkładką, jeśli mamy uszkodzony gwint to laga się będzie obracać z korkiem, wtedy musimy mocniej ściągnąć lagę w dolnej półce śrubami na klucz 17 co powinno zapobiec obracaniu się korka razem z lagą nieruchomą. Korek skręcony z lagą? Zatem łapiemy całą lagę w dolnej półce przy użyciu kluczy 17 - tym razem już na gotowo. Wkręcamy śrubę która łapie plastikową/metalową nakrętkę na końcu sprężyny z korkiem i zrobione. To samo z prawą stroną. Jeśli wszystko dobrze zrobiłeś, to zawieszenie powinno pracować dobrze, można włożyć ośkę koła i sprawdzić czy dobrze pracuje w parze.

Nie mam zawieszenia typu KOS/PERKOZ aby opracować poradnik, ale na forum znalazłem galerię autorstwa WojtkaW : http://www.fotosik.pl/u/wojtekww/zdjeci ... bum/421980

Dodam od siebie zdjęcia zawieszenia z 76roku z Kobuza(widoczne z góry) oraz z M06B3 widoczne z dołu. Różnic jest parę, wymiary zgadzają się z porównaniem zrobionym przez użytkownika Romano, jego zdjęcia zostaną zamieszczone w następnym poście :
-76r ma dłuższe lagi ruchome o 1mm
-76r ma tulejkę ślizgową dłuższą
-76r ma inną tulejkę na końcu lagi nieruchomej, jest ona w kształcie walca widoczna w lewym górnym rogu
-76r ma pręt tłumiący stoczony w środkowej części, 83r ma pręt bez stocznia
-76r ma gwint cienko zwojowy na korkach lag, 83r ma gruby gwint
-ilość zwojów sprężyny różni się o 1
-nakrętki lagi ruchomej mają jedno miejsce na klucz pazurkowy
-w obu zawieszeniach są po 2 simmeringi na lagę
-gumowy odbój jest taki sam

Zdjęcia(niestety brak lag nieruchomych z 76r - poszły do tokarza do prostowania) :
por1.jpg
por2.jpg
por3.jpg
por4.jpg

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-04-03, 23:50
autor: iron_bird
schemat 1.jpg
schemat 2.jpg
schemat 3.jpg
schemat 4.jpg
schemat 5.jpg
schemat 6.jpg
Oraz porównanie które zrobił Romano w tym oto temacie:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
No to tyle co udało mi się posegregować. Dobrze by było, gdyby ktoś zrobił podobne zestawienie z zawiasami odkrytymi i dodał to tutaj.
P.S. Poradnik został napisany przeze mnie dla tego forum, obowiązuje zakaz zamieszczania na innych forach/stronach bez mojej zgody.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-04-04, 00:27
autor: AudioBas
A może zaprosimy do tablicy Aliena, który opisze sprawę odpowietrzników?

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-04-04, 11:12
autor: Łukasz S.
Warto dodać też, że przy opornych lagach, które nie chcą wyskoczyć można wbić coś w półkę dolną (w nacięcia).

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-04-04, 13:05
autor: Mateusz WSK
Ja jak zawsze wkładałem w półki lagi to ten gumowy odbój zsuwałem "na sam dół" żeby mi się lagi "nie składały". Może też się przydać przyrząd do wciągania lag w półki ( wiadomo w tych zwykłych zawieszeniach troche ciężko włożyć lagi tak żeby już poskręcać wszystko, nie raz męczyłem się żeby laga nieruchoma doszła do odpowiedniego miejsca w górnej półce, nie ma jak złapać bo szklanki uniemożliwiają a przyrząd może nam ułatwić wciągnięcie, jest on opisany w którejś z książek o WSKach ).

W tych szklankach przedniego zawieszenia w B1 są w środku od góry chyba wspawane jakieś dwie podkładki w pewnym odstępie od siebie, myśle że troche gorzej przez to wcelować lagami w otwory przy składaniu :P

Iron_bird, temat bardzo fajny i jak ktoś pierwszy raz rozbiera napewno się przyda, podoba mi się opis różnic różnych elementów w poszczególnych rocznikach. Brakuje chyba tylko porównania gwintów na korkach i w lagach nieruchomych, gdzieś było to ostatnio poruszane na forum. Muszę u siebie poszukać takiego klucza pazurkowego, przyda się kiedyś do takiej roboty.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-04-04, 18:08
autor: Skinder
Ewentualnie można posłużyć się takim kluczem pazurkowym, który jest zdecydowanie wygodniejszy i praktyczniejszy niż ten z zestawu narzędzi przy Wigry 3 ;-)

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2013-07-01, 22:01
autor: piotrBe
może odkop mały ale ostatno mało siedzę na forum...

Ja od siebie mogę dodać to, że warto posmarować smarem stałym lagi nieruchome od dużych nakrętek górnych po odbój pod dolną półką łącznie z otworem w dolnej półce(część lagi zakrytej szklanką, między półkami) w celu zabezpieczenia tego miejsca przed korozją oraz ułatwi to składanie oraz rozbiórkę w przyszłości.

Zakładanie uszczelniaczy - ja osobiście jak wszystko już pięknie wyczyściłem z syfu, nowe uszczelniacze, a dokładniej powierzchnię która współpracuje z lagą nasmarowałem docelowym olejem, a przed samym skręceniem gdy już dolny upchałem, a górny jeszcze nie, to między dwa zimmery wpuściłem 2-4 krople docelowego oleju. Po co? Mam nadzieję, że poprawi to ich żywotność. Sądzę, że olej z dołu do nich nie sięga podczas pracy zawieszenia i trą na sucho. Przed samym montażem już skręconego zestawu trzeba bez sprężyny pouginać, wsio powinno gładko chodzić. Później nad lagą ruchomą wszystko do sucha wycieramy.


Miejmy nadzieję, że już żaden forumowicz nie będzie pytać jak rozebrać lagi, a sam temat będzie jakoś wyróżniony.

Good job.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-09, 23:04
autor: marek5
witam przeczytałem ten poradnik z kilka razy i rozebrałem swoje zawieszenie według wskazówek ale nie moge wyjąć lagi ruchomej z nieruchomej chromowanej na wszelki wypadek zaznaczam to na zdjęciu jak to sie wykręca bo ewidentnie coś tą lage czyma wyciągłem simering i odkręciłem ta nakrętke kluczem pazurkowym a dalej te lagi nie chca sie wykręcic

zdjęcie nie moge wykręcic tych elementów zaznaczonych 1 i 2

http://zapodaj.net/7522b31320746.jpg.html

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-09, 23:45
autor: qpa
Jeżeli nakrętka pazurkowa odkręcona, tak samo jak 10 na dole lagi to musisz mocno pociągnąć.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-10, 00:31
autor: marek5
tak nakrętkę odkręciłem kluczem pazurkowym wyciągłem simering a z dołu wykręciłem narętkę tak że sprężyna jest wyciągnieta zostały same lagi ruchome w nieruchomych i szarpie je ale nie chca sie wysunąć czyli tam nie ma juz nic do przykręconego ?????
ma ktoś jakiś patent jak to wytargać

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-10, 00:51
autor: Savier
Na tulejkach może stać, spsikaj to jakimś WD

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-10, 13:20
autor: miuosh1
U mnie w B1 miałem taki sam problem , tulejki się zapiekły ;/ włożyłem oś w nogę ruchomą , to w imadło i szarpiesz góra-dół ile masz sił w rękach ... Dodam, że u mnie wyszło dopiero gdy zerwałem zabezpieczenie tulejki nie ruchomej :P

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-11, 22:36
autor: rolecki
U mnie jest znów przypadek że wszystko się pięknie rozłożyło ale jak teraz chce do kupy złożyć lagi to ta tulejka stalowa która jest na ladze nieruchomej i wsuwa się w lagę ruchomą dochodzi do pewnego momentu i stoi ,próbowałem wsadzić jeden simmering i dokręcając tą nakrętka na klucz pazurkowy wepchnąć tulejkę ale nakrętka nie chce gwintu złapać ,bo uszczelniacz jest na równo z gwintem w ladze ruchomej.Dodam że składam jedno zawieszenie z dwóch może trzeba wsadzić te stalowe tulejki od tych lag dolnych w których wcześniej pracowały?

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-11, 23:47
autor: iron_bird
Wygląda, że masz zadziory na ladze nieruchomej albo jest ona krzywa. Ja swoje przed złożeniem wypolerowałem.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-13, 00:07
autor: rolecki
Jutro nad tym posiedzę jeszcze ,pozakładam te tulejki które pracowały oryginalnie w lagach ruchomych i lekko lagi spoleruje i zobaczę co z tego będzie.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-02-14, 21:44
autor: rolecki
Własnym niedopatrzeniem nie chciały mi się złożyć te lagi.W jednych lagach miałem tulejki 55mm a w tych drugich 40mm i te dłuższe nie chciały wejść w lagę ruchomą które miały w orginale te krótsze tulejki:-/ i dlatego tak się namęczyłem.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-04-11, 23:13
autor: DarAss
Panowie utknąłem i nie wiem co robię źle... Już 3 dzień próbuję wyciągnąć lagi. Odkręciłem górne nakrętki i dolne, wyciagnąłem sprężyny i pręty ale laga nieruchoma nie chce wyjsć z flagi (tej osłony z uchwytem na lampę).
Nakręciłem nakrętkę jak radzono i pukałem młotkiem gumowym / przez drewno... A laga jak siedziała tak siedzi... Ruchoma na tyle się wysuwa że widzę nakrętkę pazurkową ale co z tego skoro nie mogę wyciągnąć lagi nieruchomej z osłony, i tym samym całości z półki dolnej... Pomocy proszę...

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-04-12, 08:27
autor: Savier
Wbijałeś jakiś przecinak w dolną półkę? Podlewałeś to ropą, WD?

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-04-13, 10:09
autor: Kermit
Mówiąc dolne nakrętki masz na myśli śruby dolnej półki tak? Tam są w niej takie przecięcia w które faktycznie można coś wbić ale zamiast przecinaka proponowałbym wystrugać sobie jakieś kliny z drewna,żeby nie robić niepotrzebnych zadziorów.

Re: Jak poprawnie rozebrać/złożyć przednie zawieszenie + róż

: 2014-10-03, 13:58
autor: adrikk88
Witam mam wske b3 z 81r i ktoś z wcześniejszych właścicieli założył lagi od wsk 175, ogólnie pasują tylko jest luz i dosyć duży prześwit między górną półką a ramą, da się to jakoś wyregulować?