WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Artykuły i poradniki dodawane przez użytkowników
Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Savier » 2014-05-06, 23:01

Cześć wszystkim, na szybkości mały poradnik o CDI do 175 za 40zł :-D .

dzięki koledze Muciek (ukłony!) zamontowałem zapłon bezstykowy w swojej WSK 175.

Zapłon CDI - myślę, że każdy wie o co chodzi? Brak przerywacza, akumulator niepotrzebny. :)

Temat jest naprawdę prosty i przyjemny, każdemu polecam taką przeróbkę.

Zasada działania jest taka sama jak przy zapłonie z przewiniętą cewką - tam podmieniamy jedną z cewek ładowania, żeby zasilić moduł. W moim przypadku użyłem do tego transformatora z radia, nie pamiętam oznaczenia, ale coś 6V/230V.
Idea zawsze jest taka sama - potrzebne jest wysokie napięcie na module, można je dostarczyć bezposrednio z przewiniętej cewki bądź podać napięcie 6v z cewki i "przerobić" je transformatorem na wymagane dla modułu. Co śmieszne właśnie takie trafo z radia pasuje :). Podejrzewam, że pod instalacje 6v każde trafo z jakiegoś urządzenia domowego (napięcie z gniazdka) będzie chodziło.

Zalety tego rozwiązania:
  • praktycznie brak ingerencji w całość - wystarczą dwa małe otworki w dekielku zapłonu (może i da się bez tego) - nie trzeba nawet ściągać statora!
  • cena, wszystko wychodzi śmiesznie tanio
  • bezawaryjność - części są sprawdzone, tanie, ogólnodostępne
  • brak przerywacza
  • akumulator nie jest potrzebny do pracy
Po kolei, potrzebujemy:
  • niezablokowany modułu od skutera - bez znaczenia jaki, bierzemy najtańszy - koszt od 10 do 15zł. U siebie zastosowałem kabelkowy, dedykowany bodajże do Yamahy Jog. Ten z kostką też można podłączyć, ale nie mam mocowania na śrubkę.
  • cewka zapłonowa od skutera - byle jaka, najtańsza - 10zł.
  • impulsator od 2T chińskiego, ok 15zł - niestety najtańszy od 4T nie mieści się pod dekiel.
  • lutownicę i inne przyrządy (cyna itp), konektory (czy jak tam lubisz podłączyć), trochę koszulek termokurczliwych, trochę przewodów i takie inne bzdety - kosmetyka ogólnie
  • transformator z radia :)
Ogólnie całość za max 70zł

Wyciągamy transformator z radia, u mnie to wyglądało tak:
IMG_20140329_120030.jpg
IMG_20140329_120036.jpg
IMG_20140329_120610.jpg
W radiu pełnił funkcję zmiany napiecia z 230 na 6V - u nas będzie odwrotnie, 6 na 230V ;-).

OK, mamy transformator i wszystkie elementy. Możemy teraz wymontować cewkę zapłonową z pod zbiornika oraz platynki, kondesator itp - ma tam zostać tylko krzywka i sam dekielek :).

Teraz podłączamy nowe elementy: najlepsze rozwiązanie do którego doszedłem to cewka i moduł pod bakiem (w miejscu mocowania starej cewki zapłonowej) a transformator w belce ramy pod siedzeniem, obok puszki prądów - mocowane z podkładką gumową na trytykę.
PHOTO_20140330_162055.jpg
PHOTO_20140330_181502.jpg
Podłączenie modułu i cewki jest standardowe, kolorki zależne od modułu - łatwo dojść :). Sam transformator podpinamy cieńszymi przewodami do cewek ładowania, tj wlutujemy się w konektorki, które idą na ładowanie - zazwyczaj jest to kolor żółty/brązowy. Ja rozciąłem koszulkę na konektorze, podlutowałem kabelek, dałem nową koszulkę termokurczliwą. W zasadzie możemy rozegrać to inaczej, najważniejsze, zeby transformator miał napięcie 6V na wejściu :)

Grubsze kabelki z większym napięciem podpinamy pod masę i moduł (czerwono czarny) - bez znaczenia które do czego.

W ten oto sposób załatwiliśmy ładowanie modułu, teraz trzeba ogarnąć impulsator.
PHOTO_20140330_171854.jpg
PHOTO_20140330_180713.jpg
PHOTO_20140330_191034.jpg
Otworki w takie odległości, żeby znacznik miał minimalny odstęp od impulsatora. Sam znacznik wykonujemy tak jak do CDI z przewijaną cewką, szerokość tego kółeczka w impulsatorze, reszta żeby pasowało :)

Są dwa typy impulsatorów - dwa i jeden kabel. Ten dwukablowy to masa na oddzielnym kablu, podłączenie bez znaczenia. Jeden kabel idzie do modułu, u siebie użyłem ten czarny kabelek, który potem wychodzi na starą cewkę - swoją drogą, nie wiem czy to dobry pomysł :D

Zapłon występuje wtedy kiedy impulsator mija znacznik, pokazałem to na zdjęciu, będzie też widać na filmie.

Kiedy mamy wszystko podpięte jak trzeba - ustawiamy zapłon na 3,8mm przed GMP i odpalamy :).

Jedyny problem to brak gaszenia - drobiazg, można załatwić masującym przełącznikiem lub przekaźnikiem, ale do tego drugiego potrzebny jest akumulator. Całość już została opracowana, odsyłam do tematu z CDI na przewijanej cewce :).

Małe podsumowanie: zmiana oryginalnego układu polega na "wpięcie" się w układ ładowania transformatorem - jednocześnie wywalamy oryginalną cewkę, platynki itp. Innych magii w elektryce nie ma - jedynie podpinamy nowe elementy, ale to nieskomplikowane. Powrót do oryginału to odpięcie wszystkiego i zamontowanie przerywacza z cewką :).

Gadanina
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=a0rsHMh ... e=youtu.be[/youtube]

Testy na szybko w mojej wuesce:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iLJUNrTPBI4[/youtube]

Sprawdzanie lampą stroboskopową momentu zapłonu:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mLc5g91Dho8[/youtube]

Przepraszam najmocniej za nieprofesjonalizm w opisie jak i w zdjęciach, sam uczyłem się tego (jeszcze raz dzięki Dawid!), miałem do dyspozycji tylko telefon, także zdjęcia nie za piękne i trochę mało... ale myślę, że da się to zrozumieć :). W razie czegoś piszcie śmiało. Jeśli nie wiecie jak podłączyć kabelki itp. wstawcie zdjęcia i pomyślimy razem.

Pozdrawiam i powodzenia :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Lolekmotorbike
Posty: 26
Rejestracja: 2014-01-19, 23:33
GG: 0
Moje maszyny: 2x WSK 175 M21W2 77`i 79` ,
Ogar 200 88`
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Lolekmotorbike » 2014-05-07, 00:16

Pomysł ciekawy, w każdym bądź razie lepszy pracochłonnie od zagmatwanego przewijania cewek, dodaj jeszcze jakiś mały schemacik dla tych mniej obeznanych z elektryką, bo zaraz będziesz miał pełno postów "a jak to podłączyć bo ja nie umiem", a tak przynajmniej jakaś pomoc naukowa będzie, ale jest kilka pytań:

- Ile już jeździsz na tym zestawie i czy możesz z ręką na sercu potwierdzić bezawaryjność tego zestaw, albo w każdym bądź razie wydać opinie z działania ?

- W Twojej wersji z tego co widzę regulacja zapłonu odbywa się poprzez wygiętą blaszkę przykręcaną do wału,a czy nie sprawdzałeś opcji gdyby zainstalować impulsator do tej oryginalnej okrągłej podstawki w środku, aby pozostała stara regulacja, a krzywizna końcówki wału zasłaniała by impulsator, czyli opcja bez tej wykrzywionej blaszki ?

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Savier » 2014-05-07, 00:21

- Ile już jeździsz na tym zestawie i czy możesz z ręką na sercu potwierdzić bezawaryjność tego zestaw, albo w każdym bądź razie wydać opinie z działania ?
Szczerze? Przejechałem na tym z 2km, potem okazało się, że problemy były spowodowane tym: https://www.dropbox.com/sh/ow6lq6t6znsjtkz/vj5iKswHfk

W tym czasie chodziło to bez problemów ;-). Ten sam "motyw" stosowali inni z powodzeniem. Mam nadzieję, ze u mnie tez się sprawdzi na dłuższą metę. Ktoś w temacie o CDI do 175 wspominał o takim rozwiązaniu...
viewtopic.php?p=520232#p520232

tutaj tam sama zasada działania viewtopic.php?f=23&t=9469&p=484444&hili ... or#p484444
- W Twojej wersji z tego co widzę regulacja zapłonu odbywa się poprzez wygiętą blaszkę przykręcaną do wału,a czy nie sprawdzałeś opcji gdyby zainstalować impulsator do tej oryginalnej okrągłej podstawki w środku, aby pozostała stara regulacja, a krzywizna końcówki wału zasłaniała by impulsator, czyli opcja bez tej wykrzywionej blaszki ?
Też o tym myślałem, ale podobno impulsator zbiera wtedy sygnał nieregularnie czy coś takiego - proszę tutaj o wypowiedź kolegów z Wrocławia, bo to oni testowali to wszystko :).

misiolek
Posty: 287
Rejestracja: 2007-04-01, 16:14
GG: 1970710
Moje maszyny: WSK KOS '82
K750
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: misiolek » 2014-05-07, 16:20

Będzie to działać w 125? Tzn, chodzi mi o to czy ten impulsator będzie mógł byc wewnątrz magneta. O ile się zmieści.
"o święty benzyniarzu ... "

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Muciek » 2014-05-07, 17:08

Będzie działać. Ale o 125 masz pisane w innym wątku.

Awatar użytkownika
rafalgb
Posty: 479
Rejestracja: 2011-02-16, 05:20
GG: 6822956
Moje maszyny: wsk175
wsk125
junak m10
XTZ 750
Lokalizacja: 64-980 trzcianka
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: rafalgb » 2014-05-07, 18:57

Jest melodia. Super tanie rozwiązanie :) Czekam na dalsze testy dobra robota.
WSK 175 CDI POWER
Wysłane z mojego Laptopa :)

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Savier » 2014-05-08, 00:43

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2YcG2yFz7fA[/youtube]

Taki filmik na szybko, poskręcałem ją na nowym (innym) silniku i na próbę odpaliłem. Zapłon ustawiany na oko, dlatego się nie wkręca - ogólnie wszystko luźne a silnik na dotarciu, ale chodzi :).

Iskra jest bardzo słaba, taka nieśmiała jakby :D. Trzeba kopać do końca przy odpaleniu, ale pewnie w CDI z przewijaną cewką jest tak samo?

Tyle teorii, w praktyce jest tak:
  • pali na kopa
  • nie ma akumulatora
  • wszystko bez przeróbek, szybko i sprawnie
  • światła, ładowanie itp. - bez zmian
  • równa praca
Teraz ogarniam gaszenie jakoś na guziczek i skręcam pierdoły do końca, żeby pojeździć.

Zdjęcia z mocowania :)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Aha, przewód od impulsatora podpiąłem pod czarny przewód pod deklem, który oryginalnie idzie bezpośrednio na cewkę (przez puszkę prądów) - działa, wychodzi zaraz obok modułu, polecam tak poprowadzić :). download/file.php?id=32417&mode=view tutaj go widać.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Skinder » 2014-05-08, 16:12

Ten Twój ostatni post Błażejek proponuje, żebyś podpiął jeszcze jako edit do tego pierwszego. Dorzucę jeszcze swoje trzy grosze i spostrzeżenia.

Znacznik dorobiony został z "czarnej" blachy 2mm i prostopadle zagięty. I teraz tak, z tym dawaniem znacznika jak najbliżej na "żyletkę" to bym uważał, otwór w znaczniki nie jest idealnie dopasowany do śruby, sama śruba też jest dosyć długa i nie zdziwiłbym się gdyby znacznik delikatnie wysunął się pod wpływem obrotów i ***zajeb*** w czujnik. Kwestie luzów na łożyskach itd pomijam, bo zaraz się zacznie debata o stanie silników, nie o to tu chodzi. Kwestie odwinięcia się znacznika też pomijam, chyba, że ktoś dorobił go z jakiegoś papieru. U mnie przerwa wynosiła około 1mm i gitara grała.
2xss.jpg
W przypadku silników W2 / 059 trzeba wziąć pod uwagę pokrywę z okienkiem i względem tego umiejscowić czujnik. Chciałem, żeby było ładnie i niestety czujnik oparł się o nadlew w pokrywie i trzeba było go przesunąć. Znacznik też nie może być za długi bo złapie śrubę lub nadlew z gwintem od pokrywki.
IMG_2379sssss.jpg
Lutowanie dodatkowych przewodów do konektorów jak pokazał Błażej - zastosować podwójny konektor przy przewodach od modułu i transformatora i nie trzeba nic rzeźbić, można w każdej chwili wrócić do oryginału bez cięć. Przy okazji polecam zmienić końcówki i oczyścić styki, żeby nie było zdziwień, że miał być prund a go ni ma.

Obrazek

Transformator - umieściłem go na jednej płytce z modułem i w niedużej hermetycznej obudowie kupionej kiedyś w jakimś elektroniku. Wedle uznania można jakąś puszkę z budowy natynkową za 1.98zł z obi lub zawinąć w szmatę, na temat gustów i walorów estetycznych się nie dyskutuje, ale proponuje jakoś przytwierdzić go w miarę na stałe żeby nie pourywać przewodów od przekładania z miejsca na miejsce.
Zdjęcie0461s.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Lolekmotorbike
Posty: 26
Rejestracja: 2014-01-19, 23:33
GG: 0
Moje maszyny: 2x WSK 175 M21W2 77`i 79` ,
Ogar 200 88`
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Lolekmotorbike » 2014-05-13, 21:52

Savier pisze: W radiu pełnił funkcję zmiany napiecia z 230 na 6V - u nas będzie odwrotnie, 6 na 230V ;-).
A jakie masz rzeczywiste napięcie na wyjściu tego transformatorka? Oczywiście mówimy tu o napięciu zmiennym.

Awatar użytkownika
AndrzejJ
Posty: 389
Rejestracja: 2013-05-19, 13:14
GG: 0
Moje maszyny: VF750 '83
ZX6R '97
Lokalizacja: Hrubieszów
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: AndrzejJ » 2014-05-18, 11:06

pewnie coś koło 180V-200V, czyli w zupełności wystarczająco.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Muciek » 2014-05-18, 23:15

Będzie i ponad 230V , bo cewki prądowe ładowania są u niego obciążone tylko transformatorem.Pewnie idzie tam ponad 6 do 8V na wysokich obrotach.

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Skinder » 2014-08-24, 18:39

W przypadku takiego podłączenia jak jest wyżej czyli zasilenie transformatora żółtym i brązowym motocykl przerywał w niższym zakresie obrotów, przy zwiększeniu obciążenia efekt zanikał. Do prawidłowego działania należy podpiąć jeszcze niebieski przewód z prądnicy do żółtego stosując np podwójny konektor. Dla ewentualnych zainteresowanych przewijaniem cewek itd, proponuję zastosować nowe przewody, stare twardnieją i potrafią pękać.

Awatar użytkownika
Filip518
Posty: 350
Rejestracja: 2014-07-01, 21:33
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 Kobuz '76
M06B1 '68
Komar 2330 '74
Suzuki RG80 '92
Lokalizacja: Wartkowice
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Filip518 » 2014-12-21, 22:59

Savier, tak jak ktoś wcześniej pisał, umieść tu jakiś schemat z painta dla laików. Byłbym wdzięczny ;)

Awatar użytkownika
Jacu gorzała
Posty: 151
Rejestracja: 2012-10-01, 19:40
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 175 kobuz
Komar 2330
Jawa 50
Simson sr50
Lokalizacja: Klimy
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Jacu gorzała » 2015-01-03, 12:32

Skinder mógłbyś wstawić schemat tego modułu który jest w tej puszce - umieszczonej w twoim poście na zdjęciu. Byłbym wdzięczny.
Życie jest po to aby śmigać na moto.

Awatar użytkownika
Filip518
Posty: 350
Rejestracja: 2014-07-01, 21:33
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 Kobuz '76
M06B1 '68
Komar 2330 '74
Suzuki RG80 '92
Lokalizacja: Wartkowice
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Filip518 » 2015-03-13, 20:46

Mój poprzedni post jest zbędny. Teraz pytanie, czy jeśli wlutuję się w cewki ładowania, to czy jak podłącze konektorki tak, jak być powinny i wstawię AQ to czy będzie ładowanie? Potrzebny mi AQ, bo mam Kobuza z kierunkami... Do tego z akumulatora będę miał stop+ klakson. I wtedy normalnie akumulator 6V, tak?

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Blesso1 » 2015-03-20, 20:17

Małe pytanie. Gdzie podłączyć masę z impulsatora ? pod Transformator czy masę prądnicy czyli ramę ?

Awatar użytkownika
Szymon_1998
Posty: 992
Rejestracja: 2012-03-02, 21:59
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 LELEK
WSK 125 KOS
WSK 125 M06-B1
JAWA 350 TS
Komar 3

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Szymon_1998 » 2015-03-20, 20:23

Wszystkie masy podłączasz do ramy.
Jeżdżę pojazdem z Prl'u, wiec wyróżniam się z wielu. :D

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Blesso1 » 2015-03-21, 15:19

Zapłon w moim przypadku za 20zł. Wsk ładnie wchodzi na obroty. Zapłon ustawiony na suwmiarkę później korekta ustawienia wskaźnika,(sprzęgło gaz i jeb... tylna lampa rozbita, pojechała do tyłu :)) Po następnej korekcie wsk chodziła idealnie aż wyprostowało znacznika i zapłon sie przestawił. Moduł mam od 4T transformator 8V 5W(jest zimny po 20 min testów)Jest jedno ale, motór słabo pali na CDI na przerywaczu bez akumulatora i ssania paliła z reki z połowy obrotu startera. Ta iskra jest na prawde maleńka.
https://www.youtube.com/watch?v=Wso0WuPdo_M

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: Savier » 2015-03-21, 16:22

film jest prywatny. Na wolnych obrotach nie przerywa jak jedziesz?

Awatar użytkownika
grzechu212
Posty: 404
Rejestracja: 2013-07-03, 10:45
Moje maszyny: WSK KOBUZ 175
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 - bezstykowy zapłon CDI za 40zł

Post autor: grzechu212 » 2015-03-21, 16:53

Znajomy kiedyś przerabiał w swojej Wsk 175 moduł od 4t i jedyne co było na + to super wkręcanie się na obroty na biegu jałowym, w jeździe niestety silnik nie miał mocy przekroczyć 90-100km/h na 4b przy mieszanej skrzyni. W silnikach 4t stosuje się zmienny kąt wyprzedzenia zapłon, a w 2t jest stały kąt lub się go opóźnia. Na lampie stroboskopowej ładnie to widać :).
Destroyers of the system

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości