Typowe usterki motocykli, czyli cytaty z książek
: 2011-06-03, 12:39
Jako że mi się trochę nudzi chcę coś dobrego zrobić i przy okazji dla tych co nie mają książki to przepisuję... (do Moderatora/ów - wklejcie to gdzieś gdzie będziecie uważać za odpowiednie i ewentualnie zmieńcie kolor, bo zielony to chyba wasz ;p)
Układ kierowniczy wiotki:
- nie dokręcone nakrętki śrub mocujących nogi nieruchome w półce dolnej,
- nie dokręcona nakrętka osi koła przedniego,
- brak dużej ilości szprych lub poluzowane szprychy,
- obniżone ciśnienie w ogumieniu,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Stuki w układzie kierowniczym:
- nadmierny luz w łożysku sterowym,
- wybity otwór na sworzeń w półce górnej.
Niezbyt płynny ruch układu kierowniczego:
- wgniecione bieżnie łożysk,
- pęknięte kulki łożyska.
Zawieszenie przednie nadmiernie sztywne:
- zgięte nogi nieruchome widelca teleskopowego,
- zwiększenie wymiaru tulejki dolnej (średnicy zewn.),
- nadmierna ilość oleju w amortyzatorach lub olej o większej lepkości niż Lux 10,
- brak smarowania osłonki gumowej na górnej części nogi ruchomej (motocykl M21W2S).
Stuki w zawieszeniu przednim:
- nadmierne luzy na skutek zużycia tulejek ślizgowych,
- pęknięta sprężyna,
- brak oleju na skutek wycieku przez połączenie noga ruchoma-element tłumiący lub przez pierścień typu Simmera.
Zawieszenie tylne zbyt sztywne:
- zgięte tłoczysko amortyzatora,
- ciasne spasowanie tulejek poliamidowych ze stalowymi przy naprawie łożyska wahacza.
Stuki w zawieszeniu tylnym:
- brak oleju w amortyzatorze,
- pęknięta sprężyna,
- zniszczone tulejki gumowe w uchwytach,
- uszkodzone elementy tłoczyska amortyzatora.
Zawieszenie tyle zbyt wiotkie:
- duże luzy w łożyskowaniu wahacza,
- duże luzy w łożyskach koła tylnego,
- nie dokręcona dostatecznie nakrętka osi koła tylnego,
- zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego.
Zmniejszona skuteczność hamowania:
- zanieczyszczenie okładzin szczęk hamulcowych pyłem, smarem lub zamoczone,
- nadmierne zużyte okładziny szczęk hamulcowych,
- zużyty lub porysowany bęben hamulcowy,
- nadmiernie nagrzane szczęki i bębny hamulcowe.
Blokowanie hamulców:
- niewłaściwa regulacja hamulców,
- zapieczony rozpieracz szczęk w pokrywie,
- zniekształcona pokrywa,
- pęknięta sprężyna powrotna szczęk,
- pęknięte druty linki hamulca przedniego.
Motocykl ściąga w czasie jazdy:
- wadliwe ustawienie koła tylnego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego,
- zbyt cienka podkładka między płetwą wahacza i nakrętką tulei koła łańcuchowego (M21W2, M21W2S)
- skrzywiona lub pęknięta rama lub wahacz,
"Trzepotanie" układu kierowniczego:
- wadliwie założone ogumienie na koła przednie,
- skrzywiona obręcz koła przedniego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła przedniego,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Drgania kierownicy i podnóżków:
- poluzowane śruby mocujące silnik do ramy.
Tekst pochodzi z książki H. Załęski "Jeżdżę motocyklem WSK" WKiT
to tak na próbę czy się podoba co ewentualnie zmienić, jak się spodoba to przepisze o silniku i instalacji elektrycznej
Układ kierowniczy wiotki:
- nie dokręcone nakrętki śrub mocujących nogi nieruchome w półce dolnej,
- nie dokręcona nakrętka osi koła przedniego,
- brak dużej ilości szprych lub poluzowane szprychy,
- obniżone ciśnienie w ogumieniu,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Stuki w układzie kierowniczym:
- nadmierny luz w łożysku sterowym,
- wybity otwór na sworzeń w półce górnej.
Niezbyt płynny ruch układu kierowniczego:
- wgniecione bieżnie łożysk,
- pęknięte kulki łożyska.
Zawieszenie przednie nadmiernie sztywne:
- zgięte nogi nieruchome widelca teleskopowego,
- zwiększenie wymiaru tulejki dolnej (średnicy zewn.),
- nadmierna ilość oleju w amortyzatorach lub olej o większej lepkości niż Lux 10,
- brak smarowania osłonki gumowej na górnej części nogi ruchomej (motocykl M21W2S).
Stuki w zawieszeniu przednim:
- nadmierne luzy na skutek zużycia tulejek ślizgowych,
- pęknięta sprężyna,
- brak oleju na skutek wycieku przez połączenie noga ruchoma-element tłumiący lub przez pierścień typu Simmera.
Zawieszenie tylne zbyt sztywne:
- zgięte tłoczysko amortyzatora,
- ciasne spasowanie tulejek poliamidowych ze stalowymi przy naprawie łożyska wahacza.
Stuki w zawieszeniu tylnym:
- brak oleju w amortyzatorze,
- pęknięta sprężyna,
- zniszczone tulejki gumowe w uchwytach,
- uszkodzone elementy tłoczyska amortyzatora.
Zawieszenie tyle zbyt wiotkie:
- duże luzy w łożyskowaniu wahacza,
- duże luzy w łożyskach koła tylnego,
- nie dokręcona dostatecznie nakrętka osi koła tylnego,
- zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego.
Zmniejszona skuteczność hamowania:
- zanieczyszczenie okładzin szczęk hamulcowych pyłem, smarem lub zamoczone,
- nadmierne zużyte okładziny szczęk hamulcowych,
- zużyty lub porysowany bęben hamulcowy,
- nadmiernie nagrzane szczęki i bębny hamulcowe.
Blokowanie hamulców:
- niewłaściwa regulacja hamulców,
- zapieczony rozpieracz szczęk w pokrywie,
- zniekształcona pokrywa,
- pęknięta sprężyna powrotna szczęk,
- pęknięte druty linki hamulca przedniego.
Motocykl ściąga w czasie jazdy:
- wadliwe ustawienie koła tylnego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego,
- zbyt cienka podkładka między płetwą wahacza i nakrętką tulei koła łańcuchowego (M21W2, M21W2S)
- skrzywiona lub pęknięta rama lub wahacz,
"Trzepotanie" układu kierowniczego:
- wadliwie założone ogumienie na koła przednie,
- skrzywiona obręcz koła przedniego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła przedniego,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Drgania kierownicy i podnóżków:
- poluzowane śruby mocujące silnik do ramy.
Tekst pochodzi z książki H. Załęski "Jeżdżę motocyklem WSK" WKiT
to tak na próbę czy się podoba co ewentualnie zmienić, jak się spodoba to przepisze o silniku i instalacji elektrycznej