Moduł zapłonowy 6 i 12V

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-12-19, 23:05

Wiesz co szkoda tu robić śmietnik. Sory ale chyba ta zima ma na mnie zły wpływ bo dalej nie wiem o co ci chodzi. Ograniczając napięcie na bramce ogranicza się prąd jaki przechodzi przez tranzystor. Najlepiej dać diodę zenera na 400V o mocy 1,3W i będzie spokój. I jak tam pisze to wsadzenie tej diody nie jest moim pomysłem.
soldyy pisze:Proponuję się najpierw dokształcić, a później krytykować.
[/quote]
jak napisałem jestem mechanikiem. Wiedzę mam w większości w tym temacie. Z elektronik to znam prawo ohma i parę innych a zasadę działania niektórych elementów sam się uczyłem i nie zamieżąm się o nic kłócić bo mogę się pomylić.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

SofCHJanek
Posty: 0
Rejestracja: 2010-01-17, 18:45
GG: 9740097
Moje maszyny: MZ ES 250/2
Lokalizacja: Zakopane
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: SofCHJanek » 2010-12-20, 18:19

Nie ma diod Schottky na napięcie wyższe niż 100V a to przez to, że mają w strukturze metal. Ma to też związek z niższym spadkiem napięcia w kierunku przewodzenia - 0,3V. Do zabezpieczenia nada się dioda zenera ale jest też "ale" nie wytrzyma ona zbyt dużego obciążenia i jest wolna.
Do tego celu wymyślono diody transil - szybkie diody krzemowe. Polecić mogę konkretny sztukę - P6KE400
Oczywiście mam na myśli cały czas dren i źródło tranzystora, na bramie wystarczy zenerka.

Awatar użytkownika
bigsoft
Posty: 20
Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
GG: 16126214
Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: bigsoft » 2010-12-22, 23:12

Pomysł dołożenia zenerki na bramkę tranzystora mosfet jest mój, tzn o ile pamiętam ten schemat z dorysowaną na niebiesko zenerką jest mojego autorstwa. Zenerkę dodałem po to, aby nie uwalić mosfeta zbyt dużym napięciem na jego bramce, co raz mi się zdarzyło. Po dodaniu tej diody problem ustąpił i moduł chodził ok.

Dodam od siebie, że podmieniłem tranzystor IRF840 na bodajże IRF460P. Efekt? Zero grzania, nie potrzeba radiatora. Moduł wykonałem na nowo, z nowym tranzystorem.

Zanim zamontowałem go na silniku, zbudowałem sobie prosty generatorek symulujący pracę przerywacza na ne555, generujący częstotliwość odpowiadającą pracy silnika przy 8000 rpm. Wszystko po to, aby sprawdzić, czy tranzystora szlag nie trafi jakieś przepięcie i przy okazji zbadać jego temperaturę. Okazało się, że chodzi (test trwał 2 godziny non stop, na stole) i tranzystor jest zimny. Docelowo zalałem układzik w obudowie z-68 (wersja z uchwytami).

Filmik nr 1, "normalna" przerwa na świecy (nie pamiętam już ile było, chyba 0,95mm): http://www.youtube.com/watch?v=nauNZMb63xE
Filmik nr 2, specjalnie zwiększona przerwa na świecy w celu demonstracji pracy układu: http://www.youtube.com/watch?v=yDqCbuhbDAY
Filmik nr 3, wyszedł ja wyszedł, kiepskie oświetlenie i mikrofon, dlatego też efekt mierny, ale może coś tam zobaczycie ;) Prezentuję tu pracę układu z silnikiem Fiata 126p 600cm3, zamontowanym w przerobionym ciągniczku rolniczym Dzik-21 (Przerwa na świecy 0,95mm, na przerywaczu 0,2mm ): http://www.youtube.com/watch?v=XtaXr2PA4iI
Filmik 4, praca silnika. Przed zastosowaniem modułu, silnik po gwałtownym dodaniu gazu miał tendencje do "zamulenia". Ogólnie jego reakcja na dotknięcie pedału gazu była dość wolna. Po zastosowaniu tego urządzenia, wystarczy oprzeć nogę o pedał gazu i silnik natychmiast reaguje. http://www.youtube.com/watch?v=H40F3pWQalU

Dodam, że przetestowałem też ten moduł w silniku Jawa 223, w moim motorowerze Romet Ogar 200. Silnik dwusuwowy oczywiście. Moduł bez problemu daje radę, nie grzeje się i silnik ładnie kręci obroty oraz dużo lepiej odpala i ogólnie jego praca jest lepsza (wyższa kultura). Jednak filmiku z tego testu niestety nie posiadam.

Wybaczcie też dość partackie wykonanie modułu i generatora, ale robiłem to na szybko, żeby w ogóle sprawdzić czy działa. Moduł zamontowany na stałe w traktorku jest już wykonany na płytce drukowanej, zamknięty w szczelnej obudowie i zalany sylikonem sanitarnym.

W przyszłym tygodniu jeśli dam radę, dodam fotki i filmik ukazujące gotowy już moduł zapłonowy zamontowany w traktorku.

Pozdrawiam.

PS. Na filmiku 4 widać z początku brak ładowania, wynika to z tego, że specjalnie ustawiłem bardzo niskie obroty silnika (widać to chocby po obracającym się wałku, który idzie do gumowych łap łączących skrzynię biegów z silnikiem), na tym module silnik pracuje na tyle dobrze, że udało mi się zmusić go do pracy nawet na jednym garze (ustawiłem mu tak niskie obroty, że zaczął przerywać na jednym z cylindrów, ale nie zgasł). Na platynkach bez tego klucza było to nieosiągalne.

SofCHJanek
Posty: 0
Rejestracja: 2010-01-17, 18:45
GG: 9740097
Moje maszyny: MZ ES 250/2
Lokalizacja: Zakopane
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: SofCHJanek » 2010-12-27, 16:06

Ten rezystor 100Om tam nie jest potrzebny, proponuję też wymienić rezystor 470Om na trochę większe mocy - 2 albo nawet 3W.

Awatar użytkownika
bigsoft
Posty: 20
Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
GG: 16126214
Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: bigsoft » 2011-01-01, 22:40

Nie trzeba. Rezystor ten w ogóle się nie grzeje. Co do 100R, masz rację, nie jest konieczny.

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Garry1 » 2012-11-01, 13:38

Witam wszystkich. W swojej wsce 125 mam opisywany w temacie układ plus hallotron pozyskany z wentylatora komputerowego. Wygląda to tak:
http://www.bikepics.com/pictures/2178110/

Układ spisuje się znakomicie, czuć lepszą elastyczność silnika.
Mój problem polega na tym że rozbroiłem już z 5 wentylatorów i w żadnym nie było nadającego się układu, w każdym jakiś układ scalony który nie powoduje efektu Halla, włącza się tylko gdy magnes jest w pobliżu, nie przełącza gdy zmienia pole. Pytanie moje brzmi, czy jest ktoś mi w stanie polecić jakiś hallotron dostępny w sprzedaży aby go wykorzystać ? Wiem że sam hallotron to nie wszystko i jest potrzebny układ wzmacniający na tranzystorze...
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: szymon_wolebez » 2012-11-02, 21:43

Garry1 pisze:Witam wszystkich. W swojej wsce 125 mam opisywany w temacie układ plus hallotron pozyskany z wentylatora komputerowego. Wygląda to tak:
http://www.bikepics.com/pictures/2178110/

Układ spisuje się znakomicie, czuć lepszą elastyczność silnika.
Mój problem polega na tym że rozbroiłem już z 5 wentylatorów i w żadnym nie było nadającego się układu, w każdym jakiś układ scalony który nie powoduje efektu Halla, włącza się tylko gdy magnes jest w pobliżu, nie przełącza gdy zmienia pole. Pytanie moje brzmi, czy jest ktoś mi w stanie polecić jakiś hallotron dostępny w sprzedaży aby go wykorzystać ? Wiem że sam hallotron to nie wszystko i jest potrzebny układ wzmacniający na tranzystorze...
Witam

Temat impulsatora na hallotronie obecnie jest mi bliski.
Zobacz ten temat i moje wpisy viewtopic.php?f=23&t=11683&start=180

Są różne rodzaje tych czujników w wentylatorach i sam mam problem ostatnio aby znaleźć ten co mi pasuje 277.
Obecnie napotykam się przeważnie na czujnik zatrzaskowy co wymaga stosowania dwóch magnesów czyli jeden biegun wyzwala a drugi kasuje ten stan. Mam tak obecnie w makiecie układu zapłonowego. Natomiast ten 277 jest dobrym czujnikiem bo jest podwójnym niezatrzaskowy i wystarczy jeden magnes. Wszystkie czujniki są typu (OC) czyli trzeba je traktować jak tranzystor bez bazy. To zależy czy chcesz wyzwalać wtedy gdy magnes znajdzie się nad czujnikiem (ja tak mam) czy od zmiany pola magnetycznego (dwa magnesy obok siebie z przeciwnymi biegunami mam w makiecie i w efekcie wyzwalanie działanie tak samo jak z jednym ale jest bardziej kłopotliwe mechanicznie).

DO tego powiem od razu, że ważny jest też czas trwania wyzwolenie i nie powinien być krótszy niż 2ms. Ja dałem mały magnes i mam bardzo krótki czas ale będę to i tak sterował swoim układem.

EDIT: z tych niezatrzaskowych to możesz użyć tle4905 dostępny w TME

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Garry1 » 2012-11-05, 15:08

Niezatrzaskowy tzn że przewodzi gdy jest nad nim magnes ?

Udało mi się znaleźć na szczęści prawidłowy wentylator ale przyda się na przyszłość bo to pewnie nie ostati zapłon
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

mateusz29-90
Posty: 25
Rejestracja: 2011-09-20, 17:09
GG: 0
Moje maszyny: mz 250, wsk 125, jawka 50 mustang!!
Lokalizacja: polska
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: mateusz29-90 » 2012-11-06, 16:24

Mam takie pytanie do autora, wiem że w poście była mowa że bez aqu moduł nie będzie działał, ale mam pytanie czy dało by się to tak zrobić żeby zamiast aqu złączyć dwie albo 3 cewki świetlne , czy moduł będzie działał wtedy ???
Nie chce mi się szukać, jak zastosuje ten moduł to kondensator nie będzie już potrzebny, a platynki muszą być??
czekam na odpowiedź bo też bym chciałbym sobie założyć taki moduł do swojej wsk tylko wolał bym bez aqu.

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Garry1 » 2012-11-07, 14:59

Jeśli chcesz założyć moduł to niestety nie z tego tematu, ten jest typowo pod akumulator. Pod oryginalną cewkę wysokiego napięcia jest moduł CDI.

Ja się zdecydowałem na ten ponieważ zrezygnowałem z magneta ;)
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

Awatar użytkownika
Kamil*
Posty: 164
Rejestracja: 2011-04-25, 19:08
GG: 4510460
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 79'
WSK 175 M06B3 86'
YAMAHA DT 125 98'
Lokalizacja: Świeżawy
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Kamil* » 2013-05-27, 20:49

Garry1 pisze:Jeśli chcesz założyć moduł to niestety nie z tego tematu, ten jest typowo pod akumulator. Pod oryginalną cewkę wysokiego napięcia jest moduł CDI.

Ja się zdecydowałem na ten ponieważ zrezygnowałem z magneta ;)
Są tez moduły DC zasilane z aqu, więc można też zrobić taki zapłon jak ty masz na impulsatorze. ;-)

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: szymon_wolebez » 2013-05-27, 22:47

Modułów do koloru do wyboru :)

Gotowe rozwiązania bądź własne dziwy, co kto sobie życzy :P

Czy to będzie przerywacz czy też jakiś inny czujnik to dla samego modułu bez różnicy (poza układem formującym sygnał).
Ja upodobałem sobie czujnik halla (TLE4905).

Główny temat sięga TCI czyli akumulator, cewka butelkowa i jakiś klucz na tranzystorze.
Moduły CDI DC to moduły z przetwornicą, które nie wymagają specjalnej cewki do zasilenia/ładowanie modułu CDI. Jednak wymagany jest akumulator. Plusem jest to, że napięcie ładowania kondensatora będzie stałe i niezależne od obrotów silnika.

Wracając do tematu TCI to pod 12V bez problemu idzie to zrobić a jeszcze pewniej i szybciej zaadoptować jakiś moduł wraz z czujnikiem od starszego auta.


Z zapłonem na 6V jest trochę zabawy bo napięcie bywa bardziej krytyczne dla pracy niektórych układów.
Uparłem się na taki moduł i po iluś próbach i pomysłach udało się zrobić tak, że działa.
Cały myk polega na tym, aby odfiltrować zasilanie i zastosować przetwornicę DC/DC z tych niby 6V na 12V lub nawet 15V.
Zasilać logikę ze stabilizowanego napięcia już za przetwornicą 5V a tranzystor mocy poprzez driver z 12V. Taki układ działa poprawnie nawet jak migają kierunki czy wystąpią inne spadki napięcia. W innym przypadku trudno jest uzyskać poprawną pracę bo spadki napięć w instalacji 6V bywają znaczące. Szczególnie było to widać jak próbowałem bez przetwornicy wysterować mosfetem cewkę-zapalenie migacza powodowało gaśnięcie silnika bo napięcie na bramce było zbyt niskie aby puścić prąd dla cewki. Instalacja pozostaje 6V, cewka fabryczna 6V a tylko sterowanie/logika ma zapewnione stałe napięcie pracy.

Do tego czujnik halla/lub impulsator magnetyczny i mamy całkiem prosty TCI.
Jednak prościej i przyjemniej na czujniku halla.

Cokolwiek robimy to warto jest poczytać jak to działa i się zastanowić. Głównie chodzi tu o cewkę WN i jej charakterystyce pracy.

A tak z ciekawości zapytam, kto ma własny TCI bo w tym nagłym pędzie za CDI...
Jak wam się jeździ na modułach tranzystorowych?

Ja mam świeży ale już sporo przekręciłem i opukać działa zgodnie z założeniem.

Awatar użytkownika
SEBA
Posty: 283
Rejestracja: 2008-05-27, 22:37
Moje maszyny: WSK M21W2 x2
Čezet 350 472.6
Lokalizacja: Hajnówka
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: SEBA » 2013-05-28, 21:42

szymon_wolebez pisze:A tak z ciekawości zapytam, kto ma własny TCI bo w tym nagłym pędzie za CDI...
Jak wam się jeździ na modułach tranzystorowych?
Mam i ja, tylko powiedzieć o nim że jest mój to nie bardzo, ponieważ jest na podzespołach z VW. Praca Wueski na module i bezstykowym czujniku nie ma porównania do platynek. Silnik zapala od ząbka czy jest zimny czy ciepły. Wkręca się do końca, nawet inaczej się zachowuje pod obciążeniem, nie dusi/muli się. Jedynie co u mnie występuje to jak za delikatnie i wolno "kopnę" w kopnik to odbija, a jak wiadomo nie jest to przyjemnym zjawiskiem :-P

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: szymon_wolebez » 2013-05-28, 21:55

:) mam tak samo z tym odbijaniem.
Wymieniłeś już ten moduł na kolejny sprawny?

Co do eksperymentów przy instalacji bez regulatora napięcia nie należy odpinać akumulatora. Bez akumulatora i obciążenia (np. żarówkami) prądnica potrafi puścić dość wysokie napięcie nawet do 200V w piku. Taki eksperyment kosztował mnie wymianę czujnika halla oraz dorobienie zabezpieczenia na taką ewentualność.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości