Anodowane i modyfikowane tłoki

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Odpowiedz
Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Anodowane i modyfikowane tłoki

Post autor: Alien » 2012-02-15, 02:40

Witam,

temat dotyczy twardych powłok anodowych na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.

Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.

FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:

- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2012-09-18, 15:59 przez Alien, łącznie zmieniany 2 razy.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków

Post autor: Johnny » 2012-02-15, 09:32

Jak się ma anodowanie (w kwestii zmniejszenia tarcia, puchnięcia tłoka i utrzymywania filmu olejowego) do powłok molibdenowych na ściankach bocznych i pokryć zmniejszających przewodność cieplną na denku tłoka (http://www.hipeco.com/), które stosowałeś u siebie :?: Może połączyć obie technologie :?:

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków

Post autor: Alien » 2012-02-15, 11:04

Technologie da się połączyć i powstaje wtedy wersja de lux :D powierzchnia anody ze względu na pory jest idealnym podkladem do dwusiarczku molibdenu i innych podobnych powłok tarciowych, nazywa sie to ładnie impregnacją powierzchni anodowej. Nie ogłaszam się z tym ze względu na wysokie koszty, ale sam się chyba na to skusze :)

Różnica jest taka że w hipeco powłoki są kładzione wybiórczo na powierzchnie (widać na moich zdjęciach), a anoda pokrywa dosłownie każdy zakamarek. Powłoka tlenkowa ze względu na swoją twardość i słabą przewodniość cieplną tlenku alu także działa jak izolacja, oczywiście nie tak mocno jak ceramika na denku, ale progres jest.

Co do tarcia to wyraźna róznica jest na korzyść anody (w stosunku do oryginału), czuć to pod palcem :) wiadomo ze w porównaniu do dwusiarczku jest większy współczynnik tarcia bo to jak na razie najwyższy dostępny high-tech w powłokach. Co jednak jest na plus:
- cena :D
- trwałość (powłoka molibdenowa jednak bardzo szybko się wyciera, wprawdzie pozostaje niewidoczna w porach ale materiału ubywa)
- obecność porów (widać to pięknie na zdjęciach z netu, mikroporowatosć anodowanej powierzchni jest zacna. W tych miejscach olej idealnie się trzyma poprawiając smarowanie, które pozytywnie wpływa na wszystko od zużycia po wytwarzanie ciepła i puchniecie tłoka)

To tak w dużym skrócie, moim zdaniem warto.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

huligans12
Posty: 20
Rejestracja: 2011-01-28, 00:56
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125,
Komar
Lokalizacja: Krosno
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków

Post autor: huligans12 » 2012-02-15, 19:49

A jak jest z zamkami?

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków

Post autor: Alien » 2012-02-15, 20:40

Zamki odpowiednio zabezpieczam i pozostają nietknięte. Demontaż i ponowne osadzanie jest zbyt ryzykowne, zamki lubią wtedy wypadać.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

dropsik95
Posty: 27
Rejestracja: 2011-09-15, 23:13
GG: 0
Moje maszyny: karpaty

simson s77/7/1/1M LC
Lokalizacja: cieciułów
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: dropsik95 » 2012-02-24, 15:25

Witam. Jest możliwość wykonania tej usługi na tłoku z Simsona?? Tłok firmy MZA

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-02-24, 15:32

Nie ma problemu, trzeba mi go tylko wysłać razem ze sworzniem.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1627
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: M06B3 Promot 200ccm
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Szczepan » 2012-02-24, 15:48

Panie na ile wyceniasz ten tłoczek, (s32, 175ccm) Fotki z rozmiarami :
- http://www.bikepics.com/pictures/2332899/
- http://www.bikepics.com/pictures/2332890/
Ekipa WSKTurbo.pl

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-02-24, 16:00

To ma być do jakiegoś wariata typu membrana? :D
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1627
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: M06B3 Promot 200ccm
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Szczepan » 2012-02-24, 16:11

Jop. Tylko, że to nie jest ani gorzyce ( bo tłoków do s32 nie robili, ani almot bo do s32 też nie robi ).
Ekipa WSKTurbo.pl

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-02-24, 17:26

To kto jest producentem tego tłoka? To oryginał czy dzisiejsze rzemiosło?
Jak chcesz to mogę z niego wycisnąć ile się da...
A ile się da? Nie wiem, musiałbym go pomierzyć żeby obczaić konstrukcje.
paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania.
Mogę Ci zrobić najlepszy tłok jaki można urobić z tego kawałka aluminium, ale nie dam Ci gwarancji że to wystarczy bo nie wiem jakie są założenia dla modów silnika. Na ogólny bilans cieplny ma wpływ bardzo wiele czynników i efekt zależy tylko od tego z jaką świadomością projektujesz tą przeróbkę :)
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 516
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: 125 arek » 2012-02-24, 22:05

Alien a ile chcesz za tłok od wsk 125 gorzycki na 1 szlif tak po starej znajomości ??? trochę zacząłem modzić
ale tylko trochę XD
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Muciek
Moderator
Posty: 1459
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Promoty
Lokalizacja: Radziechowy
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Muciek » 2012-02-26, 17:21

Jakaś różnica jak anodujesz do hardkorowego zestawu a serii?

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-02-26, 17:26

W powłoce nie ma różnicy, inaczej tylko obrabiam.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

dawidEX
Posty: 50
Rejestracja: 2012-01-01, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: WSK b1
wsk m06 1958r
Cz 125/516 cross
Simson s51
motorynka
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: dawidEX » 2012-04-05, 13:24

witam mial bym pare tlokow w liczbie 3 lub 4 byla by jakas znizka ? i drugie pytanie
może mi wysłać ktoś fotke gorzyckiego tłoka
i drugi problem do wfm
widzialem tłoki FSO poznan z czerwonymi napisami u gury z czarnymi a jak wyglądaja te orginalne ?

tłok FSO oplacalo by sie anodowac czy lepiej znalesc gorzycki ?
gg7357624
email:dawidex@hotmail.com
jak cos te fotki

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-04-05, 14:08

Zapoznaj się z tym tematem: viewtopic.php?f=53&t=11430&p=506659#p506659
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Belushi
Posty: 3
Rejestracja: 2012-03-24, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06
DRZ 400
KX 85
DU TICO
Lokalizacja: Rzeszow
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Belushi » 2012-04-07, 23:54

A ja zapytam - kolory anodowania mozna sobie wybrac ??

Belushi

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6268
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Savier » 2012-04-08, 00:00

Co to za różnica...
Chyba, że czerwony szybszy?

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1627
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: M06B3 Promot 200ccm
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Szczepan » 2012-04-08, 00:13

Chodzi na pewno o zewnętrzne elementy, nie wiesz o co chodzi to nie pisz.
Ekipa WSKTurbo.pl

Awatar użytkownika
Alien
Moderator
Posty: 1949
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Post autor: Alien » 2012-04-08, 00:22

Jeśli chodzi o tłoki to nie ma możliwości uzyskania innego koloru niż odcień alu wynikający ze składu stopu. Nie wiem w ogóle anodowanie III typu można robić w kolorze, ja w każdym razie nie mogę.

Inne elementy jak najbardziej, ale kolor i cena to już sprawa do indywidualnego obgadania. Jak masz konkrety to pisz na maila.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość