Pracę łożyska określa kilka parametrów, a jest to nośność (dynamiczna i statyczna-w naszym przypadku marginalna) zależna od pola powierzchni podpory w tym przypadku ilości i długości rolek, prędkość graniczna, trwałość - ten parametr miałeś prawdopodobnie na myśli pisząc o żywotności, oraz tarcie wewnętrzne w łożysku.
Trwałość
"Trwałość inaczej zużycie łożysk tocznych oznacza liczbę cykli obciążenia odpowiadającą liczbie obrotów aż do utraty zdolności pracy łożyska. Jest to czas pracy łożyska wyrażony w milionach obrotów lub godzinach przy danej prędkości obrotowej, obliczany od chwili wystąpienia pierwszych oznak zmęczenia materiału.
Trwałość zależna jest od naturalnych procesów zużycia takich jak ścieranie czy zmęczenie materiału.
Jak wykazały badania zjawisko zmęczenia materiału przebiega w sposób nieregularny, stąd też przyjęto trwałość umowną, dla której przyjęto liczbę obrotów, jaką osiągnie bez objawów zmęczenia 90% badanych łożysk w określonych warunkach. Oznacza to, że 10% badanych łożysk może wykazać mniejszą trwałość, co jednak mieści się w dopuszczalnych granicach.
Trwałość umowną nazwaną trwałością nominalną i oznaczono symbolem ”L10”.
Trwałość nominalną można określić jako zależność nośności oraz obciążenia:
L=(C/P)p
gdzie:
L - trwałość nominalna L=L10
C - nośność dynamiczna
P - obciążenie
p - wykładnik potęgowy wynoszący dla łożysk kulkowych 3, łożysk wałeczkowych 10/3 "
Trwałość jest zależna zatem od liczby obrotów wykonanych przez łożysko z nominalnym obciążeniem do pojawienia się pierwszych oznak zużycia. Nie znaczy to że łożyska w koszyczku mają wyższą trwał od złożeń bez koszyczka. Te pierwsze stosujemy do wyższych obrotów i niższych obciążeń, a w przypadku tych drugich sytuacja jest odwrotna. Dlatego na wałku zdawczym łożysko w koszyczku miałoby niższą trwałość, lub uległoby zniszczeniu.
Reasumując sprawy wytrzymałościowe i trwałość "Twojego" łożyska: zwiększyłeś nośność łożyska ok 30%, zmniejszyłeś jego prędkość graniczną, zwiększyłeś tarcie wewnętrzne, zmniejszyłeś wytrzymałość koszyka.
Słynna idealna powłoka owiana tajemnicą- zapytałem gdyż nie dostrzegłem tam żadnej warstwy antypoślizgowej. A tak na marginesie napisałem, że chrom i azotowanie to dotyczy trzonków zaworowych. trudno sobie wyobrazić warstwę chromu na koszyczku, gdyż wkrótce uległaby złuszczeniu.
Co do porównania do łożyska Prox-a, mam takowe i jest to całkowicie inne łożysko. Zostało wykonane z litego aluminium z powłoką anodową, aby przy tej ilości rolek (18) zmniejszyć maksymalnie jego masę, a co za tym idzie jego prędkość graniczną.Do bardzo mocno obciążonych konstrukcji firmy stosują również koszyki wykonane ze tali stopowej, a koszyk jest wykonany metodą obróbki wiórowej np S&S do swoich silników typu Evolution i TC. Twoje jest cienkościenną wytłoczką stalową bez powłoki poślizgowej, jak mniemam.