Nowy ulepszony wał do Wiatra
: 2016-03-04, 00:32
Postanowiłem założyć ten wątek, ponieważ wiedza n/t wałów do wsk/shl W jest nieco rozstrzelona i niepełna. Zanim przejdę do sedna to trochę historii moich poczynań. Po demontażu wału z Gazeli , okazało się, że nie był on nigdy rozkładany lecz jest w złym stanie. Na łożysku korbowym zmieliło 3 rzędowe łożysko ucierpiał czop i korba, czop od strony sprzęgła obrócił się w łożysku, prawdopodobnie od zbyt dużego bicia na czopach. Wał miał bicie ok 0,2 mm i nie był przestawiony, a to znaczy że wystąpł błąd wykonawczy. Po rozłożeniu wału zmierzyłem wszystkie wciski, były na poziomie 0,06 mm ( pierwotnie prawdopodobnie 0,08) i postanowiłem dorobić nadwymiarowe czopy aby powócić (0,08-0,1 mm) do fabrycznego wcisku, przy okazji czop od strony prądnicy powiększyłem w miejscu mocowania wirnika o 0,05 mm ( pod wirnik Royala E). Czop sprzęgłowy dostał wpust. Jak wiadomo korba o YZ250 ma wymiar czopa 24 mm ( Wiatr 21,2 mm) więc aby kombinować ze stopniowaniem czopa (bo lubi się ukręcić za sprawą karbu , jak to tutaj miało miejsce ) wykonałem przyrządy do powiększenia otworów w przeciwwagach i uzyskania współosiowości otworów. Wszystko fajnie brzmi jak się o tym pisze, ale komuna psoci zza "grobu", chłopcy zrobili przeciwwagi z plasteliny i ciężko to się obrabia. Materiał wg specyfikacji to stal węglowa 55 i teraz zaskoczenie twardość 15HRC, choć wielokrotni czytałem o 45-50 HRC. Te twardości to pobożne życzenia użytkowników tych motocykli, Junak miał tak samo, dlatego często przy zakładaniu nowego zestawu korby zadziera wiór. Tak więc po tym zimny prysznicu postanowiłem wykonać przeciwwagi z ogólnodostępnej stali stopowej do ulepszania 40HM-T twardość ok 30-35 HRC i wytrzymałości + 20 % w stosunku do 55. Do tej pory wykonałem przeciwwagi, współosiowość jest zachowana ( wyjdzie przy centrowaniu), koła wykonane z pomniejszonym luzem w karterach do 0,5 mm/stronę.Zostały zaprojektowane tak, aby założyć nową korbę bez jej szlifowania z obu stron jak to nie jednokrotnie widywałem. I teraz powstał problem jak wyważyć wał?
Zważyłem wszystko i obliczyłem, a wygląda to tak:
wał W2A ( M11W) - wyważenie na 48,5%
wał W2 ( M17) - wyważenie na 45 %
obliczenia były robione na podstawie pomiarów oryginalnych części (korbowód, tłok)
Czy macie jakieś dane poza Sałkiem, on każe wyważać wał na 35% do SHL 175, ale Wiatr nieznacznie różni się skokiem, choć jest chyba lżejszy od S32. Poza tym on pisze o podrasowaniu a co za tym idzie zwiększeniem mocy w f-cji obrotów, więc może stąd wynika te 35%. Jeśli ktoś ma wiedzę w tym temacie lub sensowne sugestie to będę wdzięczny za pomoc. Za kilka dni zmagań ciąg dalszy.
Pozdrawiam Pat
Zważyłem wszystko i obliczyłem, a wygląda to tak:
wał W2A ( M11W) - wyważenie na 48,5%
wał W2 ( M17) - wyważenie na 45 %
obliczenia były robione na podstawie pomiarów oryginalnych części (korbowód, tłok)
Czy macie jakieś dane poza Sałkiem, on każe wyważać wał na 35% do SHL 175, ale Wiatr nieznacznie różni się skokiem, choć jest chyba lżejszy od S32. Poza tym on pisze o podrasowaniu a co za tym idzie zwiększeniem mocy w f-cji obrotów, więc może stąd wynika te 35%. Jeśli ktoś ma wiedzę w tym temacie lub sensowne sugestie to będę wdzięczny za pomoc. Za kilka dni zmagań ciąg dalszy.
Pozdrawiam Pat