Strona 1 z 2

Wałek pośredni i wałek główny - jak osadzić koła zębate?

: 2007-11-13, 20:21
autor: ŻbiKu
1. W jaki sposób osadza się koło zębate na wałku głównym i pośrednim z pierścieniem zabezpieczającym? Podgrzewa się coś? Wciska?
2. Skąd wziąć taki pierścień?

wałek pośredni:
Obrazek

: 2007-11-14, 16:05
autor: szef1990
Kiedyś popularne było podgrzewanie koła zębatego i wcisk ale dziś praktykuje się tylko schładzanie wałka ciekłym azotem, dzieje się tak w większości maszyn o wymaganej dużej dokładności, podgrzewana zębatka mogłaby poprostu pęknąć

: 2007-11-14, 16:53
autor: gołąbek16
w ty ''kole zebatym'', które się osadza na wałku są dwie dziurki i przez nie wciska sie pierścień zabezpieczajacy

: 2007-11-14, 22:28
autor: ŻbiKu
A skąd ja wezmę ciekły azot :przestraszony:

Chcę wymienić wałek pośredni i nie może na przeszkodzie stanąć mi jakiś pierścień, więc jak w normalnych (nie laboratoryjnych) warunkach mam to zrobić?? I skąd mam wziąć taki pierścień, bo chyba nie jest to seger??

: 2007-11-14, 23:46
autor: Wojtek
Żbiku, a dlaczego chcesz zmieniać wałek? Szef trochę się mija z prawdą. Przynajmniej w kwestii tego koła zębatego. Tryby faktycznie są osadzane tak jak mówi ale ten akurat nie. Pierścień ma ustalić koło zębate na wałku, jednak powinno się ono obracać. Zwróć uwagę że dwa sąsiednie tryby są nieruchome. Jeden jest ustalony tak jak to szef napisał, natomiast drugi siedzi na frezach i tylko jest przesuwane na boki za pomocą wodzika. To koło na frezach zazębia się sprzęgłem kłowym z trybem o którym dyskutujemy. Jaki by to miało sens aby 3 koła zębate obok siebie były nieruchomo osadzone na wałku? Innymi słowy nie martw się ciekłym azotem tylko kombinuj jak umieścić koło na wałku tak aby pierścień osadczy znalazł się w swoim gnieździe. Bez pomacania tych części nie mogę sobie tego wyobrazić ale zapewne jest to wykonalne w warunkach garażowych.

: 2007-11-15, 08:42
autor: ŻbiKu
Nie posiadam jeszcze na ten moment koła zębatego które ma być osadzone, a wałek zmieniam, ponieważ chcę zmodyfikować przełożenia.

: 2007-11-16, 21:14
autor: andi
gołąbek16 pisze:w ty ''kole zebatym'', które się osadza na wałku są dwie dziurki i przez nie wciska sie pierścień zabezpieczajacy
I to właściwie wyjaśnia wszystko , tak jak napisał gołąbek16 trzeba ścisnąć ten pierścień i zębatka sama spadnie .
Z tym ciekłym azotem to trochę się zapędziliście, ten wałek jest zrobiony jako monolit z jednego kawałka stali .

: 2007-11-22, 22:11
autor: ŻbiKu
1.
Panowie nie mały problem mam ze znalezieniem takiego nowego pierścienia. Czy ktoś z was posiada namiary gdzie takie coś dostanę?? W Zet Gie chyba już wszystko obleciałem...

2.
Mam inny wałek pośredni luzem i pomyślałem, żeby zdemontować z niego ten pierścień, z tym że mam dylemat czy się jeszcze nadaje ponieważ koło zębate 19Z ma na nim luz ok 0,7mm, na pewno luz musi jakiś być, ponieważ to koło się kręci ALE chce mieć WSZYSTKO na tip top, WIĘC czy ten pierścień nadawać się będzie :?:

Będę wielce rad, jak ktoś mi odpowie chociaż na pyt. nr.2.

: 2007-11-24, 17:21
autor: Wojtek
Zdemontuj ten pierścień najlepiej tak aby się ostał w jednym kawałku i pójdź do zakładu który dorabia sprężyny (biorąc i pierścień i wałek z kołem zębatym). Gość dobierze odpowiedni drut i wygnie tak że będziesz miał tip top :) A przy tym pewnie zapłacisz 3 złote.

: 2007-12-28, 02:45
autor: ŻbiKu
Na zakończenie sprawy, chcę dodać, że przełożyłem używany pierścień z jakiegoś wałka głównego na ten nowy wałek pośredni, założyłem nowe koło zębate 19Z i luzy są niewielkie. Po przemyśleniu i wywiadzie, doszedłem do wniosku, że tak być musi. Nie było sensu szukać i dorabiać pierścienia ale dzięki za rady :zdrowko:

: 2007-12-29, 00:47
autor: macin2
ŻbiKu pisze:Nie posiadam jeszcze na ten moment koła zębatego które ma być osadzone, a wałek zmieniam, ponieważ chcę zmodyfikować przełożenia.
Pochwal się ŻbiKu,przełożenie na którym biegu będziesz zmianiał-na 4-ce?

: 2007-12-29, 01:13
autor: 1angel
4 bieg w WSK 175 ma zawsze wartość przełożenia 1,0 i tego nawet Żbiku nie zmieni jeżeli już zmienia przełożenie to tylko na pierwszych 3 biegach zresztą było o tym i o przełożeniach skrzyń biegów w innym temacie więc poszukaj :)

: 2007-12-29, 01:34
autor: ŻbiKu
Andi już o tym pisał.
1angel, a nie czasami odwrotnie? Przecież to czwórka będzie "krótsza" nie 3 pierwsze biegi.

: 2007-12-29, 02:03
autor: 1angel
ale na tej skrzyni o innym przełożeniu zmienia się ono na pierwszych 3 biegach a na 4 biegu prędkość obrotowa walka głównego równa jest prędkości obrotowej walka zdawczego wartość przełożenia wynosi 1,0 ponieważ wałek główny jest zazębiany z wałkiem zdawczym bezpośrednio przez kły (nie zęby) jednego z trybów i otwory w wałku zd. - to tak własnymi słowami :)
efektem zmiany przełożenia skrzyni na to z przed nr. silnika 123280 jest odczucie że 4 bieg jest dość krótki bo pozostałe zostały wydłużone kiedy to czwarty bieg pozostał bez zmian , ale namieszałem dobra bo nie o tym temat i znowu syfie :D

: 2007-12-29, 22:25
autor: andi
Tak jest 4 jest stała, zmieniają się przełożenia 3 pierwszych biegów. 1angel opisał to wystarczająco jasno .

: 2007-12-29, 22:42
autor: ŻbiKu
Spoko już rozumiem :) Moje myślenie szło złym torem, ale sprowadzało się i tak do jednego ;)

: 2008-01-11, 23:38
autor: macin2
ŻbiKu pisze:Spoko już rozumiem :) Moje myślenie szło złym torem, ale sprowadzało się i tak do jednego ;)
Żbiku przerobiłeś już tą skrzynię jest różnica?

: 2008-01-12, 16:00
autor: ŻbiKu
Nie złożyłem jeszcze silnika. W środę odbieram wał, który oddałem w celu wymiany i rozwiercenia tulejki korbowodu i może na weekend odpalę łobuza.

Problem ze skrzunią biegów wsk 175 . Doradźcie coś?/

: 2008-04-07, 20:56
autor: bronek-2007
mam problem ze skrzynią biegów postanowiłem wymienić wszystkie wałki : wałek pośredni i wałek główny. Raźno zabrałem się do roboity i stanołem w momencie gdy z odu wałków należy zdjąć tryby o liczbie zembów 19 i 20. są to te wałki na pewneno rodzaju zapince która nie pozwala im się zsunąć.
nie wiedziałekm jak zdjąć owe tryby wię c postanowiłem rozwiercić te zapinki poprzez itwory w kołach zembatych. I wszytko fajnie bo odzyskałem stare tryby, ale zapinki poszły się jeba...... .MOje pytanie brzmi nastę pująco czy można takie zapinki ( a właściwie pierścionki) gdzieś dokupić, być możę ktoś z was miał taki problem, możę da się dobrać coś od innego motorka, może macie jakiś adres sklepu w którym to znajdę.

Re: Problem ze skrzunią biegów wsk 175 . Doradźcie coś?/

: 2008-04-07, 21:01
autor: lukasz2008
nigdy nie miałem 175 ale wydaje mi sie ze segery powinny załatwić sprawę. niech wypowiedzą sie posiadacze 175