Silniki W1 w motocyklach WSK

Odpowiedz
Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Silniki W1 w motocyklach WSK

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-12, 22:06

Witam wszystkich. Jako że ostatnio przez przypadek poznałem pewnego właściciela silniki W1J postanowiłem trochę rozwinąć temat na forum silników W1. Jak wiadomo gama silników W1 była dość duża i nie ograniczała się tylko do jednego typu silnika a wręcz przeciwnie było ich ok. 6! Silniki o pojemności 123,4cm3 był w dużej mierze zunifikowany z silnikiem W2 o pojemności 175cm3. Silniki W1 posiadały te same skrzynki biegów, sprzęgło, kapy boczne co silniki W2. Inne natomiast były: kadłub silnika, głowica, wał, cylinder, tłok. Co ciekawe pierwsze silniki powstały już w połowie lat 60. Silniki te testowano w motocykla Model M06B W1 jednak żaden z nich nie trafił do seryjnej produkcji. Model M06B W1 (a właściwie prototyp) powstał równolegle z modelem M06B i różnił się od niego zastosowanym zespołem napędowym. Silnik Wiatr W1 (powszechnie znany z późniejszych wykonań w wersji 175cm3 jako W2)opracowano w zakładach w Nowej Dębie pod kierunkiem mgr inż. Wiesława Wiatraka i Stanisława Jarnuszkiewicza z Politechniki Krakowskiej (optymalizacja komory spalania). Co do typów silników W1 to tak jak pisałem na początku było ich ok. 6 typów:

- W1 - zapłon iskrownikowy, stopień sprężania 7,5:1, moc 9KM przy 5800 Obr./Min., max. moment - 10,8 Nm. przy 5600 Obr./Min. ( Wizualnie identyczny jak W2B)
- W1J - zapłon iskrownikowy z nadlewem karteru na pełną osłonę łańcucha, st. spr. - 8,5:1, Moc 9,5 KM przy 6000 Obr./Min., moment max. 12,7 Nm. przy 4000 Obr./Min. ( Wizualnie podobny do W2A z tym, że posiada nadlew na pełną osłonę silnika podobną do MZ)
- W1A - zapłon bateryjny, stopień sprężania 7,5:1, moc 9KM przy 5800 Obr./Min., max. moment - 10,8 Nm. przy 5600 Obr./Min ( Wizualnie identyczny jak W2B)
- W1X - zapłon iskrownikowy, ( Wizualnie identyczny jak W2A)
- W1XS-??? Moc ok.?
- W1?- Silnik z modelu M22 różniący się głowicą i cylindrem być może również gaźnik z wersji W2, moc 13KM, st. sprężania 9,5;1 (Podobny do silnika SHL 175R)

Silniki W1 stosowana zarówno w „dwuramówce”, ramie M21 jak i w ramie trialowej, którą z silnikiem W1 nazwano M22. Motocykle, w jakich stosowano te silniki to też konstrukcje sportowe takie jak: MR16 W1, wyścigówka W1J z 1968r. ze zbiornikiem paliwa podobnym do motocykli Promot ( opisane w WSK wyścigowych), motocyklu wysyłanym na export do USA na ramie z motocykli Trialowych dokładniej MR16T z silnikiem W1?? gdzie wydech a dokładniej kolano było montowane do ramy za pomocą sprężyny. Z książki polskie motocykle możemy wyczytać, że ten właśnie silnik o mocy 13KM był bardzo awaryjny i dlatego zaprzestano exportowania tych motocykli.

Ja widzimy jest jeszcze dużo do wyjaśnienia, WueskaJarka słyszał też pare ciekawych rzeczy i co najważniejsze pomacał 2 silniki W1 z dość ciekawym osprzętem, obiecał, że je opisze wiec trzymam za słowo, a Gaceczkos również z forum można powiedzieć, że ma kompletny silnik W1J już z głowica i również po wyjściu z wojska doda coś od siebie. Silniki, których foto ja posiadam, lecz nie wszystkie fotki mogę zamieścić to silniki:
-W1>000051 ( Z allegro)
-W1-J>00012 ( Gaceczkos) i W1-J>00085 ( Marek Wangler)
-W1X>00043 ( Robert Steć)
Ilości wyprodukowanych silników możemy się jedynie domyślać jak widać najwyższy nr silnikowy, jaki ja mam na zdjęciach to, 85 ale niewiem czy liczy się to osobno czy razem dla wszystkich typów. Wydaje mi się, że raczej osobno z racji, że silniki produkowano od 1966 roku do ok.1974. Silników tych nigdy nie wprowadzono do seryjnej produkcji, ponieważ S01 był tańszy, a szkoda. Poniżej kilka fotek silników W1.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Silniki W1 w motocyklach WSK

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-12, 22:16

Silnik W1J ( M.Wagner). Widać gaźnik G-20.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Silniki W1 w motocyklach WSK

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-12, 22:19

Silnik W1?? w motocyklu M22 , motocyklu wyścigowym W1J oraz rajdowym MR 16 (pierwsze egzemplarze).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

starymotocykl
Posty: 29
Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
GG: 0
Lokalizacja: śl

Re: Silniki W1 w motocyklach WSK

Post autor: starymotocykl » 2009-02-12, 01:09

Pisałem już o tych silnikach na stronach Polmotu. Sebastian trochę pomieszał rodzaje i charakterystyczne szczegóły. Poniżej mój W1X z wyścigowej WSK Formuły A, nr 0043, na ostatnim zdjęciu kartery W1J z nadlewem na pełną osłonę łańcucha, nr 0099, najwyższy jaki znam z zachowanych. Silniki z literą X stosowane były w motocyklach wyścigowych i Gokartach, osiągały nawet 11 KM.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości