Zastosowanie
Silnik W-3T jest stosowany do napędu motocykli wyczynowych WSK-MR16T biorących udział w rajdach obserwowanych.
Budowa
Silnik ten powstał w oparciu o podstawowe rozwiązania konstrukcyjne silnika motocyklowego W-2B wymiarami gabarytowymi, z których najważniejszą różnicą jest podniesienie cylindra.
Wprowadzone zmiany w konstrukcji dały przede wszystkim możliwość uzyskania – przy zwiększonej pojemności skokowej – większego momentu w zakresie stosunkowo niskich obrotów przy równoczesnej zmianie przełożeń w skrzyni biegów. Podstawowe zmiany konstrukcji elementów silnika W-2B są następujące:
Kadłub silnika – ma dłuższe i szerzej rozstawione śruby dwustronne mocujące cylinder, kanały olejowe w przelotach oraz zwiększoną średnicę w podstawie pod tuleją cylindra. Prawa obudowa ma w miejscu obsady pierścienia Simmera – uszczelniającego łożysko wału – podstawę statora iskrownika. Rynienka smarowania łańcucha sprzęgła jest obniżona ze względu na zwiększenie gabarytów mas obrotowych wału
Cylinder – podniesiony, z szerszym rozstawem otworów pod śruby dwustronne, ma skorygowane kształty kanałów przelotowych, zmienione krawędzie sterujące wymianą ładunków w cylindrze oraz zmieniony kształt króćca ssącego. Wykonany na bazie silnika W-2B z wciskaną tuleją żeliwna o średnicy gładzi -68-69 dla wszystkich wymiarów naprawczych do tłoków silnika <<Panonia P10>> (szlify fi-68-68,5-69) można rozpocząć eksploatacje cylindra przy tłokach silnika motocykla <<MZ ES 250/2>> (szlify fi-69; fi-69,75) po uprzedniej zmianie grubości podkładki aluminiowej
Głowica cylindra – wykonana na bazie specjalnie wykonanego odlewu, z eliptyczną komorą sprężania i szerzej rozstawionymi otworami pod śruby dwustronne mocujące ją z cylindrem.
Tłok – w zakresie średnic fi68-69 z silnika <<Panonia P10>>, z obrobioną podstawą, a w zakresie średnic fi69-69,75 z silnika motocykla <<MZES 250/2>> bez przeróbek
Wał korbowy – ma poszerzone przeciw ciężary, dostosowane do długości skoku tłoka, czop prawy umożliwiający montaż koła magnesowego iskrownika <<Stefa>>, czop lewy z dłuższym wielowypustem pod koło łańcuchowe i dodatkową masę obrotową
Skrzynia biegów – ma wałek pośredniczący o zmienionej liczbie zębów z=16 na z=15, oraz kółko zdawcze o z=27 w miejsce z=26. Koła zębate drugiego biegu z=20 i z=22 zastąpione drugim kompletem kół trzeciego biegu odpowiednio z=19 i z=23
Zapłon – iskrownikowy, z wydzielonej cewki zapłonowej wbudowanej w stator
Prądnica – iskrownik <<Stefa>> o napięciu znamionowym 6 V i mocy 18 W
Świeca zapłonowa – F100 <<Iskra>> o wartości cieplnej 260 wg skali Boscha z gwintem M14 krótkim
Przełożenie skrzyni biegów
na I biegu – 3,24
na II biegu – 2,18
na III biegu – 1,49
na IV biegu – 1,00
Przenoszenie napędu ze skrzyni biegów na tylne koło – łańcuchem rolkowym 9,525 mm (5’’/8) o 98 ogniwach
Przełożenie między skrzynią biegów a tylnym kołem – 47 : 12 = 3,94
Dane Techniczne
Typ : W-3T
Rodzaj : jednocylindrowy, dwusuwowy, gaźnikowy, z przepłukaniem zwrotnym
Średnica cylindra : 68mm
Skok tłoka : 66mm
Pojemność skokowa : 24*10(-7)m3 (240cm3)
Stopień sprężania : 7:1
Moc znamionowa : 9,56 kW (13 KM)
Liczba obrotów mocy znamionowej : 481 red/s (4600 obr/min)
Maksymalny moment obrotowy : 21,1 Nm (2,15 kGm) przy 3500-4200 obr/min
Masa silnika w stanie suchym : 28,5
Wyprzedzenie zapłonu : 3-3,3 mm przed ZZP
Maksymalna wielkość przerwy na przerywaczy : 0,3-0,4
Z uwagi na specyficzne warunki eksploatacji tych silników gwarancji nie udziela się.
Dystrybutor
Silnik jest wykonywany do motocykli WSK-MR16T na zamówienie Polskiego Związku Motorowego, Warszawa, ul. Nowy Świat 35, spełniającego w tym zakresie rolę dystrybutora.
Części zamienne
Sposób dostawy części zamiennych zamawiający uzgadnia z producentem.
Wał z silnika W3T, widoczne inne połówki wału, oraz przesuniecie wykorbienia umożliwiły zwiększenie skoku tłoka:

Inny odlew karteru umożliwia osadzenie większej tuleji cylindra (porównanie z karterem od 175):

Adapter umożliwiający prace silnika z innym wałem:

Wciskana większa tuleja umożliwia prace silnika z tłoku MZ lub Pannoni:

Dzięki eliptycznej komorze spalania, obniżono stopień sprężania, a co za tym idzie poprawiono elastyczność silnika w dolnym zakresie:

Montaż dodatkowego koła zamachowego umożliwiał "magazynowanie dodatkowej enegi":

Oznaczenie silnika 250cm3:

Zdjęcia dzięki uprzejmośći kolegi Frutiipl.