Strona 1 z 1

Zasada działania wahacza Z1/Z2/WFM

: 2023-05-12, 01:15
autor: LukaSS
Cześć Chłopaki,
Mam pytanie odnośnie wahacza od zetki i WFM. Jak prawidłowo ma on działać?

Mamy oś wahacza, która jest umiejscowiona ramie nieruchomo. Tulejki turbaksowe są wbite w wahacz i się nie ruszają. W tulejki włożona jest tuleja stalowa, która ma długość jak rozstaw tulejek turbaksowych. Kompletny wahacz mocuje się w ramie i skręca oś. Stalowa tuleja ma się w tulejkach poruszać i mieć minimalny luz. Tulejki mam stare oryginalne i kupione niedawno nowe o wymiarach takich jak w książce serwisowej. Tuleja stalowa ma delikatny luz z osią wahacza. Taki sam przypadek mam w oryginale jak i w częściach dorabianych od Klasykmoto. Jak to w ogóle ma działać? W tej chwili wahacz po zamontowaniu pracuje na osi, która znajduje się w tulei stalowej. Tuleja stalowa za bardzo nie pracuje na tulejkach turbaksowych co jest tu priorytetem. Te tulejki są po to by się wycierały, pracowały jak to jest w B1.
Co jest tu nie tak? Gdzie ma być luz a gdzie go ma nie być? Po co jest ta smarowniczka w wahaczu? Mam mętlik w głowie, nie mogę sobie uzmysłowić jak to ma działać. W chwili obecnej przy takim rozwiązaniu to zamiast tulejek będzie się zużywała oś wahacza i tuleja wewnątrz.

Dziękuję za pomoc :-)

Re: Zasada działania wahacza Z1/Z2/WFM

: 2023-05-12, 07:43
autor: halcik
Nie wiem czy ci się taka informacja przyda ale jeśli chodzi o shl m11 to wahacz był łożyskowany najpierw na tulejach turbaksowych które były smarowane za pomocą kalamitek umiejscowionych w sworzniu przegubu wahacza, nowsze wersje posiadały łożyskowanie na "silentblokach" co wyeliminowało kalamitki. Od roku ~1966 kalamitki powróciły ale już umiejscowione w wachaczu

Re: Zasada działania wahacza Z1/Z2/WFM

: 2023-05-12, 23:58
autor: adamsky771
LukaSS a masz w wahaczu tuleję metalową nr 7?
Obrazek

Re: Zasada działania wahacza Z1/Z2/WFM

: 2023-05-14, 01:03
autor: LukaSS
Mam wszystko co na zdjęciu :)

Help :)

Re: Zasada działania wahacza Z1/Z2/WFM

: 2023-05-22, 10:54
autor: Mixol
Stare części masz zużyte stąd te luzy, tulejki mają pracować względem siebie, co do nowych części, czasem lepiej dorabiać nowe u tokarza.Wahacz pracuje na takiej zasadzie jak piszesz, ważne żeby po skręceniu osi wahacza rama nie zaciskała się i nie blokowała ruchu obrotowego tulejek.Jeżeli tak jest trzeba dorobić / dobrać jakieś podkładki.
Tylko wg tego rysunku wygląda to tak że tuleja z tworzywa ma kołnierz i po wciśnięciu w wahacz jest tak że ich rozstaw jest szerszy niż tuleja stalowa? Tak to wygląda po złożeniu?