WFM M06 1958 r.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2013-06-24, 23:48

Witam!
Moje cudo to WFM M06 z silnikiem S01 z 1958 r., wyprodukowana w listopadzie, kupiona w styczniu 1959 r. W moim posiadaniu od 12 lat. Motocykl posiada ciekawą historię:
Na początku 1959 roku kupił ją pewien człowiek w Grudziądzu, jednak po ok. pół roku sprzedał ją p. Julianowi - teściowi teścia siostry mojego ojca :) P. Julian jeździł nią około 8 lat, był już w podeszłym wieku, ostatnia jego przejażdżka skończyła się na jakimś ogrodzeniu w wyniku czego uszkodziły się przednie teleskopy. Motocykl został naprawiony (dolne lagi są nieoryginalne), p. Julian dał (albo sprzedał, już nie pamiętam) motocykl swojemu zięciowi - p. Józefowi. P. Józef jeździł motocyklem do 1978 r., był to jedyny środek lokomocji w jego rodzinie - jeździł nim do pracy z żoną, przy okazji odwożąc dwójkę dzieci do przedszkola/szkoły - czyli 4 osoby na motocyklu:) Chwalił się nawet, że kiedyś jadąc sam ozpędził się do licznikowych 90 km/h :) W 1978 roku założył do niego nowe opony na których jeździł jeszcze tylko miesiąc, po czym zrezygnował zupełnie z jeżdżenia motocyklem. WFMka stała tak u niego w garażu aż do 2001 roku. W między czasie żona p. Józefa niechcący zbiła szkło reflektora szukając czegoś w garażu. W 2001 roku p. Józef postanowił zrobić generalne porządki w garażu i postanowił się pozbyć motocykla. Dowiedział się o tym mój ojciec, który postanowił mi zrobić prezent - odkupił od p. Józefa (czyli teścia swojej siostry) za dosłownie flaszkę :) Nie zapomnę do końca życia tego momentu kiedy dostałem tą WFMkę :) A do niej oryginalną instrukcję i katalog części zamiennych w 3 językach ze sklepu wzorcowego WFM, który już nie istnieje:)
Motocykl na następny dzień po przywiezieniu umyłem, przeczyściłem przerywacz, przedmuchałem gaźnik, nalałem benzyny z olejem i odpaliła od 2 kopnięcia:) I to na starej świecy z lat 70 ;)
Motocykl był w bardzo dobrym stanie, wrażenie robiły te nowe opony (zresztą ciut za szerokie - 3,25), oryginalny lakier, szparunki, jedynie nieoryginalne były dolne lagi przednich teleskopów oraz stacyjka i włącznik świateł w lampie (widać na zdjęciach). Stan licznika - około 23000 km. Silnik nigdy nie rozbierany, jedynie szlifowany cylinder i wymienione tłok oraz pierścienie. Dopasowałem szkło reflektora i jeździłem nim prawie 2 lata. Jednak czas zrobił swoje - uszczelniacze na wale korbowym nie spełniały już swojego zdania - olej ze skrzyni biegów przedostawał się do skrzyni korbowej, motocykl mocno dymił, niechętnie wchodził na obroty. Postanowiłem zrobić kapitalny remont silnika - wymiana wszystkich łożysk, uszczelniaczy, tłoka, pierścieni, itp. Nie mogłem niestety nigdzie dostać tłoka do WFM na sworzeń 12mm. Rozwierciłem więc główkę korbowodu pod rozmiar z WSKi, no i miałem problem z głowy. Następnie (czego teraz żałuję) motocykl rozkręciłem, dałem do lakierowania, elementy chromowane pomalowałem "chromem" w sprayu, niestety szparunków już nie zrobiłem. Rok jeżdżenia, ujeżdżania, po ulicach, polach, lasach, pamiętny wyścig z WSKą kolegi, podczas którego coś gruchnęło w silniku i silnik stanął... Diagnoza - pękł tłok. Znowu kapitalny silnika, 2 lata jeżdżenia, po tym czasie nie chciał wchodzić na obroty, stukał... Tym razem na postoju - strzał w silniku. Diagnoza - tak jak poprzednio - pękł tłok, przy okazji okazało się, że czop na wale się przekręcił. Kolejny kapitalny, wał z WSKi po regeneracji. Po założeniu cylindra i kręceniu wałem okazało się, że korbowód jest szerszy i uderza o dolną część cylindra - wystarczyło jedno uderzenie i na dole cylindra pojawiło się małe pęknięcie. Korbowód potraktowałem szlifierką, cylinder z malutkim pęknięciem założyłem. Hulało to mimo wszystko całkiem dobrze, do czasu aż wypadło zabezpieczenie sworznia tłokowego rysując gładź jak i tłok. Wnerwiony na maksa założyłem nowe zabezpieczenie, nie wymieniając porysowanego tłoka ani nie szlifując cylindra. Kilka razy przejechałem się jeszcze WFMką, po czym brudną od błota schowałem w garażu w którym stała do zeszłego miesiąca. Udało mi się ją uruchomić, nagrałem nawet filmik - jak słychać - dzwonienie w silniku jest głośniejsze od wydechu.
W dniu dzisiejszym motocykl został rozebrany na części pierwsze, w zeszłym tygodniu zakupiłem drugi, rozebrany, na "dawcę" części i rozpoczynam profesjonalny remont. Nie wiem ile potrwa, rzadko dysponuję wolnym czasem, ale będę się starał na bieżąco zdawać relację z trwającego remontu;)
Krótki filmik z ostatniego odpalenia przed remontem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3SmFzUVZ ... tion=share[/youtube]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2014-07-13, 19:15

Minął rok i w zasadzie dopiero teraz zacząłem remont.
Motocykl został rozebrany do ostatniej śrubki. Przez rok czasu udało mi się skompletować brakujące lub uszkodzone części, no może poza małymi wyjątkami.
Ze spraw blacharskich - usunąłem pęknięcie tylnego błotnika, przetarcie osłony łańcucha, naprawa zerwanego gwintu w wahaczu od napinacza łańcucha, zregenerowałem przednie i tylne teleskopy.
Wszystkie elementy "karoseryjne" zostały wypiaskowane. Początkowo chciałem całość pomalować proszkowo, jednak wybrałem lakierowanie natryskowe. Po piaskowaniu na gołą blachę dałem podkład epoksydowy, następnie usunąłem kilka niedużych wgnieceń szpachlówką, a na to przyszła szpachlówka uniwersalna. Remont rozpoczynałem z zamiarem oddania całości do lakiernika, jednak na chwilę obecną każdy element przygotowuję sam, poświęcam na to bardzo dużo sił i czasu, a finalne lakierowanie bazą i klarem zostawiam profesjonaliście. Szparunki będą malowane odręcznie. Plan jest taki, żeby zakończyć ten etap prac do października tego roku.
Powłoki galwaniczne - myślę, żeby "poprawić" trochę fabrykę i pochromować również te elementy, które oryginalnie były ocynkowane.
Jeżeli znajdę na ten cel wolną gotówkę to zamierzam skończyć to również w tym roku.
Silnik - na chwilę obecną udało mi się zdobyć nieużywany cylinder po tulejowaniu i odebrałem wał korbowy po regeneracji w Iławie u p. Lubińskiego. Generalnie remont silnika odkładam na przyszły rok, póki co zamierzam jeszcze zdobyć w tym roku oryginalny epokowy tłok, pierścienie, zleciłem wykonanie porządnych tulejek główki korbowodu. Pozostaje jeszcze kwestia regeneracji gniazd łożysk w karterach i zdobycie oryginalnych cewek świetlnych.
Z braku czasu i wolnej gotówki niestety remont się przeciąga w czasie, ale myślę, że do lipca 2015 r. uwinę się z ukończeniem renowacji.
Aktualnie posiadam tylko zdjęcie elementów po piaskowaniu, z czasem wstawię więcej fotek.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
T3rroR
Posty: 60
Rejestracja: 2012-12-11, 14:24
GG: 0
Moje maszyny: Komar 2320 '69
WSK 175 '83
WSK 175 '74
WSK 125 '76
Lokalizacja: Toszek
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: T3rroR » 2014-07-13, 21:45

Zapowiada się ciekawie, czekam na zdjęcia z renowacji ... Pozdrawiam
Kupie części do Hondy CB 500 Twin

HuBeRt.

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: HuBeRt. » 2014-07-14, 20:39

A tak z ciekawości ile kosztuje piaskowanie WFM,bo nie wiem ile kasy muszę szykować na swoją ?Pozdrawiam i powodzenia w dalszych pracach :-)

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2014-07-14, 21:51

Mnie to kosztowało 170 zł.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2014-07-20, 20:36

Na zdjęciu elementy gotowe do położenia finalnej warstwy podkładu. Reszta, których nie ma na zdjęciu, oczekują na obrobienie, wczoraj zostały potraktowane szpachlówką natryskową.
Poniżej jeszcze wstawiłem zdjęcie wału korbowego po regeneracji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2014-08-15, 19:00

Elementy przygotowane do zawiezienia w celu pochromowania.
W przyszłym tygodniu będę miał już je do odbioru - zobaczymy jak wyjdą, ale cena prześmieszna:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Jakub
Posty: 854
Rejestracja: 2010-06-23, 15:40
GG: 4657132
Moje maszyny: Jubilat
Lokalizacja: Okolice Sieradza
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: Jakub » 2014-08-15, 19:55

Robota idzie wrę . Dobrze że pracujesz , co by nie było to Warszawski Klasyk .
A z remontem nie ma co się spieszyć , powoli a dokładnie
Powodzenia w pracach :-)
Mów mi Kuba. Zielony w 175
Raz sierpem , raz młotem w czerwoną hołotę
Magister Kebeb

rad123
Posty: 42
Rejestracja: 2014-02-14, 22:22
GG: 0
Moje maszyny: złom złom złom złom
Lokalizacja: szczebrzeszyn
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: rad123 » 2014-11-29, 16:40

jaku zdejmowałeś stary chrom czy tylko szlifierka czy może jakaś kąpiel ?

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-09-10, 21:38

Sporo wody w Wiśle upłynęło od ostatniego postu, a jeszcze więcej od momentu rozebrania motocykla. Obecnie od kilkunastu dni WFM-ka jeździ, hamuje, trąbi, świeci i cieszy właściciela ;) Po 3 latach...
Niestety nie robiłem fotorelacji z remontu, ale za to mogę pokazać ukończone dzieło, porównując przed i po. Z czasem uzupełnię temat o dokładniejszy opis i zakres wykonanych prac, moich opinii na temat zakupu części, fachowości podwykonawców i współpracy z forumowiczami:)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B7Jj2g47 ... e=youtu.be[/youtube]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

skavinsky
Posty: 377
Rejestracja: 2011-12-01, 13:59
GG: 0
Moje maszyny: JUNAK 59,60,61,63,65
OSA 1965
SHL M04 1951
WFM 55,57,62
AVO
Lokalizacja: Przysucha
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: skavinsky » 2016-09-11, 13:11

bardzo ładna fumka, ale ten wydech nie jest od WFM, cygaro nie wyglądało tak miało inną końcówkę

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-09-11, 17:09

Ten wydech jest wielką niewiadomą, na pewno jest w tym motocyklu od 1960 roku, poprzedni właściciel ma zdjęcie z tego roku z motocyklem i jest tam już ten tłumik, czy go ktoś wymieniał i po co, w zasadzie po niecałych 2 latach od nowości, tego nie wiem.
Zostawiam go, bo nawet jeżeli nie był oryginalny to stanowi część historii tego egzemplarza.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-09-19, 20:46

A więc tak...
Ostro do pracy wziąłem się pod koniec kwietnia bieżącego roku, miałem trochę odłożonej gotówki i dużo zapału, między innymi dlatego, że podczas pewnej imprezy rodzinnej poprzedni właściciel zagadał, że bardzo by chciał zobaczyć jak wygląda teraz WFMka w moich rękach...
Na tym etapie miałem już całą blacharkę przygotowaną do finalnego lakierowania, pochromowaną kierownicę, kilkanaście brakujących drobiazgów i silnik w rozsypce, za to z nowym cylindrem i ze zregenerowanym wałem.
Udało mi się znaleźć w miarę taniego i solidnego lakiernika - całość została pokryta bazą RAL 3006 i klarem. Linie szparunkowe oprócz zbiornika odręcznie, specjalną złotą emalią szparunkową i oczywiście odpowiednim pędzelkiem, na zbiorniku przy pomocy taśmy elastycznej 3M 3mm. Logo na zbiorniku wykonał przy pomocy aerografu kolega Szymon z BadPistols - http://www.badpistols.com/.
Elementy chromowane i cynkowane w końcu zostały zostały wysłane do znanego już na tym forum Roberta K. znanego jako Galwanizer4 http://allegro.pl/show_user.php?uid=2271122 (Sprawa z chromowaniem za prześmieszną cenę z jednego z wcześniejszych tu moich postów skończyła się na pochromowaniu tylko kierownicy i źródełko zostało odcięte, musiałem szukać innego fachowca i padło na Roberta).
Za całość zapłaciłem 700 zł. Cena atrakcyjna, ekspresowe tempo (tydzień czasu), ale jakość niestety pozostawia trochę do życzenia - z zewnątrz wygląda super, ale w miejscach mniej widocznych widać, że nie przykładał się zbytnio do roboty.
Silnik tak jak pisałem wcześniej - wał po regeneracji w Iławie u Lubińskiego, cylinder po tulejowaniu zaliczył upadek - powstało pęknięcie u dołu tulei, udało się kupić drugi cylinder - nominał, który poszedł do szlifu.
Tłok I szlif oryginał - Ursus, pierścienie oryginalne od Aliena, sworzeń i tulejka korbowodu również z PRLu - kupione od ZMD-52. Silnik złożony na łożyskach FAG, skrzynia idealnie zdystansowana, dorobione nowe tulejki wałka pośredniego, sam wałek pośredni został wymieniony na nowy, zmodernizowany typ - z WSKi, z podcięciami - dzięki temu pozbyłem się wyskakującej dwójki. Tulejka brązowa wałka zdawczego również została wymieniona. Poza tym nowy kosz sprzęgłowy (PRL), nowa zębatka na wale (PRL), łańcuszek sprzęgłowy (FAVORIT), nowe tarcze. Został wymieniony również na fabrycznie nowy cały automat zmiany biegów wraz z wałkiem zmieniacza. Zapłon praktycznie cały nowy oprócz magneta i blaszki z filcem smarującym krzywkę. Cylinder pomalowany czarną farbą żaroodporną, głowica srebrzanką wysokotemperaturową.
Łańcuch napędowy RK, nowe koło zębate tylne (koszmar to zanitować!).
Hamulce otrzymały nowe okładziny. Opony MITAS H01 19x3,25 (dlaczego nie 3,00 tak jak w oryginale? Ponieważ od początku miałem 3,25, bardzo fajnie się na nich jeździło i motocykl wygląda o niebo lepiej niż na tych rowerowych 3 calówkach). Koła wypiaskowane, pomalowane natryskowo akrylem - żałuję, że jednak nie poszły w proszek:(
Kolejnym nieudanym posunięciem był zakup gotowego kompletu śrub do motocykla i silnika ze Skuter Dębica - duża część po prostu nie pasuje, jakościowo też nie porywają.
Instalacja elektryczna - gotowiec z SD, akumulator EXIDE 6V 10Ah, ładowanie przez diodę prostowniczą. Zrobiłem zabezpieczenie za plusem aku przy pomocy bezpiecznika 5A. Włącznik światła STOP od ciągnika Ursus C-330 przykręcony na specjalnej blaszce do osi wahacza.
Siedzenie po renowacji u tapicera, z oryginału została sklejka i blaszane wzmocnienia boczne, gąbka i pokrycie nowe.
Składałem 2 zamówienia do sklepu Skuter Dębica na łącznie 52 drobne części, przy pierwszym zamówieniu otrzymałem 5% rabatu :)
Kolanko wydechu, obejmę oraz linki i obsady linek zamawiałem od Hartmana i szczerze polecam jego wyroby.
Jak na razie nie udało mi się zdobyć oryginalnej stacyjki dla tego rocznika - na razie zamontowany jest model z WSKi.
Do zalania silnika zastosowałem olej CASTROL POWER 1 4T 20W50. Czemu taki? Ponieważ nie powoduje żadnych problemów ze sprzęgłem i co najważniejsze zachowuje wysoką lepkość nawet po mocnym rozgrzaniu - dzięki temu dosyć mocno ogranicza naturalne dla WFMki wycieki.
Do mieszanki olej Orlen Platinum 2t mineralny w stosunku 1:25.
Od remontu przejechane 50 km :D
A teraz trochę zdjęć:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-09-19, 20:50

A tu jeszcze kilka zdjęć przed złożeniem:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
peper50
Posty: 321
Rejestracja: 2013-09-17, 17:57
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3; Jawa 250 353/04
Lokalizacja: Radomsko
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: peper50 » 2016-10-28, 11:33

Piękna jest.

Awatar użytkownika
lis235
Posty: 463
Rejestracja: 2012-11-25, 23:09
GG: 0
Moje maszyny: wsk: b1,gil,lelek,kos,bąk,kobuzx2,sport s2x3
Lokalizacja: Podrudzie(mazowieckie)
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: lis235 » 2016-10-28, 18:26

W oryginalnym malowaniu wygladała lepiej ,zmarnowałeś ją przez remont...

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-10-28, 18:45

lis235 pisze:W oryginalnym malowaniu wygladała lepiej ,zmarnowałeś ją przez remont...
Też tak uważam, ale oryginalne malowanie usunąłem 13 lat temu, miałem wtedy 16 lat i inne spojrzenie na temat zabytkowych motocykli. Ale czy zmarnowałem? Chyba nie:)

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 1883
Rejestracja: 2016-07-30, 07:00
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kos
WSK Z2
WSK L
Komar Sport
Komar 2350
Motorynia
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: Kosa » 2016-10-30, 21:17

Wygląda świetnie - gratuluję! Interesuje mnie kwestia doboru opon - sam składam Z2 i wydaje mi się, że konstrukcje są bliźniacze - rozmiar 3.25 nigdzie nie obciera?

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 405
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: dąbek » 2016-10-30, 21:46

Nie obciera nigdzie. Zresztą nigdy nie miałem mniejszego rozmiaru w tym motocyklu, poprzednie też były 3,25 z nawet ciut wyższym profilem i nigdy nie było problemu, więc śmiało zakładaj. Motocykl sporo zyskuje na wyglądzie na takich oponach.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 1958 r.

Post autor: kowal460 » 2017-02-09, 15:48

Moja wfm jest taka sama , rocznik 59 tłumik na pewno rybka , mam tłumik gdzieś od wfm 61 jest taki sam jak rybka czyli rozbierany na trzy części tylko nie ma już ryby na końcu a kształt cygara, a twój tłumik już gdzieś widziałem chyba też przy wfm

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość