Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Odpowiedz
papaj 1975
Posty: 8
Rejestracja: 2013-07-14, 22:13
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175,ogar 205
Lokalizacja: Rudniki
Kontaktowanie:

Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: papaj 1975 » 2013-12-13, 14:11

Witam.To są moje początki na forum więc proszę o wyrozumiałość.Mam problem z moją 4 z 81r podłączyłem do niej kierunkowskazy według schematu (zasilanie z cewki) i tylko lekko się żażyły po podłączeniu do akumulatora bezpośrednio jest ok.Podobnie jest z klaksonem,dodam tylko ,że zmierzyłem prąd dochodzący do cewki i ma tyle samo co na akumulatorze czyli 6,2V.Może ktoś miał podobny problem i podpowie mi o co tutaj chodzi,może zmienić całą instalację na nową ?

grześ19
Posty: 144
Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r.
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: grześ19 » 2013-12-13, 14:31

Gdzie znalazłeś schemat podłączenia kierunkowskazó do cewki? Przeciez powinny być z aku zasialne.
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: szymon_wolebez » 2013-12-13, 20:00

papaj 1975 pisze:Witam.To są moje początki na forum więc proszę o wyrozumiałość.Mam problem z moją 4 z 81r podłączyłem do niej kierunkowskazy według schematu (zasilanie z cewki) i tylko lekko się żażyły po podłączeniu do akumulatora bezpośrednio jest ok.Podobnie jest z klaksonem,dodam tylko ,że zmierzyłem prąd dochodzący do cewki i ma tyle samo co na akumulatorze czyli 6,2V.Może ktoś miał podobny problem i podpowie mi o co tutaj chodzi,może zmienić całą instalację na nową ?

Od kiedy to prąd mierzy się w woltach?
Prąd to prąd i wyraża się w amperach.
To co mierzyłeś to napięcie wyrażone w woltach.

Dlatego tym razem musisz zmierzyć prąd.

Fabryczne kierunkowskazy jak masz 2x21W/6V plus jeszcze to co idzie na potrzeby mechanicznego przerywacza i masz prawie ok 7A prądu. Jak masz żarówki 2x10W/6V to połowę tego 3,4A.

Takie prądy przy słabym/niewydolnym prądowo akumulatorze sprawiają, że napięcie siada znacznie a sam układ nie chce działać.

Natomiast jak piszesz, że klakson trąbi pełną mocą to już jakiś prąd jest. Klakson jest podpięty pod cewkę, cewkę uruchamiasz przez stacyjkę, puszkę prądową.

Jak podpinasz bezpośrednio kierunki pod ten sam akumulator i migają poprawnie to szukaj przyczyny w stykach, połączeniach, stacyjce. Jednak dziwne bo skoro klakson trąbi i jest bez problemu zapłon to by mogło wskazywać na włącznik.

Podrzuć schemat jak to masz podpięte, może być nawet narysowany na kartce.

Aby mieć pewność co do połączeń to mierz jednocześnie prąd i napięcie a z tego wyjdzie ci rezystancja.

Awatar użytkownika
man on the WSK
Posty: 295
Rejestracja: 2007-12-09, 22:09
Moje maszyny: M06B3 1985
DUDEK 1976
KOBUZ 1979
KOBUZ 1983
Lokalizacja: Iwonicz-Zdrój
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: man on the WSK » 2013-12-13, 21:44

Jaki masz przerywacz kierunków założony w instalacji - oryginalny DLB-1 czy jakiś inny? Możliwe że to jest jego wina . Niektóre oryginalne przerywacze były dedykowane dla żarówek 15W (mam nawet taki z 1976 roku), ale nie będzie on prawidłowo działał przy żarówkach 21W ( wiem, bo sam sprawdzałem). Podłącz wszystko zgodnie ze schematem i dla pewności podłącz inny sprawny przerywacz 6V 2x21W.

papaj 1975
Posty: 8
Rejestracja: 2013-07-14, 22:13
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175,ogar 205
Lokalizacja: Rudniki
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: papaj 1975 » 2013-12-14, 00:28

Schemat podłączenia kierunków do cewki jest też na tym forum,myślę że to dobry sposób bo nikt mi ich nie włączy na postoju działałyby dopiero po przekręceniu kluczyka,kierunik i klakson działają dużo lepiej po podłączeniu ich bezpośrednio do akumulatora.Dziwi mnie najbardziej to ,że prąd na kablu zasilającym cewkę i klakson jest taki sam jak na akumulatorze 6 V więc powinno wszystko działać poprawnie(nie jestem elektrykiem więc może coś źle rozumuję).iskra na świecy jest tylko ,że moto słabo pali,może to wina właśnie tego prądu ? Spróbuję jeszcze na krótko podłączyć.Czas jest zimowy więc jak te zabiegi nie pomogą to wymienię całą instalację przecież ma już ponad 30 lat.

papaj 1975
Posty: 8
Rejestracja: 2013-07-14, 22:13
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175,ogar 205
Lokalizacja: Rudniki
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: papaj 1975 » 2013-12-14, 00:30

Przerywacz jest nowy,ale chinol.Mam takiego z PRL-u ,ale jest to samo,żarówki 6V 21 W

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Problemy z prądem (kierunkowskazy)

Post autor: szymon_wolebez » 2013-12-14, 11:35

Koniecznie chcesz mieć kierunki na żarówkach?

Planujesz doprowadzić maszynę do stanu fabrycznego i czasem się przejechać czy masz zamiar dużo jeździć?
Bliżej wiosny będę wznawiał swój projekt migaczy ledowych pod instalację 6V. Musze to lepiej ogarnąć niż to co obecnie mam u siebie.

Zrobiłem układ prowizorycznie i już tam pół roku jeździ i ma się dobrze. Widać na nagraniu porównanie jak miga żarówka i jak obok diody. Dodam tylko, że diody LED nie świecą pełną jasnością ale dzięki temu jest oszczędność prądu.
Dzięki tej operacji kierunki pobierają tylko ok 1.3-1.1A prądu gdzie przy żarówkach prąd dochodził mi do 5A (bo napięcie siadało na aku, jak napięcie nie siada i jest 6V to prąd powinien wynosić ok 7A). W kloszu mam tylko diody power LED 3x1W widoczność moim zdaniem jest dużo lepsza. Zaletą tego rozwiązania jest poprawa bilansu prądu w instalacji. Dzięki temu mam obecnie zamontowany akumulator żelowy 12Ah/6V (tak dobrany, że nic go nadmiernie nie obciąży w całej instalacji).

Chcę wznowić projekt i zminimalizować układ, poprawić itp. Bo przy instalacji 6V jest to super sprawa.

viewtopic.php?f=91&t=4652&p=553521&hilit=led#p553521
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lIxpa3X5vqs[/youtube]


Z pierwszego wpisu jednak nie do końca rozumiem o co chodzi z tym klaksonem? Czy trąbi poprawie podpięty pod cewkę czy tylko jak jest wpięty bezpośrednio pod akumulator?

Zauważ, że jak masz klasyczny bateryjny zapłon i moto stoi na zapłonie przy zwartym przerywaczu to już mam pobór prądu z akumulatora ok 3-2,6A i w tym momencie podpinając kierunki dochodzi jeszcze dwa razy tyle. Mierząc napięcie na akumulatorze pod obciążeniem zobaczysz o ile spada napięcie.

Napisz, czy w momencie jak podpinasz bezpośrednio pod akumulator i ci ładnie działa to czy masz włączony zapłon w moto?
Jak nie to podepnij bezpośrednio kierunki pod aku. uruchom niech poprawnie migają i przekręć kluczy. Jak będą migać prawidłowo i nic nie przygaśnie to znaczy, że aku masz zdrowy i definitywnie wina leży po stronie samej instalacji.
Wtedy masz do sprawdzenia stacyjkę (jak nic nie robiłeś do tej pory to warto by było rozebrać i solidnie wyczyścić styki od środka i z zewnątrz), styki, same przewody.

Jak masz woltomierz to możesz też sprawdzić spadek napięcie i na podstawie tego spadku obliczyć rezystancję.
Jedną sondą miernika dotykasz do zacisku plus akumulatora w drugą do zacisku na cewce. Im ten spadek napięcie jest mniejszy tym lepiej. Jak będzie wynosił kilka woltów to już kiepsko.

Ja bym się tym tematem zainteresował dokładnie bo to też odbije się na zapłonie/jakości iskry.
Dla mnie klakson jest wyznacznikiem stanu akumulatora. Jak trąbi bez zająknięcia na zapłonie i wciśniętym STOP to aku ma pełen power. Jak coś przygasa to już znak, że albo aku jest rozładowany albo już siada.

Dlatego też zaprojektowałem własny układ zapłonowy aby uniknąć niepotrzebnych strat prądu.

PS. w razie zainteresowania rozwojem projektu migaczy LED czy też bezstykowego układu zapłonowego TCI do 175 możesz pisać na PW.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 38 gości