W sierpniu 1971 do seryjnej produkcji wszedł nowy model motocykla WSK o oznaczeniu M06 B3. Był on oparty o niektóre elementy poprzednika, czyli modelu M06 B1. Wspólnymi elementami były:
- Przednie zawieszenie od modelu M06 B1
- Tylna lampa (od SHL M17 Gazela)
- Przednia lampa z osprzętem
- Kierownica
- Wymienne koła przód- tył jak w modelu poprzednim malowane na szary kolor, obręcz 18
- Zębatka łańcucha
- Wydech
- Szparunki koloru złotego
- Krótka osłona łańcucha metalowa
WSK M06 B3 1971-1975. Koła i lewy dekiel nieoryginalne.
Motocykl zbudowano na nowej, pojedynczej ramie z rur stalowych. Wyposażono go w zmodyfikowany silnik o oznaczeniu S01Z3Alux. Różnił się od S01Z3 podniesionym stopniem sprężania i nowym gaźnikiem (zaworek zamiast iglicy). Wiele elementów było też nowych lub zmodernizowanych:
- Garbaty bak 13l (bez gum)
- Kanapa i lampa po modernizacji
- Wahacz z wytłoczkami jak w SHL M17 Gazela
- Stopka hamulca nowego typu, pokryta chromem
- Osłony boczne metalowe
- Amortyzatory tył
- Błotnik tył
- Stopka centralna na sprężynę (tzw. prosta)
- Zaokrąglona osłona łańcucha taka jak w B1, lecz z innym mocowaniem do ramy
- Kranik z długą łopatką
Tak wyglądał model M06 B3 aż do 1976 kiedy to nastąpiły kolejne zmiany:
- Zastosowano wahacz nowego typu (podobno był już opracowany na początku lat 70)
- Nową kierownice z nowym typem klamek
- „kwadratowe” kolanko wydechowe
- Plastikową lampę tył.
- Metalowa lampa przód z otworem na stacyjkę po boku (potem zastąpiono ją plastikową)
- Licznik skalowany do 140km/h
- Przez jakiś czas montowano jeszcze koła starego typu
- Szparunki koloru białego
- Nowy typ półki dolnego zawieszenia
- Plastikowe osłony boczne (być może wprowadzone już w 1975)
- Stopka hamulca malowana na szaro
- Prosta osłona łańcucha
- Krótka osłona plastikowa
WSK M06 B3 z 1978
Następna zmiana nastąpiła w 1978 roku:
- Zastosowana JEDNOELEMENTOWĄ, plastikową lampę przednią (przez kilka pierwszych miesięcy, potem zastosowano dwuelementową)
- Koła jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany przód-tył
- Bak 10,5l z emblematami „WSK”
- Kranik z krótką łopatką
- Nowe, plastikowe osłony boczne
- Stopka centralna tzw. wygięta
- Tylne amortyzatory odkryte
- Nowa półka dola
(poszukuje zdjęć)
Po czym w 1980 nastąpiło kilka delikatnych zmian:
- Emblematy „PZL” zamiast „WSK” lewy dekiel „PREDOM-DEZAMET” zamiast „ZM”
- Szklanki przedniego zawieszenia z możliwością zamocowania kierunkowskazów
W 1983 (i tutaj jest pewien problem ponieważ dziadek mojego kolegi miał B3 z 1983 która miała okrągłe błotniki a był jej pierwszym właścicielem i nic nie kombinował a widziełem też kilka sztuk z 1982, które posiadały już kwadratowe błotniki) wprowadzono:
- Kwadratowe błotniki
- Nowe mocowanie tylnej lampy
- Odblaski (być może montowano je już w 1982)
(poszukuję zdjęć)
W 1984:
- Pojedyncze mocowanie silnika z przodu
Nowa WSK M06 B3 z 1984
No i ostatni rok czyli 1985:
- Stopki kierowcy nowego typu
- Pod koniec produkcji zastosowano aluminiowe cylindry
- Dekiel zapłonu ze znaczkiem jakości „GIGE E” (nie był na wszystkich modelach)
- Stacyjka oraz lapa tył od Rometa Charta
- Prostokątne odblaski z przodu, tylne odblaski w lampie
- Metalowe stopki pasażera
Na pierwszym zdjęciu są pokazane stopki pasażera nowego typu, na drugim stacyjka od Charta.
Produkcję motocykli WSK (w tym także modelu M06 B3) zakończono 30 października 1985. Model M06 B3 był najpopularniejszym motocyklem PRL'u. Był to najdłużej produkowany polski motocykl. Pozostaje tylko zadać sobie pytanie co by było gdyby nie nakazali nam zaprzestania produkcji tych pięknych maszyn?...
To by było na tyle. Bardzo prosiłbym o poprawienie mnie jeśli się mylę
Chciałbym podziękować Mateuszowi WSK za pomoc
Jeśli ktoś ma zdjęcia kół przód-tył z osłonami bardzo bym prosił o wklejenie.