Strona 4 z 31

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2008-09-01, 22:27
autor: Maciek
Czy produkowane były WSK M06B1 bez osłon na gaźnik? bo ostanio oglądałem taką i gadałem z właścicielem przemiły człowiek i twierdził ze takie produkowno tak została odrestaurowana i tak jeździ sobie a na tabliczce wyraźnie widać M06B1

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2008-09-01, 23:36
autor: Stary
Widać, po prostu osłon nie ma :P Osłon nie miały poprzednie modele, łatwo to sprawdzić - zobacz czy ma małe dziurki na śruby osłon.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2008-10-12, 18:00
autor: shlmatis
Mam takie pytanie:
Jaka kierownica była montowana w M06b3 1974r (mam na myśli wysokość):?:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 11:27
autor: Wężu
W sierpniu 1971 do seryjnej produkcji wszedł nowy model motocykla WSK o oznaczeniu M06 B3. Był on oparty o niektóre elementy poprzednika, czyli modelu M06 B1. Wspólnymi elementami były:

- Przednie zawieszenie od modelu M06 B1
- Tylna lampa (od SHL M17 Gazela)
- Przednia lampa z osprzętem
- Kierownica
- Wymienne koła przód- tył jak w modelu poprzednim malowane na szary kolor, obręcz 18
- Zębatka łańcucha
- Wydech
- Szparunki koloru złotego
- Krótka osłona łańcucha metalowa

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

WSK M06 B3 1971-1975. Koła i lewy dekiel nieoryginalne.

Motocykl zbudowano na nowej, pojedynczej ramie z rur stalowych. Wyposażono go w zmodyfikowany silnik o oznaczeniu S01Z3Alux. Różnił się od S01Z3 podniesionym stopniem sprężania i nowym gaźnikiem (zaworek zamiast iglicy). Wiele elementów było też nowych lub zmodernizowanych:

- Garbaty bak 13l (bez gum)
- Kanapa i lampa po modernizacji
- Wahacz z wytłoczkami jak w SHL M17 Gazela
- Stopka hamulca nowego typu, pokryta chromem
- Osłony boczne metalowe
- Amortyzatory tył
- Błotnik tył
- Stopka centralna na sprężynę (tzw. prosta)
- Zaokrąglona osłona łańcucha taka jak w B1, lecz z innym mocowaniem do ramy
- Kranik z długą łopatką

Tak wyglądał model M06 B3 aż do 1976 kiedy to nastąpiły kolejne zmiany:

- Zastosowano wahacz nowego typu (podobno był już opracowany na początku lat 70)
- Nową kierownice z nowym typem klamek
- „kwadratowe” kolanko wydechowe
- Plastikową lampę tył.
- Metalowa lampa przód z otworem na stacyjkę po boku (potem zastąpiono ją plastikową)
- Licznik skalowany do 140km/h
- Przez jakiś czas montowano jeszcze koła starego typu
- Szparunki koloru białego
- Nowy typ półki dolnego zawieszenia
- Plastikowe osłony boczne (być może wprowadzone już w 1975)
- Stopka hamulca malowana na szaro
- Prosta osłona łańcucha
- Krótka osłona plastikowa

Obrazek

Obrazek

WSK M06 B3 z 1978

Następna zmiana nastąpiła w 1978 roku:

- Zastosowana JEDNOELEMENTOWĄ, plastikową lampę przednią (przez kilka pierwszych miesięcy, potem zastosowano dwuelementową)
- Koła jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany przód-tył
- Bak 10,5l z emblematami „WSK”
- Kranik z krótką łopatką
- Nowe, plastikowe osłony boczne
- Stopka centralna tzw. wygięta
- Tylne amortyzatory odkryte
- Nowa półka dola

(poszukuje zdjęć)

Po czym w 1980 nastąpiło kilka delikatnych zmian:

- Emblematy „PZL” zamiast „WSK” lewy dekiel „PREDOM-DEZAMET” zamiast „ZM”
- Szklanki przedniego zawieszenia z możliwością zamocowania kierunkowskazów

Obrazek

Obrazek

W 1983 (i tutaj jest pewien problem ponieważ dziadek mojego kolegi miał B3 z 1983 która miała okrągłe błotniki a był jej pierwszym właścicielem i nic nie kombinował a widziełem też kilka sztuk z 1982, które posiadały już kwadratowe błotniki) wprowadzono:

- Kwadratowe błotniki
- Nowe mocowanie tylnej lampy
- Odblaski (być może montowano je już w 1982)

(poszukuję zdjęć)

W 1984:

- Pojedyncze mocowanie silnika z przodu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowa WSK M06 B3 z 1984

No i ostatni rok czyli 1985:

- Stopki kierowcy nowego typu
- Pod koniec produkcji zastosowano aluminiowe cylindry
- Dekiel zapłonu ze znaczkiem jakości „GIGE E” (nie był na wszystkich modelach)
- Stacyjka oraz lapa tył od Rometa Charta
- Prostokątne odblaski z przodu, tylne odblaski w lampie
- Metalowe stopki pasażera

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na pierwszym zdjęciu są pokazane stopki pasażera nowego typu, na drugim stacyjka od Charta.

Produkcję motocykli WSK (w tym także modelu M06 B3) zakończono 30 października 1985. Model M06 B3 był najpopularniejszym motocyklem PRL'u. Był to najdłużej produkowany polski motocykl. Pozostaje tylko zadać sobie pytanie co by było gdyby nie nakazali nam zaprzestania produkcji tych pięknych maszyn?...

To by było na tyle. Bardzo prosiłbym o poprawienie mnie jeśli się mylę ;) Chciałbym podziękować Mateuszowi WSK za pomoc ;) Jeśli ktoś ma zdjęcia kół przód-tył z osłonami bardzo bym prosił o wklejenie.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 14:42
autor: pawel15
Dodam jeszcze od siebie, ze najprawdopodobniej w 1984roku(albo w połowie tego roku) do B3 zaczęto montować stacyjkę od Charta(w tej WSK z 1984r jeszcze nie ma tych zmian). Ze zmiana lampy WSKowej na lampę Charta wiązała się także delikatna modyfikacja instalacji elektrycznej- zastosowano białą kostkę plastikową która pozwalała na odłączenie lampy od reszty motocykla bez grzebania w niej. Postaram się zrobić fotki jak dorwę aparat. A czy ktoś wie kiedy zmieniono prostownik selenowy na Unitrę(chodzi o prostownik w lampie)? Wraz ze zmianą prostownika wiązała się także modyfikacja lampy(inne mocowanie prostownika). A czy do WSK B3 nie montowano amortyzatorów od "ptaków" półkryte chromowane? Bo kilka WSK widziałem takich. A czy wraz ze zmianą błotników na "kwadratowe" nie zmieniono mocowania lampy?

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 14:51
autor: Kermit
Do B3 nigdy nie montowano tylnych amortyzatorów ze szklankami. O mocowaniu tylnej lampy w błotniku kwadratowym jest napisane. Mam oryginalną B3 z 85r. z końca produkcji. Niedługo pyknę kilka fotek ;)

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 16:33
autor: WSK
Zapomnieliście dodać jeden element wspólny B1 z pierwszą B3 mianowicie Lampa tylnia od gazeli.

- Szklanki przedniego zawieszenia z możliwością zamocowania kierunkowskazów
Jeśli można wiedzieć na czym polegała ta możliwość?, jeśli to były dziury w mocowaniu lampy to takie cudo było już w 1979r.

P.S: czy przejście z baku garbatego na 3'elementowy było napewno w 1978r?, posiadam b3 z 1977r, lecz kupywałem ją bez baku, patrząc się na inne motocykle np na polskajazda, czy u kogoś innego wywnioskowałem że przejście było w 1977r ale niewiem, chcę wiedzieć czy Wasza informacja jest w 100% pewna?

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 16:35
autor: Wężu
Wiesz powiem ci tak, widziałem i takie i takie Wueski. Ale Marwsk podaje 1978 i tego się trzymam.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-27, 21:01
autor: Gaceczkos
Temat B-trójek nigdy mnie nie pasjonowal, ale moja wiedza na ten temat nieco różni sie od Waszego opisu. Jak to możliwe, że dopiero w roku 1978 zrezgnowano z wymiennych kół? W instrukcji obsługo WSK M06B2 z roku 1971 (I wydanie) nie ma takich kół! Ciezko tez mówić o wahaczu "takim jak z Gazeli". Owszem, wytłoczki były te same, ale szerokość wahacza już uległa zmianie. Nie są więc one współzamienne. Zbiornik miał pojemność 13, a nie 13,5 l. Nigdy nie widziałem malowanej dźwigni hamulca koła tylnego, były one prędzej cynkowane. Nie wiem też czym miały by sie różnić "stopki kierowcy nowego typu" od stopek starego typu (dla modelu 1985)? Panowie, moze do każdej zmiany przypisac zdjecie przedstawiające nowo zastosowany w tym modelu element? W moim odczuciu tekst zrobiony na szybko i "z głowy". To nie jest wyścig...

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-28, 08:21
autor: Tukan
To ja też coś dodam. Pierwsze sztuki B3 miały zbiornik garbaty lecz szparunek poprowadzony nieco inaczej (brak środkowego łuku i inny profil załamania od strony siedzenia) oraz większe logo z modelu B1. Inne były również opony czyli Stomil U-6 i amortyzatory jeszcze z modelu B1.

Zdjęcia (z instr. obsługi):

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-28, 10:03
autor: Wężu
Jak to możliwe, że dopiero w roku 1978 zrezgnowano z wymiennych kół? W instrukcji obsługo WSK M06B2 z roku 1971 (I wydanie) nie ma takich kół!
W mojej B3 z 1974 są jeszcze takie koła, w znanych mi B3 z lat 76-77 też takie były.
Nie wiem też czym miały by sie różnić "stopki kierowcy nowego typu" od stopek starego typu (dla modelu 1985)?
Zdjęcie jest.
Zbiornik miał pojemność 13, a nie 13,5 l.
To tylko błąd przy pisaniu.
Nigdy nie widziałem malowanej dźwigni hamulca koła tylnego, były one prędzej cynkowane.
Możliwe, że takie były, niestety wszystkie posiadane przeze mnie późniejsze B3 miały dzwignię potraktowane szarą farbą...

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-28, 11:17
autor: Mateusz WSK
według mnie pasuje dopisać zmianę stopki centralnej gdzies w 78r. na nowszego typu, bez tych wzmocnień przy końcach.
ja mam dylemat czy lewy dekiel Predom Dezamet nie wszedł w 78r oraz wąski zbiornik jak w ptakach w 78r. z wysokim wlewem, 8,5.l
również w 76r. chyba zastosowano nowe siedzenie,w 78r. na początku tłumika była opaska zaciskowa zamiast nakrętki jak było do tej pory. w 82r. bodajże cyferblat licznika z grubymi kreskami.
w latach 80-tych były chyba już ocynkowane kopniki,dźwignie biegów i uchwyty pasażera zamiast chromowane.
Pedał hamulca chyba rzeczywiście był ocynkowany.Przynajmniej takie spotykałem w WSKach jakie miałem.
Rzecz jasna zmieniły się jeszcze oponki.

szczerze mówiąc to nie widze tam za bardzo różnicy w podnóżkach kierowcy :P

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-06-28, 11:58
autor: Wężu
Z tego co mi wiadomo to tylko w 1975 szedł Stomil U6 a tak to cały czas jeździliśmy na Stomilu D103. O stopkach centralnych nie napisałem?!

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-10-02, 10:48
autor: jarek_moto
Wie ktoś coś na temat czerwonych fabrycznych garbusek? Nie wiem czy był ten temat na forum poruszany, szukałem ale nic nie znalazłem, a pytam bo jakiś czas temu była taka sztuka na allegro i poszła oczywiście do Wojtka B. Ma ktoś jakieś informacje na ten temat niech pisze.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-10-02, 12:46
autor: Wężu
Pomarańczowa garbuska to według Wojtka z Łowicza pierwszy wersja Gila.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2009-10-02, 14:00
autor: jarek_moto
Wężu pisze:Pomarańczowa garbuska to według Wojtka z Łowicza pierwszy wersja Gila.
Pomarańczowa to wiem, ale mi chodzi o czerwoną garbuskę.

Dokładnie o tą, lakier wydaje się być oryginalny:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2010-02-12, 09:29
autor: pawel15
Odkopuję temat gdyż jednej kwestii w sprawie B3 nie jestem pewien. Mianowicie- czy w B3 z Garbatym zbiornikiem z roku 1977 numer silnika na lewym karterze był wybijany w jednej linii czy w dwóch. Przykładem niech będzie motocykl-http://allegro.pl/item919389876_wsk_z_p ... kazja.html, który numer silnika ma wybity na dwóch liniach. Czy ktoś wie jak to było- mój motocykl jest z drugiej połowy roku(07 1977 wg. prostownika selenowego)? Z góry dzięki za odpowiedź.

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2010-02-12, 10:45
autor: 1angel
U góry znajduje się numer silnika natomiast w drugiej linii jest to model oznaczony 051 .

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2010-02-12, 17:29
autor: pawel15
A czy ktoś wie kiedy dokłądnie wprowadzono oznaczanie silnika 125cmm w dwóch liniach- jedna na numer silnika a druga na oznaczenie(051)?

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

: 2010-02-12, 20:58
autor: WSK
1. Masz zgodnosc nr silnika z ramą?
2. W 1979 były już dwupasmówki.
3. Podaj nr silnika, dojdziemy rok po numerze.