Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Artykuły i poradniki dodawane przez użytkowników
Lelek123

Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Lelek123 » 2011-11-14, 14:43

A więc tak, szukałem już podobnych tematów i nic nie znalazłem jeżeli jest to proszę o usunięcie tego.

Wielu osobom którzy rozpoczynają przygodę z motocyklami typu: WSK, Romet, Jawa, WFM, SHL itd. (wszystkie które mają taki sam zapłon jak w silniku s-01) powinien się przydać ten oto poradnik.

Potrzebne rzeczy:
-żarówka 6V
-źródło prądu 6V (np. akumulator)
-suwmiarka lub prosty patyczek o długości około 15 cm
-szczelinomierz lub taki nożyk Obrazek
-2 jakieś kabelki o długości 50 cm
- śrubokręt płaski ;)

Gdy już mamy potrzebne narzędzia możemy zabierać się do pracy :-D
1. Odkręcamy pokrywę iskrownika, zdejmujemy czapeczkę (fajkę) ze świecy zapłonowej.
2. Ustawiamy przerwę na przerywaczu za pomocą szczelinomierza 0.3 mm lub tego nożyka w ten sposób: luzujemy śrubkę regulacji przerywacza, kręcimy magnetem w stronę w którą pracuje silnik (w przypadku silnika S-01 w prawą stronę) aż tłok znajdzie się idealnie na górze, wkładamy między styki przerywacza szczelinomierz/nożyk i przesuwamy całym przerywaczem aż młoteczek zetknie się z krzywką na magnecie, następnie zakręcamy tą śrubkę i oto mamy ustawioną przerwę.
3. Teraz czas na ustawienie kątku wyprzedzenia zapłonu. Odkręcamy trzy śrubki śrubokrętem płaskim które trzymają całą podstawkę.
4. Kręcimy magnetem w prawo aż będzie GMP, wkładamy kijek lub suwmiarkę w otwór świecy zapłonowej na głowicy i opieramy nasz kijek na tłoku, następnie zaznaczamy żyletką na kijku cechę przy gwincie na świecę, wyjmujemy ten kijek i od tej cechy odmierzamy 3 mm w górę np. suwmiarką i zaznaczamy następną cechę.
5. Podłączamy akumulator. - do masy silnika a + bezpośrednio do żarówki. Od przerywacza odłączamy wszystkie przewody czyli od kondensatora i cewki zapłonowej. Na miejsce odłączone bierzemy drugi kabelek i podłączamy go do przerywacza i zakręcamy śrubką, drugą końcówkę tego przewodu podłączamy do żarówki. Teraz gdy platynki są zwarte, żarówka powinna świecić, gdy są rozwarte, gaśnie.
6. Ustawiamy tłok w GMP, wkładamy kijek i w lewą stronę kręcimy magnetem aż cecha zaznaczona na kijku 3 mm wyżej, oprze się na gwincie głowicy.
7. Zostawiamy dokładnie w tym miejscu tłok, wyjmujemy patyczek, następnie NIE RUSZAJĄC MAGNETEM, blokujemy je aby nie dało się przekręcić.
8. Kręcimy statorem aż żarówka zgaśnie, przykręcamy go z powrotem. Dla pewności patrzymy czy platynki faktycznie zaczynają się rozwierać 3 mm przed GMP czyli wkładamy w/w kijek i interesuje nas górna cecha, opieramy ją na gwincie głowicy, w tym momencie styki na przerywaczu powinny ZACZĄĆ się roztwierać. Jeżeli tak nie jest, ustawiamy jeszcze raz.
9. Skręcamy wszystko do kupy, moczymy świecę w benzynie, zakręcamy szybko do głowicy, motocykl powinien odpalić od pierwszego kopnięcia.

Mam nadzieję że poradnik się przyda. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 2011-11-14, 20:30 przez Lelek123, łącznie zmieniany 1 raz.

Kamko94
Posty: 232
Rejestracja: 2011-05-19, 21:20
Moje maszyny: WSK M06B3 1985
Lokalizacja: Wola Wielka
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Kamko94 » 2011-11-14, 17:55

moczymy świecę w benzynie, zakręcamy szybko do głowicy, motocykl powinien odpalić od pierwszego kopnięcia.
Ale po co moczyc świece w paliwie?
Mam nadzieję że porandik się pszyda. Pozdrawjam.
Ortografia.

Lelek123

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Lelek123 » 2011-11-14, 21:10

Poprawiłem błędy ortograficzne. A moczymy świece po to żeby mieć "pewność" że przynajmniej zagada troszkę gdy gaźnik nie jest ustawiony właściwie. Wiem o tym bo sam tak miałem.

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: z-tomek » 2011-11-14, 21:17

lepszym wyjściem od ''moczenia świecy'' jest ustawienie tłoka trochę przed GMP zalanie do cylindra odstojnik bądź dwa paliwa szybkie wkręcenie świecy i odpalenie motoru

termin21

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: termin21 » 2011-11-14, 23:25

Hmm poradnik całkiem fajny,ale zamiast patyczkowania i żyletek jednak do pełni szcześcia przydałby sie szczelinomierz i czujnik zegarowy wtedy faktycznie sensownie mzoemy ustawić zapłon;)Ale wytłuamczone fajnie,prosto krok po kroku

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: AudioBas » 2011-11-15, 20:05

termin21 pisze:Hmm poradnik całkiem fajny,ale zamiast patyczkowania i żyletek jednak do pełni szcześcia przydałby sie szczelinomierz i czujnik zegarowy wtedy faktycznie sensownie mzoemy ustawić zapłon;)Ale wytłuamczone fajnie,prosto krok po kroku
I dorzuciłbym lampę stroboskopową!
Super urządzono!
Obrazek
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Lelek123

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Lelek123 » 2011-11-15, 21:38

Oczywiście lampa stroboskopowa to piszczy i świeci jak się nie mylę. Zastąpi nam żarówkę do ustawienia kątu wyprzedzenia zapłonu.

Pozdrawiam, Dawid.

Tomoyo

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Tomoyo » 2011-11-18, 11:21

Wszyscy musimy być profesjonalistami... Wybaczcie nie mogę się powstrzymać, bo żaden przyrząd nie zastąpi ręki kogoś, kto te motocykle składał czyli mojego Wujka. On po prostu wziął śrubokręt w łapę i bardzo dobrze ustawił zapłon - Po Świdnicku.


Nie sprzęt się liczy, a technika :)

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: z-tomek » 2011-11-18, 15:22

Skoro ustawiał zapon przez 20 lat to doszedł do wprawy. bez tych przyrządów również idzie zapłon ustawić tak jak mówisz na śrubokręt a jak się nie uda za pierwszym razem (motor słaby jest lub coś innego się dzieje) to ponawiamy i tak do skutku

hans

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: hans » 2011-11-18, 22:47

Prawda jest taka że dla każdego silnika kąt wyp zapłonu ustawiamy indywidualnie choćby był to taki sam silnik

termin21

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: termin21 » 2011-11-19, 11:12

hans pisze:Prawda jest taka że dla każdego silnika kąt wyp zapłonu ustawiamy indywidualnie choćby był to taki sam silnik
Kompletne brednie... Oba silniki tego samego typu powinny mieć ustawione zapłon wg.zaleceń producenta,jeśli ktoś sobie ustawi inaczej i chodzi ok te silniki tolerują pewne błędy ,ale to nie jest tak że można sobie ustawiać na pałe i jest to lepsze jak oryginalne nastawy

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: z-tomek » 2011-11-19, 14:59

Odwieczne pytanie w silniku 2T gdy zwiększymy stopień sprężania należy zapłon przyspieszyć czy opóźnić?
Fabryczny kąt wyprzedzenia zapłonu dla WSk 125 jest to 3mm przed GMP ten silnik jednak toleruje błąd jakieś +/- 0,5mm

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Johnny » 2011-11-19, 15:57

Zgadzam się z Terminem, że silnik powinien mieć jakieś ustawienia wyjściowe (fabryczne). Prawdą jest również że w zależności od stanu technicznego czy rodzaju użytkowania (np. raczej na niskich bądź wysokich obrotach) ustawienie można korygować. Ale za każdym razem trzeba wiedzieć jakie to ustawienie jest :!: Jakoś mnie nie przekonuje mityczne ustawianie "na oko" i jest ***zajeb***. Ale pewnie znowu teoretyzuje .......

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: AudioBas » 2011-11-22, 01:05

Czujnik zegarowy, marker w rękę, lampa i mam zapłon ustawiony naprawdę bardzo precyzyjnie.

Takie na oko to sobie można...!
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: Stary » 2011-11-22, 08:51

termin21 pisze:
hans pisze:Prawda jest taka że dla każdego silnika kąt wyp zapłonu ustawiamy indywidualnie choćby był to taki sam silnik
Kompletne brednie... Oba silniki tego samego typu powinny mieć ustawione zapłon wg.zaleceń producenta,jeśli ktoś sobie ustawi inaczej i chodzi ok te silniki tolerują pewne błędy ,ale to nie jest tak że można sobie ustawiać na pałe i jest to lepsze jak oryginalne nastawy
A ja się zgadzam z Hansem. Zacznijmy od tego, że dane katalogowe można wyrzucić do kosza. To są ustawienia dla LO typu 74 oktany, a warto przypomnieć, że LO 95 pali się WOLNIEJ. W Junaku standardowe wyprzedzenie wynosi ok. 1,26mm przed ZZ, w większości sprzętów ustawiam na 1,6mm. Sam robiłem testy i jeżdżąc na dłubniętym silniku przekraczałem 3mm przed GMP co dawało odczuwalną różnicę na średnich obrotach.

Wujciowa WSK najlepiej jeździ na 6mm przed GMP. Testy testy testy ....

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: AudioBas » 2011-11-22, 18:27

U mnie WSKa 125 ma zalecane 3 mm.
Na 3,4 najlepiej się wkręcała ;)
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

sawekwsk175
Posty: 102
Rejestracja: 2010-01-16, 16:30
GG: 0
Lokalizacja: Wola
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: sawekwsk175 » 2011-12-26, 22:05

Co mechanik to swoje zdanie. Najważniejsze żeby zrobić to jak najlepiej, a czy to będzie książkowe ustawienie czy sprawdzone (przez testy na swoim silniku) to nie ma znaczenia.

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: szymon_wolebez » 2013-05-22, 23:46

Jaka wyjściowa wartość wyprzedzenia zapłonu przed GMP dla silnika 175?

Ciśnienie sprężania jakie ostatnio mierzyłem to 0,7MPa.
Paliwo to 95.
Nic nie grzebane przy układzie dolotowym i wydechowym (to co zostało po fabryce).
Własny układ zapłonowy, bezstykowy TCI (dioda LED jako kontrola sygnału z czujnika halla na podstawie której można ustawiać zapłon).

Czujnik zegarowy i latarka do ustawiania zapłonu jest więc co dalej?
Do tej pory ustawiałem suwmiarką na ok 3,5mm i było dobrze.

Teraz pomału głupieje bo w książce odczytałem, że 3,5mm natomiast w sieci widzę inne wartości np 3,5-3,9mm lub 3,9-4,1mm.

Kłopot mam w tym, że czujnik zegarowy mi po dobroci nie wejdzie i muszę zdemontować albo silnik albo zbiorniki i cewkę zapłonową. Więc pewnie zrobię to drugie. Chce zrobić znaki mazakiem/korektorem dla wyjściowej wartości.
Więc co z praktyki obecnie ustawiacie dla CDI bo ja to będę miał swój bezstykowy TCI (testy trwają i jest pozytywnie).

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: AudioBas » 2013-05-23, 22:29

Daj 3.8 mm przed GMP.
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
lukaszb17045
Posty: 53
Rejestracja: 2013-11-17, 00:25
GG: 9288428
Moje maszyny: WSK 125-76r i 175-84 m21w2
Lokalizacja: Augustów
Kontaktowanie:

Re: Sposób na idealne ustawienie zapłonu

Post autor: lukaszb17045 » 2013-11-30, 22:57

Szukalem w postach o ustawieniu zaplonu i znalazlem jedynie tylko ten post zatem czy ktos mi moze pokazac na zdjeciach jak ustawic zaplon w WSK 125 bez zadnym kabelkow laterek itd. najprosciej jak to tylko mozliwe??? dwa dni temu kupilem sobie WSK 125 z 1977roku. i mam problem iskra na swiecy jest biala i skacze. jak przekrece manetke na biegu jalowym to jest ok ale jak wlacze bieg to i przekrece manetke to gasnie? co to moze byc?

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości