WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Wzorowo odremontowane motocykle, mogące posłużyć jako wzór przy renowacji.
Regulamin forum
Zakaz tworzenia nowych wątków.
Odpowiedz
hartman

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: hartman » 2011-06-30, 09:26

Ktoś kiedyś powiedział "docieraj wolno będziesz jeździł wolno" nie ma co przesadzać z tym cyckamiem się.Nikt nie każe garować ,ale normalna jazda w różnych zakresach obrotów i będzie ok.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1964
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Sebastian440 » 2011-06-30, 10:21

Docieranie

Nowy sezon, nowe motocykle i nowe nadzieje na najszybszy, najmocniejszy sprzęt. Warto wiedzieć iż osiągi silnika w znacznej mierze zależą od tego jak go potraktujemy na początku.

Każdy tuner silników wyścigowych czterosówowych zaleci stosowanie oleju na bazie mineralnej podczas docierania nowego silnika nawet jeżeli w późniejszym czasie ma być stosowany wyścigowy syntetyk. Wyjątkowo skuteczne dodatki zmniejszające tarcie zawarte w syntetykach utrudniają lub przynajmniej znacznie opóźniają dotarcie elementów współpracujących co powoduje iż przez dłuższy okres czasu występują spore „przedmuchy”, nadmierne zużycie oleju i spadek mocy; spowodowane nieszczelnością pierścieni tłokowych.

Producenci olejów oficjalnie nie podzielają tego zdania, utrzymując iż dotarcie silnika stosując syntetyki potrafi być równie zadowalające. Być może - ale nie wiadomo ile czasu by to zajęło.

Docieranie nie ogranicza się jedynie do kwestii zastosowanego oleju. Nowe lub wyremontowane silniki czasami mają problemy z dotarciem mimo zastosowania oleju na bazie mineralnej. Spalają olej, dymią, nie osiągają pełnej mocy. Wynika z tego iż oleje najnowszych klasyfikacji jakościowej zawierają takie ilości nowoczesnych dodatków redukujących tarcie, że docieranie silnika w tradycyjnie przyjmowany sposób może okazać się nieskuteczne.

Wraz ze wzrostem produkcji silników wysokoobrotowych zaistniało zapotrzebowanie na oleje wytrzymujące większe obciążenia. Duża poprawa właściwości smarnych olejów zaczęła sprawiać iż dotarcie nie następowało właściwie lub znacznie się opóźniało. Producenci zareagowali poprawą jakości wykończenia współpracujących elementów zbliżając ją znacznie do poziomu jakiego możemy spodziewać się po właściwym dotarciu. Jednakże nawet tak dokładne wykonanie wymaga dotarcia aby pierścienie uległy właściwemu osadzeniu osiągając maksymalną szczelność.

Kiedyś pierścienie nie były wykonane tak dokładnie, a honowanie na powierzchni cylindra działało na nie jak pilnik, ścierając je do odpowiedniego poziomu. Nie stosowano wtedy jeszcze obróbki wykończeniowej po honowaniu i tą rolę spełniały pierścienie usuwając nadmiar chropowatego materiału stopniowo doprowadzając do właściwej szczelności tego układu.

Eksperci budujący od lat silniki wyścigowe docierając silniki na hamowni – po około 20 testach uzyskują spadek nieszczelności pierścieni o około połowę. Jeden test to trwające 10-15 sekund przyśpieszanie pod obciążeniem na ostatnim biegu przez cały zakres obrotów.

Docieranie motocykli drogowych wiąże się z tym samym: częstym otwieraniem przepustnicy na maxa, jednak bez dłuższego utrzymywania wysokich obrotów lub obciążenia. Pomiędzy pełnymi otwarciami silnik powinien mieć czas na odprowadzenie ciepła z silnie nagrzanych miejsc i usunięcie cząsteczek metalu z docierających się elementów. Dzisiejsze silniki są produkowane z taką dokładnością, że naprawdę potrzebują dużych obciążeń aby elementy mogły przedrzeć się przez film olejowy i przez częściowy kontakt dotrzeć się do idealnego spasowania. Pyrkanie kilometr za kilometrem z oszczędnym manipulowaniem manetką gazu w żaden sposób tego nie dokona. Tu potrzebne są Prawdziwe obciążenia.

Podczas tego całego wstępnego dopieszczania nie należy jednak zapominać o najważniejszych zasadach:

1. Zawsze nagrzej silnik do temperatury pracy /większość szkód jest wyrządzana silnikom przez obciążanie ich przed nagrzaniem/

2. Stosując gwałtowne otwarcia i zamknięcia gazu w ruchu ulicznym, pamiętaj o pojazdach za tobą – chyba nie chcesz by rozochocony dres zaparkował ci Golfa ci w tył..

3. Uważaj na temperaturę. Nawet chwilowe przegrzanie na oleju niesyntetycznym może doprowadzić do jego zeszklenia na honowanej powierzchni cylindra uniemożliwiając skuteczne dotarcie i uszczelnienie.



W przypadku wyczynowych silników dwusuwowych jestem zdecydowanie za docieraniem na olejach z górnej półki takich jak Castrol R2, Power racing czy Motul 800 a to dlatego że bardzo mocno jest obciążony układ korbowy który wymaga bardzo dobrego smarowani. Drugą sprawą którą chcę tu nadmienić są tłoki ! Nowoczesne tłoki wyczynowe takich firm jak Vertex, Wossner czy Namura są pokryte powłokami zmniejszającymi tarcie w przypadku tłoków Namury i Vertexa są to powłoki teflonowe. Powłoki te wymuszają ode mnie za stosowania bardzo wysokiej dokładności wykonania tulei cylindrowych jak również wstępnego ich docierania. Docieranie w motocyklu tym sposobem zmniejsza się do minimum w przypadku tulejowania tych silników i nie przekracza 6 godzin a w przypadku zawodników do godziny. Ważną rzeczą za pierwszym uruchomieniem silnika jest to by go nastroić bogato - zmienić dyszę główną na większą, tym sposobem silnik nie będzie dochodził to wysokich temperatur to sprawi że nie zatrzemy go na wstępie. Silnik będzie troszkę przymulony i będzie się gorzej wkręcać na obroty ale będziemy mieli go pod kontrolą. Większość zwolenników motocrossu nie stroi swoich silników i bardzo często dochodzi do zatarć szczególnie latem gdy mamy wysoką temperaturę i wysokie ciśnienie atmosferyczne musimy dać większą dyszę by proporcja paliwo powietrze była prawidłowa. W takie dni rozlegają się telefony z zapytaniem dlaczego tak długo muszę czekać na nową tuleję. Bardzo ważną sprawą w przypadku tulejowania cylindrów jest znajomość czy sprzęt będzie używany amatorsko czy wyczynowo. Znajomość tego pozwala mi wykonać małe poprawki i korekty w kanałach jak również zastosować odpowiedni luz pomiędzy tłokiem a cylindrem. Są silniki przy których dokonanie korekt w kanałach osłabi nasz silnik o 5 % ale zdecydowanie zwiększy jego wytrzymałość i to o 50 % Dobór tłoka przez klienta powinien też zależeć od sposobu użytkowania motocykla. Tłoki tanie często są niedokładnie wykonane i mają bardzo złej jakości pierścienie tłokowe. do tego dochodzi konieczność zastosowania większego luzu montażowego a to znów wpływa na szybkie zużycie takiego zestawu i konieczność ponownego remontu. Zastosowanie tłoków wyczynowych daje nam większe możliwości jeśli chodzi o luz tłok-cylinder luz jest zdecydowanie mniejszy i do tego skład mieszanki na odlanie tłoka ma właściwości o mniejszej rozszerzalności cieplnej. Do tego dochodzą dodatkowe powłoki poślizgowe i bariery cieplne, ceramiczne na denku tłoka które ograniczają dopływ ciepła do tłoka i jego mniejszy przyrost na średnicy a co za tym idzie też mniejszą tendencję na zatarcie silnika ( cylindra ) Tłoki kute tak lubiane przez nas nadają się idealnie do silników które mają robić długie przebiegi i pokonywać wiele kilometrów bezawaryjnie. Ulubioną moją firmą jest Niemiecka WOSSNER. Tłoki wykonane przez tą firmę należą do czołówki światowej i posiadają powłoki na płaszczu tłoka. wykonanie ich jest również perfekcyjne i nie mam z nimi żadnych problemów i reklamacji. Tłoki te wymagają zastosowania innych luzów jak również dłuższego okresu docierania. Powodem tego jest zastosowany materiał na tłoki który więcej puchnie za to ma większą odporność na pęknięcia i zdecydowanie tłoki te robią większe przebiegi.

Decyzja należy do Ciebie! Delikatnym docieraniem możesz „oszczędzić” sobie 2-10% mocy i podobny procent żywotności /bo tego, że przedmuchy przez pierścienie są „niezdrowe” dla silnika to nikogo nie musze przekonywać.

Opis ze strony: http://www.motor-tech.katowice.pl/
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

kirk25
Posty: 21
Rejestracja: 2011-06-25, 19:23
GG: 8334340
Moje maszyny: WSK 125
Jawa 350(354)
CZ 175(477)
Lokalizacja: Bytom
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: kirk25 » 2011-07-01, 00:39

Witam
Po 1 chciałbym pogratulować autorowi pięknej galerii, i profesjonalnego odnowienia motocykla, wytrwałości w dążeniu do celu.

Moto wyszło pięknie.
Po 2

W kwestii docierania silnika to hmm

Czytam niektóre posty i powiem szczerze ( oczywiście nie ujmuje nikomu ) trochę mi się chce śmiać
Wymyślacie każdy inny rodzaj oleju.
Te wszystkie symbole i piękne nazwy brzmiące tak fachowo.
Jeden sobie myśli haha ja leje Castrola jakiegoś tam super extra. Chroni powierzchnie od pierwszych sekund. Tak przeczytałem w ulotce ahhh a tamten leje Mobila hehe na bank zatrze, i wogóle ja mam lepszy i koniec. w końcu dałem 12,60 więcej. No musi być lepszy mój nie ma mowy... :)
Najlepsze jest to że ten od Mobila myśli tak samo tylko w drugą stronę :)
Tak na serio to oboje leją w zasadzie to samo. Mogą je różnić detale, niuanse, cząstki

Ja tylko grzecznie chciałem zaznaczyć że kiedyś ( i pewnie nie wszyscy nawet o tym pamiętają bo jest tu sporo młodych osób urodzonych już w czasach kapitalistycznych ) w Polsce był w zasadzie jeden olej. Nazywał się LUX. Co śmieszniejsze w czasach PRL byliśmy potęgą w budowaniu motocykli, było dużo motocykli nowych które były docierane właśnie taki olejami.
I jeden lał więcej inny mniej.
Za bardzo kopci nalał trochę mniej.
Nie kopci też źle bo za mało oleju :)
Dodatkowo trzeba się było trochę napocić żeby go wymieszać z beną, nie tak jak dziś pięknie się wszystko rozpuszcza, miesza etc...

Ja sam miałem okazję docierać kilka maszynek
W 1999r wsadziłem do mojej CZ 175 nowiutki wał, wiadomo szlif i tłok pierścienie itd. Było wszystko nowe spasowane.
Lałem Mixol 1:50
czyli setka na 5 literków "cyngwajsu"
Czasami lałem 125ml
Więc można przyjąć że przedział byłem od 100-125

I jeździłem normalnie. Żadne tam do połowy manetki i tylko do 50km/h
Tata powiedział:
" Marcin musisz dać trochę w palnik bo źle dotrzesz i będziesz miał muła"
Ale wiadomo nie leciałem na Warszawę ze Szczekocin na pełnym gazie bo bym zatarł.

Po jakimś czasie miałem jeden z mocniejszych motocykli w rejonie.
Dlaczego?
Bo nie obchdziłem się z nim jak z jajkiem
Aczkolwiek traktowałem troszkę jak dziewicę. Początkowo wolniej i delikatniej.
Później się maszyna sama odwdzięczyła.


Autor widziałem w innych tematach miał już nie jeden motor więc ze swojej strony napiszę
Lej chłopie taki olej jaki Ci pasuje i jeździj normalnie i będzie wszystko git
Aha kolega wcześniej to też napisał ( skopiował ) nie wiem.
Odpalisz poczekaj niech się trochę zagrzeje

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4120
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: AudioBas » 2011-07-03, 20:05

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Irek.S.

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Irek.S. » 2011-07-03, 20:55

Ja odmierzam olej za pomocą... kubka na próbke moczu kupionego w aptece :D oczywiście nigdy nie używany był zgodnie z przeznaczeniem :D ma podziałke co 20ml (od 0-100ml), benzyne leje do kanistra 5l po Borygo z podziałką co 0,5 litra.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4120
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: AudioBas » 2011-07-03, 21:00

Też dobry motyw!

Ja tankuję bańkę równo w tym przypadku 4.00 litra :)
I od razu leje do baku :)
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Gumshield

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Gumshield » 2011-07-03, 21:27

W moim przypadku do odmierzania oleju do mieszanki służy plastykowa butelka 250 do mleka dla małego dziecka :) ma piekne podziałki jak menzurka z laboratorium

Awatar użytkownika
Kamil*
Posty: 164
Rejestracja: 2011-04-25, 19:08
GG: 4510460
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 79'
WSK 175 M06B3 86'
YAMAHA DT 125 98'
Lokalizacja: Świeżawy
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Kamil* » 2011-07-03, 22:09

Ja mam taką buteleczke : http://allegro.pl/olej-do-dwusuwow-dwus ... 92005.html
Tylko przelewam sobie w nią olej i odmieżam :D

Awatar użytkownika
misiek125
Posty: 121
Rejestracja: 2008-08-09, 17:22
GG: 5981881
Lokalizacja: Sokołów Podlaski
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: misiek125 » 2011-07-03, 22:47

Teraz każdy będzie gadał czym leje olej do paliwa :D
Freedom Riders

Riders

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Riders » 2011-07-04, 12:00

Kiedy pierwsza, próbna jazda? :)

Kermit

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Kermit » 2011-07-04, 12:16

Audio, zrób jeszcze zdjęcia jak lejesz paliwo do baku, kropelka po kropelce, następnie nagraj filmik jak paliwo leci z baku do gaźnika przez wężyk. Na pewno rozwinie się wspaniały temat jak to każdemu fajnie leci paliwo w wężyku. Ewentualnie możesz jeszcze nakręcić film jak mieszasz paliwo w bańce. Każdy będzie podawał swoje propozycje na temat najlepszej techniki machania bańką.

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1778
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: B3 Promot
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Szczepan » 2011-07-04, 12:25

;D Zgadzam się Kermit...
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4120
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: AudioBas » 2011-07-04, 12:25

Czekam na kolanko z chromowania (niestety bez podkladu z miedzi, ale zawsze coś) :)

Myślę, że w tym tygodniu zacznę docierać :P
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4120
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: AudioBas » 2011-07-04, 12:29

Kermit pisze:Audio, zrób jeszcze zdjęcia jak lejesz paliwo do baku, kropelka po kropelce, następnie nagraj filmik jak paliwo leci z baku do gaźnika przez wężyk. Na pewno rozwinie się wspaniały temat jak to każdemu fajnie leci paliwo w wężyku. Ewentualnie możesz jeszcze nakręcić film jak mieszasz paliwo w bańce. Każdy będzie podawał swoje propozycje na temat najlepszej techniki machania bańką.
Kermit o ch...j Ci chodzi?
Nie pasuje Ci to nie musisz oglądać tych zdjęć :)
W ogóle nie musisz wchodzić w ten temat :/

Jak Wam nie pasują zdjęcia to ok nie muszę ich tutaj w ogóle dodawać...
Nie wiem zazdrościsz fotorelacji czy co?

Chcę udokumentować cały remont - z każdym szczegółem, abym za parę lat mógł sobie dokładnie powspominać każdy etap...



Czy ja się kogoś pytałem w jaki sposób miesza paliwo?
Nie... Przedstawiłem mój i tyle...
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1964
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Sebastian440 » 2011-07-04, 12:49

Kermit pisze:Audio, zrób jeszcze zdjęcia jak lejesz paliwo do baku, kropelka po kropelce, następnie nagraj filmik jak paliwo leci z baku do gaźnika przez wężyk. Na pewno rozwinie się wspaniały temat jak to każdemu fajnie leci paliwo w wężyku. Ewentualnie możesz jeszcze nakręcić film jak mieszasz paliwo w bańce. Każdy będzie podawał swoje propozycje na temat najlepszej techniki machania bańką.
Zawiść, zazdrość ? Pochwal się swoją maszyną :)
Audio nie ma co się wpieniać. Gdybym miał się wkurzać za takie odzywki, pewnie sam bym się zbanował już 4 lata temu...
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Kermit

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Kermit » 2011-07-04, 13:13

Zazdrość? Zawiść? Hmm, aparat mam dobry, czym jeździć też mam, na dobry olej też mnie jeszcze stać, czyli to raczej nie to. Audio, nie ma się co wpieniać, aparat w dłoń i już masz humorek poprawiony :)

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4120
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: AudioBas » 2011-07-04, 13:22

Kermit Ty się moim humorem nie interesuj :)
Zajmij się sobą.

Najlepiej otwórz sobie piwko (hmmm ciekawe czy już możesz, bo sądząc po zachowaniu 18 lat nie masz).
Tak więc polecam jakiegoś Kubusia :)

Czekam na Twoje fotki :)
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: 125 arek » 2011-07-04, 16:02

Oj tam panowie po co ta dziecinada XD . audio lepiej powiedz jak tam się zapłon spisuje h4 da radę pociągnąć???
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1778
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: B3 Promot
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: Szczepan » 2011-07-04, 16:06

http://www.youtube.com/watch?v=wKl1tQag4QA - Wska Ztomka on chyba miał w niej H4.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: WSK 125 M06B3 '1982 - Reanimacja AudioBas :)

Post autor: z-tomek » 2011-07-04, 21:43

Dokładnie na tym filmiku jest h4 tyle że ładowania i tak nie ma

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość