Automat stop

Odpowiedz
Maniek1969
Posty: 10
Rejestracja: 2023-11-03, 13:02
GG: 0
Moje maszyny: Sokół, Junak, MZ NSU, WSK
Kontaktowanie:

Automat stop

Post autor: Maniek1969 » 2024-08-27, 11:54

Kupie automat stop do WSK, bez sprężynki.

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 195
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: krajdomini » 2024-08-27, 14:12

Jeśli może być zamiennik, to pasuje od Zetora - szukaj pod nr 59115775.

sbanys
Posty: 1176
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: sbanys » 2024-08-27, 15:21

O ile mi dobrze wiadomo to ogólnie były dwa typy automatów. W tamtych latach i nie koniecznie tylko do WSK.
Taki który po wciśnięciu robił zwarcie i taki który po wciśnięciu robił przerwę. Z zewnątrz nie do rozróżnienia. Natomiast różnią się wnętrzem. Więc uszczegółów pytanie jaki konkretnie szukasz i moto z ktorego rocznika.

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 195
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: krajdomini » 2024-08-27, 16:48

sbanys pisze:
2024-08-27, 15:21
O ile mi dobrze wiadomo to ogólnie były dwa typy automatów. W tamtych latach i nie koniecznie tylko do WSK.
Taki który po wciśnięciu robił zwarcie i taki który po wciśnięciu robił przerwę. Z zewnątrz nie do rozróżnienia. Natomiast różnią się wnętrzem. Więc uszczegółów pytanie jaki konkretnie szukasz i moto z ktorego rocznika.
Wlasnie dlatego napisał, że bez sprężynki. Te ze sprężynką działają jak styk rozwierny, te bez sprężynki jak styk zwierny. Wizualnie różnią się właśnie sprężynką, albo w wypadku jej zgubienia dziurką na sprężynkę.

Do WSK musi być bez sprężynki. Tę ze sprężynką to chyba do Ursusa o ile dobrze pamiętam.

sbanys
Posty: 1176
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: sbanys » 2024-08-27, 17:18

Napisałem to bo właśnie miałem taki bez sprężynki i bez dziurki i działał odwrotnie.

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 195
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: krajdomini » 2024-08-28, 08:27

sbanys pisze:
2024-08-27, 17:18
Napisałem to bo właśnie miałem taki bez sprężynki i bez dziurki i działał odwrotnie.
O, o takim nie słyszałem ;-)

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1320
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: czankete » 2024-08-28, 11:41

sbanys pisze:
2024-08-27, 15:21
O ile mi dobrze wiadomo to ogólnie były dwa typy automatów. W tamtych latach i nie koniecznie tylko do WSK.
Taki który po wciśnięciu robił zwarcie i taki który po wciśnięciu robił przerwę. Z zewnątrz nie do rozróżnienia. Natomiast różnią się wnętrzem. Więc uszczegółów pytanie jaki konkretnie szukasz i moto z ktorego rocznika.
krajdomini pisze:
2024-08-27, 16:48
Te ze sprężynką działają jak styk rozwierny, te bez sprężynki jak styk zwierny. Wizualnie różnią się właśnie sprężynką, albo w wypadku jej zgubienia dziurką na sprężynkę. Do WSK musi być bez sprężynki. Tę ze sprężynką to chyba do Ursusa o ile dobrze pamiętam.
....przyznam, że nie rozumiem Waszych dywagacji - autor jasno napisał, że potrzebuje automatu do WSK "bez sprężynki". Osobiście w WSK/WFM (pomijając szczegóły obudowy, sposób zamknięcia obudowy, przyłączy itp.) kojarzę, że zarówno włącznik „ze sprężynką” jak i bez działa na tej samej zasadzie - czyli ten pierwszy poprzez pociągnięcie osi za pośrednictwem sprężynki i zwarcie styku (np. WFM Osa), drugi poprzez wciśnięcie osi i zwarcie styku (np. WSK B3)...

.....ponadto jeżeli dobrze pamiętam instalacja w WSK jest tak skonstruowana, że do lampy a konkretnie żarówki STOP jest bezpośrednio doprowadzony stały przewód + z akumulatora, natomiast – doprowadzany jest właśnie przez styk włącznika stop. To zresztą wynika z pierwszego lepszego schematu elektrycznego. Jak więc w WSK światło STOP miałby uruchamiać styk rozwierny???...

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 195
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: krajdomini » 2024-08-28, 14:24

czankete pisze:
2024-08-28, 11:41
....przyznam, że nie rozumiem Waszych dywagacji - autor jasno napisał, że potrzebuje automatu do WSK "bez sprężynki".
Dywagacja moim zdaniem jest na miejscu - od tego mamy forum, może tylko dział nie ten... wszak po usunięciu tematu zakupowego znikną nasze wypociny ;-)
W pierwszym swoim poście opisałem jasną podpowiedź - jaki będzie pasował do wymagań autora.
czankete pisze:
2024-08-28, 11:41
Osobiście w WSK/WFM (pomijając szczegóły obudowy, sposób zamknięcia obudowy, przyłączy itp.) kojarzę, że zarówno włącznik „ze sprężynką” jak i bez działa na tej samej zasadzie - czyli ten pierwszy poprzez pociągnięcie osi za pośrednictwem sprężynki i zwarcie styku (np. WFM Osa), drugi poprzez wciśnięcie osi i zwarcie styku (np. WSK B3)...
Tutaj pozwolę się nie zgodzić - automaty ze sprężynką, które miałem w rękach, zawsze działały na zasadzie rozwarcia przy pociągnięciu sprężynki (nie znam instalacji Ursusa czy innej docelowej maszyny, nie wiem więc jak miało to prawo działać, na pewno w WSK się nie sprawdzi). Oczywiście nie neguję, że mogą też być takie, o których mówisz, np właśnie w wymienionej przez Ciebie Osie (Os nie znam kompletnie) :-D

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1320
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: czankete » 2024-08-28, 16:14

...nadal nie rozumiem po co brnąć w automaty od ciągnika, skoro od pierwszego postu mowa o WSK ale niech będzie - ok, poddaję się ;-) ....

...poddaję się również co do działania włącznika stop ze sprężyną - widocznie w Osie działają siły wyższe i przy rozwarciu styków zamyka się obwód żarówki stop :lol: ...

halcik
Posty: 2248
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: halcik » 2024-08-28, 23:46

Nie jestem jakimś mega fascynatem WSK, aby znać wszystkie różnice itd. ale czytając ten temat mogę dodać jedno. Ciężko jest wymyślić układ zasilania żarówki, który zbudowany jest z przewodu plusowego i masowego, gdzie na jednym z nich mamy możliwość przerwania ciągłości obwodu. Wiadomo że jeśli obwód będzie przerwany, czyli prąd nie będzie płynął, żarówka się nie zaświeci. Logiczne staje się, że w pozycji spoczynku pedału hamulca obwód powinien być przerwany. A po jego naciśnięciu zamykać się, aby płynący prąd mógł zasilić żarówkę.
Górny akapit to oczywista oczywistość, a więc dalej.
To co jest opisane można łatwo zrozumieć tak, że siła wywierana na automat może być wywierana z innej strony.
1. Pręcik przechodzi przez automat, hamulec dotyka górnej części pręcika, sprężynka na dole, automat w pozycji wyjściowej, to znaczy otwarty, żarówka nie świeci. Naciskamy na hamulec, pręcik zostaje wciśnięty w dół, obwód się zamyka, żarówka świeci.
2. Pręcik przechodzi przez automat, hamulec podłączony do dolnej części pręcika, sprężynka na dole, automat w pozycji wyjściowej, to znaczy otwarty, żarówka nie świeci. Naciskamy na hamulec, pręcik zostaje ściągnięty w dół, obwód się zamyka, żarówka świeci.
Bliżej mi do rozwiązania 2, łatwiej ciągnąć sprężynkę niż celować w pręcik.
Za to w samochodach częściej jest rozwiązanie 1, automat zamocowany jest nad pedałami, wciśnięcie jednego z nich powoduje zamknięcie obwodu i wysłanie informacji do sterownika tempomatu lub żarówki stop. Nie ma sprężynki, ponieważ wprowadza ona pewny brak precyzji w działaniu. Działanie automatu można też zmienić za pomocą przekaźnika

Maniek1969
Posty: 10
Rejestracja: 2023-11-03, 13:02
GG: 0
Moje maszyny: Sokół, Junak, MZ NSU, WSK
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: Maniek1969 » 2024-09-03, 09:30

krajdomini pisze:
2024-08-27, 14:12
Jeśli może być zamiennik, to pasuje od Zetora - szukaj pod nr 59115775.
Dzięki za podpowiedź, wypróbuje. Automat jest zamocowany na dźwigni hamulca i w stanie spoczynku pręcik dotyka pedału hamulca, czyli jest wciśnięty, styki rozwarte. W momencie wciśnięcia pedału pręcik z automatu wysuwa się za pedałem, styki w nim są zwarte i stop powinien świecić, tyle w skrócie

sbanys
Posty: 1176
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: Automat stop

Post autor: sbanys » 2024-09-03, 09:57


Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość