Oscyloskopu osobiście nie posiadam, lecz postaram się pożyczyć.Muciek pisze:Napisz mi co i jak chcesz to jutro pomierzę bo mam czas i oscyloskop.
Głównie chcę wiedzieć co się dzieje w instalacji aby dobrać odpowiednie zabezpieczenia przed przepięciem.
Może nie jest tak, źle jak to sobie wyobrażam.
Jedyne co chce pomierzyć to do jakiej wartości napięcia dochodzi szpilka na uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej 6V w czasie wyzwolenia. To chyba tylko jedna rzecz jaką mógł byś sprawdzić tak w przybliżeniu bo każda cewka może się nieco różnic pod tym względem. Wyzwalane przerywaczem a tranzystorem. To mi choć trochę da pojecie na jakie napięcie powinien być tranzystor.
Poza tym pomiarem/obserwacją napięcia cewki interesuje mnie jak wygląda napięcie w instalacji przy pracującym silniku.
Czy tez tam krążą jakieś piki i czy napięcie jest w miarę stabilne. Sprawdzając na zaciskach akumulatora, zacisku dodatnim cewki WN. Sprawdzenie czy przez stabilizator LDO (wraz z kondensatorami) nie przechodzą śmieci.
Resztę spraw niestety nie możesz mi sprawdzić. Chcę sprawdzić czy przewody od czujnika nie łapią śmieci od przewodów z prądnicy (czy nic tam się nie indukuje) gdyż idą tą samą wiązką . Jak wygląda sygnał wejściowy, jak zachowuje się generator monostabilny w roli timera odłączającego prąd cewki itp. Sprawdzić filtr dolnoprzepustowy, dobrać pojemność na wejściu wyzwalającym generator.
Jest szansa na zakup tego tranzystora IGBT więc będę mógł porównać z IFRP460, który też zamówię.
Niby ten IGBT jest dedykowany do zapłonu tylko spadek napięcia Vce=1.3V co i tak jak na ten typ tranzystora jest mało. Przemawiają bardziej do mnie wbudowane zabezpieczenia i logic level, w praktyce wyjdzie jaki jest spadek na EC bo z wykresu trudno jest odczytać dla 2,5-3A. Natomiast IRFP460 jest łatwiej dostępny i ma 500V, tylko nie jest logic level (ale do 3A powinno wydać sterowanie z 5V), dodatkowo trzeba zabezpieczyć bramkę, Rds=0.27ohma co przy 2,5-3A wychodzi ok. Vds= 0,6-0,8V.
Iskra na fabrycznej cewce WN 6V jest dostateczna nawet przy 4.5V poniżej 4V już nie skacze (albo to mi generator siada od zbyt niskiego napięcie, więc muszę to sprawdzić). O ile jest sprany akumulator i ma 6-6,5V to wszystko gra, nawet przy 5V obecnie jest ładna iskra a Vds =0,8V (zmierzone) dla tego IRF530 to mam założonego do testów. Jak moto odpali to napięcie 6,5V powinno ciągle się utrzymywać.
Nie jest to CDI i tu cudów raczej nie będzie, to, że akumulator musi być to pewnie bo inaczej nie można jechać po mieście. Więc będę musiał zadbać o to, żeby bateria była na siłach
