Strona 1 z 2

koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-15, 15:51
autor: rykun
Kiedyś podczas rozmowy o nowych walkach pośrednich z16 wtrąciłem że można by zrobić wałek pośredni z17 i zdawczy z25 w celu skrócenia skrzyni. Główny zarzut był taki że 1 bieg będzie za szybki. Aby uniknąć ten problem można zmienić parę kół zębatych odpowiadających za 3 bieg. Koła o zębach 24/18 dadzą przy wałku pośrednim z16 przełożenie 1,219 co jest zbliżone do skrzyni z etz 150, gdzie 4 bieg ma przełożenie 1,19. Aby rozkład przełożeń był równomierny trzeba zastosować 2 bieg z gazeli. Całość wygląda tak.
I 2,925
II 1,788
III 1,219
IV 1,000
Jak ktoś ma jakieś przemyślenia na ten temat zachęcam do dyskusji. Chce sprawdzić czy nie jestem osamotniony w temacie.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-15, 20:49
autor: Patafil65
Niestety zapomniałem już jak się oblicza postęp biegów w skrzynce przekładniowej, choć było to zagadnienie mojej pracy dyplomowej . Z pewnością trzeba wyjść od max. momentu i mocy, a dokładniej od zakresu użytecznego obrotów ( w okolicy max momentu obrotowego). Skrzynnie są liczone właśnie na tę wartość wyjściową. Poszczególne przełożenia są ciągiem wartości przełożeń z krokiem postępu ( tu mi wychodzi Pierwiastek z X). wszelkie odstępstwa od tego "kroku" zaowocują dziurą w obrotach na następnym biegu. Wygląda mi na to, że skrzynia w W2A, W2, W2B, jest skrzynią dobrze policzoną, natomiast w silniku 060, skrzynia ma zbyt wolną jedynkę dostosowaną postępem do 2 i trzeciego biegu - argument ekonomiczny 19/23 i 23/19. Powinna być podzielona na 5 biegów, bez nadbiegu oczywiście. Krótko mówiąc w twojej propozycji mamy dziurę pomiędzy 2 i 3 biegiem, bo trójka staje się zbyt długa. MZ 150 ma skrzynie 5 b. stąd taka wartość, pomijam że to zupełnie inny silnik z innym zakresem użytecznym. :papa:

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-15, 21:30
autor: Muciek
Spadek obr po zmianie biegu
Ori 059
1>2 38,9%
2>3 25,1%
3>4 25,4%

dłuższa 3ka
2>3 31,9%
3>4 18%

Wg mnie porobiony silnik spokojnie ogarnie , seria może mieć problem, orientowałeś się w kosztach tych trybów?

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-15, 22:57
autor: Patafil65
No i właśnie te te 31,9% mnie martwi, bo trzeba niezależnie od mocy silnika, przeciągnąć na 2 b , aby nie stracić zbyt dużo na obrotach przy redukcji na 3 b, a 3 niewiele się różni przełożeniem od 4 i trochę traci sens jako kolejny bieg. Jak dobrze dobrać przełożenie wtórne to może z tego wyjść taka skrzynia 3 biegowa z 4 b nadbiegiem do użytku autostradowego ;-) . Jeśli zależy tobie na osiągach to zestopniowałbym ciaśniej całą skrzynię, z założeniem długiej jedynki, ale to duży koszt. Wszystko zależy co chcesz tym osiągnąć, napisz coś więcej, nieraz takie zabiegi mają sens z punktu widzenia zużycia paliwa, lub np użytkowania w trudnym terenie itp.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-15, 23:25
autor: rykun
Do Patafil65 też chciałbym mieć 5 biegów, ale z tym nic nie zrobię podobnie jak z resztą przełożeń. Zakładam tylko zmianę dwóch kół zębatych.
Nie mówię tu o seryjnym silniku, nie mówię tu nawet o dłubniętej 175 tylko o powyżej 200 pojemności. Zakładam że na pierwsze 3 biegi starcza momentu obrotowego. Inna jest sprawa przy najwyższym biegu. Kto jest w temacie to wie jak ładnie się jedzie na 3 biegu i co się dzieje po włączeniu 4 biegu.
Cena puki co jest kosmiczna. W kilku kompletach mogę zrobić to na własny użytek, ale nie w tym sezonie. Po to jest ten temat.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-16, 05:20
autor: rss
24/18 beda sie nadawac do walka 15z - uzyska sie przelozenie na III ~1.35 czyli takie jak mial 059 (1.34),
mysle ze zwiekszenie skoku przelozenia z II na III nie bedzie problemem nawet dla seryjnego silnika
(uciagnie), chociaz wrazenie moze byc takie ze jednego biegu pomiedzy II i III brakuje :D

jak juz projektujesz, to mozesz rozwazyc pare 23/18 z korekcja (przelozenie 1.41), tylko mam wrazenie ze ta korekcja wyjdzie spora.

no i napisz ile taka para kolek bedzie kosztowac, bo jak na dzien dobry piszesz ze duzo to kazdy machnie na to reka...

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-16, 07:22
autor: Garry1
Witam.
Ja też myślę o skrzyni jest to temat który skutecznie blokuje osiągi tego silnika.

Co do kosztów trzeba pogadać z Pickiem te walki które zamawial nie wyszły drogo:)

Ogólnie chłopaki z polmot rekord wfm pokazali zdjęcia ze skrzynia cz 175 która też ładnie da się wpasować.
W garażu leży u mnie silnik od mińska wg danych technicznych ma też dużo lepsze przełożenia, a może pasować bo to podobne silniki.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-16, 18:19
autor: rykun
Co do kosztów czekam na odpowiedzi z kilku firm. Nie liczę na więcej jak 5 osób w Polsce zainteresowanych tym tematem, ale lepsze to niż samemu działać.
Do kolegi Picek nie mam kontaktu a PW nie działa.
Mnie osobiście interesuje tylko zmniejszenie odstępu między 3 a 4 biegiem. Na tor się nie szykuje, więc jedynki wolałbym bardzo nie skracać.
Co do skrzyni z CZ 175 nie jest warta zachodu. Przełożenia:
I 3,42
II 1,84
III 1,25
IV 1
Niepotrzebnie krótka jedynka. Reszta ok. Chyba łatwiej zrobić dwa koła zębate niż całą skrzynię przeszczepiać. Podobna sytuacja z mińskiem.
Wiesz Garry1 może zawodnicy w jakiej konfiguracji jeździli? Jedynka w okolicach 2,3 czy coś normalniejszego? W wyścigowych BSA Bantam tak to wygląda http://bsabantamracing.editboard.com/t5 ... am-special.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-16, 23:08
autor: Garry1
Tak aż dokładnie to nie wiem ale na pewno robili walki pośrednie 17 i zdawcze 25.

Podobno na krótkie tory kartingowe wystarczała seryjna skrzynia, oczywiście gazelowa.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-18, 07:46
autor: picek
czytam na szybko ten temat
i zaznaczam że nie mam pojecia jak to wygląda w innych markach motocykli ale WSKę przerabiałem.
Cóż, nie wystarczy tylko na papierze ustawić sobie przełożenia bo trzeba to od razu liczyć wytrzymałościowo i jak jeden z kolegów pisał, są pewne zasady projektowania. Zakładając że wszystko to będziemy w stanie zrobić dobrze i nam wyjdzie na papierze. To według mnie wzięliście się za fragment tematu.
Zakładając że chcemy skasować tylko dziurę miedzy 3 a 4 biegim to skrzynia mieszana i nie ma nic lepszego. według moich wszystkich wyliczeń.
Jesli chcemy zmienić moc silnika i potrzebujemy innej skrzyni, lub w ostatecznośći chcemy zmienić charakterystykę silnika 059 i 060. to według moich planów na najbliższą zime bedę zaczynał od modyfikacji przełożenia zębatka na wale a kosz sprzęgłowy- zwiekszając obroty sprzegła. Potem można kombinowć w różnymi rozwiązaniami skrzyni biegów i na końcu zmiana zębatki zdawczej i zabieraka.
Zanim jednak do tego tematu ruszę to chce jeszcze przetestować silnik z cdi z kołem zamachowym oraz z dodatkowym kołem zamachowym tak jak w gazeli.
Co do kosztów to- jak wszystko pewnie będzie kosztowało. ale myślę że średnio trzeba przyjąć koszt dwa razy drożej od tradycyjnie produkowanych części do skrzyni przy zębach nieparzystych i trzy razy drożej przy zębach parzystych.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-18, 19:17
autor: rykun
Rozmawiałem z kilkoma firmami to ok 600zl za komplet wyceniają przy 5 kompletach. Pozostaje samemu wykonać te koła do czego będę małymi krokami zmierzał.
Widzę że kolega Picek ma odmienne priorytety. Dlaczego chcesz zmieniać przełożenie między silnikiem a skrzynią?

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-18, 20:20
autor: Garry1
600 zl za 2 kola ? Sporo.

Pewnie po to żeby sprzęgło miało łatwiejszy żywot. Chociaż na 5 tarczach spokojnie ogarnia dużą moc.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-18, 22:34
autor: Patafil65
Faktycznie najlepszym wyjściem jest zmiana kół : zdawczego i wałka pośredniego w kombinacji np 26/17 lub aby jeszcze skrócić biegi 25/17.
I wariant dobry na szosę z zacięciem sportowym:
1) 2.75
2) 1,68
3) 1,26
4) 1
II wariant na tor:
1) 2,64
2) 1,62
3) 1,21
4) 1
W pierwszym przypadku trzeba sprawdzić jak wyjdzie korekcja. Te wyliczenia są dla wczesnej skrzyni czyli W2 i 059 i mamy skrzynie bez dziury w obrotach mogącą dobrze realizować przyspieszenia. Miejcie na uwadze,że różnica pomiędzy I i II wariantem na 3 biegu to tylko 5% czyli 5 km/h przy prędkości 100 km/h ;-)

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-19, 08:43
autor: Muciek
:mrgreen:

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-19, 16:10
autor: picek
Tak ze względu na odciążenie sprzęgła.
Z tymi przełożeniami to można kombinować ale może najpierw napiszcie z jakim silnikiem mamy do czynienia. to znaczy moc i obroty. Rozpatrujemy zwykły silnik bez kombinacji czy modyfikujemy do konkretnych osiągów.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-20, 12:04
autor: rykun
Nie mówię tu o seryjnym silniku, nie mówię tu nawet o dłubniętej 175 tylko o powyżej 200 pojemności. Zakładam że na pierwsze 3 biegi starcza momentu obrotowego. Inna jest sprawa przy najwyższym biegu. Kto jest w temacie to wie jak ładnie się jedzie na 3 biegu i co się dzieje po włączeniu 4 biegu.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-20, 16:16
autor: grzechu212
Przy dobrze zmodyfikowanym silniku skrzynia kobuza czy z M17 nie powinna stanowić żadnego problemu, a tym bardziej jak ktoś śmiga rekreacyjnie bez spawaka. Bardziej niedomaga tu sprzęgło jak skrzynia bo na oryginalnym 4 tarczowym niestety nie da się odkręcić szybciej manetki na czwórce...5 tarcz to minimum na zrobiony silnik.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-22, 20:38
autor: picek
jak ma mieć więcej jak 200 to moje rozważania są zbędne, bo nie mam wiedzy jak się ten silnik będzie zachowywał przy takiej objętości.

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-22, 21:42
autor: pawlik118
Panowie proszę o wytłumaczenie - czy celem tej wspomnianej modyfikacji jest zmniejszenie różnicy pomiędzy 3 i 4? Mam skrzynię wg. starej gazeli i osobiście wolałbym tylko 1 krótszą (coś około 3,25)..

Re: koła zębate 3 biegu 24/18

: 2016-05-22, 21:44
autor: Muciek
pawlik118 pisze:Panowie proszę o wytłumaczenie - czy celem tej wspomnianej modyfikacji jest zmniejszenie różnicy pomiędzy 3 i 4? Mam skrzynię wg. starej gazeli i osobiście wolałbym tylko 1 krótszą (coś około 3,25)..
Tak , zmniejszenie przeskoku z 3 na 4. A co do 2 pytania to włóż sobie 1kę z 060 ona ma 3,24