Strona 1 z 1
Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-11-30, 23:33
autor: kamil_Ziomek
Czytałem wątki o modułach zapłonowych i większość z was narzekała na brak prądu podczas dłuższej jazdy przy module od poloneza itp. Moduł ten (wersja z czujnikiem indukcyjności podłączona pod przerywacz z rezystorem) pobiera prąd z AQ przez około 190 stopni (nie pamiętam ile stopni ma zwarcie styków przerywacza w wsk) i nie odłącza go gdy silnik pozostaje nieruchomo a przerywacz jest złączony.Ten sam moduł zapłonowy działający z czujnikiem indukcyjności daje krótki impuls elektryczny. Cewka zapłonowa bez potrzeby pobiera prąd który można by zaoszczędzić co w przypadku naszych prądnic bardzo się liczy. Obmyśliłem moduł zapłonowy który ma kilka zalet w porównaniu z tym poloneza zastosowanego z przerywaczem:
- prąd na cewkę WN jest dostarczony w postaci impulsu elektrycznego a nie ciągłej z krótkimi przerwami.
-prąd cewki podczas postoju jest odcięty a moduł powinien pobierać około 120-150 mA
-Iskra jest grubsza nawet od rdzenia świecy zapłonowej na przerwie 0,8mm
-do przerywacza zostaje doprowadzony prąd oczyszczający 40mA
- w razie awarii łatwo wrócić do standardu.
-współpracuje z cewkami o dużym oprze (u mnie cewka około 5ohm)
A tu mam schemat elektryczny ( osobiście równolegle z R1 dałem zieloną diodę przez opornik 1kohm która sygnalizuje kiedy prąd NIE płynie przez cewkę) :
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... cd76a.html
P.S. Tranzystor należy odizolować od masy motocyklu można dać nie duży radiator ale po 5km jazdy nie był nawet letni.
Nie należy podpinać cewek o niskiej rezystancji ponieważ układ ten nie ma ograniczenia prądowego (jak komuś będzie potrzebne to moge dorysować)
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-01, 16:03
autor: z-tomek
Czy ten moduł jest do silnika 125 czy 175?
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-01, 17:28
autor: kamil_Ziomek
U mnie pracuje w silniku 175 ale z przerobioną instalacją (zamiast cewki wn nawinąć cewke ładowania) może pracować w 125. Postaram się dokonać pomiaru napięcia w instalacji w najbliższym czasie oraz poboru prądu tego zapłonu. Zapłon nadaje się do większości motorów z cewką o dopowiednim oporze i Aq wraz z ładowaniem.
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-01, 18:51
autor: z-tomek
Pytam dlatego o 125 bo napisałeś że ten moduł mało prądu pobiera. A co do przerobionej instalacji to jak by w 125 zamiast cewki w/n wstawić cewkę świetlną tzn były by 3 cewki świetlne i cewka ładowania aq. Wtedy np cewkę ładowania i 1 ze świetlnych dać jako ładowanie aq. Wiem że temat z tym pytaniem był już na forum ale odnosiło się to do innego modułu. I najważniejsze ten moduł jest pod 12 czy 6V?
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-01, 19:51
autor: maykii
Jakbyś spojrzał na schemat ogarnąłbyś, że jest to 12V.
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-01, 23:22
autor: kamil_Ziomek
Ale jak ktoś porzebuje to po dorobieniu ogranicznika prądu cewki , zmianie pewnych wartości i zastosowaniu cewki WN o odpowiednim oporze spokojnie będzie działało z instalacją 6V.
Kolejny plus jaki zaobserwowałem to bardzo prosty zapłon. Jak będe miał czas to dostosuje schemat do instalacji 6V.
P.S. Jak zmierzyć pobur prądu takiego modułu ponieważ pobiera on około 150mA przerywane impulsami o natężeniu 2,5A?
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-08, 16:24
autor: bartosz789
Czekam na wersję 6v.
Czyli co trzeba zrobić ,żeby można było go zastosować do WSK 125 ?
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-08, 20:00
autor: soltys_16
kamil_Ziomek pisze:Ale jak ktoś porzebuje to po dorobieniu ogranicznika prądu cewki , zmianie pewnych wartości i zastosowaniu cewki WN o odpowiednim oporze spokojnie będzie działało z instalacją 6V.
Kolejny plus jaki zaobserwowałem to bardzo prosty zapłon. Jak będe miał czas to dostosuje schemat do instalacji 6V.
P.S. Jak zmierzyć pobur prądu takiego modułu ponieważ pobiera on około 150mA przerywane impulsami o natężeniu 2,5A?
Z jakiego programu korzystasz, tzn. w jakim programie "projektujesz" ten schemat, obwód? Na polibudzie korzystamy z Pspice, przerywacz daje nam klasyczny stan nieustalony czyli funkcja "transient", do tego wykres prądu i powinno mniej więcej pokazać wartość prądu. Jak będę miał czas to pobawię się z tym. Pozdrawiam.
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-09, 15:07
autor: kamil_Ziomek
Schemat powstawał na kartce. Przeglądałem kilkadziesiąt schematów modułów zapłonowych w poszukiwaniu jednego konkretnego rozwiązania do czujnika indukcyjności. Moduł poskładałem ( do mojego una) na pająka i działał ale z powodu lenistwa nie zrobiłem płytki i skoczyłem na szrot po nowy. Tranzystor został więc pomyślałem że zrobie do wski. Dobierałem elementy i powstał właśnie ten moduł. Miał spełniać kilka zadań na których mi zależało i powstał. Do zamieszczenia schematu urzyłem MultiSim 2001 wersja darmowa na 15 dni ( po zmianie daty w zegarku windowsa działa). Niestety w tym programie nie ma niektórych elementów takich jak BU931 itp. Są tylko ważniejsze i najczęściej spotykane.
Co do ,modułu to do pracy potrzebny mu jest AQ z ładowaniem , cewka wn (butelkowa) o odpowiednim oporze tak aby jej prąd nie przekraczał 5A.
A tutaj schemat na 6V
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... db39e.html ewentualnie trzeba pokombinować z kondensatorem lub opornikiem 6.8k ohm
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-09, 19:06
autor: soltys_16
Spróbuj się pobawić w Pspice ( ja mam wersje 9.1) tam jest dość dobrze zaopatrzona baza. Program dość wymagający, ale chyba podobny do multisim'a.
Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-11, 11:36
autor: bartosz789
Witaj,
Mam prośbę
Mógłbyś dać płytkę PCB ?
Chodzi o wzór, żebym mógł wytrawić

Re: Moduł zapłonowy by Kamil
: 2009-12-11, 15:49
autor: kamil_Ziomek
Zaprojektuje płytke ale nie mam żadnego typowego programu do tego więc zrobie w programie drukarz 2.0.
Może jeśli ktoś ma lepszy program to mógłby to zrobić lepiej.
P.S. Jeśli ktoś może umieścić schemat płytki gdzieś w necie to prosze o podanie e-maila
Może ma ktoś pomysł jak wykonać układ elektryczny Który wraz ze wzrostem napięcia proporcjonalnie zmniejszy opuźnienie syglanłu (a w zasadzie impulsu) w granicach 100-250mikro sekundy