Nie żebym miał schizofreniczny zwyczaj samemu sobie odpowiadać, ale może komuś przydadzą się wyniki mojej grzebaniny w ustawach. Nie ma tu nic odkrywczego ani niedostępnego w googlach, ale po co ktoś jeszcze ma niepotrzebnie marnować czas przy kompie. Sporo pewnie jest i na forum ale chciałem to zebrać do kupy. Rzecz się tyczy - jak wyżej - rejestracji nowej, nigdy nie zgłoszonej w WK ramy. Otóż z przepisów wynika, że nie ma możliwości zarejestrowania takiej ramy / złożonego na niej motocykla na białe blachy, a tylko na zabytek.
1. Czy rama to pojazd? Myślę, że w tym wypadku co urząd to zwyczaj, ale jeśli zechce odmówić białych blach to ma podstawę prawną:
Ustawa Prawo o ruchu drogowym art.75 pkt.3
Zabrania się rejestracji pojazdu złożonego poza wytwórnią, z wyjątkiem pojazdu marki „SAM” oraz pojazdu zabytkowego.
2. Czy można zarejestrować pojazd z silnikiem dwusuwowym?
Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)
3. Pojazd samochodowy nie może być wyposażony w silnik dwusuwowy.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do motocykla, pojazdu czterokołowego oraz samochodu osobowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1989 r. i pozostałych pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 30 kwietnia 1993 r.
I w tymże rozporządzeniu o zabytkach ani słowa... W sumie nic na ten temat nie mogę znaleźć, a wątpię żeby nie było jakiegoś wyłączenia dla pojazdów zabytkowych.
3. Homologacja:
Prawo o ruchu drogowym
Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju
lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu.... bla, bla bla... sporo tego ale istotny jest punkt:
17. Przepisy ust. 1–16 nie dotyczą pojazdu:
1) zabytkowego;
4. Własność - jedynie w przypadku ramy bez dowodu zakupu - tak jak u Kolegi od SHLki:
Prawo o ruchu drogowym
Art. 72. 2b. W przypadku pojazdu zabytkowego, zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie oświadczenia właściciela pojazdu, złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że nie posiada dowodu
rejestracyjnego.
Tyle, że w żaden sposób nie rozwiązuje to sprawy własności, którą i tak trzeba udowodnić. Obawiam się, że wszystkie "można na żółte blachy" w opisach aukcji motocykli bez kwitów, to jeden wielki wał.
5. Rama / motocykl był wcześniej rejestrowany ale został wyrejestrowany:
Prawo o ruchu drogowym
Art. 79. 4. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
1) odzyskanego po kradzieży;
2) zabytkowego;
3) mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne
znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
Czyli teoretycznie tylko zabytek albo opinia na unikat. Rzecz w tym, że wyrejestrowanie pojazdu, jeśli nastąpiło przed bodaj przed 1997, odbyło się w oparciu o poprzednio obowiązujące przepisy. Ale ten wątek już wyczerpano w innym temacie:
http://www.wueska.pl/viewtopic.php?f=93 ... 8&start=50
Na koniec coś co było już sto razy ale dobrze puentuje całokształt:
Pojazd zabytkowy:
Prawo o ruchu drogowym
Art. 2. 39. pojazd zabytkowy - pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Pojazd historyczny:
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Art 2 ust. 11 pojazd historyczny:
a) pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazd wpisany do księgi inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach,
c) pojazd mający co najmniej 40 lat,
d) pojazd mający co najmniej 25 lat i uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
Podaje to dlatego, że nie raz spotkałem się z definicją, że 40 latek stuknęło, to z automatu mamy zabytek... Owszem, ale tylko w kwestii ubezpieczeń bo przy rejestracji nijak nie idzie tego zastosować.
Żaden ze mnie prawnik ani znawca, więc jest spora szansa, że coś pominąłem albo źle zinterpretowałem. W związku z tym wszelkie korekty mile widziane.
Pozdrawiam!