Tulejki karterów
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 2017-09-17, 19:27
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 Z2 1961
- Kontaktowanie:
Tulejki karterów
Witam,
Przymierzam się do dorobienia tulejek wałka pośredniego z brązu 101, czy możecie podać wymiary takiej tulejki ? Chodzi mi głównie o grubość kołnierza który dystansuje wałek.
Przymierzam się do dorobienia tulejek wałka pośredniego z brązu 101, czy możecie podać wymiary takiej tulejki ? Chodzi mi głównie o grubość kołnierza który dystansuje wałek.
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
To trzeba zrobić pod posiadaną uszczelkę i posiadane kartery, złóż połówki i zmierz jaka jest tam przestrzeń i zmierz wałek pośredni. Celuje w luz 0.2-0.3
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 2017-09-17, 19:27
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 Z2 1961
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Podziękował
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 2017-09-17, 19:27
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 Z2 1961
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
A co sądzicie o takich tulejkach po przetoczeniu.
Materiał proszek spiekany.
Materiał proszek spiekany.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 173
- Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
- GG: 0
- Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Używałem w mojej praktyce różnych materiałów na tulejki, były również spieki i stopy łożyskowe cynowe. Do starej motoryzacji najodpowiedniejszy wydaje mi się B-101, czyli fosforobrąz. Charakteryzuje się stosunkowo duża twardością i dobrymi właściwościami samosmarnymi. Jego duża twardość powoduje minimalne zużycie hartowanych elementów współpracujących np. wałków czy sworzni. Spieki często się spotyka w zastosowaniach motoryzacyjnych, ale ich duża porowatość i mała gęstość zmniejszają ich odporność na duże obciążenia i naciski. Krótko mówiąc: to nowomodny i oszczędnościowy szajs
.

- MichalSindera
- Posty: 8
- Rejestracja: 2018-12-10, 19:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B1
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Cześć,
podepnę się pod temat. Kupiłem właśnie rzeczone tulejki karterów wykonane z mosiądzu. W odróżnieniu od oryginalnych nie mają one od wewnątrz ukośnych nacięć do smarowania. Myślałem, że przez nieuwagę kupiłem lipny towar, ale po uważniejszym sprawdzeniu okazuje się, że na Allegro i w wielu sklepach z częściami większość tak ma. Trzeba się postarać, żeby znaleźć taką z nacięciem. Nie wiem jednak czy ma tu znaczenie materiał z jakiego jest wykonana tuleja - czy np. przy tulejce mosiężnej nie jest wymagany kanalik na smarowanie? Proszę fachowców o wyjaśnienie.
podepnę się pod temat. Kupiłem właśnie rzeczone tulejki karterów wykonane z mosiądzu. W odróżnieniu od oryginalnych nie mają one od wewnątrz ukośnych nacięć do smarowania. Myślałem, że przez nieuwagę kupiłem lipny towar, ale po uważniejszym sprawdzeniu okazuje się, że na Allegro i w wielu sklepach z częściami większość tak ma. Trzeba się postarać, żeby znaleźć taką z nacięciem. Nie wiem jednak czy ma tu znaczenie materiał z jakiego jest wykonana tuleja - czy np. przy tulejce mosiężnej nie jest wymagany kanalik na smarowanie? Proszę fachowców o wyjaśnienie.
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Mosiądz jest za twardy, a brak kanału to brak smarowania. Podsumowując zniszczysz zarówno wałek jak i w szybkim tempie znajdziesz te tuleje.
- MichalSindera
- Posty: 8
- Rejestracja: 2018-12-10, 19:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B1
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Ok, dzięki. Brak smarowania poskutkuje oczywistymi konsekwencjami. Czy Twoim zdaniem wystarczy dorobienie tych kanalików czy koniecznie trzeba zastosować tuleje z brązu?
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
- MichalSindera
- Posty: 8
- Rejestracja: 2018-12-10, 19:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B1
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Dziękuję za wyjaśnienie. Paradoksalnie twardość mosiądzu może być jego zaletą. Ja mam akurat oryginalny silnik (zgodne numery na tabliczce) z planem rejestracji na zabytek. Zależy mi też na zachowaniu jak najwięcej części z tego oryginału. W sytuacji braku smarowania i zapieczenia wałka tulejka może zacząć obracać się w gnieździe i rozrobi otwór, w którym jest osadzona. W skrajnym przypadku karter z rozklepanym gniazdem tulei może być nie do uratowania. Jeśli jednak uszkodzeniu ulegnie wałek to jest to część wymienna, łatwiejsza do zastąpienia. Nie koniecznie twierdzę, że jest to lepsze rozwiązanie, ale może być mniej bolesne niż utrata "jedynego takiego" karteru.
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Nie zgadzam się z twoim podejściem, ale widzę że decyzję już podjąłeś.
Pamiętaj że tulejki są również na trybie zdawczym i korbowodzie. Tryb z racji tarcia często powoduje że wałek główny staje się stożkowy i trzeba go wyrównać przed regeneracją trybu zdawczego.
Pamiętaj że tulejki są również na trybie zdawczym i korbowodzie. Tryb z racji tarcia często powoduje że wałek główny staje się stożkowy i trzeba go wyrównać przed regeneracją trybu zdawczego.
-
- Posty: 496
- Rejestracja: 2010-01-28, 21:29
- GG: 6163547
- Moje maszyny: Citroen Picasso
- Lokalizacja: Polska
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
jeżeli komus potrzeba znalazł bym tulejki karterów, korbowodu i trybu zdawczego do wsk 125 Oryginały ZMD . Pisać na PW
Re: Tulejki karterów
na JacMotors mają wymiarowane tulejki z brązu co 0,05mm. więc mozna dobrać do stopnia zużycia wałka. wałek znormalizować pod wymiar i jest zestaw jak nowy. Oczywiscie mozna dorobic tylko czy to wyjdzie taniej??
Re: Tulejki karterów
Pomyłka:) wymiary sa stopniowane, po zewnątrz, czyli mozna dobrać, większe tulejki pod np słabe gniazdo w karterach, ale podobnie stanie sie z wymiarem wewnętrznym, jesli damy duzy wcisk, zmniejszy się wymiar wewnątrz, czyli w pewnym stopniu mozna zmniejszyć luz wałek tulejka. o ile jest taka potrzeba.
-
- Posty: 844
- Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 1979r.
WSK 175 1980r.
CZ 477 73r.
Mińsk 400A 90r. - Lokalizacja: Mazowsze
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów
Wcisnąć większe tulejki pod słabe gniazda ? a co z osiowością ? Duży wciska i zmniejszy się wymiar wewnątrz, o ile się zmniejszy ? może za mało a może za dużo.
To działanie na tzw pałę, będzie to pewnie chodziło, ale gdzie smak roboty, nie jest to zgodne ze sztuką...
To działanie na tzw pałę, będzie to pewnie chodziło, ale gdzie smak roboty, nie jest to zgodne ze sztuką...
Re: Tulejki karterów
Oczywiście .
Nigdzie nie napisałem ze tak należy robić, opisuje tylko to co jest dostępne, gdyż pomyliłem się we wcześniejszej informacji.
Nie powinno się tak robić.
Choć o ile nad wymiar 0,05mm jest jeszcze do przemyślenia, przy suwliwym dobrym gnieździe, -wiadome. To już przy mocno luźnych lub obrobionych gniazdach, tulejek + 0,1-0,25mm.itp, Kiepsko widzę. Naprawa tego typu była by -"łataniem"-bo trudno to nazwać naprawą, i mija się z celem, skrzynia będzie nie osiowa.
Choć defakto przy wykonywaniu osiowości karterów są nadwymiarowe tulejki. Więc można zastosować się to ich wymiarów, aby mieć dostęp do gotowych części w przyszłości.
Nigdzie nie napisałem ze tak należy robić, opisuje tylko to co jest dostępne, gdyż pomyliłem się we wcześniejszej informacji.
Nie powinno się tak robić.
Choć o ile nad wymiar 0,05mm jest jeszcze do przemyślenia, przy suwliwym dobrym gnieździe, -wiadome. To już przy mocno luźnych lub obrobionych gniazdach, tulejek + 0,1-0,25mm.itp, Kiepsko widzę. Naprawa tego typu była by -"łataniem"-bo trudno to nazwać naprawą, i mija się z celem, skrzynia będzie nie osiowa.
Choć defakto przy wykonywaniu osiowości karterów są nadwymiarowe tulejki. Więc można zastosować się to ich wymiarów, aby mieć dostęp do gotowych części w przyszłości.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość