Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Odpowiedz
kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-04, 19:36

W każdej literaturze jakiej patrzyłem ustawienie zapłonu w wsk 175 jest podane że 3,5-4mm przed GMP. Tak się składa że nie mam czym zmierzyć ile to jest stopni obrotu wału korbowego , a jest mi to potrzebne aby policzyć pewną rzecz.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia papłonu.

Post autor: Wojtek » 2009-12-04, 20:29

Skok tłoka w silniku 175 to 59,5mm zatem 3,5mm to 10 stopni i 36 minut. 4mm to 12 stopni i 6 minut. W przybliżeniu. Czyli kąt wyprzedzenia zapłonu powinien zawierać się w przedziale (10st36';12st6') :)
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-08, 22:46

Dzięki Wojtku. Pytam z powodu tego że ostatnio postanowiłem zająć się zapłonem w motorach. Na alledrogo jest wiele modułów z niby mikroprocesorami , ale po rozebraniu z żywicy jednego z bardziej chwalonych (co prawda niektóre elementy podczas demotarzu uległy zniszczenu) modułów nie znalazłem nic ciekawego i odpowiedniego do jego ceny. ( no chyba że ktoś mieszka w dębicy i za ne555 musi dać 6zl a za tranzystor z numerem zdartym papierem ściernym ale po wymiarach to napewno nie bu931 to pewnie jest to irf840 który u mnie kosztuje 8zł). płytka wytrawiona starannie nie powiem i nawet elementy smd były.
Ale wracając do tematu: Gdy wał kręci się dajmy na to z prędkością 2100obr/min =35 obr/s pokonuje w czasie 1 sekundy 12600 st o.w.k./s. Jeżeli sygnał z przerywacza będziemy opóźniać o stałą wartość czasu np 100 us wyprzedzenie zapłonu zmieni się o 1,25 st stopni w zależności od czasu , a przy 5700obr/min=95obr/s zmieni się o 3,47st. Jedynym problemem jest to że zapłonbędzie bliżej GMP a nie wcześniej. I to jest problem którego nie moge minąć za pomocą prostych elementów.
Ideą mojego pomysłu było stworzenie dobrego zapłonu prostego do zrobienia przez każdego kto ma jakiekolwiek pojęcie o elementach elektroniczych i lutowaniu.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: 125 arek » 2009-12-09, 14:50

brawo za pomysł jak coś ja też pomogę wreszcie ktoś się za to pożądnie wzioł słuchaj a nie myślałeś żeby zrobić zapłonu z przyspieszaczem ???
Ekipa Południe®

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-11, 16:40

Myślałem. Zamierzałem wykorzystać najbardziej dostępny redulator odśrodkowy z fiata 126p. Tu znów zapotkałem na problem tego że bez precyzyjnego sprzętu nie da się zamontować wkładu ( sam regulator bez obudowy) i do tego ten regulator kręci się w drugą strone. To że kręci się z obrotami o poło mniejszymi to da się załatwić poprzez zmniejszenie wagi ciężarków. Sprubuje zrobić samemu taki regulator odśrodkowy z zastosowaniem częci od malucha może się uda. Pozostaje jeszcze kwestia opracowania "mapy" zapłonu. Wiem że dla obrotów maksymalnego momentu obrotowego powinno być około 3,9-4mm przed gmp. Najlepszy kąt do odpalenie trzeba znaleść metodą prób i błedów.

P.S. może masz jakieś pomysły na wykonanie czegoś takiego?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

rutkowski
Posty: 220
Rejestracja: 2008-03-25, 11:25
GG: 9296900
Moje maszyny: FSM 126 BIS '89
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: rutkowski » 2009-12-11, 18:03

Możesz tez pokombinować z podciśnieniowym regulatorem montowanym w 126 BIS
Najlepiej było by zaadaptować cały aparat zapłonowy z BIS'a
Podciśnienie można doprowadzić z króćca ssącego

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-11, 18:12

Tylko jeśli dobrze pamiętam to w bisie też sa mniejsze obroty o połowe na regulatorze i kręci w drugą strone. Pasowało by od cc700 ale ono ma moduł z mapą zapłonu. Drugi problem początkowy kont wyprzedzenia zapłonu jest 10st a największy około 35st.
Po trzecie sam wkład skrucony powinnien zmieścić się pod orginalnym deklem i nic nie będzie wystawało.
P.S. Biore się za rysowanie jak skończe dokumentacje to zaczne przelewać rysunki na materiał.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

rutkowski
Posty: 220
Rejestracja: 2008-03-25, 11:25
GG: 9296900
Moje maszyny: FSM 126 BIS '89
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: rutkowski » 2009-12-11, 19:44

W Bisie są platynki wiec im to obojętne w którą stronę będą się kręcić, siłownik przestawia zapłon z początkowego 10st do 30st. Początkowe wyprzedzenie reguluje się obracając aparatem, a siłownikowi można zrobić ogranicznik

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-11, 20:38

Nie rozbierałem go nigdy ale inne od fiatów tak. Mogę ci zamieścić charakterystykę tego wyprzedzacza. Regulator odśrodkowy 25st regulator podciśnieniowy 12st. Ten siłownik podciśnieniowy przesówa tylko przerywacz z podstawą o max 12st. Resztę regulacji wykonuje regulator odśrodkowy zamontowany w tej obudowie.
Ja odwróce ciężarki skrócę je o 5mm od górnej części i zamontuje na nowej postawie. Krzywkę przeszlifuje i wypoleruje aby przerywacz się nie zużywał od tarcia. W wersji ostatecznej przewiduje zapłon bezstykowy na fototranzystorach.
Całość postaram się udokumentować i zamieścić na forum , co nie znaczy że pare dobrych rad się nie przyda. Może ktoś zna jakiś stay motor 2T ze zmniennym kątem wyprzedzenia zapłonu?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
kapitan zbik
Posty: 63
Rejestracja: 2008-01-14, 14:13
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 Kobuz
Romet Ogar 200
Romet Pony 50-M-2
Jawa 638-0
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kapitan zbik » 2009-12-18, 23:30

może Was zainteresuje ten wątek:
http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic. ... 5970#85970

koledzy z tego forum stworzyli działający zapłon z bezstykowym czujnikiem i zmiennym kątem wyprzedzenia do Skarpety (ta sama filozofia jak WSK 175 tylko że 3 gary a nie 1)

jak się dokładnie przeczyta cały ten temat to jest tam wszystko wyjaśnione - zdjęcia, schematy oraz logikę w jaki sposób wyliczono jak ma się zmieniać kąt wyprzedzenia w zależności od obrotów silnika

Kermit

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: Kermit » 2009-12-18, 23:38

O kurde ale weź przeczytaj sobie 20 stron.

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-12-19, 14:16

"dealnie by bylo gdyby udalo sie realizowac zaplon wedlug tych dwoch prostych.

Prosta pierwsza opisana wzorem y = 9.14x - 1.14 tu przyrost wyprzedzenia zaplonu wynosi 0.914 stopnia co kazne 100 rpm. i siega ona do 2750 rpm.

Prozta druga opisana wzorem y = 2.58x + 16.906 tu przyrost wyprzedzenia zaplony wynosi 0.258 stopnia na kazde 100 rpm i siega ona do 4300 rpm. Potem zaplon juz nie wzrasta i wynosi 28 stopni.

Na wolnych obrotach mamy 8 stopni i przyrost wyprzedzenia nastepuje dopiero powyzej 1000 rpm.

I wariant zastepczy, uproszczony czyli jedna prosta opisana wzorem y = 9.14x - 1.14 ktora siega do 3000 rpm i pozniej zaplon juz jest staly z wyprzedzeniem 26 stopni.

Majac wzory tych prostych bardzo latwo mozna policzyc realne wartosci kata wyprzedzenia dla kazdych obrotow - moge zamiescic juz policzoneg dyby zaszla potrzeba. Tolerancja w granicach 0.5 stopnia.

Nie zalecam zaokraglac przyrostu wyprzedzenia do 1 stopnia co 100 rpm gdyz wowczas osiagniemy 28 stopni przy 3000 rpm i tu moze silnik juz dzwonic (spalac detonacyjnie).

Mozna za to przyjac 0.9 stopnia na kazde 100 rpm. i tu nie popelnimy bledu. Moje 0.914 stopnia bierze sie stad ze przyjalem wartosci calkowite w punktach charakterystycznych jak 24 stopnie dla 2750 rpm czy 28 stopni dla 4300 rpm.

Reszta zlezy od kolegi Siesickiego jak widzi kwestie dwoch funkcji (prostej lamanej) w realizacji.
Pozdrawiam " cytat urzytkownika jacekg6 z forum syrena.nekla.pl
Czytałem ten wątek i widziałem już kiedyś. W pełni zgadzam się z urzytkownikami tego forum że silnik bardzo cierpi na statycznym kącie wyprzedzenia zapłonu. Zapłon ustawiony na 3,9-4mm przed gmp odpowiada obrotą największego momentu obrotowego. Ale przyrost wyprzedzenia zapłonu zależy od kilku czynników i wątpie aby był taki jak w syrenie.
Kapitanie Żbiku jeśli możesz użyć swoich kontaktów z forum i dostarczyć nam wskazówek jak oblicza się ten przyrost to bede wdzięczny.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-01-07, 17:27

Wiem że nie pisze się postu po swoim postem ale to będzie bardziej przejżyscie.
Z tego co wyrysowałem w programie (długość korbowodu od środka sworzni 125,5mm skok 59,5mm jeśli jest błąd prosze o poprawe) wyszło mi że w wsk 175 sabryczny zapłon jest ustawiony na 27 st o.w.k. przed gmp co odpowiada 3,97mm przed gmp.
Co do przerobienia regulatora odśrodkowego od malucha to pracuje on na obrotach mniejszych o połowe od obrotów wału korbowego i reguluje zapłon zależnie od wesji o 9st lub 10st 30 min. Przewiduje że punkt zapłonu ma wolnych obrotach powinien być w granicach 10-15st. czyli gdyby nawet było to 15st+10,5st=25,5 do 27 brakuje 1,5st ale to da się zrobić poprzez spiłowanie pręta ograniczającego.
Niektórzy pewnie uważają , że sobie tak pisze i nic nie robie w tym celu więc powiem co już zrobiłem :
-przystosowałem krzywke od wsk do montarzu blachy regulator
-przełożyłem regulator (pręty mocujące sprężyny) na "lewą strone"
-odchudziłem i zeszlifowałem ciężary tak aby umożliwaiły zamocowanie krzywki obrotowej

Najtrudniej jest z przerobieniem krzywki ponieważ każda jaką posiadam ma zaklepywane bolce na których mocuje się sprężyny ale z tym sobie też poradze.
W przyszłym tygodniu planuje skończyć regulator kupić części na stroboskop do zapłonu i dobrać wage ciężarków do obrotów. Postaram się też załoączyć film z działaniem regulatora i użyciem stroboskopu.

P.S. Nie wiem czemu moderatorzy forum umieścili ten temat w dziale o silnikach S01 skoro rzecz dotyczy silnika 060 i 059.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: wujcio » 2010-01-08, 15:25

hm a czy nie lepiej od takiego przyśpieszacza mechanicznego zastosować elektroniczne przyspieszenie zapłonu na module? praktycznie mape załonu udało Ci się w miarę ustalić.

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-01-10, 14:48

Napisałem w Excelu mały kalkulator pokazujący to wyprzedzenie według mnie powinno być w miare dobrze. Wartości obrotów wpisałem co 0,5 tys ale można dopisać dowolną liczbę i wartości a puźniej przeciągnąć równania by excel policzył automatycznie. Dla obrotów większych niż obr max momentu obrotowego wartość pomnożyłem przez współczynik napełniania cylindra. Watrość kątu max ciśnienia po gmp w granicach od 10-15 st.

do pobrania (plik poniżej 1mb nie trzeba sie logować) : http://chomikuj.pl/kamiligloopol
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

rutkowski
Posty: 220
Rejestracja: 2008-03-25, 11:25
GG: 9296900
Moje maszyny: FSM 126 BIS '89
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: rutkowski » 2010-01-10, 14:54

Nie zapomnij ze występuje jeszcze zwłoka zapłonu, punkt zapłonu nie jest w tym samym momencie co wystąpienie iskry. Im wyższe obroty tym zwłoka zapłonu się zwiększa.

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia zapłonu.

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-01-11, 16:18

Nawet w nowych autach wszystko nie jest brane pod uwage he he. Że jest zwłoka to wiem i nawet na tym filmiku widać http://www.youtube.com/watch?v=UvmBLqjaZxY zależy ona od wielu czynników więc raczej tego nie jestem w stanie uwzględnić. Można kąt po gmp w którym ma być max ciśnienie przyjąć 10st wtedy nawet z ewentualną zwłoką max ciśnienie powinno być nie dalej niż 15st za gmp. Może ma ktoś jeszcze jakieś sugestie i (lub) pomysły ?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości