Witam wszystkich po przerwie, postaram się zaglądać częściej

Kilka słów ode mnie z mojej pracy dyplomowej, którą był remont mojego silnika WSK 175

Powinno rozwiać to wszelkie niejasności.
6.2.9. Głowica, cylinder, tłok, sworzeń tłokowy
Przed montażem nowych pierścieni na tłok należy sprawdzić czy szczelina między zamkami pierścieni jest odpowiednia, ponieważ ma to znaczący wpływ na żywotność pierścieni. W celu ich sprawdzenia i ewentualnej korekty pierścienie należy włożyć do nowego cylindra lub cylindra po regeneracji i za pomocą szczelinomierza zmierzyć szczelinę między ich końcami. Prawidłowa wartość to 0,2 – 0,35mm. Szczelina nie może być mniejsza być mniejsza niż 0,15mm ani większa jak 0,35mm. Biorąc pod uwagę te dane optymalna wartość szczeliny to 0,25mm. Korektę należy wykonać spiłowując je pilnikiem do metalu. Kolejny krok to sprawdzenie ułożenia pierścieni w rowkach tłoka. Pierścień należy obrócić po całym obwodzie tłoka – nie mogą wystąpić żadne opory czy zacięcia. Ponadto odstęp między krawędzią tłoka a krawędzią pierścieni powinien wynosić 0,02 – 0,05mm. Do wykonania tego pomiaru, również używa się szczelinomierza. Do montażu pierścieni tłokowych można użyć blaszek po żyletkach lub listków szczelinomierza umieszczając je między powierzchnią pierścienia a powierzchnią tłoka, przynajmniej w trzech punktach. Celem tego jest równomierne osadzanie pierścienia w rowku. W silniku W2 – B górny pierścień tłoka musi być wykonany ze stopu z domieszką chromu. Należy zwrócić na to uwagę przy kupnie i montażu. Zagadnienie montażu tłoka i sworznia jest bardzo proste – do montażu sworznia można użyć tego samego przyrządu co do jego demontażu (rys. 6.17), wykluczając tuleję, ponieważ jest zbędna. Tłok, sworzeń i łożysko ślizgowe w główce korbowodu należy posmarować olejem do mieszanki olejowo – benzynowej. Tłok posiada zawsze jedną piastę wprowadzającą sworzeń, oznacza to, że sworzeń można wsadzić do pewnego stopnia bez użycia znacznej siły. Należy sprawdzić, która to z piast i wciskać sworzeń od jej strony, na tyle by wyszedł z piasty wewnątrz tłoka na około 2mm. Teraz można przystąpić do montażu tłoka na korbowodzie, 2mm wystającego wewnątrz sworznia ułatwia proste wprowadzenie go do tulei w głów-ce korbowodu. Uwaga – tłok na zewnątrz denka posiada strzałkę, oznacza ona kierunek wylotu spalin, tak więc należy go zamontować strzałką w stronę okna wydechowego (rys. 6.16). Sworzeń powinien dać się wcisnąć płynnie, bez znacz-nych oporów, do tego momentu aż po każdej ze stron tłoka w gniazdach ukażą się rowki na pierścienie zabezpieczające, które następnie należy zamontować.
Rys. 6.16. Denko nowego tłoka z wybitą strzałką (1 – strzałka na denku tłoka ustalająca kierunek montażu).
Rys. 6.17. Montaż sworznia za pomocą przyrządu.
Następnym etapem jest montaż cylindra i głowicy, który przebiega następująco:
• powierzchnię gładzi cylindra należy nasmarować olejem do mieszanki paliwowo – olejowej,
• ze skrzyni korbowej wyciągnąć szmatę,
• powierzchnię styku karteru i cylindra należy odtłuścić rozpuszczalnikiem typu nitro,
• powierzchnię styku karteru z cylindrem nasmarować środkiem uszczelniającym hermetyk, założyć uszczelkę i od zewnętrznej strony również ją nasmarować tym środkiem – uszczelka nie powinna wystawać do wewnątrz skrzyni korbowej,
• cylinder założyć na 4 szpile mocujące i powoli zsuwać go w dół do momentu zetknięcia się z górnym pierścieniem tłoka,
• pierścień należy tak ścisnąć by zamknął się na swoim zamku i cylinder osunął się niżej, z drugim pierścieniem należy postąpić tak samo,
• cylinder powinien sam osunąć się w dół i zatrzymać w pewnym momencie – od strony kanału ssącego należy palcem docisnąć pierścienie, tak by cylinder swobodnie opadł i oparł się na bloku silnika,
• od góry docisnąć rękoma, by mieć pewność że cylinder opadł do samego końca,
• na cylinder położyć blaszaną uszczelkę i założyć głowicę, upewniając się że uszczelka nigdzie nie wystaje,
• głowicę należy dokręcić zachowując krzyżowość,
• wkręcić do głowicy nową świecę zapłonową, z ustawioną przerwą 0,6 – 0,7mm.
Fabrycznie między cylindrem i głowicą nie było uszczelki, jednak po latach pracy w wielu przypadkach należy taką założyć. Uszczelka głowicy czeskiego motocykla CZ – idealnie pokrywa się z zagłębieniem w głowicy silnika WSK. Drugie rozwiązanie to dotarcie głowicy i cylindra do siebie, za pomocą pasty do docierania zaworów. Jednak po każdym demontażu głowicy czynność należy powtórzyć, co sprawia, że jest to czasochłonne i wymaga zdjęcia cylindra, dlatego zdaniem autora pracy najlepszym rozwiązaniem jest montaż uszczelki której grubość nie przekracza 0,3mm.