Strona 1 z 2

Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-06, 21:33
autor: Eisengrau
Heja,

nadeszła pora uporządkować ostatecznie wiedzę na temat podobieństw i różnic miedzy Gazelą, a pierwszymi Wueskami z serii M21. W temacie omawiamy zarówno silnik jak również elementy nadwozia które sprawiają wrażenie podobnych tj. kolanko, lampa tylna itd.

Pozdro,
Alien


------------------------------
Panowie od czego to coś ?

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-06, 21:43
autor: Savier
SHL Gazela/pierwsze WSK 175 z tego co się orientuję. ;-)

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-07, 01:27
autor: Johnny
Savier pisze:SHL Gazela/pierwsze WSK 175 z tego co się orientuję. ;-)
Pierwsze Gazele i nic więcej. Końcówka produkcji Gazeli i wszystkie WSK 175 to już prądnica Zelmot :) Z tego co się orientuję ;)

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-07, 01:34
autor: Alien
Potwierdzam, garbate tego nie miały - wyłącznie Gazela.

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-07, 13:51
autor: Savier
OK, dzięki za sprostowanie. Kojarzyłem je z silnikiem W2.

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-07, 21:11
autor: Johnny
bartosz1907 pisze:
Savier pisze:OK, dzięki za sprostowanie. Kojarzyłem je z silnikiem W2.
i bardzo słusznie :-D
Silniki pierwszych garbatych WSK miały oznaczenia W2B :!: :)

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-07, 21:24
autor: Savier
Mój ma W2 - coś z nim nie tak?

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-08, 16:15
autor: bartosz1907
W2 - to oznaczenie silnika stosowanego w Gazeli, W2B - poźniejsza odmiana silnika stosowana w WSK a odmiana W2A była montowana w SHL M11W. Jeżeli masz na silniku tylko symbol W2 to Twój silnik pochodzi z SHL Gazela.

PS
Savier - ktoś dwukrotnie usunął mój post ( ten który cytuje Jonny) . Wiesz coś o tym? ;-)

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-08, 16:27
autor: Alien
Jeżeli masz na silniku tylko symbol W2 to Twój silnik pochodzi z SHL Gazela.
Nie jest to prawda. Pierwsze garbuski na silniku mają bite W2. Od Gazeli ten silnik rożni się cylkiem, króćcem dolotowym, głowicą, wodzikami. Nie jestem tylko pewny co do koła zamachowego.

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-08, 18:02
autor: bartosz1907
o biciu symbolu W2 bez oznaczeń literowych w pierwszych garbuskach nie wiedziałem :oops: - Alien dzięki za informację - do którego roku tak robili? Ale silnik był już ze zmianami, w wykonaniu W2B ...

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-08, 21:13
autor: Johnny
Alien pisze:
Jeżeli masz na silniku tylko symbol W2 to Twój silnik pochodzi z SHL Gazela.
Nie jest to prawda. Pierwsze garbuski na silniku mają bite W2. Od Gazeli ten silnik rożni się cylkiem, króćcem dolotowym, głowicą, wodzikami. Nie jestem tylko pewny co do koła zamachowego.
Na silnikach w WSK było bicie W2 co nie zmienia fakty, że silnik nominalnie był typu W2B - taki skrót myślowy.

Największa zaś różnica była w karterach - wyprowadzenie przewodów prądnicy przez kartery pod cylindrem w gazeli, zaś e wnęce przez otwór w prawej pokrywie w WSK. Stąd różne są również prawe pokrywy ;)

Moim zdaniem koła zamachowego w W2B już nie powinno być, ale różne spotykałem opinie na ten temat. Alien, czy mógłbyś rozwinąć kwestię głowicy :?: Na czym polegała różnica :?:

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-09, 07:55
autor: Alien
Różnica tkwi w wyciszeniach, gazela nie miała.

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-09, 11:51
autor: bartosz1907
Johnny pisze:
Alien pisze:
Jeżeli masz na silniku tylko symbol W2 to Twój silnik pochodzi z SHL Gazela.
Nie jest to prawda. Pierwsze garbuski na silniku mają bite W2. Od Gazeli ten silnik rożni się cylkiem, króćcem dolotowym, głowicą, wodzikami. Nie jestem tylko pewny co do koła zamachowego.
Na silnikach w WSK było bicie W2 co nie zmienia fakty, że silnik nominalnie był typu W2B - taki skrót myślowy.

Największa zaś różnica była w karterach - wyprowadzenie przewodów prądnicy przez kartery pod cylindrem w gazeli, zaś e wnęce przez otwór w prawej pokrywie w WSK. Stąd różne są również prawe pokrywy ;)

Moim zdaniem koła zamachowego w W2B już nie powinno być, ale różne spotykałem opinie na ten temat. Alien, czy mógłbyś rozwinąć kwestię głowicy :?: Na czym polegała różnica :?:
Zaciekawiła mnie informacja o oznaczeniach W2 używanych na silnikach pierwszych 175-tek. Przegladnąłem to co mam na temat wsk z tego czasu ale najwczesniejsze zdjęcia pola numeracyjnego z silnika 175 mam dopiero z połowy 73 roku tam oznaczenie było juz standardowe tzn że takie oznakowanie wystapilo wcześniej. Prośba do Alien i Jonny jak macie albo możecie zrobić takie zdjęcia to byłbym wdzięczny za podesłanie. Odnośnie koła zamachowego to w odmianie silników W2 stosowanych w wsk nie było montowane.

Re: Złomowe znaleziska

: 2012-12-09, 15:14
autor: Johnny
Proszę bardzo zdjęcie pola numerowego :) Numer powyżej 70 000 więc na pewno WSK (Gazele miały do ciut powyżej 50 000). Silniki 059 to rok wydaje mi się 74 maksymalnie i numery powyżej 123 000. Ale ostatnie zdanie to moje przemyślenia więc nie traktujcie tego jak prawdy objawionej. Co do wyciszeń w głowicy to oczywiście Gazela nie miała, WSK miała, ale ... końcówka produkcji WSK znowu ich nie miała :) Więc historia zatoczyła koło :)

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-09, 18:21
autor: Alien
zubr9471 pisze:Gazela wg książek miała mniejszy st. spręż. wynoszący 7,6 ale widział kto kiedy taką głowicę ?
Dobre pytanie. Ja stawiam, że po prostu podtoczenie na tuleje było mniejsze. Ma ktoś może jakąś gazelową głowice bez wytłumień żeby to zmierzyć?

Odnośnie numerów bitych na silniku dodaje zdjęcie od siebie.

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-09, 19:09
autor: auriol77
W mojej garbatej z 72r również oznaczenie w2 numer 56xxx

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-09, 19:30
autor: bartosz1907
super, dziękuję za fotki :-D - już zostały zarchiwizowane :) mam w garażu głowicę z silnika gazeli - co dokladnie trzeba zmierzyć :?:

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-10, 10:07
autor: Johnny
Nie wierzcie tak w te książki dotyczące Gazeli :!: Wg. instrukcji obsługi gaźnik w gazeli to GM24, zaś od początku produkcji zakładany był GM26U3 :!: Instrukcja obsługi była wydrukowana zanim pierwszy motocykl zjechał z taśmy produkcyjnej :!:

EDIT

Sprawdziłem - instrukcja obsługi będąca w moim posiadaniu podaje typ gaźnika GM26U1

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-10, 11:13
autor: bartosz1907
Johnny pisze:Nie wierzcie tak w te książki dotyczące Gazeli :!: Wg. instrukcji obsługi gaźnik w gazeli to GM24, zaś od początku produkcji zakładany był GM26U3 :!: Instrukcja obsługi była wydrukowana zanim pierwszy motocykl zjechał z taśmy produkcyjnej :!:
Pierwsza seria Gazeli ( ok 2000 szt) miała gaźnik GM26 U1 który w następnych seriach zamieniono na U3. Spróbuję zrobić to doświadczenie z olejem, ale to dopiero po Świętach bo motocykl odstawiłem ( w samą porę ) na zimowanie :-D

Przed produkcją seryjną wydrukowano tez katalogi części zamiennych z elementami ( np stacyjka pięciopołożeniowa) które nie znalazły się w seryjnej produkcji :)

Re: Gazela vs M21W2 - podobieństwa i różnice

: 2012-12-10, 12:00
autor: Johnny
zubr9471 pisze:Instrukcja obsługi jest dostępna na naszym forum do pobrania (linki). Wynika z niej, że były 2 typy stacyjki podobnie jak w WSK. Podaje też gaźnik 26.
Zdaniem znawców tematu Gazeli z konkurencyjnego forum stacyjka typu WSK 175 (5 - położeniowa) nigdy nie weszła do seryjnej produkcji. Z przyczyn już wyżej przytoczonych znalazła się w instrukcji, a następnie wydano wkładkę uzupełniająca ze stacyjką 3-połozeniową, która została już do końca produkcji.

Co do gaźnika to wydaje mi się, że w oryginalnej instrukcji, którą mam jest gaźnik GM26U1 - zaś w instrukcji, której skan jest powyżej jest już GM26U3. Takich perełek w dokumentacji jest więcej :)