WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2017-08-13, 12:36

Dokładnie tydzień temu do garażu trafił nowy nabytek jakim jest WSK "Kos" z 1985 a raczej to co z niej zostało :-) Nie jest ona w najgorszym stanie, ale w najlepszym też nie. Widać, że dorwał się do niej mistrz spawarki i stworzył innowacyjne rozwiązania, na szczęście łatwe do usunięcia. Do ramy posiadam większość elementów, z większych braków to koło przód, chorągiewki i stelaż błotnika przód. Na dzień dobry pytanie, jak powinien wyglądać tył, płytki błotnik, stelaż starego typu i lampa charta czy jakaś inna konfiguracja i czy pasek na baku miał jeszcze bramę Krakowską czy już nie?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

halcik
Posty: 2252
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: halcik » 2017-08-13, 21:20

Zobacz mojego kosa w dziale o swoich sprzętach. Na zbiorniku czarna gładka powierzchnia.

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2017-08-13, 22:01

Będę się wzorował na Kosie z Muzeum Nauki i Techniki w Warszawie, też jest z 1985 :-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

halcik
Posty: 2252
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: halcik » 2017-08-13, 22:11

U mnie wydech był jednak czarny. Inne były też śruby klamek i pewnie kilka innych drobiazgów.
Wczuć zdjęcie od prawej strony z przybliżeniem na stopkę centralną i wahacz tył. Jak wysoki masz numer ramy

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2017-08-13, 23:19

halcik pisze:
2017-08-13, 22:11
U mnie wydech był jednak czarny. Inne były też śruby klamek i pewnie kilka innych drobiazgów.
Wczuć zdjęcie od prawej strony z przybliżeniem na stopkę centralną i wahacz tył. Jak wysoki masz numer ramy
U mnie wydech też będzie czarny a koła malowane, rama już jest w częściach więc jutro zrobię zdjęcia wahacza i stopki centralnej. A numer ramy zaczyna się od S03432*** ;-)

Awatar użytkownika
lis235
Posty: 463
Rejestracja: 2012-11-25, 23:09
GG: 0
Moje maszyny: wsk: b1,gil,lelek,kos,bąk,kobuzx2,sport s2x3
Lokalizacja: Podrudzie(mazowieckie)
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: lis235 » 2017-08-14, 09:46

Ja bym ba twoim miejscu poszukal innej ramy zarejestrowanej, będziesz chciał gdzieś dalej pojechać i klapa

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Posty: 2077
Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: M06B3
KoBuz
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: jjaworskyy » 2017-08-14, 10:34

lis235 pisze:
2017-08-14, 09:46
Ja bym ba twoim miejscu poszukal innej ramy zarejestrowanej, będziesz chciał gdzieś dalej pojechać i klapa
Teraz zarejestrować pojazd bez papierów to żaden problem :)

halcik
Posty: 2252
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: halcik » 2017-08-14, 12:55

Zgadza się, trochę więcej wolnego czasu i masz

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2023-09-25, 21:12

Odmrażam temat i ruszam z dalszą relacją z renowacji! :evil:
Przez cały ten czas udało się trochę zrobić, między innymi:

Przygotowanie blacharskie elementów do malowania proszkowego na czarno, wszystkie elementy przygotowywałem sam. Rama wymagała rozcięcia i ponownego pospawania. Wymieniono przednie i tylne mocowanie silnika. Tylne było o tyle problematyczne w wymianie, że konieczne było wycięcie podstawy akumulatora :? Wykonałem na nowo ogranicznik skrętu i naprawiłem stopkę centralną oraz mocowania stopki w ramie. Konieczne było również ponowne wspawanie tylnej części ramy i spasowanie pozostałych elementów. Nie ingerowałem w belkę główną, główkę ramy i rurę. Poniżej zamieszczam zdjęcia z poszczególnych etapów napraw. Części są już polakierowane, ale zdjęcia z tego etapu dodam w innym terminie.
IMG_20210507_111225_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20210925_181452_Easy-Resize.com.jpg
Zrzut ekranu 2023-09-25 201216_Easy-Resize.com.jpg
img_20220110_112710_Easy-Resize.com.jpg
Jak widać powyżej, lubię stawiać wysoko poprzeczkę i nie lubię gotowych części ;D
Nie mogło być inaczej z silnikiem. Kartery kupione kilka lat temu w okazyjnej cenie 30 zł ale z uszkodzeniami. Urwane mocowanie dekla magneta i wyrobiony gwint. Poza tym gniazda łożysk ciasne i przylgnie nie były w złym stanie. Z racji że pracuję w zakładzie zajmującym się obróbką skrawaniem i spawaniem, to wszystko wykonane we własnym zakresie po godzinach. Otwór zaspawany, następnie spoina od zewnątrz zeszlifowana. Wykonano otwór startowy i rozwiercono otwór pod wytoczoną reperaturkę. Wspawano nowy element, odpowiednio wewnątrz obrobiono na frezarce a następnie pilnikami obrotowymi wygładzono i nadano odpowiednią fakturę. Efekt z prac poniżej. Więcej zdjęć znajdzie się przy relacji zdjęciowej ze składania silnika ;-)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Piasta przedniego koła również potrzebowała reanimacji. W czasach świetności ktoś za daleko wkręcił śrubę ślimaka przez co wyrzeźbiła w piaście niezbyt estetyczny rowek. W tym przypadku operacja nie była zbyt skomplikowana, wystarczyło przetoczyć zewnętrzną część piasty. Przednia piasta razem z deklem i takim samym kopletem tylnym trafią do aquablastingu. Jednak dekiel przedniego koła wymaga jeszcze naprawy.
11.jpg
21.jpg
22.jpg
Jak na razie tyle z aktualizacji, żeby nie zanudzić, postępy podzielę na kilka części a potem na bieżąco będę relacjonować przebieg prac :-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

halcik
Posty: 2252
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: halcik » 2023-09-25, 23:34

Podejście godne podziwu, miło będzie oglądać ten temat.

Awatar użytkownika
CZESIO1958
Posty: 239
Rejestracja: 2011-10-02, 12:51
GG: 0
Moje maszyny: Junak (w trakcie)
MBK Evolis 80
Lokalizacja: Mysłowice
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: CZESIO1958 » 2023-09-26, 07:06

Zgadzam się 👍

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2024-11-07, 20:37

Remont Kosa powoli dobiega końca, jeszcze w tym roku będzie stał o własnych kołach na żółtej blaszce.
Znaczną metamorfozę przeszedł zbiornik, lakierowany był przez Łukasza z Lukas RetroGarage, lakier został dobrany z oryginalnego koloru, który zachował się w grodzi zbiornika.
IMG_20220716_104749_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230329_154000_Easy-Resize.com.jpg
Kanapa dostała nową odlewaną gąbkę, pokrowiec i listwę aluminiową. Dorobiłem we własnym zakresie spinki do listwy.
IMG_20230803_162907_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230803_162642_Easy-Resize.com.jpg
Regeneracji wymagał także zabierak tylnego koła, który został przetoczony w celu usunięcia bicia na płaszczyźnie na której następnie zakuta została zębatka na gorąco nitami stalowymi.
IMG_20240208_104333_Easy-Resize.com.jpg
Zwieńczeniem prac blacharskich była naprawa błotnika tylnego, wieszaka przedniego i dorobienie jednej z dwóch obejm wieszaka. Błotnik tylny dostał w kość, był pęknięty w trzech miejscach i miał 7 dodatkowych otworów. Wszystko zostało naprawione i błotniki z nowym lakierem czekają już na montaż :-D

Udało się też wykonać nowe części, oś tylnego koła, tulejki dystansujące na oba koła i miskę zabieraka wraz z tulejką dystansującą.
IMG_20240919_204311_Easy-Resize.com.jpg
W międzyczasie zostały zaplecione koła na wyszkiełkowanych metodą aquablastingu piastach i na nowych malowanych proszkowo felgach. Na tak przygotowane koła założone zostały opony Mitas H03.
Reszta relacji z remontu niebawem :papa:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Mixol
Posty: 838
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: Mixol » 2024-11-08, 10:28

Bardzo ładna robota, niestety te sprzęty są zwykle tak zniszczone że wymaga to dużo pracy i worka kasy, spawanie, toczenie itp.Sam montaż to już czysta przyjemność.

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2223
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: Skinder » 2024-11-10, 01:35

Czas leci a z WSKi jakoś ciężko się wyleczyć :) Lelek był świetny... Ten będzie jeszcze lepszy :)

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2024-11-13, 00:31

Mixol pisze:
2024-11-08, 10:28
Bardzo ładna robota, niestety te sprzęty są zwykle tak zniszczone że wymaga to dużo pracy i worka kasy, spawanie, toczenie itp.Sam montaż to już czysta przyjemność.
Niestety tak, każda część wymaga naprawy. Mało zostało motocykli niezmęczonych. Jednak takie remonty sprawiają bardzo dużo satysfakcji kiedy widzi się efekt końcowy i można go zestawić ze stanem wyjściowym. Nie wspomnę o czasie, który jest potrzebny do doprowadzenia motocykla do używalności, tym bardziej jak robi się go w czasie wolnym :faint:
Skinder pisze:
2024-11-10, 01:35
Czas leci a z WSKi jakoś ciężko się wyleczyć :) Lelek był świetny... Ten będzie jeszcze lepszy :)
Dzięki Skinder! Czas leci a to co się uzbierało trzeba w końcu zrobić :-D Kos będzie mieć zupełnie inny charakter niż Lelek. W Lelku lakierniczo zostały wszystkie pomarańczowe elementy w oryginale, tutaj jednak wszystko wymagało naprawy. Zobaczymy jak będą wyglądać w zestawieniu.

Długi weekend sprzyjał dalszemu postępowi prac, udało się złożyć w końcu tylne amortyzatory. Rozwlekło się to straszliwie w czasie. Tłoczyska wysłane do regeneracji chromu technicznego, wykonano nadwymiarową średnicę pod simering dzięki czemu można było się pozbyć uszczelki soczewkowej. Po demontażu starych amortyzatorów wiem, że każdy komplet jakby ładny nie był wymaga rozebrania i remontu. Wytoczono z żeliwa nowe tłoczki amortyzatorów i udało się kupić pierścienie do tych tłoczków - również z żeliwa. W sumie z trzech kompletów amortyzatorów powstał jeden reprezentacyjny :-?
IMG_20241111_181649_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
Wróciły też błotniki z malowania, oba otrzymały osprzęt i zostały zamontowane na motocyklu
IMG_20241110_123910_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
Troszkę niechronologicznie załączam zdjęcia wnętrza silnika, nie będę się zbytnio rozpisywać bo zostało w silniku wszytko zrobione. Wał u Mućka, szlif cylindra, tłok od Aliena, polskie łożyska, porządne uszczelnienia, zrobione wszystko co się da :-)
IMG_20231014_163043_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230923_160521_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20230923_153248_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
I na sam koniec dzisiejszego sprawozdania z listopadowego składania - element optyczny. Nie znalazłem godnego uwagi zamiennika odbłyśnika, dlatego lustro przeszło renowację w załadzie zajmującym się tym profesjonalnie. Nowa ze starych zapasów oprawka żarówek, nowe sprężynki i szkło zelmotu.
2_Easy-Resize.com.jpg
1_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20241110_120437_Easy-Resize.com_Easy-Resize.com.jpg
Następny wpis będzie odsłoną gotowego motocykla - oby ;D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 207
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: krajdomini » 2024-11-13, 09:45

Pięknie! Masz jakiś godny polecenia zakład wykonujący chrom techniczny na tłoczysku na wskazany nadwymiar?

Mixol
Posty: 838
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: Mixol » 2024-11-13, 10:03

Gdzie kupiłeś pierścienie do tłoczków amortyzatorów?
Jak stan prowadnic jest dobry to wystarczy roztoczyć ten aluminiowy element pod simering na wymiar 25mm.Tylko zwykle wszystkie są porysowane lub skorodowane, zwłaszcza odkryte, te szklankowe zawsze miałem w lepszym stanie.

Awatar użytkownika
DaViD
Posty: 409
Rejestracja: 2012-06-18, 21:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK Lelek '76
WSK Dudek '76
WSK '71
WSK S1 '75
WSK S2 '75
Lokalizacja: Opoczno
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: DaViD » 2024-11-13, 11:08

krajdomini pisze:
2024-11-13, 09:45
Pięknie! Masz jakiś godny polecenia zakład wykonujący chrom techniczny na tłoczysku na wskazany nadwymiar?
Tak, mogę polecić Pana Piotra Luca, dostałem kontakt od Skindera. Robił mi lagi nieruchome do tego Kosa i na tłoczyskach tylnych amortyzatorów. Po odbiorze paczki zadzwonił i zapytał czy robić pod oryginał czy pod simmering i sam dobrał średnicę. Simeringi dobrałem od jakiegoś boscha. Jeśli chcesz kontakt do Pana Piotra to napisz w wiadomości prywatnej. Za dwa komplety tłoczysk wyszło 150 zł. Trzeba liczyć się tylko z tym, że na uchu mocowania do ramy pozostanie nakiełek, bo trzeba wrzucić tłoczyska na szlifierkę po chromowanie. Mi to nie przeszkadza, zawsze można postawić punkcik migiem.
Mixol pisze:
2024-11-13, 10:03
Gdzie kupiłeś pierścienie do tłoczków amortyzatorów?
Jak stan prowadnic jest dobry to wystarczy roztoczyć ten aluminiowy element pod simering na wymiar 25mm.Tylko zwykle wszystkie są porysowane lub skorodowane, zwłaszcza odkryte, te szklankowe zawsze miałem w lepszym stanie.
Pierścienie kupowałem od Pana Piotr Grabiec z fb. Specjalista od regeneracji tylnych amortyzatorów. Koszt za sztukę nie jest najniższy bo ja płaciłem 18 zł za sztukę, on sam sprowadza to z jakiejś innej firmy. Nie dziwię się ceną, pierścienie też są żeliwne i uciążliwe do wykonania bo sam się przymierzałem do toczenia ale odpuściłem sobie jak znalazłem gotowce.
Co do prowadnic to zawsze jest z nimi problem, rozebrałem trzy komplety, dwa nadawały się na dawców i z nich złożyłem jeden komplet. Aluminiowy element roztoczony tak aby pręt chromowany chodził suwliwie. Dużo roboty, jeszcze więcej kompletowanie ale nie jest to wszystko skomplikowane. Przy odkręcaniu często poddaje się tłok żeliwny bo pręt był zagniatany tak aby się nie luzował. Nawet nie bawiłem się w odzyskiwanie tłoków tylko od razu wykonywałem nowe i zabezpieczałem przed obrotem loctite.

Mixol
Posty: 838
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: Mixol » 2024-11-13, 11:31

Okręcenie tłoka jest najbardziej kłopotliwe, trzeba delikatnie przez coś np gumowego odkręcać, a i tak nie zawsze się udaje.Jak ostatni rozbierałem amortyzatory z mojej Czwórki to oba tłoczki odkręciły mi się ze śrubą zaworka.Rozebrałem pewnie z 10 kpl. i tylko jeden amortyzator tak mi się kiedyś rozkręcił.

Awatar użytkownika
krajdomini
Moderator
Posty: 207
Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
Lokalizacja: łódzkie
Kontaktowanie:

Re: WSK M06 B3 "Kos" - Remont

Post autor: krajdomini » 2024-11-13, 12:54

To ja miałem szczęście, bo oba tłoczki odkręciły się prawie ręką, a nie wyglądały na wcześniej rozbierane (zepsułem ze dwa klucze od szlifierki do rozkręcenia amortyzatora).

Natomiast moje amorki po wymianie tłoczysk na nowe fi 12mm + nowe uszczelki soczewkowe + nowy pierścień na tłoczku, wydają się być zbyt miękkie. Wlałem Amortyzol, co masz wlane?

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość