COD 175R
: 2010-09-08, 19:16
Jedna z nie wielu COD testowana była w moim rodzinnym miescie, pod nr startowym 260, cos o produkcji: "Kieleckie motocykle z rodziny M06 były podstawą do opracowania modelu rajdowego klasy 175 cm³. Powstał on w Ośrodku Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego przy ulicy Kickiego w Warszawie.
Założenia konstrukcyjne tego motocykla przewidywały jego wykonanie w stosunkowo prymitywnych warunkach i jak najmniejszym kosztem. Z tych względów do jego budowy należało wykorzystać jak najwięcej części i półfabrykatów z seryjnych zespołów motocykli SHL i silników WFM. Motocykl otrzymał nazwę COD 175R.
Seryjną ramę motocykla SHL M06 przystosowano do rajdów, skracając tylną jej część i zmieniając kąt pochylenia główki. Zmieniono także punkty mocowania tylnego wahacza oraz podnóżników. W ośrodku opracowano nowy widelec teleskopowy z dwustronnym tłumieniem olejowym. Skok koła przedniego wynosił 125 mm. W tylnym zawieszeniu wzmocniono sam wahacz, natomiast teleskopowe elementy resorujące pochodziły z motocykla seryjnego. Pojazd wyposażano w specjalne ogumienie terenowe pochodzące z angielskiej firmy Avon. Na kole przednim zamocowano oponę o wymiarach 2,75-21", na kole tylnym 3,50-19". Zastosowano tak zwane trzymacze opon zapobiegające przesuwaniu się opony względem obręczy w przypadku niższego ciśnienia powietrza. Hamulec wraz z piastami przyjęto z seryjnego motocykla SHL. Zespół napędowy do motocykla COD 175R przygotowała Warszawska Fabryka Motocykli na podstawie założeń dostarczonych przez ośrodek. Podstawą był silnik typu S-06. Zwiększenie pojemności skokowej uzyskano w wyniku zwiększenia średnicy cylindra do 62 mm, nie zmieniono skoku tłoka ( 58mm).Uzyskano w ten sposób pojemność skokową 174,9 cm³. Stopień sprężania zwiększono do 7,5. Zmieniono prawy czop wału korbowego w celu zabudowy małogabarytowego iskrownika firmy Bosh. W układzie zasilania zastosowano gaźnik typu BVF o średnicy gardzieli 22mm. Układ wydechowy poprowadzono wysoko. Napęd był przenoszony z wału korbowego na sprzęgło przez wzmocnioną przekładnię łańcuchową o zmienionym przełożeniu (2,13). W trzybiegowej skrzynce przekładniowej wzmocniono koła zębate i zmieniono przełożenia na I i II biegu. Łańcuchowe koło zdawcze miało 13 zębów, a przełożenie tylnej przekładni łańcuchowej zwiększono do 4,15. Zwężony zbiornik paliwa miał pojemność 10 dm³. Szerokość specjalnej kierownicy wynosiła 730 mm, a prześwit motocykla zwiększył się do 265 mm. Wszystkie motocykle COD 175 R lakierowano na jasnoniebiesko. Do końca 1959 roku wykonano 30 sztuk tych motocykli."

testowana CODa Odolanów lata 50'

na motocyklu (MS Polski w kartingu na ówczesne czasy) Ryszard Zydorowicz

CODa w transporcie na Volkswagenie Schwimmwagen
Założenia konstrukcyjne tego motocykla przewidywały jego wykonanie w stosunkowo prymitywnych warunkach i jak najmniejszym kosztem. Z tych względów do jego budowy należało wykorzystać jak najwięcej części i półfabrykatów z seryjnych zespołów motocykli SHL i silników WFM. Motocykl otrzymał nazwę COD 175R.
Seryjną ramę motocykla SHL M06 przystosowano do rajdów, skracając tylną jej część i zmieniając kąt pochylenia główki. Zmieniono także punkty mocowania tylnego wahacza oraz podnóżników. W ośrodku opracowano nowy widelec teleskopowy z dwustronnym tłumieniem olejowym. Skok koła przedniego wynosił 125 mm. W tylnym zawieszeniu wzmocniono sam wahacz, natomiast teleskopowe elementy resorujące pochodziły z motocykla seryjnego. Pojazd wyposażano w specjalne ogumienie terenowe pochodzące z angielskiej firmy Avon. Na kole przednim zamocowano oponę o wymiarach 2,75-21", na kole tylnym 3,50-19". Zastosowano tak zwane trzymacze opon zapobiegające przesuwaniu się opony względem obręczy w przypadku niższego ciśnienia powietrza. Hamulec wraz z piastami przyjęto z seryjnego motocykla SHL. Zespół napędowy do motocykla COD 175R przygotowała Warszawska Fabryka Motocykli na podstawie założeń dostarczonych przez ośrodek. Podstawą był silnik typu S-06. Zwiększenie pojemności skokowej uzyskano w wyniku zwiększenia średnicy cylindra do 62 mm, nie zmieniono skoku tłoka ( 58mm).Uzyskano w ten sposób pojemność skokową 174,9 cm³. Stopień sprężania zwiększono do 7,5. Zmieniono prawy czop wału korbowego w celu zabudowy małogabarytowego iskrownika firmy Bosh. W układzie zasilania zastosowano gaźnik typu BVF o średnicy gardzieli 22mm. Układ wydechowy poprowadzono wysoko. Napęd był przenoszony z wału korbowego na sprzęgło przez wzmocnioną przekładnię łańcuchową o zmienionym przełożeniu (2,13). W trzybiegowej skrzynce przekładniowej wzmocniono koła zębate i zmieniono przełożenia na I i II biegu. Łańcuchowe koło zdawcze miało 13 zębów, a przełożenie tylnej przekładni łańcuchowej zwiększono do 4,15. Zwężony zbiornik paliwa miał pojemność 10 dm³. Szerokość specjalnej kierownicy wynosiła 730 mm, a prześwit motocykla zwiększył się do 265 mm. Wszystkie motocykle COD 175 R lakierowano na jasnoniebiesko. Do końca 1959 roku wykonano 30 sztuk tych motocykli."

testowana CODa Odolanów lata 50'

na motocyklu (MS Polski w kartingu na ówczesne czasy) Ryszard Zydorowicz

CODa w transporcie na Volkswagenie Schwimmwagen