Szparunki - technika wykonania.
- grzes997
- Posty: 45
- Rejestracja: 2008-06-13, 06:53
- Moje maszyny: WSK 175
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontaktowanie:
Re: szparunki
A tak wyglądają moje szparunki już pomalowane bezbarwnym teraz czas na polerowanie. Jak juz będę na finiszu z rekonstrukcją wiesi to opisze i zapodam fotki z całości prac.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Romano
- Posty: 198
- Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
- GG: 0
- Lokalizacja: Poddębice
- Kontaktowanie:
Re: szparunki
Zaginione fotki przyżądu do trasowania szparunków
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- ArtekGS
- Posty: 74
- Rejestracja: 2007-06-07, 17:30
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M64 '64
WSK Z2 '62
WSK M06 '64 - Lokalizacja: Gdansk
- Kontaktowanie:
Re: szparunki
Czołem,
Fabrycznie szparunki były malowane ręcznie na powłoke lakierniczą motocykla, nie używano żadnych lakierów bezbarwnych, czy innych klarów!!! Szparunki mają się ścierać!! Ich szerokość to 3-3,5mm.
Poniżej zamieszczam fotki i technikę malowania, której użyłem w renowacji mojego motocykla:
viewtopic.php?f=70&t=7376&start=20
"Podstawa to taśma 3M i baza akrylowa plus utwardzacz nabity w spray, ew. jak ktoś ma, to kompresor i pistolet. Przygotowana mieszanka w sprayu służy temu, żeby nie kłaść na sparunki klaru. Mieszanka powyższa jest utwardzona i odporna na ścieranie, a wyczucie malowanego szparunku pod palcem jest bezcenne
Pędzlem nie pomalujesz, bo za gruba warstwa wyjdzie, a farba dosyć słabo kryje. Wyklejasz taśma 3M o szer 3mm wzór szparunku. Potem równolegle do naklejonego paska maskujesz również taśmą 3M.
Następnie oklejasz resztę powierzchni, która ma być zasłonięta przez malowaniem: np: środek jajka na baku i powierzchnie zewnętrzną.
Maskujesz te powierzchnie zwykłą, papierową taśmą malarską 0,5-1 cm od taśm wyznaczających szparunek. Na koniec maskujesz elastyczna taśmą, może być izolacyjna o szer. 2cm powierzchnię między paskami szparunku, a już zaklejoną powierzchnią.
Ważne: Nie kładziesz taśmy maskującej na chama, kiedy są krągłości i trzeba ją zbyt mocno naciągać i kształtować - kładziesz oddzielne, krótkie paski. Jeden długi pasek taśmy mocno naciągany i powykręcany może przepuścić spray na lakier motocykla.
Odklejasz pasek szparunku, jedziesz wodnym papierem, a potem myjesz powierzchnię szparunku pędzelkiem maczanym w jakimś rozpuszczalniku.
"Sprayujesz" - ja robiłem to jeden raz bez oczekiwania żeby pierwsza warstwa wyschła. Natychmiast po malowaniu zrywasz pasek elastycznej taśmy, która kryła powierzchnię między taśmą wyznaczającą szparunek, a taśmami malarskimi, które kryją duże powierzchnie.
Potem odrywasz pod kątem 90 stopni taśmę wyznaczającą szparunek. Dobrze zrobić to jednostajnym, jednym ruchem bez zatrzymywania odklejania. Jak będziesz rwał odrywanie taśmy, to rośnie ryzyko, że farba na szparunku się poszarpie.
Jak już ujrzysz złoty szparunek, to suszarka w rączkę i suszymy. Suszenie suszarką ładnie zaokrągli szprunek, będzie wyglądać naturalnie, nie będzie miał ostrych krawędzi.
Bierzesz się za następny element, jak skończysz wracasz do pierwszego i zrywasz resztę maskowań.
Ważne: Nie czekamy 30 minut, aż lakier na szparunkach zaschnie i potem zrywamy taśmy, bo wyjdą ostre, czasem poszarpane szparunki.
PS. Chciałem to wszystko na spokojnie opisać i fotki wstawić ale mnie poniosło i powstała spontaniczna instrukcja..
Przygotowując sie do malowania korzystałem z rad opisanych na tej stronie: http://www.czarprlu.pl/?p=395"
Fabrycznie szparunki były malowane ręcznie na powłoke lakierniczą motocykla, nie używano żadnych lakierów bezbarwnych, czy innych klarów!!! Szparunki mają się ścierać!! Ich szerokość to 3-3,5mm.
Poniżej zamieszczam fotki i technikę malowania, której użyłem w renowacji mojego motocykla:
viewtopic.php?f=70&t=7376&start=20
"Podstawa to taśma 3M i baza akrylowa plus utwardzacz nabity w spray, ew. jak ktoś ma, to kompresor i pistolet. Przygotowana mieszanka w sprayu służy temu, żeby nie kłaść na sparunki klaru. Mieszanka powyższa jest utwardzona i odporna na ścieranie, a wyczucie malowanego szparunku pod palcem jest bezcenne

Pędzlem nie pomalujesz, bo za gruba warstwa wyjdzie, a farba dosyć słabo kryje. Wyklejasz taśma 3M o szer 3mm wzór szparunku. Potem równolegle do naklejonego paska maskujesz również taśmą 3M.
Następnie oklejasz resztę powierzchni, która ma być zasłonięta przez malowaniem: np: środek jajka na baku i powierzchnie zewnętrzną.
Maskujesz te powierzchnie zwykłą, papierową taśmą malarską 0,5-1 cm od taśm wyznaczających szparunek. Na koniec maskujesz elastyczna taśmą, może być izolacyjna o szer. 2cm powierzchnię między paskami szparunku, a już zaklejoną powierzchnią.
Ważne: Nie kładziesz taśmy maskującej na chama, kiedy są krągłości i trzeba ją zbyt mocno naciągać i kształtować - kładziesz oddzielne, krótkie paski. Jeden długi pasek taśmy mocno naciągany i powykręcany może przepuścić spray na lakier motocykla.
Odklejasz pasek szparunku, jedziesz wodnym papierem, a potem myjesz powierzchnię szparunku pędzelkiem maczanym w jakimś rozpuszczalniku.
"Sprayujesz" - ja robiłem to jeden raz bez oczekiwania żeby pierwsza warstwa wyschła. Natychmiast po malowaniu zrywasz pasek elastycznej taśmy, która kryła powierzchnię między taśmą wyznaczającą szparunek, a taśmami malarskimi, które kryją duże powierzchnie.
Potem odrywasz pod kątem 90 stopni taśmę wyznaczającą szparunek. Dobrze zrobić to jednostajnym, jednym ruchem bez zatrzymywania odklejania. Jak będziesz rwał odrywanie taśmy, to rośnie ryzyko, że farba na szparunku się poszarpie.
Jak już ujrzysz złoty szparunek, to suszarka w rączkę i suszymy. Suszenie suszarką ładnie zaokrągli szprunek, będzie wyglądać naturalnie, nie będzie miał ostrych krawędzi.
Bierzesz się za następny element, jak skończysz wracasz do pierwszego i zrywasz resztę maskowań.
Ważne: Nie czekamy 30 minut, aż lakier na szparunkach zaschnie i potem zrywamy taśmy, bo wyjdą ostre, czasem poszarpane szparunki.
PS. Chciałem to wszystko na spokojnie opisać i fotki wstawić ale mnie poniosło i powstała spontaniczna instrukcja..
Przygotowując sie do malowania korzystałem z rad opisanych na tej stronie: http://www.czarprlu.pl/?p=395"
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 79
- Rejestracja: 2011-01-20, 14:32
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06 B1
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: szparunki
Jak mi ktoś powie gdzie można kupić taśmę o szerokości 3mm lub 6mm to obiecuje buziaka
Kupić 9mm to nie problem ale bardziej cienkiej nie znalazłem jeszcze nigdzie. Może w kwiaciarni spytam albo tam gdzie jakieś reklamy robią?

-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Moim zdaniem powinny być takie jak w pierwszej aukcji - jajowate, a nie ścięte z tyłu .... porównaj ze zdjęciami garbusek chociażby na allegro.
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Johnny, ciężko z tym będzie, bo większość garbusek ma wytarte szparunki od kolan jeźdźców
.
Dobrze się składa, że kiedyś na allegro była wueska z 1976 z niskim przebiegiem. Linia jej szparunków może być dla innych wskazówką.

Dobrze się składa, że kiedyś na allegro była wueska z 1976 z niskim przebiegiem. Linia jej szparunków może być dla innych wskazówką.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Hmmm z tą jajowatością szparunków może być różnie. Dysponuję z kolei takim zdjęciem (również z aukcji allegro):
Tutaj szparunek zachodzi dalej do tyłu i jest wyraźnie ścięty. Chyba nie ma się za bardzo czym przejmować. W końcu malowano to ręcznie. Może to był poniedziałek, a w niedzielę coś opijał 
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Lata 1971-1975 to szparunki złote, a od 1975 do 1979 białe. Jak coś Cię jeszcze w tej kwestii nurtuję to zapytaj w odpowiednim temacie.
.

Re: Szparunki - technika wykonania.
A w moim Junaku szparunki robiłem ręcznie i wyszły tak...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 79
- Rejestracja: 2011-01-20, 14:32
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06 B1
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Ja też malowałem ręcznie ale żeby było równo to wykleiłem taśmy tak jak na zdjęciach.
Kolor jest złoty chociaż na zdjęciach wygląda na żółty.
Kolor jest złoty chociaż na zdjęciach wygląda na żółty.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 2013-02-18, 21:56
- GG: 0
- Moje maszyny: dkw sb 350 gs 1936
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Witam. Oto mój sposób na ręcznie malowane szparunki. Do wykonania niezbędne są tylko dwie rzeczy: pędzel+farba. Pędzel dokładnie taki sam jak używany kiedyś(można go bez problemu kupić na ebay'u). Ten który ja używam to seria "mack" model produkowany od początku XXwieku bez zmian do dziś z włosia wiewiórki srebrnej. Farba: specjalna farba do pinstripingu nie wymagająca utwardzaczy, matowania powierzchni, lakierowania. Malujemy na gotowy(polakierowany) element, po 24h jest odporna na czynniki mechaniczne oraz rozpuszczalniki.(tak samo wykańczają w stanach na sam koniec np hot rody) Technologia niczym nie odbiega od tej stosowanej oryginalnie w polskich fabrykach motocykli.










-
- Posty: 640
- Rejestracja: 2012-04-17, 19:45
- GG: 0
- Moje maszyny: swidnik
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Pięknie to wygląda. Masz do tego rękę ,ale amator tak nie pomaluje.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 2013-02-18, 21:56
- GG: 0
- Moje maszyny: dkw sb 350 gs 1936
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
A dzięki. Dodam że, dużym plusem tego sposobu jest farba, która po wyschnięciu jest w pół połysku(tak jak było oryginalnie) dzięki temu nawet w pełnym słońcu złoty pozostaje złotym, a nie jak po bezbarwnym wychodzi żółty. Kolor to nie czyste złoto, jest złamany tak żeby był dokładnie taki jak kiedyś-stare złoto. Elementy lakierowane, bez polerowania.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 2013-02-18, 21:56
- GG: 0
- Moje maszyny: dkw sb 350 gs 1936
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
https://www.youtube.com/watch?v=j9njwMJL2QM Oto jak maluje, zapraszam do obejrzenia.
- bartek582
- Posty: 278
- Rejestracja: 2012-01-29, 22:35
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 m21w2
- Lokalizacja: Barczewo
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Masz chłopie rękę, szacunek.KickStarter pisze:Oto jak maluje, zapraszam do obejrzenia.
-
- Posty: 640
- Rejestracja: 2012-04-17, 19:45
- GG: 0
- Moje maszyny: swidnik
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
KickStarter pytanie do ciebie. Jak malujesz szparunek to widać jakąś białą linię. Nakreślasz czymś w rodzaju kredki mniej więcej wzór ?
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 2013-02-18, 21:56
- GG: 0
- Moje maszyny: dkw sb 350 gs 1936
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Tak, zbiornik znaczę specjalną kredka (dostępną w każdym sklepie z artykułami dla plastyków) w celu zachowania symetrii, niestety nie robię 50zbiorników dziennie... Błotniki i puszki idą z ręki bez rysowania.
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Rewelacja! No i do tego klimatyczny warsztat - pozostaje tylko życzyć wielu zamówień 

- AudioBas
- Administrator
- Posty: 4120
- Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
- GG: 3615115
- Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Więcej filmów chcemy!
REWELACJA! I WIELKI SZACUNEK widać, ze to lubisz robić...
Jak patrzę na ten lakier to chyba powoli pier....le proszkowe malowanie
REWELACJA! I WIELKI SZACUNEK widać, ze to lubisz robić...
Jak patrzę na ten lakier to chyba powoli pier....le proszkowe malowanie

- Adam_Ga
- Posty: 1324
- Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
- Moje maszyny: 125 & 175 & 350
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontaktowanie:
Re: Szparunki - technika wykonania.
Buszując w necie wpadłem na takie coś:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x1bh6d3F ... Pvf3kIgDXQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o2BFLY9O ... Pvf3kIgDXQ[/youtube]
Ciekawa sprawa
podobny przyrząd jest taki na allegro, jednak cena kosmos: 800zł...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x1bh6d3F ... Pvf3kIgDXQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o2BFLY9O ... Pvf3kIgDXQ[/youtube]
Ciekawa sprawa

podobny przyrząd jest taki na allegro, jednak cena kosmos: 800zł...
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość