Szprychowanie i centrowanie kół
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 2007-03-26, 16:10
- GG: 0
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Szprychowanie i centrowanie kół
Siemka mam pytanko odnośnie szprychowania kół do wsk . JAk myślicie lepiej jest kupić nowe koło (cholernie scentrowne mam;tylne ) czy też zafundować szprychowanie u jakiegoś fachowca i jeśli ktoś wie ile tak usługa sie ceni chodzi o koło tylne czekam na wsze rady i z góry dziękuje
Od dnia, w którym strzałą trafił we mnie Amor,
w sercu mam tylko Motor, w żyłach płynie metanol...
w sercu mam tylko Motor, w żyłach płynie metanol...
- konan
- Posty: 260
- Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
- Maciek
- Posty: 561
- Rejestracja: 2007-01-15, 21:00
- GG: 8665055
- Moje maszyny: Dudek Sport
Kobuz
Kos
M06B3
WFM, SHL, Komarki ,itd - Lokalizacja: Łowicz
- Kontaktowanie:
Jeżeli felga nie jest pokrzywiona to kup nowe szprychy wywal stare pomaluj felge i zapleć na nowo bedzie porządnie wyglądać i jeździc a jeżeli felga jest pokrzywonia to też kup nową bo przecież calych kół nowych nie kupisz chyba że masz na myśli używane w dobrym stanie a co do fachowców to od zaplecenia i wycentrowania u nas biora 20 zł a jeżeli byś posiedzial to sam byś to zrobił ja tak kiedyś spróbowałem i się nauczyłem.
- Bercik
- Posty: 104
- Rejestracja: 2007-01-02, 21:57
- GG: 9173472
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Tez miałem dylemat czy zrobić na odwal się i pomalować całe koło czy rozszprychować, pomalować ładnie felgę i wypolerować bęben i zapleść koło. Co prawda jest to dość kosztowne, ale za to efekt będzie zapewne zacny
Musisz sam sobie odpowiedzieć ... czy chcesz zrobić "żeby było" czy zrobić to porządnie

- Romano
- Posty: 198
- Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
- GG: 0
- Lokalizacja: Poddębice
- Kontaktowanie:
tutaj masz ładnie opracowany temat o kołach (felgach ) i jest sporo w podwoziach o tym , więc zanim napiszesz skorzystaj z wyszukiwarki topics24/jakie-najlepsze-obrecze-kol-do ... d6eaaf272c
- konan
- Posty: 260
- Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 2007-03-26, 16:10
- GG: 0
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
wsk nie oszukujmy sie nie jest pięknością , ja nie ładuje kasy w piękno tylko w wytrzymałość to ma zdawać egzamin i być jak najbardziej odporne na czynniki mechaniczne nie musi ładnie wyglądąć chociaż teraz wygląda bo robiłem kosmetyke:) troszki roboty było ale teraz lepiej żeby było bardziej wytrzymałe więc co proponujecie zrobic szprychowanie (na ostrą jazde<lol2>) czy też kupić nowe(używane)koło?? ma być tak zrobione żeby mi sie znów nie scentrowało. czekam na propozycje
P.S.
dzięki romano za rade:)
P.S.
dzięki romano za rade:)
Od dnia, w którym strzałą trafił we mnie Amor,
w sercu mam tylko Motor, w żyłach płynie metanol...
w sercu mam tylko Motor, w żyłach płynie metanol...
- wueskajarka
- Posty: 314
- Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
- GG: 5298596
- Lokalizacja: G O R Z Ó W
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie kół do wsk??
Panowie, po lekturze przystąpiłem do szprychowania i centrowania.
Moje uwagi :
- felga musi być prosta (krzywą prostujemy)
- bierzemy nowe szprychy (polecam niklowaną Avinę z allegro lub kolegę co dorabia w Bydgoszczy cynkowane i polerowane na lusterko)
- polerujemy bębenek i dekiel (1 dzień roboty)
- szprychujemy (2 godziny na luzie)
- centrujemy wg wskazówek kolegów z forum Junaka (2 godziny)
- zakładamy pasek chroniący dętkę, potem dętkę z oponą
- cieszymy się nowym kołem
Potrzebne narzędzia :
- ręce
- głowa ( w tym oczy )
- kluczyk do szprych
- śrubokręt duży zwykły
- gumowy młotek
- mazak czarny gruby plus szmatka i rozpuszczalnik ( do centrowania )
- stojak do centrowania
Zakładamy szprychy na bębenek i rozkładamy na podłodze.
Bierzemy pierwszą i przykręcamy, potem ... kolejne (każdy znajdzie swój najszybszy sposób - jest kilka lub nawet kilkanaście).
Ja zakładam wszystkie wsadzane od wewnątrz z jednej strony (co 4 otwór), potem ta sama strona wsadzane od zewnątrz (odmierzamy co drugi otwór w stosunku do wewnętrznych).
Potem wsadzam drugą strone analogicznie.
UWAGA ! Po pierwszej jeździe trzeba sprawdzić naciąg szprych i "puścić" na motocyklu celem sprawdzenia bicia - można założone koło "docentrować".
Postaram się zamieścić w tygodniu zdjęcia z powyższych operacji.
Moje uwagi :
- felga musi być prosta (krzywą prostujemy)
- bierzemy nowe szprychy (polecam niklowaną Avinę z allegro lub kolegę co dorabia w Bydgoszczy cynkowane i polerowane na lusterko)
- polerujemy bębenek i dekiel (1 dzień roboty)
- szprychujemy (2 godziny na luzie)
- centrujemy wg wskazówek kolegów z forum Junaka (2 godziny)
- zakładamy pasek chroniący dętkę, potem dętkę z oponą
- cieszymy się nowym kołem

Potrzebne narzędzia :
- ręce
- głowa ( w tym oczy )
- kluczyk do szprych
- śrubokręt duży zwykły
- gumowy młotek
- mazak czarny gruby plus szmatka i rozpuszczalnik ( do centrowania )
- stojak do centrowania
Zakładamy szprychy na bębenek i rozkładamy na podłodze.
Bierzemy pierwszą i przykręcamy, potem ... kolejne (każdy znajdzie swój najszybszy sposób - jest kilka lub nawet kilkanaście).
Ja zakładam wszystkie wsadzane od wewnątrz z jednej strony (co 4 otwór), potem ta sama strona wsadzane od zewnątrz (odmierzamy co drugi otwór w stosunku do wewnętrznych).
Potem wsadzam drugą strone analogicznie.
UWAGA ! Po pierwszej jeździe trzeba sprawdzić naciąg szprych i "puścić" na motocyklu celem sprawdzenia bicia - można założone koło "docentrować".
Postaram się zamieścić w tygodniu zdjęcia z powyższych operacji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2008-02-14, 00:40 przez wueskajarka, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!
- Romano
- Posty: 198
- Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
- GG: 0
- Lokalizacja: Poddębice
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie kół do wsk??
No i świetna robota
dla chcącego nic trudnego

- wueskajarka
- Posty: 314
- Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
- GG: 5298596
- Lokalizacja: G O R Z Ó W
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie kół do wsk??
Teraz szczegóły centrowania.
- zakładamy koło na widełki/wahacz
- bierzemy klucz do szprych, mazak
- kręcimy kołem i usuwamy bicia boczne (przyłożony mazak pokaże nam gdzie i na jakiej długości)
Tam, gdzie nam felga bije na zewnątrz dokręcamy szprychy a po stronie przeciwnej luzujemy.
- kręcimy kołem i usuwamy bicie pionowe (znowu mazak)
Dokręcamy wszystkie szprychy tam gdzie felga bije do osi. A tam gdzie nam ucieka na zewnątrz luzujemy.
GOTOWE !
PS. Część materiałów zaczrpnięta z forum Junaka.
- zakładamy koło na widełki/wahacz
- bierzemy klucz do szprych, mazak
- kręcimy kołem i usuwamy bicia boczne (przyłożony mazak pokaże nam gdzie i na jakiej długości)
Tam, gdzie nam felga bije na zewnątrz dokręcamy szprychy a po stronie przeciwnej luzujemy.
- kręcimy kołem i usuwamy bicie pionowe (znowu mazak)
Dokręcamy wszystkie szprychy tam gdzie felga bije do osi. A tam gdzie nam ucieka na zewnątrz luzujemy.
GOTOWE !
PS. Część materiałów zaczrpnięta z forum Junaka.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
Wszystko pięknie

W jaki sposób wyprostować felgę?wueskajarka pisze:Moje uwagi :
- felga musi być prosta (krzywą prostujemy)
- wueskajarka
- Posty: 314
- Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
- GG: 5298596
- Lokalizacja: G O R Z Ó W
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
A propos prostowania : Żbiku puść mi fotki jeśli masz z kołem problem lub przygotuj koło na 19 lutego bo będę w Zielonej.
Dostałeś coś na PW ode mnie ?
Jeśli chodzi o polerkę : mam od 2 lat wypolerowane elementy w Hondzie i 2-3 razy w roku myje wodą z mydłem i przecieram szmatką i jest OK. Jak wypolerujesz pastą, która zaimpregnuje aluminium to nie masz sie co bać, kilka lat będzie OK.
Dostałeś coś na PW ode mnie ?
Jeśli chodzi o polerkę : mam od 2 lat wypolerowane elementy w Hondzie i 2-3 razy w roku myje wodą z mydłem i przecieram szmatką i jest OK. Jak wypolerujesz pastą, która zaimpregnuje aluminium to nie masz sie co bać, kilka lat będzie OK.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
Nic nie dostałem na PW...
Wyślij jeszcze raz jeśli chcesz
Co do kół pytam z czystej ciekawości, felg raczej krzywych nie mam z przodu ostatnio była centrowana i jest w sumie ok, a jak zrobię zawiechę z przodu to zajmę się wtedy tyłem ale wątpię, żeby z tyłu była krzywa
Jeżeli można to zrobić w domowych warunkach samemu to fajnie byłoby gdybyś tą operację opisał
Wyślij jeszcze raz jeśli chcesz

Co do kół pytam z czystej ciekawości, felg raczej krzywych nie mam z przodu ostatnio była centrowana i jest w sumie ok, a jak zrobię zawiechę z przodu to zajmę się wtedy tyłem ale wątpię, żeby z tyłu była krzywa

Jeżeli można to zrobić w domowych warunkach samemu to fajnie byłoby gdybyś tą operację opisał

- Wojtek
- Posty: 958
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
Z tego co wiem gołą felgę prostuje się z użyciem prasy. W domowych warunkach to już raczej tylko przy użyciu szprych.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
- wueskajarka
- Posty: 314
- Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
- GG: 5298596
- Lokalizacja: G O R Z Ó W
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
Na prasie to można z 18-stki 19-stkę zrobić.
Jednak masz rację, że prostowanie możemy w dużym stopniu szprychami wykonać.
Drobne uszkodzenia (podgięcia) możemy sami usunąć.
Naprawa felg.
1. Felga bije w pionie (uderzenie w kamień, dziurę, itp.)
- nie trzeba rozkładac koła
- luzujemy szprychy w okolicach uszkodzenia
a. za pomocą drewnianych klocków i młotka prostujemy do uzyskania pożądanego wymiaru (naginamy lub uderzamy)
b. za pomocą klucza "hydraulika" z przekładką plastikową (żeby nie uszkodzić chromu) podginamy
2. Felga bije w poziomie (chodzi na boki)
a. jesli lekko krzywa stosujemy metodę jak wyżej (szprychy luzujemy, doginamy, dokręcamy szprychy)
b. jeśli mocno krzywa to konieczność rozmontowania koła
- samą felgę na prostej podłodze oceniamy
- doginamy w odpowiednich miejscach
Ja do prostowania felg używam przednich widełek motocykla.
Np. felgę bez opony montuję w widełki i doginam na poluzowanych szprychach zapierając o golenie.
W przypadku felg alu i bezdętkowych prostowanie wykona nam lokalny serwis dysponujący stanowiskiem naprawczym do felg.
Zdjęcia postaram się zamieścić jak bedę prostował swoją felgę.
Jednak masz rację, że prostowanie możemy w dużym stopniu szprychami wykonać.
Drobne uszkodzenia (podgięcia) możemy sami usunąć.
Naprawa felg.
1. Felga bije w pionie (uderzenie w kamień, dziurę, itp.)
- nie trzeba rozkładac koła
- luzujemy szprychy w okolicach uszkodzenia
a. za pomocą drewnianych klocków i młotka prostujemy do uzyskania pożądanego wymiaru (naginamy lub uderzamy)
b. za pomocą klucza "hydraulika" z przekładką plastikową (żeby nie uszkodzić chromu) podginamy
2. Felga bije w poziomie (chodzi na boki)
a. jesli lekko krzywa stosujemy metodę jak wyżej (szprychy luzujemy, doginamy, dokręcamy szprychy)
b. jeśli mocno krzywa to konieczność rozmontowania koła
- samą felgę na prostej podłodze oceniamy
- doginamy w odpowiednich miejscach
Ja do prostowania felg używam przednich widełek motocykla.
Np. felgę bez opony montuję w widełki i doginam na poluzowanych szprychach zapierając o golenie.
W przypadku felg alu i bezdętkowych prostowanie wykona nam lokalny serwis dysponujący stanowiskiem naprawczym do felg.
Zdjęcia postaram się zamieścić jak bedę prostował swoją felgę.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 2008-04-04, 15:25
- Lokalizacja: garwolin
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
a powiedzcie mi jakie są dopuszczalne tolerancje bicia w kole i jakie ustawiacie centrujac. a może zna ktoś fachowca od tego rzemiosła bo nie chce mi sie przy tym siedziec i chętnie komus to zlecę no i żeby nie był za drogi.
-
- Posty: 26
- Rejestracja: 2008-01-24, 16:11
- GG: 0
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
ja swoje koła centrowałem u kolesia z warszawy, wziął 60zł za wycentrowanie sztuki i jestem bardzo zadowolony dość szybko zrobił i dobrze. napisze tu jego gg 6412084 napisz powinien sie odezwac.
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
może i mój post nie wniesie dużo do tematu ale 60zł za centrowanie koła? Przecież to złodziejstw w biały dzień. W rowerowym płacę 20zł za sztukę...
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 2008-04-04, 15:25
- Lokalizacja: garwolin
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
a z jaką tolerancją ci wycentrował?
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: Szprychowanie i centrowanie kół
Z zadowalającą 
Za około 2 tygodnie u nas w mieście powstanie pierwszy punkt centrowania kół do MOTOCYKLI, facet czeka na jakiś sprzęt do tego i cena oscylować również będzie w granicach 20-30zł za koło, także przyszłej zimy do niego się udam.

Za około 2 tygodnie u nas w mieście powstanie pierwszy punkt centrowania kół do MOTOCYKLI, facet czeka na jakiś sprzęt do tego i cena oscylować również będzie w granicach 20-30zł za koło, także przyszłej zimy do niego się udam.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość