WSK MR16 : 125 i 175
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
WSK MR16 : 125 i 175
KOPIOWANIE ZDJĘĆ I TEKSTU BEZ ZGODY SUROWO ZABRONIONE !!!
WSK MR16 to motocykl rajdowy przeznaczony do rajdów obserwowanych jak i do rajdów szybkich produkowany w latach 1965 -1968 w nieznanej jak dotąd ilości sztuk na zlecenie Polskiego Związku Motorowego.
Aby dokładniej przedstawić sylwetkę tego motocykla postaram się zobrazować to na przykładzie zdjęć fabrycznych i zdjęć z rajdów.
W 1965 roku jako następcę rajdowej WSK Sarenki przedstawiono model MR16. W tym samym roku Jan Szczerbakiewicz startował tym motocyklem na 40 sześciodniówce na Wyspie Mann.
MR16 przed startem i podczas tankowania na ISDT 1965: W zmodernizowanej ramie, która nie posiada już wytłoczeń w przedniej i tylnej części jak model MR15, zniknęły problemy z pękaniem ramy w okolicy główki: Motocykle wyposażono w silniki W2, W1 i S-09: W tych właśnie motocyklach testowano pierwsze silniki Wiatr i S-09 który nie wszedł do seryjnej produkcji. Dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji silnik wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie. Laminaty z włókna szklanego pozwoliły znacząco zmniejszyć masę pojazdu które wykorzystano na zbiorniki paliwa, błotniki oraz filtry powietrza w niektórych modelach. Zdarzały się również obudowy filtra powietrza zrobione z aluminium. W początkowej fazie produkcji stosowano osłony filtra powietrza wykonane z czarnej dermy: Pierwsze sztuki z 1965 roku podobno posiadały stalowe zbiorniki paliwa (?). Taką też wersją motocykla wystartowali zawodnicy na sześciodniówce na słynnej Wyspie Mann. Późniejsza seria otrzymała osłony filtra wykonane z aluminium. Dzięki zastosowaniu papierowego filtra powietrza z trabanta żywotność silnika również wzrosła. Z kolei zastosowanie częściowej i pełnej osłony łańcucha zwiększyło żywotność napędu <widoczne na zdjęciach powyżej>. Waga motocykla bez paliwa to około 100 kg. Motocykl malowano na kolor czerwono-czarny z dwubarwnym malowaniem zbiornika oraz czerwonymi błotnikami. Numery startowe malowano na żółto. Model sześciodniówkowy z 1965 roku był cały czerwony <jak na drugim zdjęciu>. Motocykl z 1967 roku startujący na 42 sześciodniówce w Zakopanym był już w malowaniu standardowym czerwono-czarnym z pełnym błotnikiem tylnym: Jak przestało na motocykl rajdowy na obręcze założono terenowe ogumienie. W pierwszych modelach stosowano płytki tylni błotnik, w modelach późniejszych zastosowano błotnik tylni laminatowy ze zintegrowanymi numerami startowymi stosowanym, później stosowanym w wielu innych rajdowych modelach aż do połowy lat 70. Układ wydechowy prowadzony był zawsze na lewą stronę motocykla w którym zależnie od silnika i rocznika stosowano dwa typy tłumika. Jeden jak na zdjęciach wyżej oraz od roku 1969 wydech przeznaczony do trialu : Znalezienie dziś modelu MR16 jest praktycznie niemożliwe. Motocykle przerabiane były już po trafieniu do klubu, a laminaty zastosowane w motocyklu były bardzo delikatne. Zbiorniki paliwa nawet po drobnym uszkodzeniu przeciekał, zmieniano je przeważnie na te pochodzące od seryjnych modeli M06. Kilka motocykli startowało jeszcze w latach 80 w trialu gdzie dokonywały swojego żywota. Do dnia dzisiejszego wiem, że zachowało się ok. 4 sztuk tego motocykla co czyni go jednym z najrzadszych motocykli rajdowych WSK. Co ciekawe tylko w 2 zachował się charakterystyczny zbiornik paliwa.
Do dnia dzisiejszego zachował się również film promujący 40 sześciodniówkę na Wyspie Mann nakręcony przez firmę Shell. Materiał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju pokazuje zmagania ekip fabrycznych WSK Świdnik i SHL Kielce. WSKi w czerwonym malowaniu widać w niektórych momentach filmu np. podczas tankowania WSK z 60 numerem startowym, a ekipę SHL podczas próby zimnego rozruchu przed startem ! :
http://youtu.be/k5KhFlGlJZc - Część pierwsza
http://youtu.be/6FUPoi2qorc - Część druga
http://youtu.be/MK2DwNIWelg - Część trzecia
KOPIOWANIE ZDJĘĆ I TEKSTU BEZ ZGODY SUROWO ZABRONIONE !!!
WSK MR16 to motocykl rajdowy przeznaczony do rajdów obserwowanych jak i do rajdów szybkich produkowany w latach 1965 -1968 w nieznanej jak dotąd ilości sztuk na zlecenie Polskiego Związku Motorowego.
Aby dokładniej przedstawić sylwetkę tego motocykla postaram się zobrazować to na przykładzie zdjęć fabrycznych i zdjęć z rajdów.
W 1965 roku jako następcę rajdowej WSK Sarenki przedstawiono model MR16. W tym samym roku Jan Szczerbakiewicz startował tym motocyklem na 40 sześciodniówce na Wyspie Mann.
MR16 przed startem i podczas tankowania na ISDT 1965: W zmodernizowanej ramie, która nie posiada już wytłoczeń w przedniej i tylnej części jak model MR15, zniknęły problemy z pękaniem ramy w okolicy główki: Motocykle wyposażono w silniki W2, W1 i S-09: W tych właśnie motocyklach testowano pierwsze silniki Wiatr i S-09 który nie wszedł do seryjnej produkcji. Dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji silnik wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie. Laminaty z włókna szklanego pozwoliły znacząco zmniejszyć masę pojazdu które wykorzystano na zbiorniki paliwa, błotniki oraz filtry powietrza w niektórych modelach. Zdarzały się również obudowy filtra powietrza zrobione z aluminium. W początkowej fazie produkcji stosowano osłony filtra powietrza wykonane z czarnej dermy: Pierwsze sztuki z 1965 roku podobno posiadały stalowe zbiorniki paliwa (?). Taką też wersją motocykla wystartowali zawodnicy na sześciodniówce na słynnej Wyspie Mann. Późniejsza seria otrzymała osłony filtra wykonane z aluminium. Dzięki zastosowaniu papierowego filtra powietrza z trabanta żywotność silnika również wzrosła. Z kolei zastosowanie częściowej i pełnej osłony łańcucha zwiększyło żywotność napędu <widoczne na zdjęciach powyżej>. Waga motocykla bez paliwa to około 100 kg. Motocykl malowano na kolor czerwono-czarny z dwubarwnym malowaniem zbiornika oraz czerwonymi błotnikami. Numery startowe malowano na żółto. Model sześciodniówkowy z 1965 roku był cały czerwony <jak na drugim zdjęciu>. Motocykl z 1967 roku startujący na 42 sześciodniówce w Zakopanym był już w malowaniu standardowym czerwono-czarnym z pełnym błotnikiem tylnym: Jak przestało na motocykl rajdowy na obręcze założono terenowe ogumienie. W pierwszych modelach stosowano płytki tylni błotnik, w modelach późniejszych zastosowano błotnik tylni laminatowy ze zintegrowanymi numerami startowymi stosowanym, później stosowanym w wielu innych rajdowych modelach aż do połowy lat 70. Układ wydechowy prowadzony był zawsze na lewą stronę motocykla w którym zależnie od silnika i rocznika stosowano dwa typy tłumika. Jeden jak na zdjęciach wyżej oraz od roku 1969 wydech przeznaczony do trialu : Znalezienie dziś modelu MR16 jest praktycznie niemożliwe. Motocykle przerabiane były już po trafieniu do klubu, a laminaty zastosowane w motocyklu były bardzo delikatne. Zbiorniki paliwa nawet po drobnym uszkodzeniu przeciekał, zmieniano je przeważnie na te pochodzące od seryjnych modeli M06. Kilka motocykli startowało jeszcze w latach 80 w trialu gdzie dokonywały swojego żywota. Do dnia dzisiejszego wiem, że zachowało się ok. 4 sztuk tego motocykla co czyni go jednym z najrzadszych motocykli rajdowych WSK. Co ciekawe tylko w 2 zachował się charakterystyczny zbiornik paliwa.
Do dnia dzisiejszego zachował się również film promujący 40 sześciodniówkę na Wyspie Mann nakręcony przez firmę Shell. Materiał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju pokazuje zmagania ekip fabrycznych WSK Świdnik i SHL Kielce. WSKi w czerwonym malowaniu widać w niektórych momentach filmu np. podczas tankowania WSK z 60 numerem startowym, a ekipę SHL podczas próby zimnego rozruchu przed startem ! :
http://youtu.be/k5KhFlGlJZc - Część pierwsza
http://youtu.be/6FUPoi2qorc - Część druga
http://youtu.be/MK2DwNIWelg - Część trzecia
KOPIOWANIE ZDJĘĆ I TEKSTU BEZ ZGODY SUROWO ZABRONIONE !!!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 16
Ciekawy artykuł z "Motoru" 22.09.1967 roku. Opis motocykli z 42 "sześciodniówki" w Zakopanem. Startowała między innymi, WSK MR16 z nowymi silnikami 125-W1 i 175-W2. Opisany jest silnik W1. Porównajcie sobie moce oraz ilość przełożeń, innych czołowych marek. Skrzynki 5 i 6 biegowe to już z reguły norma. Moce w okolicach 15-16 KM (nasza MR 13 KM i 4 biegowa skrzynka). W dziele o Promocie MCR, zamieszczę artykuł o podwoziu z silnikiem Sachsa 175 właśnie na 6-dniówkę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 16
Tatran 74ccm miał już stawidło obrotowe i zapłon bezstykowy ... my mogliśmy sobie pomarzyć
jednej rzeczy nie rozumiem - dlaczego Czechosłowacja miała tą wolną rękę do tworzenia i konstruowania coraz to nowszych motocykli rajdowych i pochodnych, a u nas tak licho to wyglądało
przecież też należeli do socjalistycznych państw jak my ( na nieszczęście ), tak, tak k.... my musieliśmy budować wszystko dla zbrojeniówki WOJSKO się liczyło, resztę to w dupie mieli czerwone pachołki 



- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: WSK MR 16
Marcin ale nasz kraj był pod wiekszym wplywem rusków niz czechosłowacja.
No i mielismy robić sprzety jak wspominasz tylko wojskowe i transportowe, a nie osobowe,
motocykle byly produkowane dla kraju zniszczonego wojną, a na sportowe nam ruski łapy polożyli i koniec...
Na tym forum czytalem jak się nie mylę, że ktoś widział jak dobre motocykle sportowe z klubu cieli i niszczyli : viewtopic.php?f=73&t=3301&start=40" target="_blank" target="_blank
Choć za to jedna rzecz mi sie podobała, za czasow rusków i PRL a mianowicie: hodowca wzamian za np: trzode lub bydło, o okreslonej cenie mógl dostać talon na motocykl
i stad ja mam dziś swoja WSK.
Słyszlaem troche dobrych rzeczy na temat tamtych rządów i nie wiem czemu wszyscy tylko te złe rzeczy widzą, teraz też tak idealnie nie jest, pod przewodnictwem USA.
No dobra ale to inny temat musialby byc wiec nie off topic'uje.
No i mielismy robić sprzety jak wspominasz tylko wojskowe i transportowe, a nie osobowe,
motocykle byly produkowane dla kraju zniszczonego wojną, a na sportowe nam ruski łapy polożyli i koniec...
Na tym forum czytalem jak się nie mylę, że ktoś widział jak dobre motocykle sportowe z klubu cieli i niszczyli : viewtopic.php?f=73&t=3301&start=40" target="_blank" target="_blank
Choć za to jedna rzecz mi sie podobała, za czasow rusków i PRL a mianowicie: hodowca wzamian za np: trzode lub bydło, o okreslonej cenie mógl dostać talon na motocykl

Słyszlaem troche dobrych rzeczy na temat tamtych rządów i nie wiem czemu wszyscy tylko te złe rzeczy widzą, teraz też tak idealnie nie jest, pod przewodnictwem USA.
No dobra ale to inny temat musialby byc wiec nie off topic'uje.
Początkujący motórzysta .... 

- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 16
Foto Staregomotocykla wrzucam ponownie ponieważ zaginęło przy problemach z forum. Motocykl na foto to MR16 następca Sarenki już na silniku S-09.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Poniżej zdjęcie WSK MR16. Jest to prawdopodobnie rama MR16 z lat 1965-1970 zmodyfikowana pod silnik S-01 125. Ponadto wykorzystano z modelu BP 71 zębatkę tylna, zbiornik paliwa i osłonę łańcucha. Zawieszenie to chyba Ceriani.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Zachęcam do przeczytania poprawionego tekstu o WSK MR16 w pierwszym poście powyżej. Nowe zdjęcia i filmy z ISDT 1965 r. !!! Kto odnajdzie inne WSK podczas rajdu niech wpisze czas i numer filmu
Odnaleźć też można SHLki M11 !!!
viewtopic.php?f=9&t=4118&p=35955#p35955

viewtopic.php?f=9&t=4118&p=35955#p35955
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Są jakiekolwiek informacje na temat tego Silnika S09 ?
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Pierwszy film 4:01 i 4:06 SHLki na starcie. Drugi film przez moment 1 :18 ponownie SHL-ka 5:41 tankowanie ( to jest 250 tak ? )
Trzeci film 6:13 SHL-ka na mecie. Bardzo fajne filmy.
Trzeci film 6:13 SHL-ka na mecie. Bardzo fajne filmy.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- sopi220
- Posty: 272
- Rejestracja: 2010-02-16, 23:43
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk...i jescze troszkę
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Od góry:
WSK Sport 1 Prototyp
WSK MR16 BP 70
WSK MR16 BP 71
WSK MR16 C Formaero 1
WSK Sport 1 Prototyp
WSK MR16 BP 70
WSK MR16 BP 71
WSK MR16 C Formaero 1
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2012-03-01, 01:48 przez sopi220, łącznie zmieniany 2 razy.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
Zawodnicy Świdnickiej Avii.
Eugeniusz Rechul:
http://kmcross.pl/Aktualnosci/Historia-Eugeniusz-Rechul
https://www.youtube.com/watch?v=lD6IFnChdWc
http://www.historia.swidnik.net/osoba-4031
Roman Szczerbakiewicz:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Roman_Szczerbakiewicz
http://www.swidnik.pl/nasze-miasto/item ... otocyklach
http://www.historia.swidnik.net/text-3680
http://www.historia.swidnik.net/text-3454
Eugeniusz Rechul:
http://kmcross.pl/Aktualnosci/Historia-Eugeniusz-Rechul
https://www.youtube.com/watch?v=lD6IFnChdWc
http://www.historia.swidnik.net/osoba-4031
Roman Szczerbakiewicz:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Roman_Szczerbakiewicz
http://www.swidnik.pl/nasze-miasto/item ... otocyklach
http://www.historia.swidnik.net/text-3680
http://www.historia.swidnik.net/text-3454
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16 : 125 i 175
te motocykle były jeszcze z silnikiem s32, do trialu z takim kwadratowym tłumikiem jak na zdjęciu wcześniej. Na jednym zdjęciu podpisane mam że jest to rok 1969
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości