były conajmniej dwa rodzaje odlewów głowic (nie chodzi mi o to frezowanie góry żeberek) - różni się rozstaw dolnych żeber - tych równoległych do cylindra, oraz to że w nowszej formie wprowadzono około centymetrowej wysokości nadlewy między żeberkami pionowymi żeby je wzmocnić i żeby wpadały w mniejsze drgania i żeby nie pękały. komora spalania jest zbliżona, a stopnia sprężania nie mierzyłem
druga różnica to cylindry - są conajmniej dwa różne odlewy - różni się troche króciec , ale ważniejsza różnica to okna w cylindrze - są troche inne czasy otwierania i zamykania okien (może to mieć jakiś wpływ na charakterystyke silnika)
nastęnie tłoki - są dw rodzaje - wcześniejsze miały specjalne nacięcie/wytoczenie w górnej części - w tamtym czasie rozwiązanie takie stosowano w silnikach sportowych/wyczynowych i w przerabianych na potrzeby sportowe - miało ono na celu wywołanie innej drogi przepływu ciepła przez tłok , przez to mniejsze nagrzewanie się górnej części a więc mniejsze rozszerzanie się tłoka i mniejsza tendencja do przyłapania tłoka. pozatym tamte tłoki miały trzy szerokie pierścienie (dość szeroko rozstawione) - nowsze tłoki miały dwa pierścienie i nie miały nacięcia. nie wiem czy długość płaszcza była taka sama
no i taka spora różnica która mnie zaskoczyła to kartery - są dwa całkiem inne rodzaje odlewów. w paru miejscach zmieniono odlew aby oszczędzić troche materiału, w paru innych powzmacniano gniazda łożysk, wykonano miejsce na linke sprzęgła jak w silniku s32 (właściwie to s32 ma tak jak w ostatnich s06), dużo jest różnic w detalach ale dla nas ważniejsze jest to że ,,stare,, kartery są szersze a wręcz za szerokie - tzn po skręceniu karterów i zmierzeniu od przylgni pokrywy sprzęgła do przylgni trzeciego kartery wymiar jest taki sam w nowszym typie i w starszym - ale mierząc szerokość skrzyni korbowej i skrzyni biegów wewnątrz mamy już inny wynik. w starym typie skrzynia korbowa jest sporo szersza, trzeba dać grubsze podkładki dystansowe, a po bokach wału jest wolna przestrzeń która powiększa ,,pojemnść szkodliwą skrzyni korbowej,, przez co sprężana mieszanka osiąga nieco niższe ciśnienie i wolniej wpada kanałami nad tłok. w nowszej wersji poprawiono to, skrzynia korbowa ma mniejszą obiętość a najlepsza sprawność przepływu mieszanki jest przy nieco wyższych obrotach.
spotkałem się z danymi tego silnika mówiącymi o mocy maksymalnej 6,5km przy obrotach 5200/min oraz w innych przypadkach o mocy 6,5km ale przy obrotach 4800/min - może to przez te inne okna w cylindrze i mniejszą skrzynie korbową - albo błędne pomiary - tego nie wiem

skrzynia biegów też jest inaczej zdystansowana w starym typie. wiem że przy składaniu silnika po remoncie zawsze ustawia się luzy osiowe na skrzyni, ale wiem też że czasem ktoś może chcieć np przełożyć oryginalną skrzynie z oryginalnymi podkładkami dystansowymi z jednego silnika do drugiego - może wtedy być tak że skrzynia i podkładki ze starego typu będzie rozpierała kartery nowego typu lub w odwrotnym przypadku powstaną spore luzy. warto na to zwrócić uwagę
różnic jest więcej ale itak zanatto się rozpisałem chyba
