WSK M06 1955-1958 125
: 2008-03-29, 20:24
W latach 50. XX w. władze PRL-u podjęły decyzje o rozszerzeniu produkcji tanich, wytrzymałych, ekonomicznych, a przede wszystkim dostępnych dla szerokiej rzeszy ludzi motocykli. Po przeniesieniu produkcji modeli SHL do Warszawy zaczęto modernizować dotychczasowe modele. Po SHL M05 wprowadzono model WFM M06 (ochrzczony już nazwą Warszawskiej Fabryki Motocykli). Tak rozpoczęła się historia modeli WSK M06.
Serię informacyjną motocykli WSK M06 zmontowano po dostarczeniu dokumentacji i elementów motocykla z Warszawskiej Fabryki w 1954 roku.



Produkcję seryjną WSK rozpoczęto w 1955 roku. Elementy nadwozia, jak i silniki dostarczano z WFM. Były to identyczne motocykle. Rozróżnić je można było tylko poprzez spojrzenie na tabliczkę znamionową i pole numerowe ramy.
Silnik motocykla wzięto ze "stajni" SHL z modelu M04/M05. Zapłon i koło magnesowe pozostawały te same (moc 17 Wat). Zmieniono wał korbowy, choć tulejka w korbowodzie pozostawała ta sama (12mm). Zmodernizowano tłok (w shl m04 był z odlewni FSO).
Opis silnika S01:
-dwusów
-średnica cylindra 52 mm
-skok tłoka 58 mm
-pojemność skokowa 123 ccm
-stopień sprężania 6
-moc maksymalna 4 KM przy 4250 obr/min
-skrzynia biegów wbudowana w kartery silnika
-przeniesienie napędu z wału na skrzynię biegów łańcuszkiem sprzęgłowym
-sprzęgło mokre, miało 3 tarcze
-zasilany gaźnikiem G16
-chłodzony powietrzem
Opis nadwozia:
Rama:
Historia ramy motocykla WSK M06 sięga aż czasów przedwojennych, a mianowicie motocykla SHL 98. Rama ta została poddana wielu modyfikacjom służąc w wielu motocyklach, poczynając od SHL M02, M03, M04, M05. Na podstawie tej samej ramy zbudowano wspaniałe rajdowe SHL-ki: RJ1 i RJ2 (dodano suwaki). Tak samo było w przypadku motocykla WSK M06. Przerobiono w zasadzie tylko tył ramy dodając amortyzowanie tylnego koła. Zmiany dotyczyły także sposobu zawieszenia silnika. Nie jest tak, że jest to ta sama rama, w której ktoś zmienił tył. Chodzi mi o to, że konstrukcja kołyskowej, zamkniętej ramy wywodzi się z czasów przedwojennych.
Zawieszenie przednie:
Przednie zawieszenie motocykla WSK nie posiadało tłumienia olejowego. Smarowane było smarami stałymi, wprowadzanymi przez dwie smarowniczki wbudowane w obudowy lag. Zawieszenie po wprowadzeniu drobnych zmian zostało wzięte z modelu SHL M05, a wcześniej służyło w rajdowej SHL RJ2. Tuleje zawieszenia były wykonane z aluminium, więc szybko ulegało zużyciu. Jednak ówczesne czasy nie pozwalały na wprowadzenie teleskopów z tłumieniem olejowym.
Zawieszenie tylne:
Teleskopy o tłumieniu olejowym, kryte, szklankowe. Nie posiadały regulacji twardości.
Lampa przednia:
Lampa o średnicy 135mm. Posiadała na początku szkło z logiem T11, a później ZELMOT.
Lampa tylna:
Znany wszystkim "żółwik" o metalowej obudowie z porcelanowym, o pięknym wzorze szkiełku. Lampki tej używano zresztą do większości polskich pojazdów z lat 50-tych(Shl m04, m05, Junak m07, pierwsze wersje SHL M06U i inne). Posiadała dolne podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Brak było światła stopu, przez co użytkownicy w latach 60-tych masowo wymieniali ją na nowszy model. Dziś ta lampka jest bardzo poszukiwanym rarytasem, prawie jak Kielecki "nochal".
Tłumik:
Tłumik "rybka" w zasadzie był zapożyczony od wcześniejszych modeli SHL. Różnił się jedynie sposobem mocowania do samej ramy. W SHL m04 mocowanie było podłużne, a w M06 trójkątne. Wydech dało się rozebrać na 3 części. W środku znajdował się nierozbieralny, metalowy "filtr". Tłumik bardzo szybko ulegał zamięciom, uszkodzeniom, szczególnie jego przednia część. Najlepiej w sumie zachowywał się ostatni element, tzw. "rybi ogon"
Opis zmian modeli z tych lat:
1955:
-silnik z żeberkami( 2 wyjścia na instalację)

-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka

-siedzenie typu WFM na desce


-dźwignia startera i zmiany biegów wyginana jak w SHL M04

-cylinder ze skośnym wydechem

-szkło lampy z logiem T11( jak na kapie iskrownika starego typu)

-głowica ze skośną świecą

-zbiornik paliwa z mocowanie jak w SHL M04/M05

-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)

-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1956:
-silnik bez żeberek( 2 wyjścia na instalację)
-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka
-siedzenie typu WFM na desce
-dźwignia startera i zmiany biegów już prosta
-cylinder z prostym wydechem
-szkło lampy z logiem T11
-zbiornik paliwa mocowany śrubą centralną
-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)

Powstała krótka seria modeli przejściowych pod koniec 1956 roku:
-dodano licznik (ten na foto to licznik II serii, jednak I serii nie różnił się zbyt wiele)

-została okrągła puszka i silnik z dwoma wyjściami
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1957:
-zmieniono puszki na trójkątne
-siedzenie typu WFM na desce
-silnik 3 wyjścia na instalację produkcji WFM
-dodano licznik (napis WFM)

-głowica ze skośną świecą
-lampa tylna żółwik
-szkło lampy z logiem ZELMOTU( jak na kapie iskrownika nowszego typu)
-zmieniono kapę sprzęgła z napisem WFM (podłużnym)
-dodano klakson(montowany w tym miejscu co w WFM, czyli nad puszkami)
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1958:
-głowica ze skośną świecą
-dodano nowe kolory malowania( czerwony, niebieski)
-licznik(nadal napis WFM)
-lampa żółwik
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
-kapa iskrownika z logiem ZELMOTu

II połowa 1958r:
- silniki zaczęto produkować w WSK (cylinder okrągły, głowica z prostą świecą, gaźnik g-20)
- logo WSK na zbiorniku(nowy typ)
-wprowadzono lampę tylną nowego typu
-manetki już jak w zwykłych, późniejszych WSK
-zmieniono miejsce mocowania klaksonu( zaczęto mocować go z przodu motocykla, pod główką ramy)
Na początku produkcji motocykle WSK malowano tylko na kolor zielony(na baku pierwsze logo WSK). W pierwszych egzemplarzach malowano nawet logo WFM.
Dla porównania podam kolory malowania bliźniaczych modeli WSK M06 i WFM M06:
Kolory WFM 1955-1957:
-zielony(pierwsze egzemplarze)
-szary
-wiśniowy(czerwony-wersje jubileuszowe, defiladowe)
-kremowy(bardzo rzadka wersja)
-czarny
Kolory WSK z lat 1955-1957:
-zielony
-czarny
-niebieski( w roku 1957r. wprowadzono ten kolor. Wyprodukowano w tym roku, w tym kolorze jednak niewiele egzemplarzy)
-szary(bardzo nieliczne egzemplarze, ale jednak występowały. Do naszych czasów zachowało się tylko kilka egzemplarzy motocykli WSK w takim kolorze)
Co do zielonych WFM mam pewne informacje, że zostały wyprodukowane ( tabliczka Warszawskiej Fabryki Motocykli). W dzisiejszych czasach można spotkać nieliczne egzemplarze z tabliczkami WFM.
W 1959r. zaczęto rozszerzać ofertę modelową. Wprowadzono między innymi model M06Z( ale to już nie ten temat).
Materiały źródłowe:
-opis: własna wiedza
-fotki: materiały własne, serwis aukcyjny Allegro (większość), forum wueska.pl, strona polmot.prv.pl
Serię informacyjną motocykli WSK M06 zmontowano po dostarczeniu dokumentacji i elementów motocykla z Warszawskiej Fabryki w 1954 roku.



Produkcję seryjną WSK rozpoczęto w 1955 roku. Elementy nadwozia, jak i silniki dostarczano z WFM. Były to identyczne motocykle. Rozróżnić je można było tylko poprzez spojrzenie na tabliczkę znamionową i pole numerowe ramy.
Silnik motocykla wzięto ze "stajni" SHL z modelu M04/M05. Zapłon i koło magnesowe pozostawały te same (moc 17 Wat). Zmieniono wał korbowy, choć tulejka w korbowodzie pozostawała ta sama (12mm). Zmodernizowano tłok (w shl m04 był z odlewni FSO).
Opis silnika S01:
-dwusów
-średnica cylindra 52 mm
-skok tłoka 58 mm
-pojemność skokowa 123 ccm
-stopień sprężania 6
-moc maksymalna 4 KM przy 4250 obr/min
-skrzynia biegów wbudowana w kartery silnika
-przeniesienie napędu z wału na skrzynię biegów łańcuszkiem sprzęgłowym
-sprzęgło mokre, miało 3 tarcze
-zasilany gaźnikiem G16
-chłodzony powietrzem
Opis nadwozia:
Rama:
Historia ramy motocykla WSK M06 sięga aż czasów przedwojennych, a mianowicie motocykla SHL 98. Rama ta została poddana wielu modyfikacjom służąc w wielu motocyklach, poczynając od SHL M02, M03, M04, M05. Na podstawie tej samej ramy zbudowano wspaniałe rajdowe SHL-ki: RJ1 i RJ2 (dodano suwaki). Tak samo było w przypadku motocykla WSK M06. Przerobiono w zasadzie tylko tył ramy dodając amortyzowanie tylnego koła. Zmiany dotyczyły także sposobu zawieszenia silnika. Nie jest tak, że jest to ta sama rama, w której ktoś zmienił tył. Chodzi mi o to, że konstrukcja kołyskowej, zamkniętej ramy wywodzi się z czasów przedwojennych.
Zawieszenie przednie:
Przednie zawieszenie motocykla WSK nie posiadało tłumienia olejowego. Smarowane było smarami stałymi, wprowadzanymi przez dwie smarowniczki wbudowane w obudowy lag. Zawieszenie po wprowadzeniu drobnych zmian zostało wzięte z modelu SHL M05, a wcześniej służyło w rajdowej SHL RJ2. Tuleje zawieszenia były wykonane z aluminium, więc szybko ulegało zużyciu. Jednak ówczesne czasy nie pozwalały na wprowadzenie teleskopów z tłumieniem olejowym.
Zawieszenie tylne:
Teleskopy o tłumieniu olejowym, kryte, szklankowe. Nie posiadały regulacji twardości.
Lampa przednia:
Lampa o średnicy 135mm. Posiadała na początku szkło z logiem T11, a później ZELMOT.
Lampa tylna:
Znany wszystkim "żółwik" o metalowej obudowie z porcelanowym, o pięknym wzorze szkiełku. Lampki tej używano zresztą do większości polskich pojazdów z lat 50-tych(Shl m04, m05, Junak m07, pierwsze wersje SHL M06U i inne). Posiadała dolne podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Brak było światła stopu, przez co użytkownicy w latach 60-tych masowo wymieniali ją na nowszy model. Dziś ta lampka jest bardzo poszukiwanym rarytasem, prawie jak Kielecki "nochal".
Tłumik:
Tłumik "rybka" w zasadzie był zapożyczony od wcześniejszych modeli SHL. Różnił się jedynie sposobem mocowania do samej ramy. W SHL m04 mocowanie było podłużne, a w M06 trójkątne. Wydech dało się rozebrać na 3 części. W środku znajdował się nierozbieralny, metalowy "filtr". Tłumik bardzo szybko ulegał zamięciom, uszkodzeniom, szczególnie jego przednia część. Najlepiej w sumie zachowywał się ostatni element, tzw. "rybi ogon"
Opis zmian modeli z tych lat:
1955:
-silnik z żeberkami( 2 wyjścia na instalację)

-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka

-siedzenie typu WFM na desce


-dźwignia startera i zmiany biegów wyginana jak w SHL M04

-cylinder ze skośnym wydechem

-szkło lampy z logiem T11( jak na kapie iskrownika starego typu)

-głowica ze skośną świecą

-zbiornik paliwa z mocowanie jak w SHL M04/M05

-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)

-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1956:
-silnik bez żeberek( 2 wyjścia na instalację)
-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka
-siedzenie typu WFM na desce
-dźwignia startera i zmiany biegów już prosta
-cylinder z prostym wydechem
-szkło lampy z logiem T11
-zbiornik paliwa mocowany śrubą centralną
-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)

Powstała krótka seria modeli przejściowych pod koniec 1956 roku:
-dodano licznik (ten na foto to licznik II serii, jednak I serii nie różnił się zbyt wiele)

-została okrągła puszka i silnik z dwoma wyjściami
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1957:
-zmieniono puszki na trójkątne
-siedzenie typu WFM na desce
-silnik 3 wyjścia na instalację produkcji WFM
-dodano licznik (napis WFM)

-głowica ze skośną świecą
-lampa tylna żółwik
-szkło lampy z logiem ZELMOTU( jak na kapie iskrownika nowszego typu)
-zmieniono kapę sprzęgła z napisem WFM (podłużnym)
-dodano klakson(montowany w tym miejscu co w WFM, czyli nad puszkami)
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1958:
-głowica ze skośną świecą
-dodano nowe kolory malowania( czerwony, niebieski)
-licznik(nadal napis WFM)
-lampa żółwik
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
-kapa iskrownika z logiem ZELMOTu

II połowa 1958r:
- silniki zaczęto produkować w WSK (cylinder okrągły, głowica z prostą świecą, gaźnik g-20)
- logo WSK na zbiorniku(nowy typ)
-wprowadzono lampę tylną nowego typu
-manetki już jak w zwykłych, późniejszych WSK
-zmieniono miejsce mocowania klaksonu( zaczęto mocować go z przodu motocykla, pod główką ramy)
Na początku produkcji motocykle WSK malowano tylko na kolor zielony(na baku pierwsze logo WSK). W pierwszych egzemplarzach malowano nawet logo WFM.
Dla porównania podam kolory malowania bliźniaczych modeli WSK M06 i WFM M06:
Kolory WFM 1955-1957:
-zielony(pierwsze egzemplarze)
-szary
-wiśniowy(czerwony-wersje jubileuszowe, defiladowe)
-kremowy(bardzo rzadka wersja)
-czarny
Kolory WSK z lat 1955-1957:
-zielony
-czarny
-niebieski( w roku 1957r. wprowadzono ten kolor. Wyprodukowano w tym roku, w tym kolorze jednak niewiele egzemplarzy)
-szary(bardzo nieliczne egzemplarze, ale jednak występowały. Do naszych czasów zachowało się tylko kilka egzemplarzy motocykli WSK w takim kolorze)
Co do zielonych WFM mam pewne informacje, że zostały wyprodukowane ( tabliczka Warszawskiej Fabryki Motocykli). W dzisiejszych czasach można spotkać nieliczne egzemplarze z tabliczkami WFM.
W 1959r. zaczęto rozszerzać ofertę modelową. Wprowadzono między innymi model M06Z( ale to już nie ten temat).
Materiały źródłowe:
-opis: własna wiedza
-fotki: materiały własne, serwis aukcyjny Allegro (większość), forum wueska.pl, strona polmot.prv.pl