WSK MR30 Rodeo : 175 i 250
: 2008-09-23, 22:33
WSK MR 30 RODEO- Silnik MR to rozwinięcie silników Formaero o nazwie Rodeo. Były 2 typy silników wersja o pojemności 175cm3 i 250 cm3. Zawieszenie przednie modelu ze zdjęć z polmotu to podobno produkt OBR WSK w półkach Marzocchci. Drugi typ bardziej przypomina to stosowane w Kosie. Skok zawieszenia to aż 280mm. Silnik zastosowany w modelu o pojemności 250 cm3 miał moc 40 KM. Silnik o pojemności 250 cm3 został wyposażony w membranę. Cylinder został wyposażony w 6 kanałów płuczących. Gaźnik o średnicy 32mm w 175 i 38 mm w 250. Wał korbowy można wyciągną z bez konieczności rozbiórki silnika. Skrzynka biegów posiadała 6 przełożeń i jej wymiana była możliwa bez rozpoławiania silnika. Wybierak biegów pracował na zewnątrz podobnie jak miało to miejsce w formaero2. Sama budowa nie pozwalała na wyskakiwanie biegów. Sprzęgło suche pięcio tarczowe. Silnik 250 miał dokładnie pojemność 246cm3 i pierwsza wersja silnika posiadała moc 30KM/8500obr./Min. oraz momęt obrotowy rzędu 26,5 przy 8000 Obr./Min. Średnica tłoka 70mm skok 64mm. Późniejsza wersja legitymowała się już mocą podobno 40KM. Silnik 175 miał dokładnie pojemność 169cm3, moc 22KM/8300 Obr./Min, oraz moment 18,6NM przy 7800obr./min. Średnica cylindra 62mm, skok tłoka 56mm. Jak widać z poniższego tekstu wykonano 8 silników a samych motocykli podobno 3 sztuki. Przyglądając się samym cylindrom i głowią widać, 2 różne odlewy w przypadku 250. Tak samo tyczy się to zbiorników paliwa. Bębny przednie 2 typy jeden na foto to MZ inny coś w stylu Triala-półbęben. Obręcze w rajdówkach czasami obie aluminiowe, na fotografii z prospektu tylko przednia. Motocykl M30 obie stalowe. Obręcz koła przedniego 21 cali. Wydechów 3 typy. Co najmniej 2 typy wahaczy tylnich. Jak widać motocykl ciągle modernizowany widocznie w celu poprawy parametrów. Poniżej tekst Henryka Załeskiego. Dodam od siebie, że co nieco można usłyszeć o tym silniku w dziale pozostałe sprawy w wywiadzie ze Stanisławem Grzesiem. Silniki według mnie o fenomenalnych na ten czas osiągach dorównujące jednostkom japońskim. Znowu można powiedzieć „Szkoda, że nie wyszło”.


W latach 1974 - 1975 powstała rodzina silników wyczynowych Formaero, opracowanych przez grupę konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Bogdana Szkałuby. Były to silniki wyczynowe zunifikowane w klasach 175 - 250 cm' pod nazwą Rodeo przeznaczone do motocykli biorących udział w rajdach szybkich i crossach. Przewyższają one silniki Formaero doskonalszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi zespołów przeniesienia napędu, a tym samym dużą niezawodnością i trwałością. Obudowy silnika zapewniają niezależny montaż skrzynki biegów i wału korbowego. Lewoobrotowy iskrownik jest osadzony na lewym czopie wału korbowego podpartego w trzech łożyskach. W wersji crossowej 250 cm' zasilanie odbywa się przez membranowe zawory zwrotne. Pięciotarczowe suche sprzęgło zapewnia niewrażliwość na gatunek oleju stosowanego do skrzynki biegów i wysoką trwałość. Sześciobiegowa kłowa skrzynka biegów jest sterowana mechanizmem zmieniacza z bębnowa krzywką. Rozrusznik z łamaną przy wałku dźwignią nożną, działający niezależnie od wysprzęglania, ma przełożenie całkowite 6,75 zapewniające łatwy rozruch silnika. Wydział prototypowy OBR SK „PZL-ŚWIDNIK" wykonał 8 egzemplarzy tych silników. Parametry silników ich trwałość i niezawodność zostały potwierdzone podczas badań na stanowisku dynamometrycznym oraz praktycznie podczas trwania rajdów.


W latach 1974 - 1975 powstała rodzina silników wyczynowych Formaero, opracowanych przez grupę konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Bogdana Szkałuby. Były to silniki wyczynowe zunifikowane w klasach 175 - 250 cm' pod nazwą Rodeo przeznaczone do motocykli biorących udział w rajdach szybkich i crossach. Przewyższają one silniki Formaero doskonalszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi zespołów przeniesienia napędu, a tym samym dużą niezawodnością i trwałością. Obudowy silnika zapewniają niezależny montaż skrzynki biegów i wału korbowego. Lewoobrotowy iskrownik jest osadzony na lewym czopie wału korbowego podpartego w trzech łożyskach. W wersji crossowej 250 cm' zasilanie odbywa się przez membranowe zawory zwrotne. Pięciotarczowe suche sprzęgło zapewnia niewrażliwość na gatunek oleju stosowanego do skrzynki biegów i wysoką trwałość. Sześciobiegowa kłowa skrzynka biegów jest sterowana mechanizmem zmieniacza z bębnowa krzywką. Rozrusznik z łamaną przy wałku dźwignią nożną, działający niezależnie od wysprzęglania, ma przełożenie całkowite 6,75 zapewniające łatwy rozruch silnika. Wydział prototypowy OBR SK „PZL-ŚWIDNIK" wykonał 8 egzemplarzy tych silników. Parametry silników ich trwałość i niezawodność zostały potwierdzone podczas badań na stanowisku dynamometrycznym oraz praktycznie podczas trwania rajdów.