WSK MR15 Sarenka: viewtopic.php?f=9&t=146
WSK M15 Sport: viewtopic.php?f=9&t=4119
Narodziny pierwszej WSK Sarenki (prototyp - 1960r.) Mało kto wie, że rajdowe MR15 to rozwinięcie turystycznego motocykla WSK Sarenka 125. Prace nad tym tanim motocyklem turystycznym podjęto na początku 1960 roku, a głównym konstruktorem motocykla był inż. Kosma. Rama spawana z dwóch symetrycznych połówek odznacza się doskonałą sztywnością oraz lekkością. Motocykl prezentował się naprawdę zgrabnie i świeżo. Warunkiem przy produkcji motocykla miała być niska cena, którą miano uzyskać przez uproszczenie konstrukcji motocykla do maksimum. Model Sarny miał być tańszy o około 500 zł w porównaniu z motocyklem WSK M06. W prototypie pierwszych motocykli zastosowano silnik Wfm 150 oraz silnik S-01. Docelowo miał być zastosowany czterobiegowy silnik z Nowej Dęby S-09, nad którym prace podjęto w 1959 roku, podwieszany za głowicę oraz tył silnika, o pojemności 125 cm3 i mocy 7 KM, czyli o 1 KM więcej niż w przypadku modeli już produkowanych. Wyższy komfort podróżowania gwarantowały bardziej miękkie sprężyny w zawieszeniu przednim oraz wysoka kanapa. W zawieszeniu tylnym zastosowano centralny element resorujący o skoku koła 100 mm (skok amortyzatora 56mm). Zwiększoną żywotność łańcucha zapewniała pełna osłona. Widelec przedni zastosowano z seryjnych modeli WSK M06-Z z półkami wykonanymi z aluminium o skoku zawieszenia 150 mm. Wdrożenie do produkcji pierwszej serii motocykla WSK Sarenka w trzech odmianach: popularna, turystyczna i sportowa miało nastąpić w IV kwartale 1961 roku. Tak się oczywiście nie stało...
Ewolucja. Model drugi Sarenki (prototyp - 1962r.) W połowie 1962 roku zakończono prace nad drugą wersja motocykla turystycznego WSK Sarenka. Model ten odziedziczył po modelu z 1960 roku ramę tłoczoną z blach stalowych. Wyglądem różnił się znacząco od modelu pierwszego. Zastosowano widelec pchany z przodu, w tylnej części powrócono do podwójnych amortyzatorów jak w rajdowych odmianach Sarenki. Błotnik przedni został znacznie spłycony. W prototypach zastosowano silniki Delfin oraz silniki S-01 Z2 S (oba o skrzynkach czterobiegowych). Sarenka poruszała się na 19'' calowych obręczach. W motocyklu montowano również seryjne silniki S-01 Z. Prędkość motocykla wyposażonego w nowe silniki o czterobiegowych skrzynkach wynosiła ok. 85 km/h. Podobnie jak w modelu pierwszym zastosowano pełną osłonę łańcucha oraz w widelec teleskopowy. Model ten nie doczekał się produkcji seryjnej.
Model trzeci, M15 Sarenka (prototyp - 1963r.) Trzecia już odmiana motocykla o tej samej nazwie, w której jednak pojawił się skrót M15. Motocykl różnił się zasadniczo od swoich poprzedniczek stylistyką, o zupełnie innej bryle nadwoziowej. Bardziej kwadratowy kształt nadwozia sprawiał wrażenie nowoczesnego i z pewnością jak na lata 60. była to stylistyka dosyć odważna. Podwozie oraz silnik przejęte z modelu drugiego. Autorami tego projektu byli E. Cieślar oraz O. Rutkowski. W M15 zastosowano silnik typu Delfin z czterobiegową skrzynką przekładniową o mocy 7 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 85 km/h. Masa pojazdu 106 kg. Zużycie paliwa 2,4 l/100 km.
Motocykl turystyczno-sportowy M15 S (Sport) W roku 1966 na bazie ramy Rajdowej MR15 wykonano 5 prototypów motocykla WSK M15 Sport. Wykorzystano ramę rajdowej Sarny o zmienionej nieco tylnej części, przystosowaną do zamontowania kanapy dwuosobowej. Silnik to seryjna jednostka S-01Z3 o mocy 7,3 KM. Skrzynka biegów o trzech przełożeniach. Przednie zawieszenie wywodziło się bezpośrednio z motocykla M06-64. Wahacz tylny, osłonę łańcucha oraz amortyzatory zastosowano z seryjnych modeli SHL. Druga wersja została wyposażona w osłonę łańcucha z motocykla rajdowego (zdjęcie poniżej). Wydech w zależności od modelu z prawej lub lewej strony. Lampa tylna (w zależności od wersji) na błotniku lub wsporniku. Obręcze 18 calowe. Kapy boczne przykręcane za pomocą plastykowych nakrętek. Akumulator o zwiększonej pojemności do 10 Ah. Występowały wersje z kierunkami w kierownicy. Zbiornik paliwa oraz kształty motocykla miały podkreślać jego sportowy charakter. Motocykl ważył 105 kg. Planowany początek produkcji przewidywano na 1968/1969 rok. Po zakończeniu testów motocykli, model nie został dalej wdrożony do produkcji seryjnej.
Ilościowa produkcja w latach modelu turystycznego oraz turystyczno-sportowego Sarenka:
1960 r.- 4 (?) sztuki modelu pierwszego
1962 r.- 3 sztuki modelu drugiego
1963 r.- 7 sztuk modelu trzeciego (inf. z Motoru r.63)
1966 r.- 5 sztuk modelu M15 S (inf. z książki "Polskie Motocykle 1946-1985")
Motocykle Rajdowe WSK Sarenka, WSK MR15 Sarenka Jako, że ciężko się w tym wszystkim połapać, postaram się przedstawić na początek lata produkcji, model oraz ilość wyprodukowanych egzemplarzy rajdowej wersji Sarenki / Mr15 Sarenka. Rajdówki na bazie grzbietowych ram to w zasadzie trzy serie motocykli:
Serenka wersja rajdowa - pierwszy model rajdowy korzystający z ramy modelu turystycznego z 1960 i 1961 roku
- Wersja rajdowa Sarenki z 1960 i 1961 roku. Pierwsze egzemplarze to ramy motocykla turystycznego odpowiednio dostosowana do rajdowych zmagań. Masa motocykla wynosiła 78 kg. Na takich też motocyklach wystartowali bracia Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak na sześciodniówce w Anglii (http://www.speedtracktales.co.uk/34572.html). Informacje te pochodzą z kilku źródeł o których jest mowa na końcu. W swoich przypuszczeniach mogę się trochę mylić, jednak są to informacje zaobserwowane (po zdjęciach) lub wypisane z różnych wzmianek o Sarence z książek lub czasopism. Motocykli tych wyprodukowano około 9 sztuk. Niestety poza fotografią poniżej nie posiadam zdjęcia motocykla z profilu.
Seria MR15 - Seria MR15 to modele produkowane od 1962 do 1965 roku. Model z 1962 roku posiada Yahoo z naszego forum. Motocykle tej serii zostały zmodyfikowane o spostrzeżenia wynikające z użytkowania I serii. W podwoziu motocykla Yaha zastosowano tzw. „łyżwę” osłaniającą dół karterów od uderzeń. Jego motocykl ma 33 numer ramy. Na fotografiach prospektowych można spotkać się też z motocyklami bez „łyżwy”. W Rajdówkach zastosowano silnik S-01Z2S o mocy 9 KM osiąganej przy 5500 obr/min, dysponującym skrzynką o czterech przełożeniach. W tej serii MR15 zastosowano instalację oświetleniową. Poczynione zmiany podniosły masę MR15 do 90 kg. Spotkać można różne kolanka wydechowe ( górne i dolne ). Pozwalało to na osiągnięcie prędkości maksymalnej w okolicach 90 km/h. Motocykli tej serii wyprodukowano około 104 sztuk. Prawdopodobnie wypuszczano też MR15 tej serii w silniki ze skrzynkami trzy biegowymi. Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego Sarenka

1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1963 r.- 25 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II (?) )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie wydaje się być wiarygodna. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 104 sztuk. Można więc przyjąć, że w latach 1960-1965 wyprodukowano około 113 sztuk modelu rajdowego WSK Sarenka ( 9 sztuki WSK Sarenka 60-61 / 104 sztuki WSK MR15 Sarenka 63-65).
Wszystko pisałem na podstawie tego co się dowiedziałem, zobaczyłem lub przeczytałem. Książki i materiały z których korzystałem :
- Andrzej Zieliński „Polskie motocykle 1946-1985”
- Andrzej Zieliński „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965” (Artykuł Roberta Stecia o Sarnach)
- Tygodnik „Motor” rocznik 1960
- Internet
- Artykuł Macieja Hyły o MR15 Sarenka „Świat motocykli”
- Zdjęcia WSK M15 S ze strony http://www.historia.swidnik.net/
Trochę się tego nazbierało

Tutaj duże podziękowania dla Yaha za udostępnienie fotek swojej MR15

Jako ciekawostek wklejam link jego stronki gdzie prezentuje swoje poczynania podczas remontu rajdowej MR15 : http://sarenka666.blogspot.com/