WSK MR21, WSK MC21, WSK M22
: 2010-01-03, 00:21
WSK MR21 i MC21
Motocykle te powstały podobnie jak modele BP głównie do szkolenia młodszej części zawodników na w miarę tanim sprzęcie krajowym. Pamiętać trzeba o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu sprzęt w tamtym okresie. Apetyt ten na początku lat 70’ zaspokoić miała mała seria motocykli popularno-sportowych WSK MR16 BP, zamawiane głównie na zlecenie PZM. W tekście nie będę opisywał szczegółowo zawieszeń, silnika i konstrukcji ramy jest to mniej więcej opisywane w innych tematach o BP. Tekst to ogólny zarys obu konstrukcji, resztę można wydedukować z fotografii.
Te dwa motocykle w wersji rajdowej (MR) i motocrossowej (MC) zbudowane w 1973 roku na bazie ramy motocykla WSK M22, która w najbardziej znanej odmianie eksportowana była do USA z silnikiem W1 o mocy 13 KM. Ramy M22 wykorzystano właśnie do budowy tych bliźniaczych motocykli. Szkielet: rama podwójna z rur o małej średnicy podobnej konstrukcji jak rama motocykla trialowego Wsk.Jako napęd posłużyły seryjne silniki W2-Bx (175 cm3) o mocy ok. 14 KM. Z pewnością wersja MC z racji dyfuzora posiadała nieco większą moc i być może inny gaźniki. W motocyklu rajdowym zastosowano tłumik wydechowy od motocykla WSK Sport 1 oraz instalacje oświetleniową od tego motocykla. W modelu crossowym zrezygnowano z instalacji oświetleniowej oraz zbędnego osprzętu, dzięki czemu uzyskano stosunkowo niską masę ok. 98 kg (wyczynowe konstrukcje zagraniczne klasy 175cm3 dysponowały już wtedy skrzynkami sześciobiegowymi oraz mocami rzędu 21-23 KM). Osłona łańcucha, siodło, zawieszenie przednie zostały zapożyczone z modelu MR16 BP 72’.
MR21: MC21: Model M22 w wersji amerykańskiej na szkielecie którego powstały oba modele: Główne różnice w obu modelach:
-Inne układy wydechowe (MR21 od Sporta 1, MC21 spawany dyfuzor)
-Brak instalacji oświetleniowej w modelu MC21
-Inne mocowania błotnika przedniego
Nie wiadomo ile dokładnie wyprodukowano sztuk obu modeli. Brak również innych zdjęć poza prospektowymi, które są w urzędzie miasta w Świdniku. Jeżeli ktoś posiada inne fotografie bądź jakieś info bardzo proszę o udzielanie się w temacie.
Motocykle te powstały podobnie jak modele BP głównie do szkolenia młodszej części zawodników na w miarę tanim sprzęcie krajowym. Pamiętać trzeba o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu sprzęt w tamtym okresie. Apetyt ten na początku lat 70’ zaspokoić miała mała seria motocykli popularno-sportowych WSK MR16 BP, zamawiane głównie na zlecenie PZM. W tekście nie będę opisywał szczegółowo zawieszeń, silnika i konstrukcji ramy jest to mniej więcej opisywane w innych tematach o BP. Tekst to ogólny zarys obu konstrukcji, resztę można wydedukować z fotografii.
Te dwa motocykle w wersji rajdowej (MR) i motocrossowej (MC) zbudowane w 1973 roku na bazie ramy motocykla WSK M22, która w najbardziej znanej odmianie eksportowana była do USA z silnikiem W1 o mocy 13 KM. Ramy M22 wykorzystano właśnie do budowy tych bliźniaczych motocykli. Szkielet: rama podwójna z rur o małej średnicy podobnej konstrukcji jak rama motocykla trialowego Wsk.Jako napęd posłużyły seryjne silniki W2-Bx (175 cm3) o mocy ok. 14 KM. Z pewnością wersja MC z racji dyfuzora posiadała nieco większą moc i być może inny gaźniki. W motocyklu rajdowym zastosowano tłumik wydechowy od motocykla WSK Sport 1 oraz instalacje oświetleniową od tego motocykla. W modelu crossowym zrezygnowano z instalacji oświetleniowej oraz zbędnego osprzętu, dzięki czemu uzyskano stosunkowo niską masę ok. 98 kg (wyczynowe konstrukcje zagraniczne klasy 175cm3 dysponowały już wtedy skrzynkami sześciobiegowymi oraz mocami rzędu 21-23 KM). Osłona łańcucha, siodło, zawieszenie przednie zostały zapożyczone z modelu MR16 BP 72’.
MR21: MC21: Model M22 w wersji amerykańskiej na szkielecie którego powstały oba modele: Główne różnice w obu modelach:
-Inne układy wydechowe (MR21 od Sporta 1, MC21 spawany dyfuzor)
-Brak instalacji oświetleniowej w modelu MC21
-Inne mocowania błotnika przedniego
Nie wiadomo ile dokładnie wyprodukowano sztuk obu modeli. Brak również innych zdjęć poza prospektowymi, które są w urzędzie miasta w Świdniku. Jeżeli ktoś posiada inne fotografie bądź jakieś info bardzo proszę o udzielanie się w temacie.