WSK M56 Motanna - Skuter
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
WSK M56 Motanna - Skuter
Czy jest coś wiadome na temat modelu? Oto zdjęcie i krótkie info od kolegi Black:
W 1967 roku wykonano przed-prototyp skutera M57 i nadano mu nazwę Motanna. Była to konstrukcja samonośna, zgrzewana i spawana z wytłoczek stalowych. Do budowy przed-prototypu wykorzystano elementy włoskiego skutera Lambretta 125. Były to zawieszenia obu kół oraz kompletny zespół napędowy. Koło przednie zawieszono na krótkich wahaczach wleczonych współpracujących z dwoma teleskopowymi elementami resorującymi. Tylne koło było zawieszone na jednostronnym wahaczu wleczonym, stanowiącym jednocześnie fragment obudowy zespołu napędowego. Tarczowe koła jezdne wyposażono w ogumienie 3,00-10". Jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 123 cm3 osiągał moc 5,9kW (8 KM) przy 6000 obr/min. Silnik ten zespolony był z czterobiegową skrzynką przekładniową. Masa kompletnego zespołu napędowego wynosiła 30 kg a całego skutera około 100 kg. Motanna osiągała prędkość maksymalną 80 km/h a zużycie paliwa wynosiło około 2,5 dm3/100 km. Dalsze prace nad tym pojazdem zostały przerwane decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotnictwa (ZPL) podjętą podobno na skutek małego zainteresowania handlu pojazdami tego typu.
Historia powstania:
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera. Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu weszli również inż. J. Kapecki, inż Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski. Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch powstalych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Prototyp został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu. Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.
W 1967 roku wykonano przed-prototyp skutera M57 i nadano mu nazwę Motanna. Była to konstrukcja samonośna, zgrzewana i spawana z wytłoczek stalowych. Do budowy przed-prototypu wykorzystano elementy włoskiego skutera Lambretta 125. Były to zawieszenia obu kół oraz kompletny zespół napędowy. Koło przednie zawieszono na krótkich wahaczach wleczonych współpracujących z dwoma teleskopowymi elementami resorującymi. Tylne koło było zawieszone na jednostronnym wahaczu wleczonym, stanowiącym jednocześnie fragment obudowy zespołu napędowego. Tarczowe koła jezdne wyposażono w ogumienie 3,00-10". Jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 123 cm3 osiągał moc 5,9kW (8 KM) przy 6000 obr/min. Silnik ten zespolony był z czterobiegową skrzynką przekładniową. Masa kompletnego zespołu napędowego wynosiła 30 kg a całego skutera około 100 kg. Motanna osiągała prędkość maksymalną 80 km/h a zużycie paliwa wynosiło około 2,5 dm3/100 km. Dalsze prace nad tym pojazdem zostały przerwane decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotnictwa (ZPL) podjętą podobno na skutek małego zainteresowania handlu pojazdami tego typu.
Historia powstania:
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera. Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu weszli również inż. J. Kapecki, inż Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski. Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch powstalych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Prototyp został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu. Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2010-11-04, 21:38 przez Savier, łącznie zmieniany 2 razy.
- Tukan
- Posty: 386
- Rejestracja: 2008-04-01, 12:24
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: pl
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Montanna
Kolejne zdjęcie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Montanna
Ciekawi mnie jedno... Jaką ten skuter miał pojemność? Prawdopodobnie 175 - tak jak Osa.
Znalazłem coś takiego: http://www.polskiemotocykle.mik.pl/m57-zaw.html
Znalazłem coś takiego: http://www.polskiemotocykle.mik.pl/m57-zaw.html
- qwerty
- Posty: 88
- Rejestracja: 2009-08-26, 20:42
- GG: 0
- Lokalizacja: Płock
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Montanna
Silnik:
Typu Lambretta 125 dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony dmuchawa umieszczona na kole zamachowym. Pojemnosc skokowa 123ccm moc 5,9 kW (ok. 8 KM) przy 6000 obr/min.
Typu Lambretta 125 dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony dmuchawa umieszczona na kole zamachowym. Pojemnosc skokowa 123ccm moc 5,9 kW (ok. 8 KM) przy 6000 obr/min.
Silnik, 2 koła i mina wesoła 



- Wężu
- Posty: 1149
- Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
- Lokalizacja: Rdziostów
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Montanna
Tak właśnie było za każdym razem, gdy zrobili coś porządnego.Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.
Jeżdżę motocyklem WSK 
Ekipa Południe®

Ekipa Południe®
- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Motanna
Na świstaku gość sprzedaje dok. ale do M55
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Pablo_Picasso
- Posty: 388
- Rejestracja: 2010-06-14, 17:25
- GG: 40694177
- Moje maszyny: Komar 2350 75r.
Simson S51 Enduro 84r.
Tajfun 87r. - Lokalizacja: Gdańsk/Gdynia
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Motanna
Artykuł z AutoMobilisty :
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
GKS Wybrzeże Gdańsk 1945-2012
http://www.facebook.com/ZielonyCustomGarage
http://www.facebook.com/ZielonyCustomGarage
- Vinduro
- Posty: 22
- Rejestracja: 2011-07-10, 23:08
- Moje maszyny: Mińsk 125
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Skuter M56 Motanna
Pablo kiedyś ok 10lat temu pewien pan Andrzej z Wrzeszcza miał taki skuter ,ale później się z nim kontakt urwał
.Kolega od niego Osę M52 kupił .

Vintage Enduro www.ec-classic.com
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
motanna 56 jest budową troche podobnym skuterem do m55, dwa pojedyncze siodełka, kierunkowskazy w manetkach i otwierany przedni błotnik nie wiem na co chyba na dokumenty, bo kask się tam raczej nie mieścił .
-
- Posty: 26
- Rejestracja: 2015-06-17, 18:57
- GG: 0
- Moje maszyny: Cagiva Mito
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
Tu macie wyraźne zdjęcie:
http://www.wueska.pl/download/file.php? ... &mode=view
http://www.wueska.pl/download/file.php? ... &mode=view
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
to jest motanna 57 , a chodzi o motanne 56 ,ale mimo wszystko to zdjęcie jest super
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
w książce ilustrowana historia wsk jest zdjęcie makiety motanny 56 , strasznie się różni od tego które już mam , wygląda bardziej jak m57, tylko inne siodełko,
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
Motanna 56 ostatnio trafiło się zdjęcie fabryczne tego skutera w jeszcze jednej odmianie bez schowka na dokumenty a przód podobny do vespy z okrągłym chromowanym reflektorem i pojedynczą dużą kanapą
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
motanna 56 ze zdjęć fabrycznych wychodzi ze były trzy różne wzory modeli , i jestem prawie pewien że prace nad tym modelem przejęto wraz z całą dokumentacją z WFM, bo tam znalazłem makietę skutera o identycznych kształtach nadwozia jak wszystkie modele motann
- jjaworskyy
- Posty: 2080
- Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
- GG: 0
- Moje maszyny: M06B3
KoBuz - Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
A co z prototypem?
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: WSK M56 Motanna - Skuter
Aż chciało by się rzecz, że tego kwiatu to pół świata
szkoda że to nie naszeNie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość