Strona 1 z 2

WSK M21W1 125

: 2007-07-02, 20:59
autor: bing17
Napisze coś o W1 i całym motocyklu na podstawie książki H.Załęskiego. Ciężar całego motocykla wynosił 107KG, wg. książki v max wynosił 90km/h. Rama miała troche inne wymiary niż B3 i W2, długość 2025mm, rozstaw osi taki sam jak w B3 i W2 czyli 1320mm, szerokość taka jak w W2 czyli 625mm, wysokość 1000mm, reszta jak w innych WSK. Silnik miał pojemność 123,4 ccm, średnica cylindra 54mm, skok 54mm, stopień sprężania 7,5 moc max. 9KM przy 6000 obr. gaźnik GM24U3, zapłon bateryjny, sprzęgło 4 tarczowe, przełożenie wał sprzęgło 35:15, przełożenie skrzynia koło tylne 49:15. To tyle ode mnie, zdjęć nie posiadam, to co napisałem jest przepisane z książki H.Załęskiego, wydanie 1973r. wg. mnie najfajniejsza książka o WSK.
Warto dodać, że silników "W1" było kilka typów które są opisane w skrócie w tym temacie: viewtopic.php?f=62&t=3595

Ponieżej zdjęcie M21W1:
M21W1 11.jpg
Charakterystyka silnika W1 oraz W2 i S01-z3:
w1char.jpg
charakterystykaw1.jpg

: 2007-07-02, 22:39
autor: Maciek
Foteczki do tematu z aukcji na allegro:

: 2007-07-03, 10:34
autor: Gaceczkos
WSK z silnikiem W1 było kilka. Jedną z najciekawszych była M19 Kos. Wyżej opisaliście M21W1. Poniżej zamieszczam zdjęcia silnika W1-J, stosowanego w M19. Silnik ten oparty jest na bazie silnika W2A, znanego z SHL M11W. Różni się on korbowodem, cylindrem, króćcem wraz z podpórką, gaźnikiem, głowicą i oczywiście tłokiem, sworzniem i pierścieniami. Uwagę zwraca także nadlew do pełnej osłony łańcucha. Okno wydechowe jest skierowane pod kątem, a nie jak w W2A na wprost. Krótki opis tego silnika jest w książce "Polskie Motocykle 1946 - 1985"

: 2007-07-04, 08:03
autor: Romano
Gacek ten silnik jest w twoim posiadaniu? No Maćku piękne fotki nam zapodałeś :zdrowko: To bardzo rzadki i bardzo ciekawy model silnika szkoda że była ich naprawdę znikoma ilość.

: 2007-07-05, 10:50
autor: Gaceczkos
Tak się jakoś złożyło :-D Niestety silnik ten nie posiada głowicy, co jest problematyczną sprawą. Poza tym brakuje kilku drobiazgów, ale przy głowicy to mały pikuś.

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-25, 00:12
autor: Fenix
Ten silnik na dolnych fotkach KoSzu to silnik Gazeli (albo sam cylinder z Gazeli).
A wracając do silnika W1 ==> to była bardzo mała seria (nie wszedł jednak do produkcji seryjnej). Z jednego ze zdjęć Maćka widać że było ich co najmniej 51 sztuk, bo taki numer ma przedstawiany silnik. Nie pamiętam już gdzie czytałem (chyba w Horyzontach Techniki z lat 70-tych), obydwa silniki W2 i W1 miały wspólną, bliźniaczą dolną partię (skrzynia, sprzęgło, rozrusznik, kartery itd) a różniły się jedynie średnicą tłoka. Nawet gaźnik był taki sam. To tyle, co wiem o W1...

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-25, 01:44
autor: ŻbiKu
1. Nie miały takiego samego gaźnika, spójrz na fotki (króciec ssący od W1!).
2. Kartery nie były takie same, przecież średnica tuleji W1 była węższa.
3. Nie wiem, co miałeś na mysli pisząc "silnik od Gazeli". Gazele montowane miały silniki W2B, chociaż z tego co mi wiadomo (źródła niesprawdzone), pierwsze egzemplarze miały właśnie montowany silnik W2A z iskrownikiem. Słyszałem to od kilku starszych osób. Pisząc "silnik od Gazeli" miałeś na myśli, że montowali W2A z nowszymi cylindrami (tymi od WSK175?), bo taki właśnie ma cylinder jeden z tych 2 silników na fotkach KoSzu. ;-)
4. Następna różnicą jest odlana "osłona łańcucha".

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-25, 16:33
autor: Fenix
Pisałem z pamięci te dane, więc może się rąbnąłem gdzieś. Ja widziałem trochę inne zdjęcia silnika W1, na którym wyraźnie był widoczny gaźnik Pegaz (zresztą w opisie słownym - o ile dobrze pamięta - też podawano, że jest Pegaz, tyle że taki jak miała to M11W czyli średnica 24 mm). Kartery w rzeczy samej są nieco inne, bo mają wyjście na osłonę gumową. Poza tym osłonami - to jednak są bliżniacze do silnika WSK 175.
Ja też się spotkałem z ustnymi informacjami, że na początku produkcji do Gazeli wstawiano silniki, które zostały po SHL M11W (czyli W2A). Ale nie będę tu niczego osądzał, bo zbyt mało jest danych.
A silnik Gazeli jest na tym zdjęciu (to nie jest przecież silnik WSK 175):
Obrazek

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-25, 17:36
autor: ŻbiKu
No faktycznie nieco inny cylinder miała gazela i króciec ssący. Tego nie wiedziałem. Prócz tego jeszcze koło zamachowe ale nie o tym temat.

Co do W1 wszystko jest możliwe, przecież to była seria przedprodukcyjna i na pewno sprawdzano różne warianty (w tym gaźniki), to już wiemy że stosowano 2 typy gaźników, PEGAZ i jakiś mocowany tak jak w WSK125 (fotka Gaceczkosa).
Kartery W1 nie mogą różnić się tylko wyjściem na osłonę, ale też miejscem gdzie zakładasz cylinder. Tuleja cylindra W! jest węższa od tuleji stosiedziemdziesiątki piątki, dlatego cylindra 175 nijak nie założysz do 125. Podobnie ma się sprawa w simsonach. Do 50cmm spokojnie założysz 60ccm, ale 70ccm już nie da rady, trzeba przerobić kartery.

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-25, 23:08
autor: Fenix
Prócz tego jeszcze koło zamachowe
Wueski też przez jakiś czas miały to koło zamachowe... Dopiero później zastąpiono je tą cholerną tulejką, którą tak trudno zdjąć z wału.

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-26, 08:30
autor: ŻbiKu
Tulejka to porażka, w tym roku kosz sprzęgłowy zdystansować przez nią musiałem, ponieważ nie weszła na czop tyle ile powinna 8/

Posiada ktoś jakieś skany danych technicznych albo czegokolwiek o silniku W1??

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-26, 15:56
autor: KLINAR
Warto tez dodac że zdjęcia podane przez Maćka i gaceczkosa mimo że przedstawiaja silnik W1 róznią sie bardzo istotna żecza a mianowicie pradnicą, jeden silnik wyglada na to że posiadał pradnice taka jak w silnikach 059 czy 060 a ten podany przez gaceczkosa widać że posiadał magneto czyli taka jak w W2A

A tak poza tematem Żbiku byc może założyłeś tulejke odwrotnie ;-) Ostatnio przy składaniu mojego Wiatra meczyłem sie z tym i za nic tulejka nie chciala wejsc nawet po opukaniu jej gumowym mlotkiem a kiedy odwrociłem ja weszła jak w masło.

Re: WSK z silnikiem W1

: 2008-03-26, 23:27
autor: ŻbiKu
Nie założyłem odwrotnie nie jestem półkulą.

Re: WSK M21W1 125

: 2010-11-13, 19:36
autor: no_stress
Brakująca część układanki. Głowica w1.

Re: WSK M21W1 125

: 2010-11-13, 20:47
autor: Sebastian440
Ładna głowica ale o jaki element układanki chodzi ? Jaka jest średnica komory?

Re: WSK M21W1 125

: 2010-11-13, 22:22
autor: z-tomek
Rozumiem że świeca w tej komorze nie jest centralna? Można fote komory tak na wprost?

Re: WSK M21W1 125

: 2010-11-18, 23:40
autor: kapitan zbik
sebastian440 pisze:Ładna głowica ale o jaki element układanki chodzi ?
zapewne o ten:
Gaceczkos pisze:Tak się jakoś złożyło :-D Niestety silnik ten nie posiada głowicy, co jest problematyczną sprawą. Poza tym brakuje kilku drobiazgów, ale przy głowicy to mały pikuś.

Re: WSK M21W1 125

: 2011-04-23, 21:19
autor: termin21
Mam cały taki silnik ,lecz za dużo mam tych silników i nie mogłem wygrzebać ,ale za jakiś czas dorzuce,przypadkowo trafiłem na temat , i zleciałem do arsenału zrobićfotke cylindra... Tyle ,ze ten silnik pochodził od motoru WSk MR16 poj 125 ,a nie od szosowej
Kopia DSCF7013.jpg
Kopia DSCF7014.jpg

Re: WSK M21W1 125

: 2011-04-23, 22:48
autor: Sebastian440
jaka jest średnica cylindra?

Re: WSK M21W1 125

: 2011-04-23, 23:01
autor: Brat
Przecież to cylinder od Shl z odciętym daszkiem gaźnika.