Typowe usterki motocykli, czyli cytaty z książek
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Typowe usterki motocykli, czyli cytaty z książek
Jako że mi się trochę nudzi chcę coś dobrego zrobić i przy okazji dla tych co nie mają książki to przepisuję... (do Moderatora/ów - wklejcie to gdzieś gdzie będziecie uważać za odpowiednie i ewentualnie zmieńcie kolor, bo zielony to chyba wasz ;p)
Układ kierowniczy wiotki:
- nie dokręcone nakrętki śrub mocujących nogi nieruchome w półce dolnej,
- nie dokręcona nakrętka osi koła przedniego,
- brak dużej ilości szprych lub poluzowane szprychy,
- obniżone ciśnienie w ogumieniu,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Stuki w układzie kierowniczym:
- nadmierny luz w łożysku sterowym,
- wybity otwór na sworzeń w półce górnej.
Niezbyt płynny ruch układu kierowniczego:
- wgniecione bieżnie łożysk,
- pęknięte kulki łożyska.
Zawieszenie przednie nadmiernie sztywne:
- zgięte nogi nieruchome widelca teleskopowego,
- zwiększenie wymiaru tulejki dolnej (średnicy zewn.),
- nadmierna ilość oleju w amortyzatorach lub olej o większej lepkości niż Lux 10,
- brak smarowania osłonki gumowej na górnej części nogi ruchomej (motocykl M21W2S).
Stuki w zawieszeniu przednim:
- nadmierne luzy na skutek zużycia tulejek ślizgowych,
- pęknięta sprężyna,
- brak oleju na skutek wycieku przez połączenie noga ruchoma-element tłumiący lub przez pierścień typu Simmera.
Zawieszenie tylne zbyt sztywne:
- zgięte tłoczysko amortyzatora,
- ciasne spasowanie tulejek poliamidowych ze stalowymi przy naprawie łożyska wahacza.
Stuki w zawieszeniu tylnym:
- brak oleju w amortyzatorze,
- pęknięta sprężyna,
- zniszczone tulejki gumowe w uchwytach,
- uszkodzone elementy tłoczyska amortyzatora.
Zawieszenie tyle zbyt wiotkie:
- duże luzy w łożyskowaniu wahacza,
- duże luzy w łożyskach koła tylnego,
- nie dokręcona dostatecznie nakrętka osi koła tylnego,
- zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego.
Zmniejszona skuteczność hamowania:
- zanieczyszczenie okładzin szczęk hamulcowych pyłem, smarem lub zamoczone,
- nadmierne zużyte okładziny szczęk hamulcowych,
- zużyty lub porysowany bęben hamulcowy,
- nadmiernie nagrzane szczęki i bębny hamulcowe.
Blokowanie hamulców:
- niewłaściwa regulacja hamulców,
- zapieczony rozpieracz szczęk w pokrywie,
- zniekształcona pokrywa,
- pęknięta sprężyna powrotna szczęk,
- pęknięte druty linki hamulca przedniego.
Motocykl ściąga w czasie jazdy:
- wadliwe ustawienie koła tylnego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego,
- zbyt cienka podkładka między płetwą wahacza i nakrętką tulei koła łańcuchowego (M21W2, M21W2S)
- skrzywiona lub pęknięta rama lub wahacz,
"Trzepotanie" układu kierowniczego:
- wadliwie założone ogumienie na koła przednie,
- skrzywiona obręcz koła przedniego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła przedniego,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Drgania kierownicy i podnóżków:
- poluzowane śruby mocujące silnik do ramy.
Tekst pochodzi z książki H. Załęski "Jeżdżę motocyklem WSK" WKiT
to tak na próbę czy się podoba co ewentualnie zmienić, jak się spodoba to przepisze o silniku i instalacji elektrycznej
Układ kierowniczy wiotki:
- nie dokręcone nakrętki śrub mocujących nogi nieruchome w półce dolnej,
- nie dokręcona nakrętka osi koła przedniego,
- brak dużej ilości szprych lub poluzowane szprychy,
- obniżone ciśnienie w ogumieniu,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Stuki w układzie kierowniczym:
- nadmierny luz w łożysku sterowym,
- wybity otwór na sworzeń w półce górnej.
Niezbyt płynny ruch układu kierowniczego:
- wgniecione bieżnie łożysk,
- pęknięte kulki łożyska.
Zawieszenie przednie nadmiernie sztywne:
- zgięte nogi nieruchome widelca teleskopowego,
- zwiększenie wymiaru tulejki dolnej (średnicy zewn.),
- nadmierna ilość oleju w amortyzatorach lub olej o większej lepkości niż Lux 10,
- brak smarowania osłonki gumowej na górnej części nogi ruchomej (motocykl M21W2S).
Stuki w zawieszeniu przednim:
- nadmierne luzy na skutek zużycia tulejek ślizgowych,
- pęknięta sprężyna,
- brak oleju na skutek wycieku przez połączenie noga ruchoma-element tłumiący lub przez pierścień typu Simmera.
Zawieszenie tylne zbyt sztywne:
- zgięte tłoczysko amortyzatora,
- ciasne spasowanie tulejek poliamidowych ze stalowymi przy naprawie łożyska wahacza.
Stuki w zawieszeniu tylnym:
- brak oleju w amortyzatorze,
- pęknięta sprężyna,
- zniszczone tulejki gumowe w uchwytach,
- uszkodzone elementy tłoczyska amortyzatora.
Zawieszenie tyle zbyt wiotkie:
- duże luzy w łożyskowaniu wahacza,
- duże luzy w łożyskach koła tylnego,
- nie dokręcona dostatecznie nakrętka osi koła tylnego,
- zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego.
Zmniejszona skuteczność hamowania:
- zanieczyszczenie okładzin szczęk hamulcowych pyłem, smarem lub zamoczone,
- nadmierne zużyte okładziny szczęk hamulcowych,
- zużyty lub porysowany bęben hamulcowy,
- nadmiernie nagrzane szczęki i bębny hamulcowe.
Blokowanie hamulców:
- niewłaściwa regulacja hamulców,
- zapieczony rozpieracz szczęk w pokrywie,
- zniekształcona pokrywa,
- pęknięta sprężyna powrotna szczęk,
- pęknięte druty linki hamulca przedniego.
Motocykl ściąga w czasie jazdy:
- wadliwe ustawienie koła tylnego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła tylnego,
- zbyt cienka podkładka między płetwą wahacza i nakrętką tulei koła łańcuchowego (M21W2, M21W2S)
- skrzywiona lub pęknięta rama lub wahacz,
"Trzepotanie" układu kierowniczego:
- wadliwie założone ogumienie na koła przednie,
- skrzywiona obręcz koła przedniego,
- niskie ciśnienie w ogumieniu koła przedniego,
- nadmierne zużycie łożysk w kole przednim.
Drgania kierownicy i podnóżków:
- poluzowane śruby mocujące silnik do ramy.
Tekst pochodzi z książki H. Załęski "Jeżdżę motocyklem WSK" WKiT
to tak na próbę czy się podoba co ewentualnie zmienić, jak się spodoba to przepisze o silniku i instalacji elektrycznej
Początkujący motórzysta .... 

- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Typowe usterki w instalacji elektrycznej
Brak świateł drogowych może być spowodowany:
- przepaleniem żarówki,
- wadliwym lub luźnym osadzeniem żarówki,
- wadliwym podłączeniem (lub odłączone przewody) przewodów do stacyjki,
- odłączonym przewodem w przełączniku świateł,
- uszkodzoną cewką w prądnicy zasilającą światłą drogowe.
Brak świateł pozycyjnych, światła stop może być spowodowany:
- uszkodzoną lub niewłaściwe osadzoną żarówką,
- przerwanym lub odłączonym przewodem,
- uszkodzeniem bezpiecznika (8A),
- wyładowaniem się akumulatora.
Brak sygnału dźwiękowego (klaksonu) może być spowodowany:
- rozregulowaniem sygnału dźwiękowego lub jego uszkodzeniem,
- przerwaniem obwodu zasilającego,
- uszkodzeniem bezpiecznika (8A),
- rozładowaniem akumulatora.
Rozładowanie akumulatora może być spowodowane:
- uszkodzeniem bezpiecznika przy prostowniku (w motocyklach M06B1 i M06B3),
- przerwaniem obwodu układu ładowania akumulatora,
- uszkodzeniem akumulatora jak np.: brak elektrolitu, zwarcie wewnątrz akumulatora
Brak świateł drogowych może być spowodowany:
- przepaleniem żarówki,
- wadliwym lub luźnym osadzeniem żarówki,
- wadliwym podłączeniem (lub odłączone przewody) przewodów do stacyjki,
- odłączonym przewodem w przełączniku świateł,
- uszkodzoną cewką w prądnicy zasilającą światłą drogowe.
Brak świateł pozycyjnych, światła stop może być spowodowany:
- uszkodzoną lub niewłaściwe osadzoną żarówką,
- przerwanym lub odłączonym przewodem,
- uszkodzeniem bezpiecznika (8A),
- wyładowaniem się akumulatora.
Brak sygnału dźwiękowego (klaksonu) może być spowodowany:
- rozregulowaniem sygnału dźwiękowego lub jego uszkodzeniem,
- przerwaniem obwodu zasilającego,
- uszkodzeniem bezpiecznika (8A),
- rozładowaniem akumulatora.
Rozładowanie akumulatora może być spowodowane:
- uszkodzeniem bezpiecznika przy prostowniku (w motocyklach M06B1 i M06B3),
- przerwaniem obwodu układu ładowania akumulatora,
- uszkodzeniem akumulatora jak np.: brak elektrolitu, zwarcie wewnątrz akumulatora
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Szacunek za pracę stary, ale myślę, że bez większej potrzeby. Istnieją programy typu OCR do czytania i przepisywania tekstu ze np. zdjęć lub pdf-u. Zobaczę w swoich książkach gdzie będą najlepsze tego typu schematy. Pozdr. Na razie wstrzymaj sie z przepisywaniem.
Pomysł dobry oczywiście!
Pomysł dobry oczywiście!
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Spoko chociaż ktoś coś docenia ale i tak się nudzę dziś więc mogę przepisać i będzie szybciej 
Bym już napisał ale coś komp mi się wyłączył i nie chciał włączyć..

Bym już napisał ale coś komp mi się wyłączył i nie chciał włączyć..
Początkujący motórzysta .... 

- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Typowe usterki silnika (właściwie można takie zrobić 3 nagłówki i też je jakos wyróżnić wielkoscia i potem podtematy też kolorem jak poprzednie czy cos)
Typowe usterki silnika
Silnik nie daje się uruchomić (paliwo nie dochodzi do cylindra):
- niedrożny kranik zbiornika paliwa,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zanieczyszczony filtr siatkowy w gaźniku,
- zatkana dysza główna .
Silnik nie daje się uruchomić (zbyt duży dopływ paliwa do cylindra, świeca mokra)
- nadmierne długie zatapianie pływaka,
- przechylenie motocykla na prawą stronę,
- nadmiernie wkręcona śruba regulacji wolnych obrotów,
- obrócona komora pływakowa w lewą stronę (gaźnik GM26U3),
- obrócony gaźnik na prawą stronę na króćcu silnia (silnik S01-Z3A Lux),
- nieszczelny pływak w komorze pływakowej,
- nieszczelny zaworek paliwa komory pływakowej.
Trudny rozruch silnika zimnego (do cylindra dopływa zbyt uboga mieszanka):
- silnik zasysa dodatkowe powietrze (fałszywe) na skutek nieszczelnego połączenia gaźnika z cylindrem,
- komora pływakowa przekręcona w prawo (gaźnik GM26U3 w silniku W2B),
- gaźnik przekręcony w lewo na króćcu (gaźnik G20M2A w silniku S01-Z3A Lux),
- za dużo wykręcona śruba regulacji wolnych obrotów.
Silnik nie daje się uruchomić na skutek braku iskry:
- uszkodzony bezpiecznik (motocykle M21W2, M21W2S),
- brak przerwy na świecy zapłonowej lub przerwa za duża,
- uszkodzona świeca (przebicie na masę),
- uszkodzony opornik w końcówce kątowej świecy,
- brak przerwy na przerywaczu, zanieczyszczone lub nadpalone styki na przerywaczu,
- uszkodzona cewka zapłonowa,
- przebicie na masę z osłony blaszanej końcówki kątowej świecy w przypadku obfitego zamoczenia,
- ścięty klin koła magnesowego lub obrócony prawy czop wału korbowego (silnik S01-Z3A Lux),
- wadliwe ustawienie zapłonu.
Silnik pracuje jak czterosuw:
- mocno zanieczyszczony filtr powietrza,
- zamknięta przepustnica powietrza w gaźniku GM26U3 (silnik W2B),
- zbyt wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej,
- zbyt wysoko podniesiona iglica w przepustnicy,
- zbyt mocno wkręcona śruba wolnych obrotów (wówczas silnik pracuje wadliwie na wolnych obrotach),
- zbyt duża dysza główna (wówczas silnik pracuje wadliwie przy pełnym otwarciu przepustnicy),
- gaźnik przekręcony na prawą stronę (G20M2A w silniku S01-Z3A Lux),
- komora pływakowa przekręcona w lewo (w gaźniku GM26U3).
Silnik przy pełnym obciążeniu traci moc, przyhamowuje, strzela w gaźnik:
- niski poziom paliwa w komorze pływakowej,
- iglica przepustnicy nadmiernie opuszczona,
- przekręcony gaźnik w lewo (G20M2A),
- przekręcona komora pływakowa w prawo (GM26U3),
- nieszczelność między gaźnikiem i cylindrem,
- zbyt niska wartość cieplna świecy np.: 175 zamiast 240 w silniku W2B.
Silnik strzela do rury wydechowej:
- woda w paliwie,
- niewłaściwy stan połączeń w obwodzie pierwotnym układu zapłonowego,
- uszkodzony kondensator,
- mostkowanie świecy,
- nadpalenie styków przerywacza,
- uszkodzona sprężyna przerywacza,
- samoczynne wyłączanie układu zapłonowego w stacyjce,
- znaczne powiększenie otworu łożyska przerywacza.
Silnik przerywa:
- woda w paliwie (spr. w odstojniku kranika),
- mocne zanieczyszczenie filtru paliwa w odstojniku lub gaźniku,
- znaczne zanieczyszczenie przerywacza,
- przebicie świecy zapłonowej,
- niewłaściwa przerwa między elektrodami świecy lub między stykami przerywacza,
- zatkany otworek w korku zbiornika paliwa
,
- złe styki bezpiecznika w obudowie (w motocyklach M21W2 i M21W2S),
- uszkodzona cewka zapłonowa lub kondensator.
Silnik nie uzyskuje wysokich obrotów:
- zbyt duża odległośćstyków przerywacza,
- nadmierna ilość nagaru w komorze spalania,
- zanieczyszczony nagarem kanał wydechowy oraz tłumik wydechu.
C.D.N po obiedzie
Typowe usterki silnika
Silnik nie daje się uruchomić (paliwo nie dochodzi do cylindra):
- niedrożny kranik zbiornika paliwa,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zanieczyszczony filtr siatkowy w gaźniku,
- zatkana dysza główna .
Silnik nie daje się uruchomić (zbyt duży dopływ paliwa do cylindra, świeca mokra)
- nadmierne długie zatapianie pływaka,
- przechylenie motocykla na prawą stronę,
- nadmiernie wkręcona śruba regulacji wolnych obrotów,
- obrócona komora pływakowa w lewą stronę (gaźnik GM26U3),
- obrócony gaźnik na prawą stronę na króćcu silnia (silnik S01-Z3A Lux),
- nieszczelny pływak w komorze pływakowej,
- nieszczelny zaworek paliwa komory pływakowej.
Trudny rozruch silnika zimnego (do cylindra dopływa zbyt uboga mieszanka):
- silnik zasysa dodatkowe powietrze (fałszywe) na skutek nieszczelnego połączenia gaźnika z cylindrem,
- komora pływakowa przekręcona w prawo (gaźnik GM26U3 w silniku W2B),
- gaźnik przekręcony w lewo na króćcu (gaźnik G20M2A w silniku S01-Z3A Lux),
- za dużo wykręcona śruba regulacji wolnych obrotów.
Silnik nie daje się uruchomić na skutek braku iskry:
- uszkodzony bezpiecznik (motocykle M21W2, M21W2S),
- brak przerwy na świecy zapłonowej lub przerwa za duża,
- uszkodzona świeca (przebicie na masę),
- uszkodzony opornik w końcówce kątowej świecy,
- brak przerwy na przerywaczu, zanieczyszczone lub nadpalone styki na przerywaczu,
- uszkodzona cewka zapłonowa,
- przebicie na masę z osłony blaszanej końcówki kątowej świecy w przypadku obfitego zamoczenia,
- ścięty klin koła magnesowego lub obrócony prawy czop wału korbowego (silnik S01-Z3A Lux),
- wadliwe ustawienie zapłonu.
Silnik pracuje jak czterosuw:
- mocno zanieczyszczony filtr powietrza,
- zamknięta przepustnica powietrza w gaźniku GM26U3 (silnik W2B),
- zbyt wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej,
- zbyt wysoko podniesiona iglica w przepustnicy,
- zbyt mocno wkręcona śruba wolnych obrotów (wówczas silnik pracuje wadliwie na wolnych obrotach),
- zbyt duża dysza główna (wówczas silnik pracuje wadliwie przy pełnym otwarciu przepustnicy),
- gaźnik przekręcony na prawą stronę (G20M2A w silniku S01-Z3A Lux),
- komora pływakowa przekręcona w lewo (w gaźniku GM26U3).
Silnik przy pełnym obciążeniu traci moc, przyhamowuje, strzela w gaźnik:
- niski poziom paliwa w komorze pływakowej,
- iglica przepustnicy nadmiernie opuszczona,
- przekręcony gaźnik w lewo (G20M2A),
- przekręcona komora pływakowa w prawo (GM26U3),
- nieszczelność między gaźnikiem i cylindrem,
- zbyt niska wartość cieplna świecy np.: 175 zamiast 240 w silniku W2B.
Silnik strzela do rury wydechowej:
- woda w paliwie,
- niewłaściwy stan połączeń w obwodzie pierwotnym układu zapłonowego,
- uszkodzony kondensator,
- mostkowanie świecy,
- nadpalenie styków przerywacza,
- uszkodzona sprężyna przerywacza,
- samoczynne wyłączanie układu zapłonowego w stacyjce,
- znaczne powiększenie otworu łożyska przerywacza.
Silnik przerywa:
- woda w paliwie (spr. w odstojniku kranika),
- mocne zanieczyszczenie filtru paliwa w odstojniku lub gaźniku,
- znaczne zanieczyszczenie przerywacza,
- przebicie świecy zapłonowej,
- niewłaściwa przerwa między elektrodami świecy lub między stykami przerywacza,
- zatkany otworek w korku zbiornika paliwa

- złe styki bezpiecznika w obudowie (w motocyklach M21W2 i M21W2S),
- uszkodzona cewka zapłonowa lub kondensator.
Silnik nie uzyskuje wysokich obrotów:
- zbyt duża odległośćstyków przerywacza,
- nadmierna ilość nagaru w komorze spalania,
- zanieczyszczony nagarem kanał wydechowy oraz tłumik wydechu.
C.D.N po obiedzie

Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Że Ci się chciało tyle przepisywać...
Przystopuj, szkoda Twojego czasu. Nie musisz ponadto obrabiać tekstu i tak się to zmieni
.


- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
No to C.D.
Silnik stuka lub dzwoni:
- nadmierny luz między tłokiem a cylindrem (gdy stuki ustępują po nagrzaniu silnika),
- nadmierny luz w główce korbowodu (gdy metaliczne stuki zwiększają się wraz z obrotami),
- nadmierne luzy we łbie korbowodu ( gdy stuki wystepują przy przyspieszaniu lub spadku obrotów),
- zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe,
- poluzowana lub oberwana blacha przeciwciężaru wału korbowego (w silniku S01-Z3A Lux),
- nadmierne zużyte łożyska czopów wału korbowego,
- zużyty łańcuch sprzęgłowy,
- paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej,
- zbyt wczesny zapłon,
- poluzowane nity koła magnesowego ( S01-Z3A Lux),
- nadmierny luz między przepustnicą a korpusem gaźnika.
Silnik przegrzewa się i przestaje pracować:
- zbyt uboga mieszanka,
- zanieczyszczenia kanału wydechowego lub tłumika,
- świeca o zbyt niskiej wartości cieplnej ,
- zbyt późny zapłon,
- paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej,
- zbyt mało lub brak oleju w mieszance,
- zanieczyszczone użebrowanie cylindra i głowicy,
- przeciążony silnik (zablokowane hamulce).
Silnik samoczynnie zwiększa prędkość obrotową na biegu luzem, nie osiąga pełnej mocy:
- zasysanie "fałszywego" powietrza przy zamkniętej przepustnicy,
- duża ilość nagaru w komorze spalania,
- nadmierne zużycie gładzi cylindra i pierścieni tłokowych.
Sprzęgło ślizga się:
- zbyt mały luz na dźwigni sprzęgła przy kierownicy,
- koniec linki opiera o prawą pokrywę silnika W2B (od spodu),
- wadliwa regulacja śrubą w mechanizmie ślimakowym (S01-Z3A Lux),
- zużyte korki tarcz ciernych,
- pęknięta linka zaczepia o pancerz.
Sprzęgło "ciągnie" - nie wyłącza się:
- zbyt duży luz na dźwigni wyłączania sprzęgła (wadliwa regulacja),
- sklejone tarcze sprzęgła,
- koniec dźwigni wyłączania sprzęgła w silniku W2B opiera się o podstawę mechanizmu,
- nadmierne zużycie powierzchni bocznych wycięć kosza sprzęgła i powierzchni bocznych wielowypustu zabieraka.
Zgrzyty podczas przełączania biegów:
- sprzęgło nie wyłącza się,
- zużyty lub uszkodzony mechanizm zmiany biegów.
Brak wszystkich biegów:
- zerwany łańcuszek sprzęgłowy,
- ścięty lub brak klina kółka zębatego na wale (S01-Z3A Lux),
- pęknięty wałek główny,
- ścięte połączenie zębatki na kole zdawczym.
Dźwignia rozrusznika nie wraca do pierwotnego położenia:
- pęknięta sprężyna rozrusznika,
- zaczep sprężyny wysunął się ze swego gniazda,
- pęknięty wałek rozrusznika,
- wałek zmieniacza biegów zatarty wewnątrz wałka rozrusznika.
Silnik stuka lub dzwoni:
- nadmierny luz między tłokiem a cylindrem (gdy stuki ustępują po nagrzaniu silnika),
- nadmierny luz w główce korbowodu (gdy metaliczne stuki zwiększają się wraz z obrotami),
- nadmierne luzy we łbie korbowodu ( gdy stuki wystepują przy przyspieszaniu lub spadku obrotów),
- zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe,
- poluzowana lub oberwana blacha przeciwciężaru wału korbowego (w silniku S01-Z3A Lux),
- nadmierne zużyte łożyska czopów wału korbowego,
- zużyty łańcuch sprzęgłowy,
- paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej,
- zbyt wczesny zapłon,
- poluzowane nity koła magnesowego ( S01-Z3A Lux),
- nadmierny luz między przepustnicą a korpusem gaźnika.
Silnik przegrzewa się i przestaje pracować:
- zbyt uboga mieszanka,
- zanieczyszczenia kanału wydechowego lub tłumika,
- świeca o zbyt niskiej wartości cieplnej ,
- zbyt późny zapłon,
- paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej,
- zbyt mało lub brak oleju w mieszance,
- zanieczyszczone użebrowanie cylindra i głowicy,
- przeciążony silnik (zablokowane hamulce).
Silnik samoczynnie zwiększa prędkość obrotową na biegu luzem, nie osiąga pełnej mocy:
- zasysanie "fałszywego" powietrza przy zamkniętej przepustnicy,
- duża ilość nagaru w komorze spalania,
- nadmierne zużycie gładzi cylindra i pierścieni tłokowych.
Sprzęgło ślizga się:
- zbyt mały luz na dźwigni sprzęgła przy kierownicy,
- koniec linki opiera o prawą pokrywę silnika W2B (od spodu),
- wadliwa regulacja śrubą w mechanizmie ślimakowym (S01-Z3A Lux),
- zużyte korki tarcz ciernych,
- pęknięta linka zaczepia o pancerz.
Sprzęgło "ciągnie" - nie wyłącza się:
- zbyt duży luz na dźwigni wyłączania sprzęgła (wadliwa regulacja),
- sklejone tarcze sprzęgła,
- koniec dźwigni wyłączania sprzęgła w silniku W2B opiera się o podstawę mechanizmu,
- nadmierne zużycie powierzchni bocznych wycięć kosza sprzęgła i powierzchni bocznych wielowypustu zabieraka.
Zgrzyty podczas przełączania biegów:
- sprzęgło nie wyłącza się,
- zużyty lub uszkodzony mechanizm zmiany biegów.
Brak wszystkich biegów:
- zerwany łańcuszek sprzęgłowy,
- ścięty lub brak klina kółka zębatego na wale (S01-Z3A Lux),
- pęknięty wałek główny,
- ścięte połączenie zębatki na kole zdawczym.
Dźwignia rozrusznika nie wraca do pierwotnego położenia:
- pęknięta sprężyna rozrusznika,
- zaczep sprężyny wysunął się ze swego gniazda,
- pęknięty wałek rozrusznika,
- wałek zmieniacza biegów zatarty wewnątrz wałka rozrusznika.
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Hmm, muszę pomyśleć nad podzieleniem tego na części i wpakowanie do odpowiednich działów. Co Wy na to? Mógłbym zrobić temat, następnie go przykleić i byłoby git.
Z tym, że poszperam jeszcze, żeby znaleźć obszerniejszą wersję. Andi, podjąłbyś się ew. przepisywania?
Z tym, że poszperam jeszcze, żeby znaleźć obszerniejszą wersję. Andi, podjąłbyś się ew. przepisywania?
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
No właśnie też tak myślałem żeby podzielić go i w każdy dział co należy.
No oczywiście że mogę podjąć się przepisania czy ewentualnie dopisania jakiś tam pierdół, byle nie cała książka.
No oczywiście że mogę podjąć się przepisania czy ewentualnie dopisania jakiś tam pierdół, byle nie cała książka.
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
OK, to teraz mam parę skanów. Teraz trzeba pomyśleć, w których jest więcej zawarte i które są łatwiejsze do przepisywania. Co sądzisz Andi?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Mogę zacząć przepisywać ale najwcześniej jutro bo mnie dziś w US wymęczyli przy opłacaniu umowy K/S samochodu.
Muszę tylko pomyśleć dokładniej jak np (1. skan) rozwiązać taką tabelkę ale myślę że chyba od podpunktów to się zrobi. I tylko nie wiem (tam w tabeli) czy np. pisać że jak np łożysko tam padnie to trzeba dać do naprawy czy wystarczy że jest np możliwość że to wina łożyska
Muszę tylko pomyśleć dokładniej jak np (1. skan) rozwiązać taką tabelkę ale myślę że chyba od podpunktów to się zrobi. I tylko nie wiem (tam w tabeli) czy np. pisać że jak np łożysko tam padnie to trzeba dać do naprawy czy wystarczy że jest np możliwość że to wina łożyska
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Dobra, no to dumamy.
Myślałem właśnie, żeby zrobić to w podpunktach, chyba tak jak Ty chciałeś? Przykład:
Silnik
- silnik nie daje się uruchomić
* paliwo nie dopływa do gaźnika
No dobra, ale jak ze sposobem usunięcia usterki? Może coś jak w instrukcji?
Myślałem właśnie, żeby zrobić to w podpunktach, chyba tak jak Ty chciałeś? Przykład:
Silnik
- silnik nie daje się uruchomić
* paliwo nie dopływa do gaźnika
No dobra, ale jak ze sposobem usunięcia usterki? Może coś jak w instrukcji?
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Tfu, znaczy przyczyną niedomagania.Savier pisze: No dobra, ale jak ze sposobem usunięcia usterki? Może coś jak w instrukcji?
Knife, bardzo się cieszę, więc są już dwie osoby. Teraz tylko jak to rozmieścić? Ja proponowałbym tak jak to jest w instrukcji, czyli z lewej niedomaganie a z prawej skutek.
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
no tak o to w podpunktach mi chodziło a co do niedomagań to na razie można napisać tak jak mowisz i najwyzej potem zedytować i dostosować
Knife jak chcesz przepisywać to przepisz od 4 do końca a ja przepisze pierwsze 3 załączniki ?????
Knife jak chcesz przepisywać to przepisz od 4 do końca a ja przepisze pierwsze 3 załączniki ?????
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
Na razie wstrzymajcie się z pracami, gdyż sprawa wymaga chłodnego namysłu
.
Zajmuje skany instrukcji do przepisywania!

Zajmuje skany instrukcji do przepisywania!

- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
OK no to poczekam do środy i w środę zaczynam pisanie to wtedy się podzielę z pisaniem
Początkujący motórzysta .... 

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: TYPOWE USTERKI W PODWOZIU
No dobra, najpierw ustalmy jak to ma w ogóle wyglądać.
Na początek - czym dysponujemy? Kolega Andi przepisał niedomagania z książki H. Załęskiego "Jeżdżę motocyklem WSK". Niech no spojrzę jak to tam wygląda. OK, w książce jest podane bez sposobu usunięcia usterki; są tylko powody tych usterek. W "Naprawiam motocykl WSK" jest podobnie. Jedynie w instrukcji, której zapodałem skany jest wersja dla ułomnych, tzn. jest tam podany sposób usunięcia usterki (np. za dużo oleju w mieszance => lać mniej oleju do mieszanki
)
Więc moja propozycja jest taka, żeby przepisać z instrukcji tylko przyczyny niedomagań dając sobie siana ze sposobami ich usunięcia. Ostatnie trzy skany wezmę na siebie, przepuszczę tylko przez program OCR i po problemie.
A teraz w jaki sposób to przepisywać? Najlepsze wyjście wg mnie to punkty i podpunkty, czyli coś takiego jak Andi zaproponował.
OK, weźmy sobie pierwszy skan.
Główny tytuł całego tematu to "Niedomagania silnika". Myślę, że będzie można nazwać tak topic, który przyklei się w odpowiednim dziale. Dobra, teraz pierwszy punkt: Silnik
1. Silnik. //To jest ta kolumna z lewej. Każdy następny punkt to następna kolumna. Potem jest chyba sprzęgło i coś tam.
* silnik nie daje się uruchomić //Druga kolumna. Teraz mamy pierwsze niedomaganie, więc jedziemy.
- paliwo nie dopływa do gaźnika //Dobra, teraz jakby tutaj upchnąć prawą kolumnę?
=> przyczyny:
- brak paliwa w zbiorniku,
- kranik paliwa niedrożny lub zamknięty,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zatkany zaworek odpowietrzający w korku wlewowym. // Dałem strzałkę i kolor, żeby nie było wątpliwości co jest co. Będzie OK?
A tak to wygląda bez komentarzy:
1. Silnik.
* silnik nie daje się uruchomić
- paliwo nie dopływa do gaźnika
=> przyczyny:
- brak paliwa w zbiorniku,
- kranik paliwa niedrożny lub zamknięty,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zatkany zaworek odpowietrzający w korku wlewowym.
* paliwo dopływa do gaźnika
- Paliwo nie dochodzi do cylindra. Po kliku próbach uruchomienia świeca jest sucha
=> przyczyny:
...
Łapiecie ocb? Co byście w tym zmienili?
Na początek - czym dysponujemy? Kolega Andi przepisał niedomagania z książki H. Załęskiego "Jeżdżę motocyklem WSK". Niech no spojrzę jak to tam wygląda. OK, w książce jest podane bez sposobu usunięcia usterki; są tylko powody tych usterek. W "Naprawiam motocykl WSK" jest podobnie. Jedynie w instrukcji, której zapodałem skany jest wersja dla ułomnych, tzn. jest tam podany sposób usunięcia usterki (np. za dużo oleju w mieszance => lać mniej oleju do mieszanki

Więc moja propozycja jest taka, żeby przepisać z instrukcji tylko przyczyny niedomagań dając sobie siana ze sposobami ich usunięcia. Ostatnie trzy skany wezmę na siebie, przepuszczę tylko przez program OCR i po problemie.
A teraz w jaki sposób to przepisywać? Najlepsze wyjście wg mnie to punkty i podpunkty, czyli coś takiego jak Andi zaproponował.
OK, weźmy sobie pierwszy skan.
Główny tytuł całego tematu to "Niedomagania silnika". Myślę, że będzie można nazwać tak topic, który przyklei się w odpowiednim dziale. Dobra, teraz pierwszy punkt: Silnik
1. Silnik. //To jest ta kolumna z lewej. Każdy następny punkt to następna kolumna. Potem jest chyba sprzęgło i coś tam.
* silnik nie daje się uruchomić //Druga kolumna. Teraz mamy pierwsze niedomaganie, więc jedziemy.
- paliwo nie dopływa do gaźnika //Dobra, teraz jakby tutaj upchnąć prawą kolumnę?
=> przyczyny:
- brak paliwa w zbiorniku,
- kranik paliwa niedrożny lub zamknięty,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zatkany zaworek odpowietrzający w korku wlewowym. // Dałem strzałkę i kolor, żeby nie było wątpliwości co jest co. Będzie OK?
A tak to wygląda bez komentarzy:
1. Silnik.
* silnik nie daje się uruchomić
- paliwo nie dopływa do gaźnika
=> przyczyny:
- brak paliwa w zbiorniku,
- kranik paliwa niedrożny lub zamknięty,
- niedrożny przewód paliwa,
- iglica zaworka zablokowana w swoim gnieździe,
- zatkany zaworek odpowietrzający w korku wlewowym.
* paliwo dopływa do gaźnika
- Paliwo nie dochodzi do cylindra. Po kliku próbach uruchomienia świeca jest sucha
=> przyczyny:
...
Łapiecie ocb? Co byście w tym zmienili?
- @ndi.pl
- Posty: 121
- Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
- Moje maszyny: Nieobecny
Re: Typowe usterki motocykli, czyli cytaty z książek
No ok to jutro zacznę pisać 3 pierwsze, zmienić można np. kolory, czy ominąć słowo przyczyny i od razu od myślników pisać, ale to już tylko drobna kosmetyka będzie
Początkujący motórzysta .... 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości