Anodowane i modyfikowane tłoki
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Anodowane i modyfikowane tłoki
Witam,
temat dotyczy twardych powłok anodowych na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.
Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.
FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:
- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.
temat dotyczy twardych powłok anodowych na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.
Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.
FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:
- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2012-09-18, 15:59 przez Alien, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków
Jak się ma anodowanie (w kwestii zmniejszenia tarcia, puchnięcia tłoka i utrzymywania filmu olejowego) do powłok molibdenowych na ściankach bocznych i pokryć zmniejszających przewodność cieplną na denku tłoka (http://www.hipeco.com/), które stosowałeś u siebie
Może połączyć obie technologie 


- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków
Technologie da się połączyć i powstaje wtedy wersja de lux
powierzchnia anody ze względu na pory jest idealnym podkladem do dwusiarczku molibdenu i innych podobnych powłok tarciowych, nazywa sie to ładnie impregnacją powierzchni anodowej. Nie ogłaszam się z tym ze względu na wysokie koszty, ale sam się chyba na to skusze 
Różnica jest taka że w hipeco powłoki są kładzione wybiórczo na powierzchnie (widać na moich zdjęciach), a anoda pokrywa dosłownie każdy zakamarek. Powłoka tlenkowa ze względu na swoją twardość i słabą przewodniość cieplną tlenku alu także działa jak izolacja, oczywiście nie tak mocno jak ceramika na denku, ale progres jest.
Co do tarcia to wyraźna róznica jest na korzyść anody (w stosunku do oryginału), czuć to pod palcem
wiadomo ze w porównaniu do dwusiarczku jest większy współczynnik tarcia bo to jak na razie najwyższy dostępny high-tech w powłokach. Co jednak jest na plus:
- cena
- trwałość (powłoka molibdenowa jednak bardzo szybko się wyciera, wprawdzie pozostaje niewidoczna w porach ale materiału ubywa)
- obecność porów (widać to pięknie na zdjęciach z netu, mikroporowatosć anodowanej powierzchni jest zacna. W tych miejscach olej idealnie się trzyma poprawiając smarowanie, które pozytywnie wpływa na wszystko od zużycia po wytwarzanie ciepła i puchniecie tłoka)
To tak w dużym skrócie, moim zdaniem warto.


Różnica jest taka że w hipeco powłoki są kładzione wybiórczo na powierzchnie (widać na moich zdjęciach), a anoda pokrywa dosłownie każdy zakamarek. Powłoka tlenkowa ze względu na swoją twardość i słabą przewodniość cieplną tlenku alu także działa jak izolacja, oczywiście nie tak mocno jak ceramika na denku, ale progres jest.
Co do tarcia to wyraźna róznica jest na korzyść anody (w stosunku do oryginału), czuć to pod palcem

- cena

- trwałość (powłoka molibdenowa jednak bardzo szybko się wyciera, wprawdzie pozostaje niewidoczna w porach ale materiału ubywa)
- obecność porów (widać to pięknie na zdjęciach z netu, mikroporowatosć anodowanej powierzchni jest zacna. W tych miejscach olej idealnie się trzyma poprawiając smarowanie, które pozytywnie wpływa na wszystko od zużycia po wytwarzanie ciepła i puchniecie tłoka)
To tak w dużym skrócie, moim zdaniem warto.
-
- Posty: 20
- Rejestracja: 2011-01-28, 00:56
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125,
Komar - Lokalizacja: Krosno
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków
A jak jest z zamkami?
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków
Zamki odpowiednio zabezpieczam i pozostają nietknięte. Demontaż i ponowne osadzanie jest zbyt ryzykowne, zamki lubią wtedy wypadać.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 2011-09-15, 23:13
- GG: 0
- Moje maszyny: karpaty
simson s77/7/1/1M LC - Lokalizacja: cieciułów
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Witam. Jest możliwość wykonania tej usługi na tłoku z Simsona?? Tłok firmy MZA
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Nie ma problemu, trzeba mi go tylko wysłać razem ze sworzniem.
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Panie na ile wyceniasz ten tłoczek, (s32, 175ccm) Fotki z rozmiarami :
- http://www.bikepics.com/pictures/2332899/
- http://www.bikepics.com/pictures/2332890/
- http://www.bikepics.com/pictures/2332899/
- http://www.bikepics.com/pictures/2332890/
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Jop. Tylko, że to nie jest ani gorzyce ( bo tłoków do s32 nie robili, ani almot bo do s32 też nie robi ).
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
To kto jest producentem tego tłoka? To oryginał czy dzisiejsze rzemiosło?
Jak chcesz to mogę z niego wycisnąć ile się da...
A ile się da? Nie wiem, musiałbym go pomierzyć żeby obczaić konstrukcje.
Jak chcesz to mogę z niego wycisnąć ile się da...
A ile się da? Nie wiem, musiałbym go pomierzyć żeby obczaić konstrukcje.
Mogę Ci zrobić najlepszy tłok jaki można urobić z tego kawałka aluminium, ale nie dam Ci gwarancji że to wystarczy bo nie wiem jakie są założenia dla modów silnika. Na ogólny bilans cieplny ma wpływ bardzo wiele czynników i efekt zależy tylko od tego z jaką świadomością projektujesz tą przeróbkęparadoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania.

- 125 arek
- Posty: 535
- Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
- GG: 6055683
- Moje maszyny: M 06 B1
- Lokalizacja: marcinkowice
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Alien a ile chcesz za tłok od wsk 125 gorzycki na 1 szlif tak po starej znajomości ??? trochę zacząłem modzić
ale tylko trochę XD
ale tylko trochę XD
Ekipa Południe®
- Muciek
- Moderator
- Posty: 1466
- Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
- Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
- Lokalizacja: Radziechowy
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Jakaś różnica jak anodujesz do hardkorowego zestawu a serii?
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
W powłoce nie ma różnicy, inaczej tylko obrabiam.
-
- Posty: 50
- Rejestracja: 2012-01-01, 20:51
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK b1
wsk m06 1958r
Cz 125/516 cross
Simson s51
motorynka - Lokalizacja: Dąbie
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
witam mial bym pare tlokow w liczbie 3 lub 4 byla by jakas znizka ? i drugie pytanie
może mi wysłać ktoś fotke gorzyckiego tłoka
i drugi problem do wfm
widzialem tłoki FSO poznan z czerwonymi napisami u gury z czarnymi a jak wyglądaja te orginalne ?
tłok FSO oplacalo by sie anodowac czy lepiej znalesc gorzycki ?
gg7357624
email:dawidex@hotmail.com
jak cos te fotki
może mi wysłać ktoś fotke gorzyckiego tłoka
i drugi problem do wfm
widzialem tłoki FSO poznan z czerwonymi napisami u gury z czarnymi a jak wyglądaja te orginalne ?
tłok FSO oplacalo by sie anodowac czy lepiej znalesc gorzycki ?
gg7357624
email:dawidex@hotmail.com
jak cos te fotki
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Zapoznaj się z tym tematem: viewtopic.php?f=53&t=11430&p=506659#p506659
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2012-03-24, 20:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WFM M06
DRZ 400
KX 85
DU TICO - Lokalizacja: Rzeszow
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
A ja zapytam - kolory anodowania mozna sobie wybrac ??
Belushi
Belushi
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Co to za różnica...
Chyba, że czerwony szybszy?
Chyba, że czerwony szybszy?
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Chodzi na pewno o zewnętrzne elementy, nie wiesz o co chodzi to nie pisz.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Anodowanie tłoków - Usługa
Jeśli chodzi o tłoki to nie ma możliwości uzyskania innego koloru niż odcień alu wynikający ze składu stopu. Nie wiem w ogóle anodowanie III typu można robić w kolorze, ja w każdym razie nie mogę.
Inne elementy jak najbardziej, ale kolor i cena to już sprawa do indywidualnego obgadania. Jak masz konkrety to pisz na maila.
Inne elementy jak najbardziej, ale kolor i cena to już sprawa do indywidualnego obgadania. Jak masz konkrety to pisz na maila.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość