Serię informacyjną motocykli WSK M06 zmontowano po dostarczeniu dokumentacji i elementów motocykla z Warszawskiej Fabryki w 1954 roku.
![Obrazek](http://img8.imageshack.us/img8/1139/wsk11.th.jpg)
![Obrazek](http://img8.imageshack.us/img8/1411/wsk12.th.jpg)
![Obrazek](http://img8.imageshack.us/img8/4992/swid19.th.jpg)
Produkcję seryjną WSK rozpoczęto w 1955 roku. Elementy nadwozia, jak i silniki dostarczano z WFM. Były to identyczne motocykle. Rozróżnić je można było tylko poprzez spojrzenie na tabliczkę znamionową i pole numerowe ramy.
Silnik motocykla wzięto ze "stajni" SHL z modelu M04/M05. Zapłon i koło magnesowe pozostawały te same (moc 17 Wat). Zmieniono wał korbowy, choć tulejka w korbowodzie pozostawała ta sama (12mm). Zmodernizowano tłok (w shl m04 był z odlewni FSO).
Opis silnika S01:
-dwusów
-średnica cylindra 52 mm
-skok tłoka 58 mm
-pojemność skokowa 123 ccm
-stopień sprężania 6
-moc maksymalna 4 KM przy 4250 obr/min
-skrzynia biegów wbudowana w kartery silnika
-przeniesienie napędu z wału na skrzynię biegów łańcuszkiem sprzęgłowym
-sprzęgło mokre, miało 3 tarcze
-zasilany gaźnikiem G16
-chłodzony powietrzem
Opis nadwozia:
Rama:
Historia ramy motocykla WSK M06 sięga aż czasów przedwojennych, a mianowicie motocykla SHL 98. Rama ta została poddana wielu modyfikacjom służąc w wielu motocyklach, poczynając od SHL M02, M03, M04, M05. Na podstawie tej samej ramy zbudowano wspaniałe rajdowe SHL-ki: RJ1 i RJ2 (dodano suwaki). Tak samo było w przypadku motocykla WSK M06. Przerobiono w zasadzie tylko tył ramy dodając amortyzowanie tylnego koła. Zmiany dotyczyły także sposobu zawieszenia silnika. Nie jest tak, że jest to ta sama rama, w której ktoś zmienił tył. Chodzi mi o to, że konstrukcja kołyskowej, zamkniętej ramy wywodzi się z czasów przedwojennych.
Zawieszenie przednie:
Przednie zawieszenie motocykla WSK nie posiadało tłumienia olejowego. Smarowane było smarami stałymi, wprowadzanymi przez dwie smarowniczki wbudowane w obudowy lag. Zawieszenie po wprowadzeniu drobnych zmian zostało wzięte z modelu SHL M05, a wcześniej służyło w rajdowej SHL RJ2. Tuleje zawieszenia były wykonane z aluminium, więc szybko ulegało zużyciu. Jednak ówczesne czasy nie pozwalały na wprowadzenie teleskopów z tłumieniem olejowym.
Zawieszenie tylne:
Teleskopy o tłumieniu olejowym, kryte, szklankowe. Nie posiadały regulacji twardości.
Lampa przednia:
Lampa o średnicy 135mm. Posiadała na początku szkło z logiem T11, a później ZELMOT.
Lampa tylna:
Znany wszystkim "żółwik" o metalowej obudowie z porcelanowym, o pięknym wzorze szkiełku. Lampki tej używano zresztą do większości polskich pojazdów z lat 50-tych(Shl m04, m05, Junak m07, pierwsze wersje SHL M06U i inne). Posiadała dolne podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Brak było światła stopu, przez co użytkownicy w latach 60-tych masowo wymieniali ją na nowszy model. Dziś ta lampka jest bardzo poszukiwanym rarytasem, prawie jak Kielecki "nochal".
Tłumik:
Tłumik "rybka" w zasadzie był zapożyczony od wcześniejszych modeli SHL. Różnił się jedynie sposobem mocowania do samej ramy. W SHL m04 mocowanie było podłużne, a w M06 trójkątne. Wydech dało się rozebrać na 3 części. W środku znajdował się nierozbieralny, metalowy "filtr". Tłumik bardzo szybko ulegał zamięciom, uszkodzeniom, szczególnie jego przednia część. Najlepiej w sumie zachowywał się ostatni element, tzw. "rybi ogon"
Opis zmian modeli z tych lat:
1955:
-silnik z żeberkami( 2 wyjścia na instalację)
![Obrazek](http://img15.imageshack.us/img15/6178/660502789.th.jpg)
-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka
![Obrazek](http://img15.imageshack.us/img15/5843/614722821.th.jpg)
-siedzenie typu WFM na desce
![Obrazek](http://img197.imageshack.us/img197/8494/6560661121.th.jpg)
![Obrazek](http://img197.imageshack.us/img197/366/6457723781.th.jpg)
-dźwignia startera i zmiany biegów wyginana jak w SHL M04
![Obrazek](http://img200.imageshack.us/img200/2098/622672642.th.jpg)
-cylinder ze skośnym wydechem
![Obrazek](http://img200.imageshack.us/img200/4299/6626793621.th.jpg)
-szkło lampy z logiem T11( jak na kapie iskrownika starego typu)
![Obrazek](http://img269.imageshack.us/img269/6445/87150955.th.jpg)
-głowica ze skośną świecą
![Obrazek](http://img189.imageshack.us/img189/1502/622243934.th.jpg)
-zbiornik paliwa z mocowanie jak w SHL M04/M05
![Obrazek](http://img189.imageshack.us/img189/1959/wskzielona2.th.jpg)
-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)
![Obrazek](http://img269.imageshack.us/img269/7752/624658938.th.jpg)
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1956:
-silnik bez żeberek( 2 wyjścia na instalację)
-tylne koło bez ząbków na napęd licznika( brak licznika)
-okrągła puszka
-siedzenie typu WFM na desce
-dźwignia startera i zmiany biegów już prosta
-cylinder z prostym wydechem
-szkło lampy z logiem T11
-zbiornik paliwa mocowany śrubą centralną
-kapa sprzęgła (napis WFM w kole)
![Obrazek](http://img25.imageshack.us/img25/5182/6147714832.th.jpg)
Powstała krótka seria modeli przejściowych pod koniec 1956 roku:
-dodano licznik (ten na foto to licznik II serii, jednak I serii nie różnił się zbyt wiele)
![Obrazek](http://img25.imageshack.us/img25/2771/69799322.th.jpg)
-została okrągła puszka i silnik z dwoma wyjściami
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1957:
-zmieniono puszki na trójkątne
-siedzenie typu WFM na desce
-silnik 3 wyjścia na instalację produkcji WFM
-dodano licznik (napis WFM)
![Obrazek](http://img25.imageshack.us/img25/2771/69799322.th.jpg)
-głowica ze skośną świecą
-lampa tylna żółwik
-szkło lampy z logiem ZELMOTU( jak na kapie iskrownika nowszego typu)
-zmieniono kapę sprzęgła z napisem WFM (podłużnym)
-dodano klakson(montowany w tym miejscu co w WFM, czyli nad puszkami)
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
1958:
-głowica ze skośną świecą
-dodano nowe kolory malowania( czerwony, niebieski)
-licznik(nadal napis WFM)
-lampa żółwik
-manetki jak w SHL M04(te z aluminiowymi korkami)
-kapa iskrownika z logiem ZELMOTu
![Obrazek](http://img3.imageshack.us/img3/9361/56476025.th.jpg)
II połowa 1958r:
- silniki zaczęto produkować w WSK (cylinder okrągły, głowica z prostą świecą, gaźnik g-20)
- logo WSK na zbiorniku(nowy typ)
-wprowadzono lampę tylną nowego typu
-manetki już jak w zwykłych, późniejszych WSK
-zmieniono miejsce mocowania klaksonu( zaczęto mocować go z przodu motocykla, pod główką ramy)
Na początku produkcji motocykle WSK malowano tylko na kolor zielony(na baku pierwsze logo WSK). W pierwszych egzemplarzach malowano nawet logo WFM.
Dla porównania podam kolory malowania bliźniaczych modeli WSK M06 i WFM M06:
Kolory WFM 1955-1957:
-zielony(pierwsze egzemplarze)
-szary
-wiśniowy(czerwony-wersje jubileuszowe, defiladowe)
-kremowy(bardzo rzadka wersja)
-czarny
Kolory WSK z lat 1955-1957:
-zielony
-czarny
-niebieski( w roku 1957r. wprowadzono ten kolor. Wyprodukowano w tym roku, w tym kolorze jednak niewiele egzemplarzy)
-szary(bardzo nieliczne egzemplarze, ale jednak występowały. Do naszych czasów zachowało się tylko kilka egzemplarzy motocykli WSK w takim kolorze)
Co do zielonych WFM mam pewne informacje, że zostały wyprodukowane ( tabliczka Warszawskiej Fabryki Motocykli). W dzisiejszych czasach można spotkać nieliczne egzemplarze z tabliczkami WFM.
W 1959r. zaczęto rozszerzać ofertę modelową. Wprowadzono między innymi model M06Z( ale to już nie ten temat).
Materiały źródłowe:
-opis: własna wiedza
-fotki: materiały własne, serwis aukcyjny Allegro (większość), forum wueska.pl, strona polmot.prv.pl