WSK M30 Sokół 175
- Sławek
- Posty: 15
- Rejestracja: 2008-02-11, 18:31
- GG: 2339714
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp
- Kontaktowanie:
WSK M30 Sokół 175
Poniższy tekst ma na celu przedstawienie sylwetki motocykla M30 Sokół, ostatniego prototypu nowoczesnego motocykla WSK wyposażonego w dwusuwowy silnik o pojemności 175cm3 który został wyprodukowany jedynie w kilku egzemplarzach.
Rama nośna –konstrukcji zamkniętej, podwoja, kołyskowa, spawana z rur stalowych. Główka ramy wzmocniona nakładkami z blachy stalowej. Mocowanie silników jest trzypunktowe, sztywne; dwa punkty z tyłu i jeden z przodu.
Koła jezdne- w motocyklu M30 ,,Sokół’’ są odlewane ze stopu lekkiego, pięcio szprychowe. Opona przód - 3,00x18 Stomil D-103.
Opona tył - 3,25x18 Stomi D-103
Łożyska kół są osadzone w piastach z zalanymi wkładkami stalowymi.
Hamulce- hamulce tarczowe, sterowane hydraulicznie z zaciskami jedno tłoczkowymi i klasycznymi klockami.
Zawieszanie przednie-stanowi widelec, składający się z dwóch teleskopów osadzonych w półkach odlewanych ze stopu aluminium. Każdy teleskop składa się z następujących głównych zespołów:
-nogi nieruchomej, wykonanej z rury ze stali stopowej, pokrytej warstwą chromu;
-nogi ruchomej, odlanej ze stopu aluminium;
-elementu resorującego, składającego się z dwóch sprężyn o różnej sztywności;
-tłumika drgań.
Zawieszenie tylne - składa się z wahacza wleczonego oraz dwóch elementów resorujących o skoku 90 mm, progresywnym działaniu i tłumieniu olejowym dwustronnego działania.
Bak- wykonany z wytłoczek stalowych, zamocowanych do ramy elastycznie za pomocą elementów tłumiących(4) bez śruby!! W najniższym punkcie, który znajduje się z tyłu zbiornika, jest wkręcony kranik paliwa z filtrem paliwa.
Błotniki – wykonane ze stalowych profili walcowanych.
Siodło kierowcy i pasażera – typu kanapowego, jest przedłużoną konsolą wystającą do tyłu nad błotnik, do którego zamocowana jest lampa tylna.
Kierownica – wykonana z rur stalowych o przekroju 22mm i grubości ścianek 2,5mm długość kierownicy to ok. 75cm (mierzyłem). Kierownica mocowana jest do górnej półki śrubami jarzmowymi.
Fragment ten w oryginalne pochodzi z książki Pana Henryka Załęskiego „Motocykle WSK”(str.38-41). Tekst został przeze mnie przeredagowany oraz "udoskonalony" dzięki własnym spostrzeżeniom i informacją konstruktorów.
Dane techniczne motocykla WSK M30 ,, Sokół”
Dane ogólne:
Ciężar w stanie suchym kG – 124
Dopuszczalne obciążenie kG – 180
Prędkość maksymalna km/h – 115
Zużycie paliwa l/100km przy 80 km/h – 3,6
Podwozie:
Rama – podwójna, zamknięta, kołyskowa z rur stalowych
Zawieszenie przednie – widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym
Skok teleskopów przednich w mm – 170
Zawieszenie koła tylniego – wahacz wleczony z elementami resorującymi
Ogumienie koła przedniego - 3,00x18”
Ogumienie koła tylniego - 3,25x18”
Hamulce – tarczowe sterowane hydraulicznie
Silnik:
Typ silnika – 3.41
Rodzaj silnika – gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Ciężar silnika kG- 26
Liczba cylindrów – 1
Pojemność skokowa w cm 3 - 174
Średnica cylindra w mm – 61
Skok tłoka w mm – 59,5
Stopień sprężania – 10,00
Moc maksymalna w kW (KM) – 13,2(18)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej obr/min – 7000
Moment obrotowy maksymalny N x n – 19,62
Obroty momentu maksymalnego obr/min – 6500
Smarowanie silnika – mieszankowe 1:30
Gaźnik – GM26U3 lub Bing 1/26/125/II
Zapłon – bateryjny lub iskrownikowy
Wyprzedzenie zapłonu w mm – 4,0
Świeca zapłonowa – F100
Sprzęgło – cierne, mokre z amortyzatorem drgań skrętnych
Przekładnia sprzęgłowa – z kół zebatych śrubowych
Skrzynia 5-biegowa :
I1 =2,78
I2 =1,73
I3 =1,26
I4 =0,96
I5 =0,79
Rozpiętość przełożeń – 3,51
Rozrusznik – umożliwiający rozruch na każdym biegu po wysprzęgleniu, przełożenie rozruchowe 5,15
Zmieniacz – z obrotową krzywką bębnową
Instalacja elektryczna:
Źródło prądu – 6 V/12 V prądnica prądu przemiennego 3206 lub SEM K1/80 , lewo obrotowa
Akumulator – kwasowy 3MB3 6 V
Prostownik – krzemowy-czterodiodowy w układzie Gretza
Lampa przednia:
-żarówka światła głównego – 12 V–35/35 W
-żarówka światła pozycyjnego – 6 V–5 W
Lampa tylna:
-żarówka światła postojowego – 6 V –5 W
-żarówka światła „stop” - 6 V-15 W
Dane również zostały zmienione ale już w minimalnym stopniu. Oryginalne dane pochodzą z książki Pana Henryka Załęskiego ,,Motocykle WSK''(str.43-44)
Opis techniczny podwozi motocykli M30Rama nośna –konstrukcji zamkniętej, podwoja, kołyskowa, spawana z rur stalowych. Główka ramy wzmocniona nakładkami z blachy stalowej. Mocowanie silników jest trzypunktowe, sztywne; dwa punkty z tyłu i jeden z przodu.
Koła jezdne- w motocyklu M30 ,,Sokół’’ są odlewane ze stopu lekkiego, pięcio szprychowe. Opona przód - 3,00x18 Stomil D-103.
Opona tył - 3,25x18 Stomi D-103
Łożyska kół są osadzone w piastach z zalanymi wkładkami stalowymi.
Hamulce- hamulce tarczowe, sterowane hydraulicznie z zaciskami jedno tłoczkowymi i klasycznymi klockami.
Zawieszanie przednie-stanowi widelec, składający się z dwóch teleskopów osadzonych w półkach odlewanych ze stopu aluminium. Każdy teleskop składa się z następujących głównych zespołów:
-nogi nieruchomej, wykonanej z rury ze stali stopowej, pokrytej warstwą chromu;
-nogi ruchomej, odlanej ze stopu aluminium;
-elementu resorującego, składającego się z dwóch sprężyn o różnej sztywności;
-tłumika drgań.
Zawieszenie tylne - składa się z wahacza wleczonego oraz dwóch elementów resorujących o skoku 90 mm, progresywnym działaniu i tłumieniu olejowym dwustronnego działania.
Bak- wykonany z wytłoczek stalowych, zamocowanych do ramy elastycznie za pomocą elementów tłumiących(4) bez śruby!! W najniższym punkcie, który znajduje się z tyłu zbiornika, jest wkręcony kranik paliwa z filtrem paliwa.
Błotniki – wykonane ze stalowych profili walcowanych.
Siodło kierowcy i pasażera – typu kanapowego, jest przedłużoną konsolą wystającą do tyłu nad błotnik, do którego zamocowana jest lampa tylna.
Kierownica – wykonana z rur stalowych o przekroju 22mm i grubości ścianek 2,5mm długość kierownicy to ok. 75cm (mierzyłem). Kierownica mocowana jest do górnej półki śrubami jarzmowymi.
Fragment ten w oryginalne pochodzi z książki Pana Henryka Załęskiego „Motocykle WSK”(str.38-41). Tekst został przeze mnie przeredagowany oraz "udoskonalony" dzięki własnym spostrzeżeniom i informacją konstruktorów.
Dane techniczne motocykla WSK M30 ,, Sokół”
Dane ogólne:
Ciężar w stanie suchym kG – 124
Dopuszczalne obciążenie kG – 180
Prędkość maksymalna km/h – 115
Zużycie paliwa l/100km przy 80 km/h – 3,6
Podwozie:
Rama – podwójna, zamknięta, kołyskowa z rur stalowych
Zawieszenie przednie – widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym
Skok teleskopów przednich w mm – 170
Zawieszenie koła tylniego – wahacz wleczony z elementami resorującymi
Ogumienie koła przedniego - 3,00x18”
Ogumienie koła tylniego - 3,25x18”
Hamulce – tarczowe sterowane hydraulicznie
Silnik:
Typ silnika – 3.41
Rodzaj silnika – gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Ciężar silnika kG- 26
Liczba cylindrów – 1
Pojemność skokowa w cm 3 - 174
Średnica cylindra w mm – 61
Skok tłoka w mm – 59,5
Stopień sprężania – 10,00
Moc maksymalna w kW (KM) – 13,2(18)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej obr/min – 7000
Moment obrotowy maksymalny N x n – 19,62
Obroty momentu maksymalnego obr/min – 6500
Smarowanie silnika – mieszankowe 1:30
Gaźnik – GM26U3 lub Bing 1/26/125/II
Zapłon – bateryjny lub iskrownikowy
Wyprzedzenie zapłonu w mm – 4,0
Świeca zapłonowa – F100
Sprzęgło – cierne, mokre z amortyzatorem drgań skrętnych
Przekładnia sprzęgłowa – z kół zebatych śrubowych
Skrzynia 5-biegowa :
I1 =2,78
I2 =1,73
I3 =1,26
I4 =0,96
I5 =0,79
Rozpiętość przełożeń – 3,51
Rozrusznik – umożliwiający rozruch na każdym biegu po wysprzęgleniu, przełożenie rozruchowe 5,15
Zmieniacz – z obrotową krzywką bębnową
Instalacja elektryczna:
Źródło prądu – 6 V/12 V prądnica prądu przemiennego 3206 lub SEM K1/80 , lewo obrotowa
Akumulator – kwasowy 3MB3 6 V
Prostownik – krzemowy-czterodiodowy w układzie Gretza
Lampa przednia:
-żarówka światła głównego – 12 V–35/35 W
-żarówka światła pozycyjnego – 6 V–5 W
Lampa tylna:
-żarówka światła postojowego – 6 V –5 W
-żarówka światła „stop” - 6 V-15 W
Dane również zostały zmienione ale już w minimalnym stopniu. Oryginalne dane pochodzą z książki Pana Henryka Załęskiego ,,Motocykle WSK''(str.43-44)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Maciek
- Posty: 561
- Rejestracja: 2007-01-15, 21:00
- GG: 8665055
- Moje maszyny: Dudek Sport
Kobuz
Kos
M06B3
WFM, SHL, Komarki ,itd - Lokalizacja: Łowicz
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Surówki kół do Sokoła swego czasu na allegro
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2008-02-11, 23:12 przez Maciek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sławek
- Posty: 15
- Rejestracja: 2008-02-11, 18:31
- GG: 2339714
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Niżej zamieszczam zdjęcia zbiornika od WSK M30 ,,Sokół'' które również pochodzą z aukcji allegro. Zwróćcie uwage na brak mocowania dzięki któremu bak przykręcany był do ramy, a widoczne są tylko mocowanie odbojników po 2 na każdej ściance 

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Kapiii
- Założyciel
- Posty: 601
- Rejestracja: 2007-01-01, 23:11
- GG: 2256655
- Moje maszyny: .
WSK MR16T
WSK 2.66
Promot NC125
MTX 3-03
SKM 250 - Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
To może ja przybliże co nieco sylwetke samego motcykla, a także dodamy jeden prospekcik. Nie ma co, jakby weszło do serjnej produkcji, spokojnie możnaby było konkurować z MZ.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
A to zdjęcie poniżej moim zdaniem jest późniejszą wersją Sokoła M30 z silnikiem 3.40 który został opracowany w celu szybszego wprowadzenia tego motocykla do produkcji z tego względu iż silnik 3.40 posiadał wał korbowy, cylinder, tłok, głowice , gaźnik i prawie identyczną prądnicę jak w silniku W2Bx możemy tylko żałować że takie motocykle nie wchodziły do produkcji seryjnej 

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down
- Kos
- Posty: 106
- Rejestracja: 2008-01-02, 14:29
- GG: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Jeśli mam byc szczery to sylwetka M30 wydaje mi się mniej atrakcyjna niż np. Perkoza. Z pewnością jego największą zaletą był nowy silnik (mocniejszy i skrzynia 5), ale te odlewane koła i mniejsze boczki to wyglądają nie specjalnie
Gdyby tak ten silnik ładować do Perkozów to byłoby elegancko
No i sama nazwa "Sokół", to jest tak jakby mi ktoś w morde dał. "Sokół" to najpiękniejszy i najlepszy polski motocykl, więc ujmą dla jego konstruktorów byłoby nazwanie Wueski ( z całym szacunkiem dla niej
) tak jak motocykli firmy "Sokół" Ale i tak szkoda jednak, że M30 nie był produkowany, to wielka strata dla polskiego przemysłu i myśli technicznej. 




Ostatnio zmieniony 2008-02-14, 16:13 przez Kos, łącznie zmieniany 1 raz.
Kos
- DamianWSK
- Posty: 107
- Rejestracja: 2007-10-11, 15:50
- GG: 4538279
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Jedyne co mi się w nim nie podoba, to tylny błotnik. Konkurować to on by mógł nie tylko z MZ, nie wygląda gorzej od japończyków z tamtych czasów.
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Wiecie co ja jak patrze na takie motory typu wsk Sokół to z oczy lecą mi szczere łazy żalu i rozpaczy. A jak jeszcze pomyślę żę to polski motocykl to dech mi zabiera. wielka szkoda że nie wszedł na taśmę produkcyjną. Jendak co by nie mówil jak komuna była to w miarę My ( jako Polacy) mieliśmy i samoloty i samochody i motocykle, bo każdy kraj chcial mieć coś swojego co by było Polski!. A jak Komuna upadła to każdemu zaczeło wisieć i pomału wszystko padało i tak do dnia dzisiejszego już nic nie mamy. Nawet niektóre części do wsk trudno. NO ale....
- konan
- Posty: 260
- Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Gdzieś słyszałem, że to z winy naszych wschodnich sąsiadów polskie myśli techniczne przestawały się rozwijać. Ale nie wiem czy to fakt. 

miłośnik motocykli WSK-i zwłaszcza
- Kos
- Posty: 106
- Rejestracja: 2008-01-02, 14:29
- GG: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Fakt, niestety fakt. Np. polski samochód "Beskid" Nie dali go produkowac i tyle.
Nie można mówić, że to wina obywateli byłego ZSRR, ale to wina chorego komunistycznego systemu.

Kos
- wueskajarka
- Posty: 314
- Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
- GG: 5298596
- Lokalizacja: G O R Z Ó W
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Pamiętam jak Beskida olali a potem Japończycy pokazali Daihatsu Sharade i Cuore i to były prawie identyczne auta. Smutne ...
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!
- Maciek
- Posty: 561
- Rejestracja: 2007-01-15, 21:00
- GG: 8665055
- Moje maszyny: Dudek Sport
Kobuz
Kos
M06B3
WFM, SHL, Komarki ,itd - Lokalizacja: Łowicz
- Kontaktowanie:
Re: WSK M30 ,,Sokół''
Akurat w tym przypadku system zadziałał w drugą stronę tak jak zawsze my sciągaliśmy tak teraz z nasz ściągnieto
- Sławek
- Posty: 15
- Rejestracja: 2008-02-11, 18:31
- GG: 2339714
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp
- Kontaktowanie:
Re: WSK Sokół
Temat troche przycichł. Wrzucam zdjęcia paru charakterystycznych tylko dla tego modelu szczegółów.
Konsola wystająca nad tylnie koło wykonana z wytłoczki blaszanej pod którą znajduje sie tajemniczy zbiorniczek który moim zdaniem był robiony "w razie zastosowania dozowanika oleju". Korek wykonany z aluminium przykryty plastikowym dekielkiem zamykanym na dwa "zatrzaski"(podobne są w miejscu wchodzenia bolca od siedzenia w rame w przedniej części kanapy) Na lewej "ściance"(stojąc z tyłu motocykla) konsoli znajdował się otwór(zabezpieczony szkłem) umożliwiający sprawdzanie poziomu oleju w zbiorniczku. Zbiorniczek miał pojemnośc około 1 litra.


Lampa przednie o nowym kształcie wykonana z wytłoczki z blachy lub z palstiku(spotkałem identyczną tyle że plastikową w M26). Uchwyty lampy takie same jak w Perkozie tzn pomiędzy lagą nieruchomą a obejmą uchwytu znajdowały się dwie gumy(dwie na każdy uchwyt!). W związku z zastosowaniem tego typu gum obejma miała większa średnice.

Siedzenie odchylane na bok a dokładniej w prawo(patrcząc z tyłu motocykla). Posiadało całkiem nowy wzór jeżeli chodzi o poszycia i sam kształt. Dość miękkie. Nie wiem czy wygodne bo nie można było usiąść żeby nie popsuć

Konsola wystająca nad tylnie koło wykonana z wytłoczki blaszanej pod którą znajduje sie tajemniczy zbiorniczek który moim zdaniem był robiony "w razie zastosowania dozowanika oleju". Korek wykonany z aluminium przykryty plastikowym dekielkiem zamykanym na dwa "zatrzaski"(podobne są w miejscu wchodzenia bolca od siedzenia w rame w przedniej części kanapy) Na lewej "ściance"(stojąc z tyłu motocykla) konsoli znajdował się otwór(zabezpieczony szkłem) umożliwiający sprawdzanie poziomu oleju w zbiorniczku. Zbiorniczek miał pojemnośc około 1 litra.


Lampa przednie o nowym kształcie wykonana z wytłoczki z blachy lub z palstiku(spotkałem identyczną tyle że plastikową w M26). Uchwyty lampy takie same jak w Perkozie tzn pomiędzy lagą nieruchomą a obejmą uchwytu znajdowały się dwie gumy(dwie na każdy uchwyt!). W związku z zastosowaniem tego typu gum obejma miała większa średnice.

Siedzenie odchylane na bok a dokładniej w prawo(patrcząc z tyłu motocykla). Posiadało całkiem nowy wzór jeżeli chodzi o poszycia i sam kształt. Dość miękkie. Nie wiem czy wygodne bo nie można było usiąść żeby nie popsuć


-
- Posty: 115
- Rejestracja: 2008-04-03, 21:01
- GG: 0
- Lokalizacja: Suwałki
Re: WSK Sokół
Sokół jest naprawdę wspaniały
I gdyby w dzisiejszych czasach był produkowany zrobiłby ogromną furorę
Ten motocykl wygląda jak dzisiejsze BMW lub starsze Mz
Szkoda że nie wszedł na taśmę produkcyjną 




Wsk 125 M06 B3 81 roku
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: WSK Sokół
A czy słyszeliście to, że Sokół na wystawie w Świdniku to pic na wodę, a konkretniej silnik, to po prostu same kartery i cylinder
Trochę się zdziwiłem gdy to usłyszałem 


- qwert45
- Posty: 234
- Rejestracja: 2007-02-22, 17:34
- GG: 0
- Lokalizacja: Łosice
- Kontaktowanie:
Re: WSK Sokół
A co to za motor na zdjęciu w drugim poście, obok sokoła?
-
- Posty: 115
- Rejestracja: 2008-04-03, 21:01
- GG: 0
- Lokalizacja: Suwałki
- Sławek
- Posty: 15
- Rejestracja: 2008-02-11, 18:31
- GG: 2339714
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp
- Kontaktowanie:
Re: WSK Sokół
Tak zgadza się, spowodowane jest to tym że motocykl który brał udział w zlocie to wersja "pokazowa", wystawowa. Z tego co mówił objeżdzacz motocykli wsk w tym sokoła, motocykl był naprawde super, hamulce działały super, silnik również(miał bardzo dobrą charakterystyke pracy) poprostu cudo.A czy słyszeliście to, że Sokół na wystawie w Świdniku to pic na wodę, a konkretniej silnik, to po prostu same kartery i cylinder
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Re: WSK Sokół
Ja z kolei czytałem testowy (słyszałem również opinię) artykuł Sokoła (może jest na forum?) i wcale super opinii nie miał, szczególnie silnik, który dużo palił i zasilany był przestarzałym gaźnikiem. Oczywiście silnik nowocześniejszy niż archaiczny w latach 80 W2B ale ciągle zacofany.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość