Dzień dobry Panowie chciałbym rozpocząć nowy wątek gdyż rozpoczynam pisanie pracy inżynierskiej .
Wybrałem sobie za temat :
-Analiza nieprawidłowości spalania w silnikach Zapłonu Iskrowego i sposób jej eliminacji.
Zakres tematu :
- Przegląd dotychczasowych stosowanych komór spalania i stosowanych świec zapłonowych. Opracowanie rozwiązania takiej komory spalania, która będzie pozbawiona w/w wad i która zapewni otrzymanie optymalnej charakterystyki zewnętrznej silnika spalinowego. Dobór odpowiedniej ciepłoty świec zapłonowych.
Zastanawiacie się pewnie dlaczego piszę te informacje na forum , a więc chciałbym zwrócić się z uprzejmą prośbą do was wueskowych braci o pomoc w doborze literatury , jeśli ktoś ma jakieś informacje na ten temat lub posiada jakieś ciekawe tytuły przydatne w tym temacie prosił bym o napisanie .
Będę się starał też uzyskać jakieś informacje od firm zajmujących się produkcją świec zapłonowych (np. iskra) oraz produkcją głowic samochodowych .
Bardzo dziękuje za wszelkie informacje tytuły itd.itp. Mam nadzieje ze utworzony przez mnie wątek pomoże też innym studiującym Wueskowiczom .
Serdecznie pozdrawiam
125 arek
Studia i Prace Dyplomowe :)
- 125 arek
- Posty: 535
- Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
- GG: 6055683
- Moje maszyny: M 06 B1
- Lokalizacja: marcinkowice
- Kontaktowanie:
Studia i Prace Dyplomowe :)
Ekipa Południe®
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Studia i Prace Dyplomowe :)
No jeśli to zrobisz wedle założonego tematu to z uczelni wezmą Cię prosto do PorsheOpracowanie rozwiązania takiej komory spalania, która będzie pozbawiona w/w wad i która zapewni otrzymanie optymalnej charakterystyki zewnętrznej silnika spalinowego.

- szymon_wolebez
- Posty: 416
- Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
- GG: 0
- Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650 - Lokalizacja: Korsyka- Francja
- Kontaktowanie:
Re: Studia i Prace Dyplomowe :)
Temat widzę, że ciekawy bo ja też robię pracę odnośnie układu zapłonowego do silnika dwusuwowego.
Dokładniej to mam temat "sterownik silnika dwusuwowego" (oczywiście sterownik do Kobuza).
Poza samym modułem i własnym projektem mam też opisać zasadę działania silnika itp. Więc również będę szukał ciekawej literatury aby wszystko było ładnie i naukowo
z przypisami.
Skupiam się głównie na układzie zapłonowym jako praca praktyczna plus badania z tym związane, np. czas ładowania cewka, zmienne wyprzedzenie zapłonu na podstawie prędkości obrotowej itp...
Głównie to teraz siedzę w domowym zaciszu i dłubię moduł aby było co badać.
Więc chętnie poczytam coś na temat spalania bo mi się to też przyda.
Dokładniej to mam temat "sterownik silnika dwusuwowego" (oczywiście sterownik do Kobuza).
Poza samym modułem i własnym projektem mam też opisać zasadę działania silnika itp. Więc również będę szukał ciekawej literatury aby wszystko było ładnie i naukowo

Skupiam się głównie na układzie zapłonowym jako praca praktyczna plus badania z tym związane, np. czas ładowania cewka, zmienne wyprzedzenie zapłonu na podstawie prędkości obrotowej itp...
Głównie to teraz siedzę w domowym zaciszu i dłubię moduł aby było co badać.
Więc chętnie poczytam coś na temat spalania bo mi się to też przyda.
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Studia i Prace Dyplomowe :)
Szymon, jak konkretnie chodzi o silniki dwusuwowe to świetne wprowadzenie znajdziesz w pozycji - Cz. Kordziński "Małe silniki spalinowe".
- szymon_wolebez
- Posty: 416
- Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
- GG: 0
- Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650 - Lokalizacja: Korsyka- Francja
- Kontaktowanie:
Re: Studia i Prace Dyplomowe :)
Dziękuję za naprowadzenie.Alien pisze:Szymon, jak konkretnie chodzi o silniki dwusuwowe to świetne wprowadzenie znajdziesz w pozycji - Cz. Kordziński "Małe silniki spalinowe".
Właśnie mam zamiar się wybrać do czytelni. Widziałem na pułkach z działu mechanicznego książki o silnikach i coś ten tytuł mi się kojarzy. Była sesja to nie miałem czasu zerknąć. Teraz zajdę i poszperam po regałach. Dobrze, że w domu mam 3 książki o naprawie i eksploatacji motocykla WSK (przynajmniej główne dane pod ręką).
To bardziej w moim przypadku chodzi o zarys, opis z grubsza najlepiej ze schematycznym obrazkiem (przynajmniej ja to tak sobie wyobrażam). Opisze silnik 2 oraz 4 takt (rozrząd, cykle, smarowanie), później napisać coś właśnie by należało o spalaniu mieszanki (czyli dlaczego układ zapłonowy jest taki ważny, zresztą tak jak wszystkie układy np. dolotowy, wydechowy, ale pozostałe sprawy akurat pomijam). Przedstawić klasyczny układ zapłonowy najłatwiej to bateryjny, iskrownik i CDI i TCI. Opisać i dodać schematy, porównać i wymienić zalety jak i wady. Kilka słów o zakłóceniach (z czym teraz sam się borykam).
Później już przejdę konkretniej do TCI, i tu schemat cewki butelkowej, opis itp, czujnik/impulsator na wale, stopień mocy/tranzystor, układ sterujący, filtry itp.
Jako, że to ma być sterownik to chcę o ile się uda podpiąć jeszcze pod moduł układ obsługi kierunkowskazów. Sterownik miał bym odpowiednio multiplexować diody mocy LED 3W tak aby w efekcie prąd średni był równy tyle co jeden LED a wzrokowo paliły by się oba jednocześnie. Ledy właśnie odebrałem i jestem ciekawy jak to będzie wyglądało z pod klosza. Tu na pewno można oszczędzić sporo prądu w porównaniu do żarówek i mechanicznego przerywacza gdzie przy starcie pobierało mi coś ok 5A. Chcę zejść z prądem migaczy do max 1A.
Myślałem też o pomiarze temperatury silnika tylko z tego co czytałem wynika, że trudno określić temperaturę silnika dwusuwowego chłodzonego powietrzem gdyż każdy element będzie miał różną temp. i to w znacznym stopniu. Prościej gdyby motorek był chłodzony płynem i mierzyć temp. cieczy lub oleju.
Może ktoś ma jakieś propozycje z tym związane i mógłby coś doradzić, np, do jakiej temperatury rozgrzewa się głowica.
Po głowie również tłukło mi się to, żeby mierzyć podciśnienie. Zrobić w króćcu dolotowym rurkę i tam wpiąć się z wężykiem i do czujnika. Coś jak w skuterach podciśnienie do otwierania kranika. Jednak skutery albo teraz są w większości 4T albo jak 2T to z membraną co uniemożliwia cofanie się gazów do gaźnika. Wydaje mi się, że taki pomiar mógłby nie być skuteczny bo jednak trochę w ten gaźnik dmucha (tak mi się wydaje, ze bez membrany gdy tłok wędruje do góry to zanim zamknie okienko nieco dmucha w gaźnik).
Czy miało by to sens i może ktoś się spotkał z takim pomiarem podciśnienia w układzie dolotowym.
Wiadomo do pracy inż. można zrobić jakieś bajery, które w praktycznym zastosowaniu nie muszą się sprawdzać a tylko w makiecie na pokaz. Jednak temat pracy powstał z tego, że chciałem coś z tym zapłonem zrobić na tyle dobrze aby tego tematu nie ruszać w trakcie użytkowania motocykla. Dlatego patrzę na to bardzo praktycznie bo sezon nadchodzi i to jest okazja na testy, jazdę i wnioski praktyczne.
W pracy zrobię makietę, silnik elektryczny, tarcza z podziałką kątową, lampa stroboskopowa. Nawet bez cewki zapłonowej więc zakłóceń nie uświadczę. Praktyka nie będzie na tyle łaskawa

Jak znajdę ciekawe książki to podam tytuły.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości