Studia i Prace Dyplomowe :)

czyli rozmowy o wszystkim
Odpowiedz
Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Studia i Prace Dyplomowe :)

Post autor: 125 arek » 2013-02-17, 18:12

Dzień dobry Panowie chciałbym rozpocząć nowy wątek gdyż rozpoczynam pisanie pracy inżynierskiej .
Wybrałem sobie za temat :
-Analiza nieprawidłowości spalania w silnikach Zapłonu Iskrowego i sposób jej eliminacji.
Zakres tematu :
- Przegląd dotychczasowych stosowanych komór spalania i stosowanych świec zapłonowych. Opracowanie rozwiązania takiej komory spalania, która będzie pozbawiona w/w wad i która zapewni otrzymanie optymalnej charakterystyki zewnętrznej silnika spalinowego. Dobór odpowiedniej ciepłoty świec zapłonowych.

Zastanawiacie się pewnie dlaczego piszę te informacje na forum , a więc chciałbym zwrócić się z uprzejmą prośbą do was wueskowych braci o pomoc w doborze literatury , jeśli ktoś ma jakieś informacje na ten temat lub posiada jakieś ciekawe tytuły przydatne w tym temacie prosił bym o napisanie .

Będę się starał też uzyskać jakieś informacje od firm zajmujących się produkcją świec zapłonowych (np. iskra) oraz produkcją głowic samochodowych .

Bardzo dziękuje za wszelkie informacje tytuły itd.itp. Mam nadzieje ze utworzony przez mnie wątek pomoże też innym studiującym Wueskowiczom .

Serdecznie pozdrawiam
125 arek
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Studia i Prace Dyplomowe :)

Post autor: Alien » 2013-02-17, 21:46

Opracowanie rozwiązania takiej komory spalania, która będzie pozbawiona w/w wad i która zapewni otrzymanie optymalnej charakterystyki zewnętrznej silnika spalinowego.
No jeśli to zrobisz wedle założonego tematu to z uczelni wezmą Cię prosto do Porshe :D a do rzeczy - poszukaj pozycji Czesława Kordzińskiego.

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Studia i Prace Dyplomowe :)

Post autor: szymon_wolebez » 2013-02-17, 22:10

Temat widzę, że ciekawy bo ja też robię pracę odnośnie układu zapłonowego do silnika dwusuwowego.
Dokładniej to mam temat "sterownik silnika dwusuwowego" (oczywiście sterownik do Kobuza).

Poza samym modułem i własnym projektem mam też opisać zasadę działania silnika itp. Więc również będę szukał ciekawej literatury aby wszystko było ładnie i naukowo :P z przypisami.
Skupiam się głównie na układzie zapłonowym jako praca praktyczna plus badania z tym związane, np. czas ładowania cewka, zmienne wyprzedzenie zapłonu na podstawie prędkości obrotowej itp...

Głównie to teraz siedzę w domowym zaciszu i dłubię moduł aby było co badać.

Więc chętnie poczytam coś na temat spalania bo mi się to też przyda.

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Studia i Prace Dyplomowe :)

Post autor: Alien » 2013-02-18, 00:03

Szymon, jak konkretnie chodzi o silniki dwusuwowe to świetne wprowadzenie znajdziesz w pozycji - Cz. Kordziński "Małe silniki spalinowe".

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: Studia i Prace Dyplomowe :)

Post autor: szymon_wolebez » 2013-02-18, 01:27

Alien pisze:Szymon, jak konkretnie chodzi o silniki dwusuwowe to świetne wprowadzenie znajdziesz w pozycji - Cz. Kordziński "Małe silniki spalinowe".
Dziękuję za naprowadzenie.

Właśnie mam zamiar się wybrać do czytelni. Widziałem na pułkach z działu mechanicznego książki o silnikach i coś ten tytuł mi się kojarzy. Była sesja to nie miałem czasu zerknąć. Teraz zajdę i poszperam po regałach. Dobrze, że w domu mam 3 książki o naprawie i eksploatacji motocykla WSK (przynajmniej główne dane pod ręką).

To bardziej w moim przypadku chodzi o zarys, opis z grubsza najlepiej ze schematycznym obrazkiem (przynajmniej ja to tak sobie wyobrażam). Opisze silnik 2 oraz 4 takt (rozrząd, cykle, smarowanie), później napisać coś właśnie by należało o spalaniu mieszanki (czyli dlaczego układ zapłonowy jest taki ważny, zresztą tak jak wszystkie układy np. dolotowy, wydechowy, ale pozostałe sprawy akurat pomijam). Przedstawić klasyczny układ zapłonowy najłatwiej to bateryjny, iskrownik i CDI i TCI. Opisać i dodać schematy, porównać i wymienić zalety jak i wady. Kilka słów o zakłóceniach (z czym teraz sam się borykam).
Później już przejdę konkretniej do TCI, i tu schemat cewki butelkowej, opis itp, czujnik/impulsator na wale, stopień mocy/tranzystor, układ sterujący, filtry itp.

Jako, że to ma być sterownik to chcę o ile się uda podpiąć jeszcze pod moduł układ obsługi kierunkowskazów. Sterownik miał bym odpowiednio multiplexować diody mocy LED 3W tak aby w efekcie prąd średni był równy tyle co jeden LED a wzrokowo paliły by się oba jednocześnie. Ledy właśnie odebrałem i jestem ciekawy jak to będzie wyglądało z pod klosza. Tu na pewno można oszczędzić sporo prądu w porównaniu do żarówek i mechanicznego przerywacza gdzie przy starcie pobierało mi coś ok 5A. Chcę zejść z prądem migaczy do max 1A.

Myślałem też o pomiarze temperatury silnika tylko z tego co czytałem wynika, że trudno określić temperaturę silnika dwusuwowego chłodzonego powietrzem gdyż każdy element będzie miał różną temp. i to w znacznym stopniu. Prościej gdyby motorek był chłodzony płynem i mierzyć temp. cieczy lub oleju.
Może ktoś ma jakieś propozycje z tym związane i mógłby coś doradzić, np, do jakiej temperatury rozgrzewa się głowica.

Po głowie również tłukło mi się to, żeby mierzyć podciśnienie. Zrobić w króćcu dolotowym rurkę i tam wpiąć się z wężykiem i do czujnika. Coś jak w skuterach podciśnienie do otwierania kranika. Jednak skutery albo teraz są w większości 4T albo jak 2T to z membraną co uniemożliwia cofanie się gazów do gaźnika. Wydaje mi się, że taki pomiar mógłby nie być skuteczny bo jednak trochę w ten gaźnik dmucha (tak mi się wydaje, ze bez membrany gdy tłok wędruje do góry to zanim zamknie okienko nieco dmucha w gaźnik).
Czy miało by to sens i może ktoś się spotkał z takim pomiarem podciśnienia w układzie dolotowym.

Wiadomo do pracy inż. można zrobić jakieś bajery, które w praktycznym zastosowaniu nie muszą się sprawdzać a tylko w makiecie na pokaz. Jednak temat pracy powstał z tego, że chciałem coś z tym zapłonem zrobić na tyle dobrze aby tego tematu nie ruszać w trakcie użytkowania motocykla. Dlatego patrzę na to bardzo praktycznie bo sezon nadchodzi i to jest okazja na testy, jazdę i wnioski praktyczne.

W pracy zrobię makietę, silnik elektryczny, tarcza z podziałką kątową, lampa stroboskopowa. Nawet bez cewki zapłonowej więc zakłóceń nie uświadczę. Praktyka nie będzie na tyle łaskawa :) i tu są właśnie studia aby zrobić to dobrze.

Jak znajdę ciekawe książki to podam tytuły.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości