WSK KRASKA - legendy i mity.
: 2024-09-09, 13:42
witam, chciałem się z wami podzielić efektem moich poszukiwań informacji na temat motocykla wsk kraska.
pierwszy raz Kraska zaprezentowana została szerszej publiczności w magazynie motor
dokładnie w numerze 44/1978 w artykule "motocyklowe dylematy"
w sumie to dzięki temu artykułowi zacząłem szukać informacji na temat tego motocykla, a proste to nie było, bo co chwila ktoś prezentuję "super ekstra unikatową, czterobiegową kraskę" co widzimy na tym zdjęciu ?
no mało. ale to samo zdjęcie było kiedyś do sprzedania na alledrogo
a przy tamtym zdjęciu (niestety wielkość nie pozwoli go tu wrzucić, ale każdy znajdzie w internecie bez problemu przekreślone zdjęcie kraski) możemy doszukać się wielu szczegółów:
przede wszystkim błotnik, jedyny w swoim rodzaju, podpory wchodzą pod błotnik, mają do siebie przyspawane przelotki na linki
przetłoczenie z przodu błotnika, no za nic to nie przypomina żadnego innego "ptaka"
pomalowane na czarno lagi, również czarne, ale nie malowane a anodowane półki.
po kształcie kluczyka można dojść do tego, że stacyjka była 9 pinowa i jest to stacyjka "wersji sport" tak bardzo poszukiwana w dzisiejszych czasach.
unikalny zestaw zegarów, identyczny jak w perkozie.
zwykłe, nitowane siedzenie, "wysoki wlew" na zbiorniku
w sumie cały tył to zwykły kos
ale zwróćcie uwagę na tłumik, który ma nakrętkę : przypominam, rocznik 1978
czym się jeszcze kraska wyróżniała ?
zarówno zbiornik, boczkii jak i błotniki miała w jednym kolorze (wystarczy to przekreślone zdjęcie nieco ocieplić w jakimkolwiek edytorze zdjęć aby pokazał się piękny kolor)
miała również mocowanie selenu przy ramie.
skąd taki wniosek ?
istnieje taka książka dostępna na naszym forum, wydawnictwa wema z 1980 roku a w niej znajdziemy: widać jak byk, że selen jest montowany do ramy.
ale to nie wszystko, bo w tej samej książce mamy też schamat instalacji: i tu się robi troche śmiesznie, bo mi sie wydaje, że jest to instalacja owszem pod stacyjkę 9 pinową ale taką jak miał chart... ale jak to ?
wiemy już jak kraska wygląda i jakie detale posiadała w 1978 roku.
i nagle mamy artykuł w czasopiśmie "głos świnika" z 10 kwietnia 1979 roku pod tytułem "nowe ptaki"
a co to jest ?
tył od b3, przód to jeszcze nie, ale już ma przymiarkę być kosem ? po sposobie sposób mocowania błotnika też już inny, ale jak to ? to samo zdjęcie znajdziecie w przytaczanej przeze mnie książce, mało tego to popatrzcie na tłumik: przecież tam jest obejma a nie nakrętka jak w poprzedniej "wersji"
czyli jak, były dwie kraski ?
dwa różne motocykle z tą samą nazwą ?
i teraz kolejna ważna data, która pozwala mi przypuszczać "jak do tego doszło"
w maju 1979 roku, czyli miesiąc po tym jak ukazał się artykuł o nowych ptakach w przyzakładowej gazecie świdnickiej, ukazuje się 20 numer magazynu motor, w którym to znajdziemy artykuł "nasze motocykle"
a w nim krótkie zdanie o tym, że : '...w przyszłym roku rusza produkcja wsk kos (zamiast kraski)..."
i to tyle i aż tyle.
moim skromnym zdaniem,
najpierw zrobili kraskę z podzespołąmi perkoza
później jednak stwierdzili, że te błotniki to troche za drogie wychodzą, zrobimy tańsze.
a na sam koniec, jeszcze raz podmienili błotniki, zmienili instalacje, wypierdzielili konsole bo za droga była w produkcji i wstawili zwykłą lampę od b3. i tak powstał kos i narodziłą się legenda kraski.
jeśli ktoś to doczytał w ogóle do końca, to fajnie.
mam kilka pytań do was, może coś będziecie więcej wiedzieć.
skąd mit 12 sztuk ? źródło mnie interesuje, nie wikpiedia, wikipedie możńa edytować i wystarczy, że mało kumaty moderator będzie chciał uwierzyć w to co piszecie to tak będzie.
czy ktoś posiada może zdjęcie kraski z pierwszej lub drugiej konfiguracji w dość wysokiej rozdzielczości? chciałbym odtworzyć jej logo, bo to taki mało znany i zapomniany epizod i dobrze by było gdyby jednak miała swoje miejsce na ścianie pomiędzy innymi "ptakami"
ktoś może posiada jakieś inne wiarygodne informacje na jej temat ?
pierwszy raz Kraska zaprezentowana została szerszej publiczności w magazynie motor
dokładnie w numerze 44/1978 w artykule "motocyklowe dylematy"
w sumie to dzięki temu artykułowi zacząłem szukać informacji na temat tego motocykla, a proste to nie było, bo co chwila ktoś prezentuję "super ekstra unikatową, czterobiegową kraskę" co widzimy na tym zdjęciu ?
no mało. ale to samo zdjęcie było kiedyś do sprzedania na alledrogo
a przy tamtym zdjęciu (niestety wielkość nie pozwoli go tu wrzucić, ale każdy znajdzie w internecie bez problemu przekreślone zdjęcie kraski) możemy doszukać się wielu szczegółów:
przede wszystkim błotnik, jedyny w swoim rodzaju, podpory wchodzą pod błotnik, mają do siebie przyspawane przelotki na linki
przetłoczenie z przodu błotnika, no za nic to nie przypomina żadnego innego "ptaka"
pomalowane na czarno lagi, również czarne, ale nie malowane a anodowane półki.
po kształcie kluczyka można dojść do tego, że stacyjka była 9 pinowa i jest to stacyjka "wersji sport" tak bardzo poszukiwana w dzisiejszych czasach.
unikalny zestaw zegarów, identyczny jak w perkozie.
zwykłe, nitowane siedzenie, "wysoki wlew" na zbiorniku
w sumie cały tył to zwykły kos
ale zwróćcie uwagę na tłumik, który ma nakrętkę : przypominam, rocznik 1978
czym się jeszcze kraska wyróżniała ?
zarówno zbiornik, boczkii jak i błotniki miała w jednym kolorze (wystarczy to przekreślone zdjęcie nieco ocieplić w jakimkolwiek edytorze zdjęć aby pokazał się piękny kolor)
miała również mocowanie selenu przy ramie.
skąd taki wniosek ?
istnieje taka książka dostępna na naszym forum, wydawnictwa wema z 1980 roku a w niej znajdziemy: widać jak byk, że selen jest montowany do ramy.
ale to nie wszystko, bo w tej samej książce mamy też schamat instalacji: i tu się robi troche śmiesznie, bo mi sie wydaje, że jest to instalacja owszem pod stacyjkę 9 pinową ale taką jak miał chart... ale jak to ?
wiemy już jak kraska wygląda i jakie detale posiadała w 1978 roku.
i nagle mamy artykuł w czasopiśmie "głos świnika" z 10 kwietnia 1979 roku pod tytułem "nowe ptaki"
a co to jest ?
tył od b3, przód to jeszcze nie, ale już ma przymiarkę być kosem ? po sposobie sposób mocowania błotnika też już inny, ale jak to ? to samo zdjęcie znajdziecie w przytaczanej przeze mnie książce, mało tego to popatrzcie na tłumik: przecież tam jest obejma a nie nakrętka jak w poprzedniej "wersji"
czyli jak, były dwie kraski ?
dwa różne motocykle z tą samą nazwą ?
i teraz kolejna ważna data, która pozwala mi przypuszczać "jak do tego doszło"
w maju 1979 roku, czyli miesiąc po tym jak ukazał się artykuł o nowych ptakach w przyzakładowej gazecie świdnickiej, ukazuje się 20 numer magazynu motor, w którym to znajdziemy artykuł "nasze motocykle"
a w nim krótkie zdanie o tym, że : '...w przyszłym roku rusza produkcja wsk kos (zamiast kraski)..."
i to tyle i aż tyle.
moim skromnym zdaniem,
najpierw zrobili kraskę z podzespołąmi perkoza
później jednak stwierdzili, że te błotniki to troche za drogie wychodzą, zrobimy tańsze.
a na sam koniec, jeszcze raz podmienili błotniki, zmienili instalacje, wypierdzielili konsole bo za droga była w produkcji i wstawili zwykłą lampę od b3. i tak powstał kos i narodziłą się legenda kraski.
jeśli ktoś to doczytał w ogóle do końca, to fajnie.
mam kilka pytań do was, może coś będziecie więcej wiedzieć.
skąd mit 12 sztuk ? źródło mnie interesuje, nie wikpiedia, wikipedie możńa edytować i wystarczy, że mało kumaty moderator będzie chciał uwierzyć w to co piszecie to tak będzie.
czy ktoś posiada może zdjęcie kraski z pierwszej lub drugiej konfiguracji w dość wysokiej rozdzielczości? chciałbym odtworzyć jej logo, bo to taki mało znany i zapomniany epizod i dobrze by było gdyby jednak miała swoje miejsce na ścianie pomiędzy innymi "ptakami"
ktoś może posiada jakieś inne wiarygodne informacje na jej temat ?