WSK KRASKA - legendy i mity.
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
WSK KRASKA - legendy i mity.
witam, chciałem się z wami podzielić efektem moich poszukiwań informacji na temat motocykla wsk kraska.
pierwszy raz Kraska zaprezentowana została szerszej publiczności w magazynie motor
dokładnie w numerze 44/1978 w artykule "motocyklowe dylematy"
w sumie to dzięki temu artykułowi zacząłem szukać informacji na temat tego motocykla, a proste to nie było, bo co chwila ktoś prezentuję "super ekstra unikatową, czterobiegową kraskę" co widzimy na tym zdjęciu ?
no mało. ale to samo zdjęcie było kiedyś do sprzedania na alledrogo
a przy tamtym zdjęciu (niestety wielkość nie pozwoli go tu wrzucić, ale każdy znajdzie w internecie bez problemu przekreślone zdjęcie kraski) możemy doszukać się wielu szczegółów:
przede wszystkim błotnik, jedyny w swoim rodzaju, podpory wchodzą pod błotnik, mają do siebie przyspawane przelotki na linki
przetłoczenie z przodu błotnika, no za nic to nie przypomina żadnego innego "ptaka"
pomalowane na czarno lagi, również czarne, ale nie malowane a anodowane półki.
po kształcie kluczyka można dojść do tego, że stacyjka była 9 pinowa i jest to stacyjka "wersji sport" tak bardzo poszukiwana w dzisiejszych czasach.
unikalny zestaw zegarów, identyczny jak w perkozie.
zwykłe, nitowane siedzenie, "wysoki wlew" na zbiorniku
w sumie cały tył to zwykły kos
ale zwróćcie uwagę na tłumik, który ma nakrętkę : przypominam, rocznik 1978
czym się jeszcze kraska wyróżniała ?
zarówno zbiornik, boczkii jak i błotniki miała w jednym kolorze (wystarczy to przekreślone zdjęcie nieco ocieplić w jakimkolwiek edytorze zdjęć aby pokazał się piękny kolor)
miała również mocowanie selenu przy ramie.
skąd taki wniosek ?
istnieje taka książka dostępna na naszym forum, wydawnictwa wema z 1980 roku a w niej znajdziemy: widać jak byk, że selen jest montowany do ramy.
ale to nie wszystko, bo w tej samej książce mamy też schamat instalacji: i tu się robi troche śmiesznie, bo mi sie wydaje, że jest to instalacja owszem pod stacyjkę 9 pinową ale taką jak miał chart... ale jak to ?
wiemy już jak kraska wygląda i jakie detale posiadała w 1978 roku.
i nagle mamy artykuł w czasopiśmie "głos świnika" z 10 kwietnia 1979 roku pod tytułem "nowe ptaki"
a co to jest ?
tył od b3, przód to jeszcze nie, ale już ma przymiarkę być kosem ? po sposobie sposób mocowania błotnika też już inny, ale jak to ? to samo zdjęcie znajdziecie w przytaczanej przeze mnie książce, mało tego to popatrzcie na tłumik: przecież tam jest obejma a nie nakrętka jak w poprzedniej "wersji"
czyli jak, były dwie kraski ?
dwa różne motocykle z tą samą nazwą ?
i teraz kolejna ważna data, która pozwala mi przypuszczać "jak do tego doszło"
w maju 1979 roku, czyli miesiąc po tym jak ukazał się artykuł o nowych ptakach w przyzakładowej gazecie świdnickiej, ukazuje się 20 numer magazynu motor, w którym to znajdziemy artykuł "nasze motocykle"
a w nim krótkie zdanie o tym, że : '...w przyszłym roku rusza produkcja wsk kos (zamiast kraski)..."
i to tyle i aż tyle.
moim skromnym zdaniem,
najpierw zrobili kraskę z podzespołąmi perkoza
później jednak stwierdzili, że te błotniki to troche za drogie wychodzą, zrobimy tańsze.
a na sam koniec, jeszcze raz podmienili błotniki, zmienili instalacje, wypierdzielili konsole bo za droga była w produkcji i wstawili zwykłą lampę od b3. i tak powstał kos i narodziłą się legenda kraski.
jeśli ktoś to doczytał w ogóle do końca, to fajnie.
mam kilka pytań do was, może coś będziecie więcej wiedzieć.
skąd mit 12 sztuk ? źródło mnie interesuje, nie wikpiedia, wikipedie możńa edytować i wystarczy, że mało kumaty moderator będzie chciał uwierzyć w to co piszecie to tak będzie.
czy ktoś posiada może zdjęcie kraski z pierwszej lub drugiej konfiguracji w dość wysokiej rozdzielczości? chciałbym odtworzyć jej logo, bo to taki mało znany i zapomniany epizod i dobrze by było gdyby jednak miała swoje miejsce na ścianie pomiędzy innymi "ptakami"
ktoś może posiada jakieś inne wiarygodne informacje na jej temat ?
pierwszy raz Kraska zaprezentowana została szerszej publiczności w magazynie motor
dokładnie w numerze 44/1978 w artykule "motocyklowe dylematy"
w sumie to dzięki temu artykułowi zacząłem szukać informacji na temat tego motocykla, a proste to nie było, bo co chwila ktoś prezentuję "super ekstra unikatową, czterobiegową kraskę" co widzimy na tym zdjęciu ?
no mało. ale to samo zdjęcie było kiedyś do sprzedania na alledrogo
a przy tamtym zdjęciu (niestety wielkość nie pozwoli go tu wrzucić, ale każdy znajdzie w internecie bez problemu przekreślone zdjęcie kraski) możemy doszukać się wielu szczegółów:
przede wszystkim błotnik, jedyny w swoim rodzaju, podpory wchodzą pod błotnik, mają do siebie przyspawane przelotki na linki
przetłoczenie z przodu błotnika, no za nic to nie przypomina żadnego innego "ptaka"
pomalowane na czarno lagi, również czarne, ale nie malowane a anodowane półki.
po kształcie kluczyka można dojść do tego, że stacyjka była 9 pinowa i jest to stacyjka "wersji sport" tak bardzo poszukiwana w dzisiejszych czasach.
unikalny zestaw zegarów, identyczny jak w perkozie.
zwykłe, nitowane siedzenie, "wysoki wlew" na zbiorniku
w sumie cały tył to zwykły kos
ale zwróćcie uwagę na tłumik, który ma nakrętkę : przypominam, rocznik 1978
czym się jeszcze kraska wyróżniała ?
zarówno zbiornik, boczkii jak i błotniki miała w jednym kolorze (wystarczy to przekreślone zdjęcie nieco ocieplić w jakimkolwiek edytorze zdjęć aby pokazał się piękny kolor)
miała również mocowanie selenu przy ramie.
skąd taki wniosek ?
istnieje taka książka dostępna na naszym forum, wydawnictwa wema z 1980 roku a w niej znajdziemy: widać jak byk, że selen jest montowany do ramy.
ale to nie wszystko, bo w tej samej książce mamy też schamat instalacji: i tu się robi troche śmiesznie, bo mi sie wydaje, że jest to instalacja owszem pod stacyjkę 9 pinową ale taką jak miał chart... ale jak to ?
wiemy już jak kraska wygląda i jakie detale posiadała w 1978 roku.
i nagle mamy artykuł w czasopiśmie "głos świnika" z 10 kwietnia 1979 roku pod tytułem "nowe ptaki"
a co to jest ?
tył od b3, przód to jeszcze nie, ale już ma przymiarkę być kosem ? po sposobie sposób mocowania błotnika też już inny, ale jak to ? to samo zdjęcie znajdziecie w przytaczanej przeze mnie książce, mało tego to popatrzcie na tłumik: przecież tam jest obejma a nie nakrętka jak w poprzedniej "wersji"
czyli jak, były dwie kraski ?
dwa różne motocykle z tą samą nazwą ?
i teraz kolejna ważna data, która pozwala mi przypuszczać "jak do tego doszło"
w maju 1979 roku, czyli miesiąc po tym jak ukazał się artykuł o nowych ptakach w przyzakładowej gazecie świdnickiej, ukazuje się 20 numer magazynu motor, w którym to znajdziemy artykuł "nasze motocykle"
a w nim krótkie zdanie o tym, że : '...w przyszłym roku rusza produkcja wsk kos (zamiast kraski)..."
i to tyle i aż tyle.
moim skromnym zdaniem,
najpierw zrobili kraskę z podzespołąmi perkoza
później jednak stwierdzili, że te błotniki to troche za drogie wychodzą, zrobimy tańsze.
a na sam koniec, jeszcze raz podmienili błotniki, zmienili instalacje, wypierdzielili konsole bo za droga była w produkcji i wstawili zwykłą lampę od b3. i tak powstał kos i narodziłą się legenda kraski.
jeśli ktoś to doczytał w ogóle do końca, to fajnie.
mam kilka pytań do was, może coś będziecie więcej wiedzieć.
skąd mit 12 sztuk ? źródło mnie interesuje, nie wikpiedia, wikipedie możńa edytować i wystarczy, że mało kumaty moderator będzie chciał uwierzyć w to co piszecie to tak będzie.
czy ktoś posiada może zdjęcie kraski z pierwszej lub drugiej konfiguracji w dość wysokiej rozdzielczości? chciałbym odtworzyć jej logo, bo to taki mało znany i zapomniany epizod i dobrze by było gdyby jednak miała swoje miejsce na ścianie pomiędzy innymi "ptakami"
ktoś może posiada jakieś inne wiarygodne informacje na jej temat ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 844
- Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 1979r.
WSK 175 1980r.
CZ 477 73r.
Mińsk 400A 90r. - Lokalizacja: Mazowsze
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
To co piszesz ma sens, koniec lat 70 to okres gdzie było dużo różnych nowych projektów jeżeli chodzi ogólnie o motoryzację.Schyłek epoki Gierka, zima stulecia, potem Solidarność, stan wojenny i było już po temacie.Nie pomogę w temacie Kraski, ale dzięki za ciekawy temat.
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 2018-01-29, 18:11
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk 125
Suzuki vl1500 c90 Boulevard - Lokalizacja: Mielec Tarnobrzeg
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
A jak się ma egzemplarz, który chyba co roku jest na zlocie w Świdniku?
Czy to jest oryginal ?
Czy to jest oryginal ?
- krajdomini
- Moderator
- Posty: 222
- Rejestracja: 2020-11-17, 17:44
- Moje maszyny: WSK M06 B3 Kos 1985
- Lokalizacja: łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Ciekawy temat. Widziałeś może ten drugi o Krasce? https://wueska.pl/viewtopic.php?f=9&t=2392
Tam jest jeszcze inne zdjęcie, Kraska ze zbiornikiem łezką i przełącznikami zespolonymi jak w późniejszym Charcie.
Tam jest jeszcze inne zdjęcie, Kraska ze zbiornikiem łezką i przełącznikami zespolonymi jak w późniejszym Charcie.
Mój Kos 1985r: viewtopic.php?f=71&t=30326
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
oczywiście, że przeszukałem cało tutejsze forum w poszukiwaniu informacji o krasce.krajdomini pisze: ↑2024-09-10, 07:52Ciekawy temat. Widziałeś może ten drugi o Krasce? https://wueska.pl/viewtopic.php?f=9&t=2392
Tam jest jeszcze inne zdjęcie, Kraska ze zbiornikiem łezką i przełącznikami zespolonymi jak w późniejszym Charcie.
jeśli o mnie chodzi, raczej staram się znaleźć dowód na prawdziwość danego motocykla, ponieważ wiele już widziałem mniej lub bardziej udanych replik,
więc jeśłi chodzi o tą konkretną wsk to nie jestem za bardzo przekonany do niej.
jedyny argument za to fakt umieszczenia jej w książce pana Doroby ale:
po 1: w zbiorniku jest zły korek.
po 2: we wcześniej przytaczanym przeze mnie artykule "motocyklowe dylematy" pokazane są również przełączniki zespolone i jest wyraźnie napisane, że one w krasce nie występują.
po 3: to moje zdanie, ale koncepcyjnie ten "ptaszek" z loga nie pasuje do grafik innych ptaków, po prostu jest za dokładny a przy próbach obróbki tego "przekreślonego" zdjęcia czarno białego wychodzi mi, że kraska byłą mała, i raczej stała odwrócona w lewo a nie jak wszystkie inne które można znaleźć w internetach odwrócona w prawo i zajmująca prawie całe pole nad napisem.
próbowałem się skontaktować niedawno z panem Dorobą, bo może gdybym miał zdjęcia w większej rozdzielczości byłbym w stanie odtworzyć to logo, a już na pewno porównać oba ze sobą, niestety jednak moja wiadomość zapewne utknęła w jego messengerze gdzieś w folderze "inne" i prawdopodobnie nigdy nie zostanie odczytana.
po 4: przeszukując to forum znalazłem taki wpis
zacytuję : "...była to zwyczajna czarna M06 B3, ale po latach zmieniłem w niej przednie zawieszenie, koło, konsole, przełączniki zespolone,instalację elektryczną, błotniki. W 2005 roku dałem zdjęcia na Forum FENIKSA i na POLMOT , zdjęcie jej w tamtej "konfiguracji" do teraz krąży po necie jako fabryczna "Kraska". Nawet numery nie wykluczają, że może być to fabryczna WSK Kraska. Nigdy jednak nie twierdziłem że to fabryczny motocykl , ale też nie nazywam mojej maszyny ulepem-kundlem. Aktualnie mój motocykl nie wygląda jak z tamtego 2005 roku zrobiłem to świadomie..."
oba fora już nie istnieją ale weź sobie powiększ to zdjęcie o którym mówisz, w prawym dolnym rogu znajdziesz znak wodny "polmot.prv.pl... stąd też nie do końca wieżę w to zdjęcie.
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
niestety od dłuższego czasu nie byłem na zlocie w Świdniku, może uda mi się wypatrzeć ją w przyszłym rokusylwekseat pisze: ↑2024-09-10, 07:21A jak się ma egzemplarz, który chyba co roku jest na zlocie w Świdniku?
Czy to jest oryginal ?
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 2018-01-29, 18:11
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk 125
Suzuki vl1500 c90 Boulevard - Lokalizacja: Mielec Tarnobrzeg
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Gość na przyczepce przywozi perkoza i chyba lelka w stanie można powiedzieć fabrycznymjariwino pisze: ↑2024-09-10, 10:35niestety od dłuższego czasu nie byłem na zlocie w Świdniku, może uda mi się wypatrzeć ją w przyszłym rokusylwekseat pisze: ↑2024-09-10, 07:21A jak się ma egzemplarz, który chyba co roku jest na zlocie w Świdniku?
Czy to jest oryginal ?
Napewno ktoś ma zdjęcia.
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
no to fajnie by było zobaczyć tą kraskę
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 2018-01-29, 18:11
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk 125
Suzuki vl1500 c90 Boulevard - Lokalizacja: Mielec Tarnobrzeg
- Kontaktowanie:
- jjaworskyy
- Posty: 2080
- Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
- GG: 0
- Moje maszyny: M06B3
KoBuz - Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Ten Pan który jeździ na wózku, przywozi na lawecie Perkoza i Lelka...
- Jogurt
- Posty: 338
- Rejestracja: 2015-01-13, 13:07
- GG: 0
- Moje maszyny: Tylko polskie.
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Jariwino pan Doroba czesto ma stoisko na bajzlu w Łodzi. Jak masz blisko to podjedz bo bazar jest w tą sobotę.
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
- jjaworskyy
- Posty: 2080
- Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
- GG: 0
- Moje maszyny: M06B3
KoBuz - Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
- tony
- Posty: 352
- Rejestracja: 2009-05-25, 17:46
- GG: 1927416
- Moje maszyny: WSK M06B3 83r.M06B3 "Bąk"76r.JAWATS350 87r.MZ ETZ 150
- Lokalizacja: Sobków
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Widziałem taki motocykl w 2021roku i posiadam również zdjęcia tego czego widziałem i wyglądało to jak ten motocykl ze zdjęć które są w pierwszych postach.
Moje byłe moto
-> viewtopic.php?f=72&t=8095 <-

-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
pewnie, napisz na priv. jeśli go nie będzie w Łodzi to spróbuję się z nim skontaktowaćjjaworskyy pisze: ↑2024-09-11, 18:10Mam do Pana Dorobku nr tel jeśli byś chciał![]()
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
- Grinch
- Posty: 236
- Rejestracja: 2015-12-03, 00:26
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06 B3
WSK M06 B1
WSK M21W2 KOBUZ - Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Jeżeli się nie myle to można je zobaczyć w filmie z tegorocznego zlotu w Świdniku kolegi "1000 piw i napraw" 16 minuta 30 sekundajjaworskyy pisze: ↑2024-09-10, 17:59
Ten Pan który jeździ na wózku, przywozi na lawecie Perkoza i Lelka...

https://youtu.be/vVQ-j4cBaS8?si=-CW1sq72fy2q9g78
- norek
- Posty: 161
- Rejestracja: 2017-04-25, 14:35
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 Kobuz , Aprilia sr 50
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Witam, na tym filmie YT, od chyba 7 minuty Perkoz i Kraska.
https://www.youtube.com/watch?v=1c9T6AK ... nEasyRider
https://www.youtube.com/watch?v=1c9T6AK ... nEasyRider
- tony
- Posty: 352
- Rejestracja: 2009-05-25, 17:46
- GG: 1927416
- Moje maszyny: WSK M06B3 83r.M06B3 "Bąk"76r.JAWATS350 87r.MZ ETZ 150
- Lokalizacja: Sobków
- Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
Bedę miał chwilkę to podeślę Ci dwa zdjęcia.
Moje byłe moto
-> viewtopic.php?f=72&t=8095 <-

-
- Posty: 18
- Rejestracja: 2024-02-23, 14:53
- GG: 0
- Moje maszyny: m06b1
mz es250/2 SW
komar 2330 - Kontaktowanie:
Re: WSK KRASKA - legendy i mity.
dzięki za filmik, faktycznie piękny perkoz aczkolwiek myli się ten kto powiedział, że wygląda jak z fabryki.Grinch pisze: ↑2024-09-18, 20:36Jeżeli się nie myle to można je zobaczyć w filmie z tegorocznego zlotu w Świdniku kolegi "1000 piw i napraw" 16 minuta 30 sekundajjaworskyy pisze: ↑2024-09-10, 17:59
Ten Pan który jeździ na wózku, przywozi na lawecie Perkoza i Lelka...![]()
https://youtu.be/vVQ-j4cBaS8?si=-CW1sq72fy2q9g78
był na sto procent odrestaurowany - logo perkoza w oryginale miało dwa "czubki" na głowie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości