WSK MR15 Sarenka 125
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
WSK MR15 Sarenka 125
W zakresie produkcji sprzętu wyczynowo-rajdowego WSK nie kontynuowała prac prowadzonych w WFM i Centralnym Ośrodku Doświadczalnym PZMot. Powstała własna, oryginalna konstrukcja rajdowego motocykla klasy 125 ccm - legendarna WSK MR15 Sarenka, która wyjechała na trasy rajdów w 1962r. Był to motocykl rajdowy z otwartą ramą grzbietową, spawaną z dwóch symetrycznych wytłoczek, spokrewnionych z przygotowanym modelem użytkowym ( który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ). Rajdowe Sarenki pierwszej serii wyposażone zostały w trzybiegowe silniki S01Z2S o poj. 125 ccm i mocy 7 KM, podwieszone od przodu na wieszaku z rurki stalowej. Użytkowa Sarenka miała być wyposażona w 4-biegowy silnik "Delfin" o mocy 9 KM z tylnym mocowaniem ( który także nie wszedł do produkcji seryjnej).
Niewielki ciężar motocykla ( ok. 80 kg. ), zmniejszany jeszcze poprzez stosowanie duralowych zbiorników i błotników ( motocykle zespołu fabrycznego ), czy w późniejszym okresie laminatowych, oraz geometria ( kąt główki ramy wyraźnie "sztorcowy" ) i ogromny prześwit powodowały, że Sarenka doskonale spisywała się na OJSach rajdów uniwersalnych mimo słabego silnika. Po wydzieleniu rajdów obserwowanych Sarenki zostały w klubach łatwo przygotowane do ich specyfiki - dotyczyło to głównie przeróbek wydechów - i na wiele lat stały się podstawowym sprzętem w klasie 125 ccm.
Sarenka była ulepszana także przez producenta - pojawiła się wersja wyposażona w laminatowy zbiornik paliwa i błotniki, a także w czterobiegowy silnik ( początkowo przerabiany S01, potem Wiatr o mocy 9,6 KM ) - urodził się model MR16.
Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego MR15 Sarenka:
1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie to dane z biuletynów i prasy. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 88 sztuk.
Niewielki ciężar motocykla ( ok. 80 kg. ), zmniejszany jeszcze poprzez stosowanie duralowych zbiorników i błotników ( motocykle zespołu fabrycznego ), czy w późniejszym okresie laminatowych, oraz geometria ( kąt główki ramy wyraźnie "sztorcowy" ) i ogromny prześwit powodowały, że Sarenka doskonale spisywała się na OJSach rajdów uniwersalnych mimo słabego silnika. Po wydzieleniu rajdów obserwowanych Sarenki zostały w klubach łatwo przygotowane do ich specyfiki - dotyczyło to głównie przeróbek wydechów - i na wiele lat stały się podstawowym sprzętem w klasie 125 ccm.
Sarenka była ulepszana także przez producenta - pojawiła się wersja wyposażona w laminatowy zbiornik paliwa i błotniki, a także w czterobiegowy silnik ( początkowo przerabiany S01, potem Wiatr o mocy 9,6 KM ) - urodził się model MR16.
Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego MR15 Sarenka:
1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie to dane z biuletynów i prasy. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 88 sztuk.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2009-03-22, 22:50 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
- HP
- Posty: 216
- Rejestracja: 2007-05-05, 16:30
- GG: 0
- Lokalizacja: GLAIWITZ
- Kontaktowanie:
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
fabrycznie ten egzemplarz nie był robiony na Triala ale przez klub tak gdyz w tym czasie nie było modeli Trialowych naszej konstrukcji ( były plany) dopiero w latach 70 ukazały sie Triale pod znakiem WSK.HP pisze: Czy Ten model byl przeznaczony na trial?
- a czy to składak?? w jakims stopniu tak ale przerobiony w klubie, w którym brał udział
przykład - wrzucam fote z gazety gdzie opisana jest w ten sposób "Sarenka przygotowana do trialu w akcji - jedzie Mistrz Strefy Południowej za 1965r. K. Kmickiewicz a druga fotka tez przedstawia Sarenke Trial - fotka znaleziona w necie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2009-03-22, 22:55 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
- konan
- Posty: 260
- Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
- konan
- Posty: 260
- Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re:
Marcin pisze:a druga fotka tez przedstawia Sarenke Trial - fotka znaleziona w necie
Ooo, moja Sarna

Tutaj więcej fotek mojej Sarny (a także inne fotki zebrane - jest tam jedna z Sarenek prezentowanych w ŚM, są też opstrykane te dwie Sarenki, które wypłynęły jesienią 2007 na Allegro (mam blisko, umówiłem się ze sprzedającym na oględziny).
http://picasaweb.google.pl/kuba.lacki/W ... PSHkgw9_aM" target="_blank"
--
pzdr
yahoo
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- fazerofz6y
- Posty: 537
- Rejestracja: 2007-11-17, 12:27
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK BAK
S1EX GB
S1EX USA
S1 EX Canada
S2EX USA I inne - Lokalizacja: scotland
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
Yahoo fajowa sarna i w dobrym stanie pochwalka
fajnie by bylo taka miec 


- HP
- Posty: 216
- Rejestracja: 2007-05-05, 16:30
- GG: 0
- Lokalizacja: GLAIWITZ
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
I jak odbudowa? Jakies zamiescisz jakies foty z postepow prac?
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
Hej. No jak jakieś będą, to zapewne zamieszczę. Póki co właśnie wróciłem z wakacji i dopiero będę się spokojnie brać do roboty. Ponieważ zajęć "pozagarażowych" mam całą masę - robię to sobie w wolnych chwilach, na spektakularne postępy nie macie co liczyć. Plan na ten rok - silnik. Na przyszły - podwozie. Cylinder już po szlifie, wał po regeneracji, dorwałem nowe kartery (wymagają nieco przeróbki, nieco inne jest mocowanie zmieniacza biegów) i dałem je do szkiełkowania. Szukam ładnych bocznych dekli silnika, dziś chyba pojadę kupić łożyska.HP pisze:I jak odbudowa? Jakies zamiescisz jakies foty z postepow prac?
A właśnie. Mam pytanie. W silniku, w jednej z połówek karteru jest otwór, w który normalnie wchodzi obsadka sprężynki pod kulkę do zmieniacza biegów. W starych karterach jest on zaślepiony pod obsadką, w nowych nie, to są gołe kartery, bez żadnych zaślepek, obsadek itd. Jak to się fabrycznie zaślepiało? Tę taką aluminiową zaślepeczką? Albo inaczej - jak się wyciąga tę obsadę sprężyny? U mnie w starych karterach ani drgnie. W Sarence zmieniacz ma kulkę wbudowaną i nie trzeba w związku z tym tej w karterze, ale temat dziury zostaje. Podpowiedzcie.
--
pzdr
yahoo
- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
nie wiem nigdy tego nie wyciągałem, ale zdaje mi się że jak ją podgrzejesz to wyjdzie z obudowy silnika 

- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
Zapytałem w dziale o silniku, już mi chłopaki pomogli i se poradziłem:) Wybija się toto do środka karteru, po prostu :) DziękiMarcin pisze:nie wiem nigdy tego nie wyciągałem, ale zdaje mi się że jak ją podgrzejesz to wyjdzie z obudowy silnika :idea:
--
pzdr
yahoo
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
- GG: 0
- Lokalizacja: śl
Re:
Silnik na zdjęciu w prototypowej szosowej wersji Sarenki (tej szarej) to słynny Delfin, a nie W1. Co do skrzyń 4-biegowych to we wczesnych Sarenkach stosowano wzmocnione do 9KM silniki S01, ze skrzyniami 4-biegowymi przygotowanymi specjalnie do sportu w Nowej Dębie. Kartery były niezmienione, kompletnie inna była skrzynia i automat zmiany biegów, sprzęgło miało 9 sprężyn dociskowych. Natomiast silnik W1 stosowano później juz w MR16 (ale nie MR 16 BP!), była to wersja 125 cm silnika W2, gdzie skrzynia i sprzęgło były identyczne jak w W2. Co do silników Delfin i S09, o których tak mało wiadomo, to postaram sie przygotowac conieco na ten temat, bo były to niezwykle ciekawe jednostki które prawie weszły do produkcji seryjnej. Prawie...sebastian440 pisze:Co do Sarenki to czy silnik wiatr to czasem nie silnik W-1 (moc od 9-13 KM) i właśnie skrzynia 4 biegowa.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
Fotki pochodzą z gazety którą udostępnił kolega WueskaJarka
bo to dość ciekawy artukulik.

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Anzel
- Posty: 615
- Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
- GG: 0
- Moje maszyny: Kilkanaście
- Lokalizacja: Okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
Robercie,można wiedzieć jaki to numer ramy?? 

""Yes Rico...Kaboom""
Ekipa Południe®
Ekipa Południe®

- Marcin
- Posty: 424
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72 - Lokalizacja: Adelnau
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
jesli dobrze kojarzę to ta sarna była dawno, dawno na allegro przez przypadek - sprzedawana była wtedy WFM M06 gdzie na zdjęciu w stercie "stajni Augiasza" wystawała Sarenka kurde co to było ... więcej tel. o WSK niż o WFM
- posiada może ktos ta fote z aukcji 
Panie Robercie świetna robota


Panie Robercie świetna robota

- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1964
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
WSK MR15 jedengo z użytkowników naszego forum przed renowacją nr ramy Mr15.01055
Pierwsze zdjęcie przedstawia malowanie Sarenki prawdopodobnie w wersji wystawowej.
Pierwsze zdjęcie przedstawia malowanie Sarenki prawdopodobnie w wersji wystawowej.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR 15 SARENKA
O w dziuplę, fantastyczna! Jak sądzicie, rzeczywiście takie wychodziły, czy to tylko propagandowy materiał promocyjny? Bo w kontekście zbliżającego się lakierowania mojej - wygląda inspirująco;) Bardzo mi się podoba, Obywatelce Małżonce także - więc może by pomalować tak moją sztukę? No, ale nie chciałbym powielać fikcji. Co myślicie?sebastian440 pisze:Pierwsze zdjęcie przedstawia malowanie Sarenki prawdopodobnie w wersji wystawowej.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość