

Motocykl WSK Dudek został zaprezentowany podczas jesiennych targów poznańskich w 1974 roku. Model ten należał do serii "ptaków" i był najdroższą seryjnie produkowaną WSK-ą. Elementem najbardziej charakterystycznym była wysoka kierownica oraz składane, dwuczęściowe siedzenie, dzięki czemu otrzymał tytuł polskiego soft-choppera. Wyposażony również w chromowane kierunkowskazy, płytkie chromowane błotniki, chromowaną osłonę cylindra i dolną osłonę silnika. Dudek dostał również lusterka na długich wspornikach poznańskiej firmy Galmot. Widoczność jest w nich bardzo dobra co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12cm. Ciekawą rzeczą zastosowaną w Dudku jest kanapa którą zastosowano także w Bąku - odpowiedniku Dudka w klasie 125. Miała możliwość regulacji tzn. mogła nam służyć jako dwuosobowe siedzenie, po złożeniu tylnej części jako jednoosobowe siedzenie z oparciem, bądź też po odkręceniu tylnej części kanapy (przykręcanej na 4 plastikowe nakrętki takie jak przy boczkach) jako bagażnik. W motocyklu fabrycznie była również montowana boczna podpórka mocowana do obsady lewego podnóżka pasażera. Charakterystyczny jest również zbiornik paliwa z gumami z wąsem o pojemności 8,5l z kieszonką zamykaną w trzech położeniach. Prezentowany model produkowany był seryjnie od 1975 roku. Oparty na pojedynczej ramie M21, silnik klasy 175 - Wiatr W2BxS serii 059-3 z czterobiegową skrzynią biegów. Dysponował mocą 15KM (jak podają wykresy z hamowni w książce Załęskiego), zwiększoną o 1KM w porównaniu do zwykłej jednostki. Większa moc została osiągnięta poprzez zastosowanie innego typu głowicy (nie miała progu spotykanego przy standardowej głowicy - stopień sprężania 9). Do silnika użyto standardowego gaźnika Pegaz o średnicy gardzieli 26mm i oznaczeniu GM26U3. Motocykl posiadał górny wydech stosowany także w WSK M21W2 Sport. Waga własna wynosi 115kg. Występował w barwach nadwozia: żółtym, pomarańczowym, czerwonym, brązowym oraz bordowym ze złotymi, czerwonymi lub czarnymi napisami "Dudek" lub kalkomanią na boczkach. Produkcję zakończono w 1977 roku wypuszczając 6035 sztuk tego motocykla. W fazie prototypu występował również błotnik z możliwością regulacji wysokości oraz przednim kołem 19 cali na 150mm bębnie (co zostało również określone w katalogu częsci WSK Dudek), jednak szybko porzucono tą koncepcję.

Przez trzy lata produkcji motocykle Wsk Dudek były stopniowo zmieniane. Główne zmiany to:
- brak podpórki bocznej

- brak lusterek Galmot Poznań


- niższa ale szersza kierownica bez poprzeczki

- chromowane kierunkowskazy zostały zastąpione aluminiowymi montowanymi również w kobuzach


- zrezygnowano z osłon silnika (chromowanej osłony cylindra i dolnej osłony silnika montowanej także w M21W2S2 i M21W2Ex)

- napis "Dudek" na boczkach zastąpiono kalkomanią


- zbiornik paliwa z przykręcanymi emblematami i charakterystycznymi gumami z wąsem zastąpiono bakiem z emblematami przyklejanymi i zwykłymi gumami montowanym także w zwykłej, seryjnej M21W2 i M06B3


- puszki licznika i stacyjki z początku produkcji metalowe z licznikiem wyskalowanym do 120km/h a później większe plastikowe z licznikiem do 140km/h


- trzy różne mocowania tylnych kierunkowskazów:
- proste gięte na boki

- wygięte do góry z mocowaniem na jedną śrubkę lub z blaszką na dwie śruby


- tylna lampa metalowa lub nowsza plastikowa


- osłona łańcucha zagięta zastąpiona później osłoną prostą


Dane techniczne:
Silnik:
Jednocylindrowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym.
Pojemność skokowa 174cm³
Moc maksymalna 15KM przy 6600 obr/min
Gaźnik:
GM26U3 o średnicy gardzieli 26mm
Sprzęgło:
Mokre czterotarczowe z centralną sprężyną dociskową
Skrzynia biegów:
Czterobiegowa o kołach stale zazębionych
Napęd:
Przeniesienie napędu na koło tylne łańcuchem
Podwozie:
Pojedyncza rama rurowa, zawieszenie tylne na wahaczu wleczonym, resorowanym amortyzatorami teleskopowymi z tłumieniem hydraulicznym. Zawieszenie przednie na widelcu teleskopowym wykonanym częściowo (półki) ze stopów lekkich. Wzmocniona, wysoka kierownica z poprzeczką, stacyjka i prędkościomierz umieszczone w puszkach przykręcanych do górnych półek widelca. Płytkie błotniki chromowane, osłona łańcucha niepełna.
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe.
Szybkość maksymalna 100 km/h,
Szybkość użytkowa 80 km/h

Źródła
H.Załęski Bibliografia
http://www.wueska.pl