Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Odpowiedz
Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: yahoo » 2009-11-08, 22:43

No właśnie. Przekopałem forum, sporo było o tym z czego je wykonać, jak je ręcznie rozwiercić, jak wymontować i tak dalej. Ale nie znalazłem konkretnych wymiarów. Ma ktoś? Dzięki z góry.

--
pzdr
y

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: wujcio » 2009-11-08, 23:01

no ale po co CI konkretne wymiary? dorabiasz wg starych z pewnym naddatkiem, nie ma uniwersalnego przepisu ;) bo każda skrzynia i kartery są defakto inne w pewnym stopniu (chyba że masz nówki kartery i skrzynie)

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: yahoo » 2009-11-08, 23:04

wujcio pisze:no ale po co CI konkretne wymiary? dorabiasz wg starych z pewnym naddatkiem, nie ma uniwersalnego przepisu ;) bo każda skrzynia i kartery są defakto inne w pewnym stopniu (chyba że masz nówki kartery i skrzynie)
Bo chcę pokombinować z innym rozwiązaniem tego łożyskowania. Wystarczą mi rozmiary nominalne. Sam bym sobie zmierzył, ale wszystko mam w garażu 20 km od domu, a bardzo nieszczególnie chce mi się jeździć z 40 stopniami gorączki ;)

--
pzdr
y

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: wujcio » 2009-11-08, 23:16

aha to trzeba było tak od razu mówić ;)) hehe
dokładnych wymiarów nie pamiętam musiał bym pomierzyć ale wydaje mi się że wymiar środkowy jest 13 mm.
Nie wydaje mi się że można to jakoś inaczej rozwiązać. w sumie może i dało by radę wsadzić tam jakieś łożysko igiełkowe ale czy jest sens?

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: yahoo » 2009-11-09, 14:22

wujcio pisze:aha to trzeba było tak od razu mówić ;)) hehe
dokładnych wymiarów nie pamiętam musiał bym pomierzyć ale wydaje mi się że wymiar środkowy jest 13 mm.
Nie wydaje mi się że można to jakoś inaczej rozwiązać. w sumie może i dało by radę wsadzić tam jakieś łożysko igiełkowe ale czy jest sens?
Doszperałem w książce Załęskiego, że zewnętrzna średnica tulejki to 16,1, otwór otwory pod nie w obudowach silnika to 16H8, a wewnętrzna średnica tulejki 12H8, przy czym powinna być obrabiana dopiero po wciśnięciu w obudowę. Średnica czopów wałka 12f7. Do kompletu brakuje mi długości czopa.

No właśnie kombinuję z łożyskami igiełkowymi. Bez łaski i od ręki można dostać 12x16x10 i 12x16x14, więc jeżeli da się trafić z wysokością, to mogłoby podejść. Może być wszelako problem z twardością czopa - pod łożysko ślizgowe (tulejkę) nie musi mieć on takiej twardości, jak pod łożysko toczne. Chyba najpierw sobie poćwiczę na jakimś testowym silniku, ze zwykłą skrzynią. Jakbym zniszczył wałki od Sarenki, to pewno bym się zapłakał. No chyba, że ktoś już tutaj ćwiczył takie patenty w silniku 125.

A czy to ma sens... wiesz, patrząc obiektywnie, te nasze Wueski są totalnie irracjonalne. Wyłączając jakieś powiązane drutem sztrucle, to za koszt zakupu kompletnej wueski z papierami i zrobienia jej kapitalnego, porządnego remontu - można dostać bez łaski sprawną japonię średniej klasy, o własnościach użytkowych wielokrotnie lepszych niż najlepsza wueska i do tego mniej awaryjną. Ale przecież nie o to w tym chodzi, nie? Gdyby chodziło o "sens", to - podejrzewam - żaden z nas nawet by na WSK nie spojrzał ;)

--
pzdr
y

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: rykun » 2009-11-09, 15:49

Długość czopa to 13,5 mm. Z tego co pamiętam to w silniku serii s-01 łożyska igiełkowe pasują bez przeróbek. W silniku 175 już trzeba kombinować. Twardość czopa jest wystarczająca chociaż nie testowałem na dłuższych przebiegach. Dobrą alternatywą są samosmarujące spiekane tuleje firmy Ames. Trzeba zastosować tuleje z kołnierzem typu B. Niestety nie mam katalogu tej firmy a w internecie nie mogę znaleźć odpowiedniej. Na pewno są w wielu motocyklach stosuje się je np. w Junaku gdzie jest sporo tulejek.Jeśli chodzi o łożyska igiełkowe to nie mogą przenosić w ogóle sił osiowych. W tulejce kołnierz jest odpowiedzialny za ich przenoszenie. Ja to rozwiązałem wsadzając cienkie podkładki dystansowe z brązu między wałek a łożysko. Nie wiem czy to było konieczne bo np. w Jawie TS nie ma takiego patentu i skrzynia pracuje prawidłowo na łożyskach igiełkowych.

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: yahoo » 2009-11-09, 23:35

rykun pisze:Długość czopa to 13,5 mm. Z tego co pamiętam to w silniku serii s-01 łożyska igiełkowe pasują bez przeróbek. W silniku 175 już trzeba kombinować. Twardość czopa jest wystarczająca chociaż nie testowałem na dłuższych przebiegach. Dobrą alternatywą są samosmarujące spiekane tuleje firmy Ames. Trzeba zastosować tuleje z kołnierzem typu B. Niestety nie mam katalogu tej firmy a w internecie nie mogę znaleźć odpowiedniej. Na pewno są w wielu motocyklach stosuje się je np. w Junaku gdzie jest sporo tulejek.Jeśli chodzi o łożyska igiełkowe to nie mogą przenosić w ogóle sił osiowych. W tulejce kołnierz jest odpowiedzialny za ich przenoszenie. Ja to rozwiązałem wsadzając cienkie podkładki dystansowe z brązu między wałek a łożysko. Nie wiem czy to było konieczne bo np. w Jawie TS nie ma takiego patentu i skrzynia pracuje prawidłowo na łożyskach igiełkowych.
Bardzo dziękuję. Wygląda, że w takim razie da się bez problemu kupić igiełkę, albo właśnie tuleje Amesa - mam niedaleko dobrze zaopatrzoną hurtownię (www.albeco.com.pl). W najgorszym razie mam gdzieś jeszcze nowe, fabryczne tulejki.

Możesz, chociaż plus-minus określić, na jakim przebiegu ćwiczyłeś igiełki na wałku pośrednim w s-01? Podejrzewam, że twardość będzie wystarczająca, ale wolałbym więcej danych na wejściu ;) Zastanawiam się, czy nie zlecić kilku pomiarów, względnie samemu zabrać graty na laboratorium na Polibudę, ale to następne kombinacje. A jakby się okazało, że trzeba by to jeszcze obrabiać cieplnie albo chemicznie, to zostawię jak jest, bo aż tak mi się nie chce ;)

--
pzdr
y

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Wymiary tulei ślizgowych skrzyni biegów

Post autor: wujcio » 2009-11-10, 00:04

wałki pośrednie końcówki raczej mają utwardzane cieplnie tak samo jak zęby więc z tego bieżnia powinna być dobra.
Tylko też pojawia się problem osiowości, możliwe że połówki nie zgrywają się idealnie i jest minimalne przesunięcie wtedy łożyska będą się klinować.

Najlepszym rozwiązaniem było by wyfrezować większy otwór pod nowe łożysko przez oba skręcone kartery.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości